Tuun jos tuun. Pidän mahdollisena, ellei sitten ilmene ylläreitä.
Printable View
Tuun jos tuun. Pidän mahdollisena, ellei sitten ilmene ylläreitä.
Juu ja huomenna jos mennään Seutulan suuntaan niin pyritään nimenomaan välttämään kuraisempia paikkoja ja pysyttelemään hiekka- tai sepelipäällysteisillä teillä. Tulin just fillarilla kotiin ja maailma on märkänä taatusti huomennakin. Metsässä pääsee nyt veneellä paremmin kuin pyörällä.
Kiitos osallistujille. Neljä kuskia yllättävän kuivalla alustalla lukuun ottamatta Katariinantien ja Seutulantien yhdistävää hiekkatietä. Allekirjoittaneella teknisiä ongelmia, mutta kulkimen vaihdon jälkeen matka jatkui kun sattui koti olemaan lähes matkan varrella. Brooksin B17-satulasta hajosi pieni osanen (tension shackle), ja uusi osa jo tilauksessa.
Olisiko lauantaina majalta soralenkille lähtijöitä?
https://facebook.com/events/s/8-hiek...0105147312773/ lauantaille vinkkinä tämäkin! Kalustolla ja kuntotasolla ei väliä, kaikki mahtuu lähtöviivalle. Omakin graveli vasta kasauksessa niin tämän ajan vahalla 29erillä.
^ Itse tuosta hiekkatierallista jo vähän kiinnostuin, mutta sitten tutkin viime vuoden tuloslistoja. Alle kolmenkympin keskarilla joutuu ilmeisesti ajamaan jälkiauto takalokarissa kiinni hiillostaen. Leppoisista mainoslauseista huolimatta taitaa olla tällaiselle hupiukolle turhan kovaa menoa. :)
Oli siellä 3h ylityksiäkin eli ihan sopii rentoon reippaaseen ajoon.
Huominen majan lenkkitarjous edelleen voimassa (klo 10.30). Ei ole allekirjoittaneen puolesta ainakaan pelkoa minkäänlaisesta kilpailuhenkisestä ajosta :)
Keliennuste näyttäisi huomiselle sen verran mainiolta (tyyntä!!!), että lienee yritettävä päästä ylös ja ulos. Jalka ei valitettavasti riitä ralliin, mutta ei toisaalta oikein tykkää paljosta tunkkaamista. Poljeskelen siis varmaan majalle ainakin kuulostelemaan millaista reittiä suunnitteilla. Jos liian teknistä/jalkautumista vaativaa omaan makuun, niin saan hyvän tekosyyn palata takaisin peiton alle:D
Ei ole jalkaa, mutta laitoin silti pyörän rallikuntoon. Kolmelta on tulossa vieraita kylään, että kyllä se melkein pakko on siihen kolmeen tuntiin vetää. ????
Kuusi kuskia lähti Majalta itäisille maille. Gumbostandissa käytiin, kuten oli puhe ja vastoin kuin oli puhe, kahvipullat nautittiin Gumbostrandin kioskilla. Pari pientä pätkää pyörittiin pöpeliköissä tunkkaamassa, mutta ei häiritsevästi. Jälkimmäisessä koomista oli se, että vieressä olisi kulkenut ihan tiekin, muttei huomattu. Oikein mukava lenkki ja ehkä hippusen vauhdikaskin, sopivasti.
https://www.strava.com/activities/6251519943
Tulee vähän myöhään, mutta huomenna sunnuntaina olisi taas majalta soralenkkiä tarjolla. Tuttu puttu aika klo 10.30. Meitä on ainakin kaksi lähdössä. Mietitään vielä, että minne.
Tuota tuota. Onkohan huomenna kiinnostusta yhteislenkille? Itselläni tulee mieleen monta syytä, miksi ei ole järkevää tai edes mahdollista ajella yhdessä.
1. Pahentunut koronatilanne
2. Jäätä ja kylmenevää luvassa - tänään kun aamulla ajelin niin siellä täällä sangen liukasta mutta pääsääntöisesti sora-alusta sulaa ja kovaa ajettavaa. Minulla jo nastat alla.
3. Aion nauttia tänään (kohtuullisesti) alkoholia...
4....ja edelliseen liittyen en tiedä jaksanko herätä aamuiselle ajelulle
Tällä tietoa ajelen Majan ohitse matkallani kotiin joka tapauksessa noihin aikoihin katsastamassa potentiaalisen osallistujamäärän.
Ha haa. 11::30 vaikuttaa niin hyvältä tarjoukselta että se kyllä sopii.
Kolmestaan ajettiin majalta enimmäkseen sorateitä pitkin Vuosaareen ja sieltä Hakunilaan, Hiekkaharjulle ja Keravanjokea takaisin päin. Pakkasta oli sen 5-8 astetta, koilistuuli tuiversi ja vimpaimien akut olivat kovilla. Ei ollut lämmintä, muttä sitäkin lämminhenkisempää. Pullakahvit nautiskeltiin jo alkupuolella lenkkiä Villa Ullaksen terassilla. Oikein mukava lenkki. Kiitos seurasta!
Kiitos itseillenne. Ilo oli minun puolellani. Oli tosiaan paikoitellen aika paha viima, mikä toisaalta piti ulkoilijoiden määrän kohtuullisena.
Oli tarkoitus yhyttää jengi kun oma lenkki viivästyi tavattoman myöhään nukkumisesta johtuen. Tajusin jonkin aikaa ajeltuani, että voisinkin lähteä messiin, mutta ihan en enää ehtisi lähtöön. Taktikoin, että lähdette Malminkartanon suuntaan ja ajelin "vastaan", mutta menittekin päinvastaiseen suuntaan!
Noh, ajelin sitten omin päin Silvolan kautta Haltialaan ja Keravanjoen vartta Kuusijärvelle, jossa omat pullakahvit. Sitten melko suorin vartaloin kotisaarelle.
Yritystä oli kerrankin megeytyä. Normaalisti omat viikonloppulenkit alkaa ennen ysiä.
Vähän samanlaisessa tilanteessa olen ollut itsekin. Tarkan reittispeksin ilmoittamisessa foorumiketjussa olisi ainakin se hyöty että matkan varrelta messiin liittyminen onnistuisi. Voisin kuvitella että semmoisia ajajia joille semmoinen sopisi paremmin kuin Maunulan majalle asti siirtyminen tai puoli yhdeksitoista ennättäminen saattaisi olla enemmänkin. (Ainakin muistelisin menneiltä, koronaa edeltäneiltä vuosilta sellaista että miltei joka lenkillä näitä matkan varrelta mukaantulijoita oli.)
BTW Varmin tapa liittyä on ajaa reittiä päinvastaiseen suuntaan:D Ei tarvitse arvuutella mielessään että ovatkohan ne jo ehtineet ajaa tästä ohi tai seistä paikallaan varmasti ajoissa ja odotella...
Jos tapana on ja tykkää lähteä liikkeelle aikaisemmin aamulla, niin joillakin ellei jopa monilla on ollut ihan normaalia yksinkertaisesti pidentää siirtymää ajamalla omaa lenkkiään niin että on sitten tullut sopivasti majalle (tai johonkin reitin varrelle).Lainaus:
Yritystä oli kerrankin megeytyä. Normaalisti omat viikonloppulenkit alkaa ennen ysiä.
Jos omasta lenkistä uhkaa näin tehden muodostua turhankin pitkä (tai kotiintuloaika on aikaisempi kuin pääosalla porukasta), voi jossain vaiheessa irrota kotimatkalleen eli oikaista. Majalle asti palanneet ovat tietenkin se valiojoukko, mutta mies on sekin joka on ajanut mukana osan lenkistä:cool:
Tohtiiko udella, että millaisella keskinopeudella nämä lenkit yleensä ajetaan? Että pysyiskös sitä itse kyydissä...
Voi kai sanoa että keskari on lähempänä 20 km/h kuin 25 km/h ja joskus hyvinkin lähellä ensin mainittua. Mutta voi myöskin sanoa että vaikkei gravel-lenkeillä ehkä peesatakaan niin tiiviisti kuin maantiellä (ja vaikka pidettäisiin koronavälejä) porukan mukana pääsee samalla subjektiivisella rasitustasolla aina pikkaisen parempaa vauhtia kuin yksin ajaessa.
Toisekseen jos kaikki ajattelevat että siellä kuitenkin ajetaan semmoista kyytiä ettei pysy mukana ainakaan joutumatta punaiselle, niin siinähän käy niin että lenkkejä ajaa aina vain se sama pienehkö sakki. Jos niin sanottuja hitaampia kuskeja tulisi mukaan, vauhti uskoakseni asettuisi sen mukaisesti ja tarvittaessa himmattaisiin hetkeksi. Tai odotas: minähän olen ollut mukana hitaampana kuskina jota on jouduttu mäen päällä odottamaan:eek: (Enkä ainakaan huomannut että minuun olisi luotu huvittuneita tai kärsimättömiä katseita:cool:)
Eilen keskinopeus oli n. 19,5 km/h. Nyt kun nastoilla enimmät ajelee, niin vauhti tippui parisen pykälää aiemmasta. Tänä syksynä soralenkkien vauhdit ovat olleet haarukassa 20-23. Kaikki lenkit, joilla minä olen ollut, ovat olleet aikalailla jutteluvauhtia. Vauhtiin vaikuttaa paljon myös maasto. Jos on tasaisempaa kovaa sorapohjaa...keskuspuistoa, jokivarsia tms., niin on vauhdikkaampaa ja jos lähdetään vaikkapa Solvallan mäkiin tai ajettavaksi tulee enemmän polkua, niin sitten hidastuu. Kaikkia ollaan aina odoteltu, jos vauhdista jää.
Toki etukäteen huutelemalla täältä saa hakea lenkkiseuraa juuri sellaiselle lenkille kuin itse haluaa. Lähtöpaikalla kannattaa myös ääneen lausua toiveensa ja koetetaan pitää kiinni sovituista spekseistä.
Lisähaaste tulee sellaisesta, että osaa tunnistaa oikean porukan jos ei tunne ketään. Tuntuisi vähän hölmöltä sellainenkin, että kyselee jokaiselta vastaantulevalta kahden tai useamman gravel-/cyclonistin porukalta ovatko he Majajengi. Joku salatervehdys olisi kätevä, esim. se fillarifoorumin F-merkki.
Jotenkin epätarkoituksenmukaista olisi hortoilla päämäärättömästi ympäriinsä vaikka puolitoista tuntia. Siinä ajassa ehtii jo kauas jos vain ajaa.Lainaus:
Jos tapana on ja tykkää lähteä liikkeelle aikaisemmin aamulla, niin joillakin ellei jopa monilla on ollut ihan normaalia yksinkertaisesti pidentää siirtymää ajamalla omaa lenkkiään niin että on sitten tullut sopivasti majalle (tai johonkin reitin varrelle).
Tiukka ilme ja kysymys: "Mitä miehiä?" varmaan riittäisi:cool: Mutta luulen ja oikeastaan olen yleisen elämänkokemuksen perusteella jokseenkin varma ettei edes lauantaisena aamupäivänä jollekin tiepätkälle kovin monta samaan suuntaan samoihin aikoihin ajavaa lenkkiporukkaa osu tai ainakin todennäköisyys siihen että niitä olisi enemmän kuin kaksi on häviävän pieni. Ja silloinkin kun niitä sattuu kaksi, toinen on mitä luultavammin niin timmin ja sporttisen näköisistä kisakuskeista koostuva ettei erehtymiseen vaaraa ole:D
Kauas ajaminen on yliarvostettua, paitsi tietenkin oikeassa yhteydessä, esim. silloin kun se on välttämätön VeloViewer-ruutujen keräämiseksi.Lainaus:
Jotenkin epätarkoituksenmukaista olisi hortoilla päämäärättömästi ympäriinsä vaikka puolitoista tuntia. Siinä ajassa ehtii jo kauas jos vain ajaa.
Oma kokemus tuntia tai puoltatoista ennen porukkalenkin lähtöaikaa aloitetuista lenkeistä on se että tarvittava "ylipitkä siirtymä" on ensinnäkin helppo speksata - se on onnistunut ilman reititysapuvälineitäkin - ja toisekseen sitä on ollut aivan yhtä mielekäs ja kiva ajaa kuin mitä tahansa muuta omaa lenkkiä.
(Eikä siitä minkäänlaista stressiäkään ole aiheutunut. Jos käy niin että myöhästyy siltä reittipätkältä jolla Majalta tulleet on tarkoitus kohdata tai niin että Majalla onkin suoritettu spontaani reitin uudelleen speksaus, se ei ole mikään big deal, ei edes pieni maailmanloppu. Onpahan vain huvittava sattumus sarjassa tällä kertaa kävi näin:cool:
Kyllähän täällä on välillä ollut tarjolla reitit jo etukäteen (kiitos Nikobikerin). Joskus niitä on jopa noudatettu. Aika usein mennään fiilispohjalta eli minne nenä näyttää metodilla. Mitä tulee vauhtiin niin tällä iällä ja tuolla viimalla olen itse iloinen kun ylipäänsä mennään eteenpäin. Lisäksi näillä lenkeillä on vahvasti se idea, että kaveria ei jätetä ja että vauhti sovitetaan porukan mukaan. Jos jonkun vauhti on ollut kovin vähäinen/merkittävä niin hän on kyllä tajunnut etsiä yleensä parempaa seuraa. Seuraavalla kerralla viimeistään. Tässä on ideana ymmärtääkseni pyöräillä mahdollisimman vähäisellä hierarkialla ja hallinnolla eli katsotaan keitä on paikalla, mikä on kunto ja motiivi ja sitten mennään.
Mitäs mieltä ollaan: onkohan hiukka liian kylmä ajella huomenna gravelia ja pitäisikö tehdä kuten suomalaiset ovat tehneet kautta aikain eli menneet metsään suojaan? Tosin vasta viime aikoina maastopyöriensä kanssa.
Jos löytyy porukka olen kyllä valmis, mutta en kovin pitkään lenkkiin. Stadin suunnilla aivan h-n kylmä tänään ja pohjoistuuli vie äkkiä mehut.
Huomiselle lenkille sopii omat aikataulut kerrankin. Tuun majalle vaikka hepotermiaa uhmaten. Tuuli näyttää vähän tyyntyvän niin parisen tuntia saattaa tareta.
kele että pitikin mennä kysymään! Tänään tuli kotimatkalla kyllä niin kylmä että enpä tiedä. Päätän aamulla ja teen parhaani että tulen kun sellaista lupailin.
Pahoitteluni mutta jätän väliin tänään. Kuudes pyöräilypäivä peräkkäin näillä keleillä ja tänään vielä kovassa seurassa on liikaa. Koittakaa nyt jotenkin pärjätä ilman minua...
Duo ajoi la. Keskuspuiston läpi Vantaankoskelle jatkaen pohjoiseen. Katriinan sairaalan jälkeen peltojen ja Katriinantien yli
Vauhtikeskuksen vierestä lentokentän aidan vartta myötäillen Keravanjoelle. Sakkolenkki Haltilalasta Käpylään ja kallioden yli
puhdistamon vierestä Vanhankaupunginkoskelle. Sakkolenkillä nostimme hieman tehoja.
Hyvä lenkki, vastatuuleen hieman viileää, myötaiseen oikein mukavaa.
Koska olen typeryyttäni mennyt hankkimaan itsellen käytännössä pysyvän esteen lauantaiaamuiksi, pääsen liikkeelle vasta reilusti kymmenen jälkeen eli ehdin mukaan vain hyvällä tuurilla jos lenkki suuntautuu aluksi itään tai koilliseen. Anyway, kävin Maunulan majalla kääntymässä ja totesin renkaanjälkiä katseltuani ettei lähtijöitä ollut voinut olla kolmea enempää.
Muutenhan lauantain sää oli pakkaslukemaa ja Ilmatieteen laitoksen ennusteen tuntuu kuin -lukemaa mukavampi. Eihän aukeilla vastatuuleen ajaminen erityisen kivaa ollut, mutta eivät nekään pätkät loputtoman pitkiltä ehtineet tuntua.
En tälläkään kertaa halua millään lailla moittia tai paheksua niitä jotka eivät lähteneet mukaan, mutta haluan silti muistuttaa että jos ylipäätään haluaa joskus yhteislenkeistä nauttia, kannattaa yrittää motivoida itsensä lähtemään silloinkin kun sää ei ole parhaimmillaan tai ei erityisemmin huvittaisi tai ei ehkä milään ehdi tai jaksa ajaa koko lenkkiä. Muuten voi ennen pitkää käydä niin ettei ole niitä rusinoita poimittaviksi kun ei ole pulliakaan:cool:
Tervehdys potentiaaliset kanssakuskit pitkästä aikaa! Satun oleman poikkeuksellisesti pääkaupunkiseudulla pääsiäisajan ja mieleni tekevi asfalttia nielemään. Jokusen kerran olen käynyt jo Sipoon suunnalla toteamassa, että onnistuuhan tuo. Minulle käy oikeastaan mikä vain päivistä eli pe (15.4.), la, su tai ma ja mieluummin klo 11-12 maisemissa. Lähtöpaikaksi soveltuu mikä vai otsikon mainitsemista lokaatioista. Onko kiinnostusta halkoa tuulta porukalla?
tämä foorumi tainnu mennä pois muodista mutta jos joku sattuu lukemaan niin olen mukana
Kyllä täällä vielä viime vuoden puolella löytyi ihan muodikasta seuraa. Olin just kirjoittamassa sulle alppu privaa, että mites olisi tänään klo 14 ja tehtäis HePon keskiviikkolenkki eli lähtö Mittatieltä ja siitä sitten Boxintielle, Immersbyntielle ja mitä näitä nyt on. Matkaa tulisi sellaiset 60 km. Klo 14 sen vuoksi, että kahdenkin firman mukaan aurinko on silloin parhaimmillaan. Aiemminkin käy, mutta myöhemmin hieman huonosti (mutta tarvittaessa). Jos jotain muuta reittiä mielessä, niin mieluusti kuulen.