Onkos kukaan viimepäivinä löytänyt Scwalben Ice Spikereita jonkin nettikaupan valikoimista, tuntuu meinaan kaikkialta olevan loppu?
Printable View
Onkos kukaan viimepäivinä löytänyt Scwalben Ice Spikereita jonkin nettikaupan valikoimista, tuntuu meinaan kaikkialta olevan loppu?
Bike-componentsissä näkyisi olevan.
Bike-Componentsista laitoin Pro versiot tulemaan.
Aiemmin olen ajellut nuilla "tavallisilla" IceSpikereilla muutaman vuoden. Takakumissa ei ole enää montaa nastaa jäljellä ja nekin mitä kiinni on ovat uponneet kumiin eikä niistä ole mitään hyötyä. Tyhjät reijät on vain täynnä pieniä kiviä...
Etukumissa on lähes kaikki nastat paikoillaan, mutta siinäkin nastat uponneet niin syvälle nappuloiden sisään ettei ne ole kuin painona.
Painonpudotusta tulee melko reippaasti nuihin vanhoihin versioihin verrattuna ja nastan muoto antaa ymmärtää että pito puhtaalla jäälläkin voisi olla parempaa kuin nuissa vanhoissa.
En voi itse vertailla muihin kuin kesärenkaisiin. Muita nastarenkaita en ole omistanut.
Uutena toimi mielestäni hyvin, mutta alkuusa irtosi n.20 nastaa ihan lumella ja jäällä ajaessa. Sen jälkeen irtoilu rauhoittui.
Nyt alkaa kumikin olemaan sen verta kulunutta että nastat irtoilee ihan kevyesti sormilla.
Tamppaantuneilla poluilla pito oli tautinen. Renkaat puri niin tehokkaasti kovaan lumeen että pito ei irronnut millään.
Voi kun ei viikkoon sataisi lunta ja koiria ulkoilutettaisiin oikein urakalla niin polut olisi taas lumikouruina.
Pääkallokelillä ulkoilutin Spaikkereita ensimmäisen kerran ja parissa kohdassa piti oikein pysähtyä jalalla tunnustelemaan peilikirkasta alustaa, jossa rengas pitää ja pitää. Tuntui mahdottomalta yhdistelmältä, luistaahan esim. auton nastarengas melko helpolla kitkan käydessä pieneksi. Tämä siis aina kesägummeilla mankeloineen ensi tuntemus nastarenkaista fillarissa.
Ei se nastapito nyt niin ihmeellinen asia ole. Jo nöösinä 30v sitten kun alla oli Nokian hakkapeliitta nastat, oli pitoa oikein kunnolla. Sileällä jäällä ei meinannut saada takarengasta lyömään tyhjää vaikka kuinka yritti seisovilla runnoa ja kyse oli ihan peruspyörän (Jaguar) nastarenkaasta.
Nokian Extreme W294 lumisella jalkakäytävällä, pito 5 pelottavan hyvä...
Kyllä nastarengas vaan on pätevä ja tuntuu pitävän paremmin kuin uskaltaa kantata. Ero on todella iso kun aikaisemmin jääpintaisella tiellä joutui ajamaan kieli keskellä suuta. Nyt voi lasketella aika huoletta. No, huonona puolena voisi ajatella isompaa vierintävastusta mutta toisaalta se vaan kasvattaa kuntoa :)
Annetaan nyt lyhyet testikommentit Ice Spiker Pro -kumeista, kun ne ovat olleet alla pari sataa kilometriä. Ensinnäkin nämä nastarit yllättivät asentajaystävällisyydellään ja siitä iso plussa. Nastat ovat pysyneet hyvin kiinni, kun ensimmäiset 50 km malttoi ajella rauhallisesti matalilla paineilla ja kovapintaisilla väylillä. Sisäänajojen jälkeen on päästelty normaalipolkuja, mutta kivikkotestejä ei ole vielä tehty hyvästä lumitilanteesta johtuen. Keposet ovat nastareiksi ja pito–rullaavuus-suhde erinomainen. Hyvä rullaavuus johtuu osittain siitä, että renkaan keskiosan nappulat ovat melko lähellä toisiaan. Toisaalta taas reunanastaa ja nappulaa on riittävästi lumella kääntelyyn. Nastaa näillä nastoilla on ajella.
Täällä eka talvi nastoilla. Alla Hakka wxc300. Eipä tuntunu läheskään niin raskaalta edes duunimatkaa ajaa pari kilsaa, kun oletin. Jaksaa polkea, vaikka normistikin häviän herralle 10-0 massa-voima eron takia. Ei tunnu jää ja lumi missään. Tasan kerran olen kaatunut, ylittäessäni tietä. "Murotaikinaksi" pakkautunut tahmean liukas irtolumi pyöräytti perän alta.
