Mikä on kitkarengas?
Itse ajelen jääkelejä lukuunottamatta 2,3" NBX:illä ja Gazzaloddeilla.
Ja jääkeleille on Freddie`s litet.
Printable View
Kuulemma ainakin sellaiset raukat joilla ei ole varaa polkupyörään, vaan joutuvat ahtaalla peltikotterolla ajelemaan pitkin ruuhkaisia teitä.
Kyllä se on hienoa posottaa tilavalla pyörätiellä nastarenkailla, kun viereisellä kehätiellä ei iltapäiväruuhka liiku mihinkään.
Tänään oli kotimatkalla vähän hankalaa 32mm Marathon Supremeilla 6 barin paineilla (uppoo sohjoon ja kääntäessä luistaa), jos tämmönen keli jatkuu pitänee hakea 35mm Marathon Winterit Cycle Centeristä.
hehehehe, Ristoooooo, tarkoitin lähinnä näitä
http://www.suomityres.com/fi/rpw.html
Ainakin ennen oli suosituksena ajella ekat sata kilsaa tms asvaltilla tai muuten kovalla alustalla pehmeillä paineilla (itellä tais olla WXC300:sessa edessä 1.x ja takana alle 2 tai jotain sinne päin) että nastat painuisivat renkaan runkoon. Eivät sitten irtoile niin helposti kivikossa ja juurakossa rymytessä.
Rengasvalmistajan sivuilta http://www.suomityres.com/specs_fi.htm
Ja renkaita asentaessa saattaa joutua vähän nostamaan paineita, että nousee vanteelle (= "asettuu paikalleen"??).
Kyselin Suomen Rengastehtaalta ja sain linkin talviajoon. http://www.icebike.org/Equipment/rims.htm
Paineissa näyttää olevan niin paljon muuttujia, että kokemus ja rengasvalmistajien suositukset lienevät hyvä ohjenuora. Alhaisissa paineissa myös vanteen leveys.
"Maastossa kannattaa käyttää mahdollisimman alhaisia paineita paremman pidon ja ajomukavuuden takia ja kadulla korkeampia paineita paremman rullaavuuden takia jne. Sopivat paineet löytyy kokeilemalla esim. Maastossa 2,5 bar ja maantiellä 3,5 bar.
Pehmeällä lumella käytetään jopa alle 1 bar paineita, jos reitti on tasainen ja vanne on riittävän leveä. Tässä tapauksessa rengas pitää liimata vanteelle toiselta reunalta, jottei se pääse pyörähtämään vanteella."
Lainaus saamastani vastauksesta.
Juu, kyllä itse vedin tuon 4,5 bar hakkapeliitta 240 gumeksiin joka taulukossa näkyy olevankin maximi, samat paineet myös kesärenkailla. Eka työreissu takana noilla ja vaikka ne ei tietenkään kesää tee niin pitoa oli ihan mukavasti, pidon irtoaminen tapahtuu aika tasaisesti joten ylläreitä ei tälle keikalle sattunut. Raskaammathan nuo toki oli polkea kuin kesänakit mutta ei toisaalta yllättänyt. Betonireidet talven jälkeen....
Schwalben sivuilla on oheinen maininta Ice Spiker Pro:lle
Tires need to be run-in for 25 miles / 40 km on hard-top road to ensure spikes are permanently fixed. Avoid rapid acceleration and braking during this period.
Tosin siellä ei ole mainintaa kuin kovilla paineilla sisäänajo tulee tehdä...
Kiitokset linkistä, on tullut tuon valmistajan rengassivuja katseltua, muttei tuo kumi ollut osunut silmään.
Nopealla vilkaisulla näyttäisi maksavan esim. Fillarikellarissa 39 euroa kipaleelta, joten hinta on samaa luokkaa nastarenkaiden kanssa.
Voisi olla näin loppusyksystä käytännöllinen rengas tieajoon, kun sulat ja lumiset jaksot vielä vuorottelevat. Vaikka sitä mainostetaan ympärivuotiseen ajoon sopivana, niin tuntuu kyllä hiukan kalliilta kesäkumiksi.
Ainakaan tuossa ei tarvitse huolehtia nastojen tippumisesta tielle ajon aikana. Eivät ne kyllä hyvin tehdyistä nastarenkaistakaan kovin nopeasti tipu - esim tuosta äsken päivänsä päättäneestä W106 renkaastani oli 6.5 talven ajon jälkeen jäljellä 90 nastaa alkuperäisistä 106:sta.
Mitä kovempaa painetta käyttää, sitä vähemmän rengas painuu ja sitä huonommin nastat tarttuvat mitä kauempana renkaan keskilinjasta ne ovat. Omakohtaisten kokemuksien mukaan rengas, jossa ei ole yhtenäistä keskinappulaa (Ice Spiker, WXC300), rullaa huonommin kovalla kuin kohtuullisella paineella. 2,5 bar on hyväksi havaittu rullaavuuden ja pidon osalta.
Mikä ois optimi paine Nokian W106:lle? Harvinaisen hanurista ajella noilla kun ei ole vielä lunta eikä jäätä, kauhee tärinä ja pärinä, tuntuu että koko pyörä hajoaa atomeiksi :|
Minä käytän sellaisia paineita, että rengas telaketjustaa sopivasti. Silleen että se kulkee tamppautuneen lumen päällä eikä murra sitä.
Jaa, no omistani oli tippunut 8 nastaa ja toiset 8 oli napsahtanut niin että pelkkä kanta oli renkaan sisällä ja itse piikki oli jäänyt tien varteen. Rengas tosiaan oli 6,5 talvea ajettu, ja tuskin saanut mitään sisäänajoa aikoinaan, joten ei tuo minusta mikään huono tulos ollut.
Saapa nähdä mitenkä tuo uusi rengaspari kestää, josko niistä ropisee yhtään nastoja pois. Onpahan ainakin pussillinen varanastoja kun panin vanhan renkaan päreiksi.
Nyt on kokeiltu ihan tavallista Ice Spikeria tubeleksena. Ei oikein vielä pidä ilmaa pidempään, vaan menee yön aikana tyhjäksi. Täytyy varmaan vielä vähän ravistella ja käännellä kiekkoja, jos vailla tulisi tiivistä. Hyvin kyllä nousi vanteelle, eikä heti tullut ilmat pois reunojen välistä, joten kai noissa toivoa on.
Nookialaiset pitelee ilmoja litkuilla. Freddys Lite ja 5 v.? vanha WXC on kokeiltu.
Ajaminen auttaa myös. Ja laitoin itse vielä hiukan lisää litkua jälkeenpäin. Ota kiekko altaan äärelle ja katsele mistä sitä ilmaa kuplii. Käännä vuotava kohta alimmaksi ja anna litkun täyttää vuotokohta. Minulla meni ainakin viikko, ennen ilmavuotojen loppumista (siis ennen vesiallastestiä), mutta lopputalvi meni ilman pumppaustalkoita. Tosin mulla oli Pro-malli, joka tuntui kyljistään ohuemmalta tavalliseen versioon verrattuna.
Onko olemassa mitään vaihtoehtoa 32 millisenä kuin sitä Suomi Tyres A10:ä jolla ei oikeastaan tee mitään talvikelissä?
Valmistajan antama suosituspaine on renkaan kyljessä. Kevyenä kuskina käytän itse puolta kiloa alempaa painetta. Mutta olisko sisäänajo suoritettava jopa alipaineella? Siis jollain puolella suosituspaineesta tuo ensimmäinen 50 km. Noille perus-Nokialaisille olen tehnyt noin ja ajanut sen vielä paljaalla asfaltilla. Yhtään nastaa ei ole irronnut koko renkaan käyttöaikana mutta nastanreijät väljenevät lopulta ja nastan viereen tunkee terävää sepeliä. Ne yhdessä painuvat sisälle rikkoen lopulta sisärenkaan. Kuudes talvi jäi kesken, oli hankittava uutta tilalle. Renkaana parjattukin W106 ja ajo tavallista tieajoa.
periaatteessa se "kitkarengas" on nokian rollspeed w ?
http://www.suomityres.fi/rpw.html
Laitoin kerralla vähän enemmän litkua kun arvelin, että sillä on tiivistämisestä noissa. Eturengas tuntuisi nyt pitävän ilmaa jo kohtuullisen hyvin, mutta takarenkaasta karkailee vielä. Vuoto on kyllä jo aika hidasta, joten ehkä pitää vesipaljun kanssa tarkastaa, että saa vuotopaikat selville. Vasta tiistaina ehtii seuraavaksi ajamaan, joten siihen asti on aikaa käännellä ja pumpata.
Tässä vastaus nastarenkaan sisäänajon rengaspaineesta:
"Hei,
käyttöön otettaessa, kun rengas ajetaan sisään (mielellään tiellä) voi käyttää 3-4bar paineita, eli samoja kun tiellä ajettaessa."
Näin siis Suomen Rengastehdas Oy (ettei tarvitse arvailla)
Ostin crossariin viime keväänä sepelirenkaaksi tuon nokian rollspeed w:sen. Ajelin sillä vielä työmatkat kesällä/syksyllä. Toivon etten enää joudu asfaltilla mokomia kantturoita käyttämään. Rullaavuus oli aika lähellä W106:sta joten yhtä hyvin voi ajella nastalla hieman pidempään.
Keväällä pistän normi-cc renkaan+pistosuojanauhat...
[QUOTE=T.M;1276161]Ostin crossariin viime keväänä sepelirenkaaksi tuon nokian rollspeed w:sen. Ajelin sillä vielä työmatkat kesällä/syksyllä. Toivon etten enää joudu asfaltilla mokomia kantturoita käyttämään. Rullaavuus oli aika lähellä W106:sta joten yhtä hyvin voi ajella nastalla hieman pidempään.
Mulla ollut Rollspeed W 47-622 n.vuoden käytössä, mukava ajaa, tuntuvat renkailta, hyvännäköiset ja eivät puhkea. Mitä muuta renkailta voi vaatia?:)
Kyllä ne nastat jarruttaa, rullaavuus selvästi parempi ku W106:ssa.:cool: