Minä oon alustavasti shortlistannut :
DT
I9
Hope
Onyx
White Industries
Tune
Paul?
Surly?
Etunavalla ei kai niin nuukaa. Voiko niistä hajota muuta kuin laakerit?
Lähetetty minun F3111 laitteesta Tapatalkilla
Printable View
Kuvittelin että Novatec olisi enemmän "kertakäyttöinen" mutta kuten toteat, Novatecin Euroopan sivuillahan on aika hyvin varaosia. Jopa noita kuudella tuplakynnellä olevia vapaarattaita. Isohalkaisijaisina ja noin monella kynnellä toteutettuna ovat ainakin vahvan näköisiä. Tietysti materiaalin lujuus on myös merkittävä tekijä kestämiseen, mutta ei tuollaisen 6-kyntisen luulisi kyllä helposti hajoavan.
Laittaisiko joku mimmonen ohjauslaakeri tohon menee, mitään noista tajua vaikka Juha avaukseen laittoi. Vaikka tuolta:
https://www.bike-discount.de/en/shop/headsets-478/l-24
Itsellä löytyy tohon budjettikiekot niin ei tarvinnut niiden takia stressata, muutenhan ei kai mitään ihmeellistä pitäisi olla. Joo, en ole ennen koonnut pyörää niin kattellaan mitä tästäkin tulee. Maanantaina pitäisi tulla.
Melkein tekisi mieli laittaa dude myyntiin ja rakennella enemmän retkiajeluun sopiva laite tähän runkoon[emoji23] jäis vielä kaljarahaakin[emoji39]
Get Fat
Mitäs rengaskokoa tässä on ajateltu käytettävän. 26, 27.5 vai 29.?
Runko on sen verran vanhaa koulukuntaa, että suunnitteluperuste on ollut 26" vanne ja 3.8" kumi. Mutta kuten JackOja kirjoittaa, nykyisin on saatavilla mitä kokoja tahansa ja kaikilla tulee hyvä omalla tavallaan. Ristin vahvistamat varmasti mahtuvat rengaskoot löytyy tästä topikista ja aloitusviestistä.
Mitäkä ne nämä on, kuitenkin jo parikymppiä rungon hinnan alle:http://www.foxcomp.fi/88-racing-fatb...-32h-170-177mm
Tai Salsa Conversiot jostahi, sillon tarvii pirrikellon kun omat on ainaki aika hiljaset.
En osannut päättää otanko M vai L kokoisen, niin tilasin molemmat koot 😊. Myyn sitten itselleni huonomman kokoisen rungon joskus halvalla.
Taitaa tuo runko lähteä tilaukseen. Nykynen dude on s-kokoa, joten oletan saman koon pätevän tässä. Ainakin aika lähellä mitat ovat, commando vähän isompi ku dude. Itellä mittaa ~173/~77
Get Fat
Tulipa tilattua L kokoinen runko itselle, vaikka nykyiset pyörät ovat M. Eihän ton M ja L ero reachissa ollut kuin 7mm.
Eipä ole kyllä vielä mitään suunnitelmaa mitä tosta rakentaisi. Näyttää vähän siltä että "pääsee" rakentamaan kiekotkin itse.
Juu, tilasin mäkin loput osat viimein. Kiekot kasaan ite Hopen navoille ja Race Facen ARC 35 29":n kehillä. Ei tästäkään projektista erityisen halpa lopulta tullut kun navat, kumit, tarakat ja voimansiirtokin piti ostaa uutta. Alunperin idea oli etsiä runko mihin vanhat laatuosat olisi saanut uudelleen arvoiseensa käyttöön.
Kuriiri toi rungon aamulla. Ihan hyvältä näyttää. Ei yllätyksiä.
Laakeripintojen feissaus ja kierteiden rotsaus sitten seuraavaksi paikallisessa kivijalassa.
^Otappa sitten kuvat todisteeksi oliko jotain suoristettavaa.
^Niin no, en tiedä onko ihan turha toimenpide mutta haluan ottaa varman päälle ainakin keskiön kanssa
Edelliselle: laakeripinnat suoristetaaan ja kierteet avataan. Helopttaa elämää ihan satana. :cool:
Tuo Commando herätti vankasti ostoinnostusta kun näin sen livenä. Sittemmin taloon on tullut muuutama automaattikello joten hankintabudetisssa on vajetta..
Pugsleyllä mennään ja loput tunkataan.
Edelleen.
Tuommoisen homman ainakin https://www.parktool.com/blog/repair...ing-and-facing
Runko tilattu, nyt pitäs sitte saada nykynen myytyä ja speksailtava osat tulevaan. Shimanoa käyttäneenä tekisi mieli siirtyä sramin tuotteita kokeilemaan. Onko nx-sarja riittävän hyvä vai tarttenko parempaa[emoji23] onko sramin level-sarjan jarrut toimivat? Vai pysynkö suosiolla shimpassa
Lisäksi mietin kammen pituutta, dudessa on 165 mm kampi s-koossa, tilaanko saman vai haitanneeko, että on 170mm?
1x11 vaihteisto 30t ovaalilla suunnitteilla.
Get Fat
^Hirmu vaikea sanoa mikä on riittävän hyvää kellekin.
Mä tilasin nuo aiemmin linkittämäni PlanetX:n NX tarjouskammet. Ne näyttäis olevan ihan samat kuin mun maasturissa olevat GX-1000 kammet ja aivan tyytyväinenn olen ollut niihin jo pari vuotta.
^ Samat kammet meinasin tilata
Get Fat
Kyllä NX kelpoa on. NX tason vaihtamassa ei tainnu rissoissa kuulalaakereita olla ja tietty painavampi kampe jne. Tuntuma aavistuksen saattaa parantua mitä ylemmäs kivutaan osasarja.
Sramin leirissä suosittelen gripparia.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Onko sram shifterit lähtökohtaisesti shimanon vastaavia huonompia vai miksi grippari?
Get Fat
Mä lankesin GX Eagleen koska tarvitsen laihaläskiin laajan välitysalan ja toiseksi täysjoustosskin on Eagle, jolloin hätävaraosan voi jatkossa kannibalisoida toisesta pyörästä. R2:sta oli helppo klikata koko sarja läskikampineen koriin.
Kammen pituus on mulla vaihtumassa 170 mm:iin pikkuhiljaa joka pyörässä ja jalan inseam 79 cm. Sopivahan sen pitää olla ja ihan oman tuntuman mukaan. Ite koin aluksi talvella paksujen vaatteiden kangistavan liikaa ja siihen kammen lyhennys toi helpotusta. Nyt vaihto pitkäkampiseen pyörään tuntuu kulmikkaalta polkea.
Kaipa sitäkin vois koittaa, näyttää vaan etten osaa löytää valmista settiä gripparin kanssa, liipasimilla löytyy helposti. Mites noi jarrut. Jos laittas sramia sit nekin kun kerran merkkiä vaihtaa. Onko level T ok jarru?
Vannekehät ja renkaat 29+ settin mulla jo onkin, navat pitää keksiä. Saatan kallistua novatecin tuotteisiin, saa helpolla ja edullisesti. Paikallinen pyöräjeesus saa kasata kiekot.
Tangoksi tullee parvekkeella majaileva OG, stemmi ja tolppa ja satula pitäisi vielä kartottaa. Ohjainlaakeriksi kaipa tota ylempänä olevaa ritcheyn tuotetta. Kammet varmaan yllämainittua sramia ja bb varmaan joku sram sekin sitten.
Tästä tulee varmasti järkevä ja suht edullinen yleiskulkine. Dudesta näyttää pääsevän eroon aika helposti[emoji23]
Get Fat
Mulla on kans tähän projektiin varattuna OG tanko varastossa.
Tulispa jostain vastaan edullinen oliivinvihreä brooks B17
...ja sitte oot kohta kyselemässä miten saa jarrut hiljaisiksi ja sulle vastataan, että Shimano :D
Mut joo Novatechin navoille jos kasaa niin melkein ottasin shimpan pakan, sramin takavaihtajan ja gripparin ja kammet saa olla mikkä tahansa.
Eli vetäset nyt täysin retkimodeen luopumalla Dudesta? Aika rohkee muuvi! <3Lainaus:
Tästä tulee varmasti järkevä ja suht edullinen yleiskulkine. Dudesta näyttää pääsevän eroon aika helposti[emoji23]
Hyvä pointti! :D Kieltämättä Duden kans on vähä fiilis, että kehtaako hiljaa ajaakkaa...
Kahdesta isosta ässästä itse tykästynyt vaihteiden osalta Sramiin ja jarrujen Shimanoon. Jotenkin tunnokkaammat noin päin mutta olen kuullut mielipiteitä toiseenkin suuntaan. Niin tai näin, nyt arvotaan 10- vai 11-nopeuksinen. Pistin kanssa noi samat kammet tilaukseen kun osuu aika justiinsa välitykset jos taakse laittaa 42-piikkisen suurimman.
Tilasin kammetkin kun näyttivät vähissä olevan. Kahet jäi vielä.
Get Fat
Crc:ltä saa Hopen 177 napaan 27,5+ tai 29+ kiekon suht edukkaasti kasuutettua.. nabaan tulee tilata qr tulpat erikseen, n. 20€ esim bike-Components
kiekkoi ja esim. Hopen 135 etunapoja 99€ On här: https://www.fatbike24.de/Fahrrad-Tei...ike-Laufraeder
ps. Hopen pro 2 evon 135 etunavan saa konvertoitua 142 ja 150mm (15mm akselille) myös...
Eikö tämä Commando olekin aika huono ensimmäiseksi läskipyöräksi ja vaikkapa eräretkeilyyn Lapissa?
Muutenkin esim. navat tuntuvat olevan eksoottista kokoa ja varmasti tulee ongelmia tulevaisuudessa, vai mitä? Talvipyöräilyynkin kuulemma pitäisi olla 5 tuumaiset kumit, jotta mihinkään pääsee hangessa.
Kun se Merlinin varastosaldo ei nollaudu millään...
Ehkä huonoin.
Sinne erityisen huono.Lainaus:
...vaikkapa eräretkeilyyn Lapissa?
Tulevaisuutta ei tarvitse odottaa, ongelmat alkoivat jo.Lainaus:
... varmasti tulee ongelmia tulevaisuudessa, vai mitä?
5.05 on alan standardi.Lainaus:
... kuulemma pitäisi olla 5 tuumaiset kumit, jotta mihinkään pääsee hangessa.
Ei niin, paljonko niillä oikein on niitä?Lainaus:
se Merlinin varastosaldo ei nollaudu millään...