Kebnen kanssa samaa mieltä. Rullaavuusvouhotus nastarenkaiden ympärillä vaikuttaa vahvasti liioitellulta.
Olen myös samaa mieltä, eihän sitä voi vaatia että esim. Freddie rullaa yhtä hyvin kuin NBX Lite, kaksi eri käyttö tarkoitusta.
Onhan rullaavuudessa ihan faktuaalinen ero, enkä sanoisi edes että sitä varsinaisesti keskusteluissa liioitellaan. Kyse on ehkä enemmän siitä, että kokeilematon saa väärän kuvan keskustelun "vakavuudesta" - kinataanhan sitä kovasti siitäkin mitä osasarjaa kannattaa käyttää tai kilon painavamman pyörän surkeudesta kevyempään, vaikka tosiasiassa erot ovat normaaliolosuhteissa ja -käyttäjällä täysin olemattomat (ts. lumi, kylmyys, vaatetus jne.).
Sanottaisiko noin kärjistäen, että käyttötarkoitukseen sopivan nastallisen ja -ttoman eron huomaa kesällä, mutta ei talvella?
Kun tässä on suosituksista puhuttu, itselläni on nyt olleet cyclocross-pyörässä nuo Schawlbe Marathon Winter:it (35mm) käytössä itseasiassa jo pitkään ennen kuin lunta oli. Paremmasta tai huonommasta tietämättömänä voin niitä suositella "talvimaantiepyörään" ts. KLV-, tie- ja pururatakäyttöön. Nastat niissä ovat juuri samanlaiset kuin autoissa eli matalat ja pyöreät (kai sellaisia oikeasti piikin mallisia nastojakin joissain kumeissa on?):
+ Helsingin tappajasepeli ei ole missään vaiheessa aiheuttanut ongelmia, ja ajoin siis vielä kun lunta ei ollut välissä pehmittämässä.
+ Pito ja vakavuus paljaalla, jäällä ja auratulla/tampatulla lumella on erinomainen. Toki ylämäessä tms. täytyy istua satulassa - tai tuoda painopistettä reippaasti takakenoon putkelta - koska muuten paino ei riitä.
+ Pito ja vakavuus koskemattomalla lumella jos pohja on hyvä (kokeiltu välillä 1-10cm.)
Ongelmaksi jää:
- Kapeuden vuoksi vakavuus on huono suolasohjossa tai kovettuneiden urien kohdalla - ja jälkimmäisen päällä oleva tuore lumi tietysti tekee vielä hankalammaksi. 42mm on varmasti jonkin verran parempi tässä, mutta en tiedä onko ero ratkaiseva. Jollain 3,5-tuumaisilla on ihan eri meininki.
Tärkeimpänä anekdoottina voin todeta, että niitä kahta kertaa kun olen tänä talvena kaatunut ei olisi voinut mikään rengas sitä estää. Molemmilla kerroilla yksinkertaisesti loppui vauhti hangessa/penkassa.
Et taida olla ihan yksin tuon ongelman kanssa. Marathon Winter on vähän hassu rengas sikäli, että se on selkeä kompromissi sekä kunnon talvikeleille että kuivalle asfaltille. Toisaalta se ei ilmeisesti kunnolla kestä kovalla pinnalla ajamista ilman, että nastat puskevat sisäpinnasta läpi. En ole missään muussa nastarenkaassa nähnyt noin ohutta kumipintaa ja nastojen kantoja tuolla tavalla kiinni renkaan kudoksessa.
622-millisistä mun mielestä tällä hetkellä selvästi paras nastarengas on Nokian Extreme 294. Siinä on paljon enemmän pitoa kuin mitä yleensä tarvitsee, mutta toisaalta se on silti ainoa säädyllisen hyvin rullaava Nokian nastarengas tuossa koossa. W106:ssa ja W240:ssä on armottoman jäykkä kudos Extremeen verrattuna ja sen huomaa vierintävastuksessa. Lisäksi 2,1 tuuman leveys on plussaa jos se vain mahtuu runkoon pyörimään.
Antin viestiin sen verran jatkoa, että ainakaan ekan 100km aikana ei ole 26" extremestä irronnut yhtäkään nastaa. Ekat 50km ajelin hissukseen löysillä baareilla. Eli tuskin mitään nastasatoa lintujen sulkasadon tyyliin tarvii enää pelätä.
Olen itsekkin harkinnut nastarenkaiden hankintaa mutta niiden korkean hinnan vuoksi hankinta on aina jäänyt tekemättä, sillä järkevästi tehtynä tarvitsen sekä vanteet ja renkaat sekä reelight valojen magneetit. Nämä yhdessä tekisivät sen verran paljon että tulee halvemmaksi hankkia bussilippu kuin investoida talvirenkaisiin. Olen havainnut että kun ajan pyrälläni jossa on 26" matalapaine renkaat (Helkama Oiva) olen välttynyt renkaiden puhkeamisilta joita nastarenkaiden kuvioihin takertuvilla teräväreunaisilla sepelin paloilla on taipumus aiheuttaa. Lisäksi olen havainnut että nämä renkaat tarjoavat riittävän pidon sillä niiden pienpintaan kohdistuva kosketuspinta on varsin suuri ja lisää pitoahan saa jos vielä laskee ilmanpainetta, tosin täkllöin vierintävastus onkin jo saman suuruinen kuin nastarenkailla ajettaessa.
Eturengas on muuten vuodelta 1994 ja takarengas on kerran uusittu, kilometrejä tulee kuukaudessa vähintään 500.
Fiksin takarenkaana pyörivästä MarttaVintteristä lähti alkutalvesta muutaman tunnin aikana reilu 70 nastaa, kiitos sulan asfaltin, kaljan ja herkän skidausjalan. (renkaalla oli noin tonttu rauhallisempaa sisäänajoa takana ilman nastojen lähtöä)
Mut tuota nastojen paistamista kumin sisäpinnalla olen itsekin ihmetellyt, piti laittaa pistosuojanauhat jo melkein tuon asian takia väliin mukaan.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon14.gif Hinta/laatu suhde kohdallaan
Teinpä tänään sitten ensimmäisen pyörälenkin tälle vuodelle kun oli ihan pakko päästä ulos ajamaan. Spinning pyöräily olohuoneessa alkoi jo kyllästyttää. Ajelin pari tuntia Vantaan pyöräteitä ja täytyy todeta että on se vaan todella raskasta tuolla pehmeällä pyörätiellä ajaa. Jalat huutaa hoosiannaa lenkin jälkeen. Mutta kyllä tuo silti sisäpyöräilyn voittaa.
Alla olevassa trekin fitness hybridissä on 35mm marathon winterit ja aika käärmes se on ajaa pehmeällä lumella. Katselin että tuonne etuhaarukkaan voisi mennä joku 42mm rengas kun kiskoisi lokarin pois. Mutta kannattaako onkin sitten se kysymys ts. onko jotain 35mm maratoonaria oleellisesti parempaa tuossa 42mm koossa lumikeleille?
Tuo luikertelu pitäisi saada vähemmäksi. Ei ole kokemusta mistään muista pyöristä tai renkaista talvikeleillä. Ensimmäistä kertaa kun nyt tulee talvikeleillä ajettua.
Mulla on 29" Extremeillä nyt noin 500 kilsaa alla, eikä myöskään ole yhtään nastaa irronnut. Sisäänajo asfaltilla jäi tekemättä kun satuin olemaan ulkomailla siten, että takaisin tullessa oli jo kunnolla lunta maassa, mutta ajoin sitten muuten vain rauhallisesti ekat lenkit.
Schwalben Snow Studit alla. Pitäneet ihan hyvin, mutta olen kaivannut hiukan rullaavuutta, joten nostin paineen pyörän kyljessä olevaan 3,5 bariin. Tämänpäiväinen lenkki olikin sitten niillä paineilla lähiömuhkurassa helvetillistä hakkaamista. Kuinka alas paine pitää laskea, jotta ajo tuntuisi edelleen inhimilliseltä perunapellolla, mutta tasaiselle päästessä kuitenkin rullaisi...
Vastatkaapa tyhmän kysymykseen: onko mitään järkeä käyttää nastarengasta takana KESÄLLÄ, kun ajaa maastossa? Löytyisikö nastojen avulla ylämäessä juurakon päällä pitoa paremmin kuin hyvällä nastattomalla renkaalla?
Onko joku testannut?
Löytyy pitoa pitkoksilla jne. Järkeä ei jos ajaa mitään muuta samalla lenkillä. Saahan niitä toki käyttää. Itse jossain vaiheessa suunnittelin märän kelin pitkospuusessioita nastoilla, mutta pyörä pitäs saada muutoin kuin ajamalla paikalle. Asfaltti nyt vielä menee, mutta paljaat kivet ja kalliot eivät ole niin kauhian ihania nastoilla... kokeilemalla sen huomaa.. voipi olla se oma juttunsa sekin toki, meitä kun on niin moneen junaan ja jotkut putoilee veneestäkin... :D
Ei muuten enää saa...ainakaan crossarissa.:rolleyes:
http://www.cyclingnews.com/news/uci-...or-cyclo-cross
Pitävämpi kumiseos märille juurille on esim. Maxxiksen .42 (super tacky) seos. Valitettavasti Highroller / Minion kumit tuolla seoksella ovat käsittääkseni aina teräspunoksella joten painoa kertyy se 800g 2.3" nakeille. Haulla löytyy myös ketju täältä foorumilta jossa keskustellaan renkaista märälle juurakolle.
Aiheeseen... Möin joku vuosi sitten mun Freddie SW't pois kun luulin ettei etelään enään talvea tule. Nyt harkitsen uusien kumien ostamista.
Olenkohan ymmärtänyt oikein että hakka300 kiermurtelee verrattuna freddieen, ainoana etuna siis hinta ja paino? Tiivistyykö tuo hakka300 litkuilla ihan hyvin?
500km ajellu 29 extremeillä sekä polkuja että katuja. Edestä puuttuu 4 nastaa ja takaanta 3. Kestää kantata aika raakasti puhtaalla, jos pöperöä niin sit lähtee alta mutta pöperöllä lähtee mikä tahansa. Riittävästi on vastusta niin kunto nousee mukavasti, se on huonokuntoisten puhetta että eivät rullaa hyvin !!
Lauantaina oli aika montaa nastarengasta koeajettavana ja kyllä kai niistä WXC300 ja Freddie (Lite?) toimivat parhaiten siinä tilanteessa.
Kelihän oli semmoinen että kapeana WXC meni hyvin lumen läpi kovalle pohjalle ja Freddiessä oli kai paras kuvio.
Varsinaista tarvetta nastoille ei kyllä ollut kuin parkkiksella ja siinä ei tullut testailtua tarkemmin. Ja omassa Ice Spiker Pro + uudempi Extreme.
Näyttäisi kahden talven perusteella, että IceSpikerPro-renkaat eivät kestä päivittäistä pakkasessa ajoa.
Nämä on ostettu 2008 keväällä, kuva on otettu 2009 keväällä.
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...SpikerPro-2009
Nämä sain Planetista takuuseen syksyllä 2009.
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...SpikerPro-2010
Uudemmissa nappulat ovat murtuneet juuresta samalla tavalla, nappuloiden reunat ovat murentuneet enemmän, mutta kyljet eivät ole niin pahasti halkeilleet.
Vaurioit tulivat pakkaskauden aikana jäisiä kevyenliikenteen väyliä ja lumisia polkuja ajettaessa.
Sama vika täällä. Rengas ei kuitenkaan vuoda nappuloiden tyvestä tubeless-asennuksena, joten en viitsi nähdä asian takia vaivaa. Mikään ei ole ikuista.
Mulla on vasta tämä talvi takana ISP:llä, ja olen huomannut samaa vikaa nappuloiden juuressa. Veikkaanpa, että ne -20°C kelit tekevät tuon murtumisen. On ne hyvät renkaat, mutta olen silti vähän pettynyt niihin. Ehkä odotukset oli hypetyksestä johtuen liian korkealla.
Pito on hyvä, mutta pehmeässä lumessa eteneminen on surkeaa. Ajettiin taannonin yhtä aikaa erään toisen aktiivipyöräilijän kanssa, ja hänellä oli Nokialaiset (en nyt muista mitkä) ja kun tultiin pehmeään lumipöperöön, niin hän meni eteenpäin kuin juna. Minun pyöräni alkoi vatkaamaan ja veivaamaan kuin John Travolta.
Pyöreä rengasprofiili joka alapinnalla voimakkaasti kääntää nappuloita, voi olla syypää.
Hakka WXC on myös pyöreäprofiilinen, joka helposti syö itsensä sisälle hankeen ja luikertelee.
Hakkassa on kuitenkin Ice Spikeriä leveämmät nappulat, jotka kestävät kohtuullisesti.
Vakaampia lumella ovat kantavammat Nokian Extremet ja Freddyt, joissa on tukevat reunanappulat ja tasainen profiili, tosin ovat melko painaviakin.
Nostellaas taas tätäkin kun rupeaa tulemaan ajankohtaiseksi vähitellen. Sitten piti myös kysyä noiden nastarenkaiden sisäänajo paineista että kuinka paljon saa kiloja laittaa. W106 Nokialaisen kyljessä lukee 4,5 BAR, mutta taitaa olla lähinnä maksimipaine onko joku 2,5 BAR hyvä? :seko: