Sen jälkeen suksi on normaalisti voideltava suksi. Tuskin tehtaita kiinnostaa pinnoittaa uudelleen ihmisten suksia, jos uusiakaan ei ehditä tehdä tarpeeksi.
Printable View
Jep, "voidetta" suksen pohjaan, joka Karhun sivujen mukaan "ei vaadi minkäänlaista voitelua ja toimii kaikissa sääolosuhteissa".
Jos nollakelit ja pakkaskelit ovat ongelmallisia optigripit/nanogrip pitopohjasuksille, en pitäisi niitä kovin hyvinä yleissuksina.
Nimeltään Start service.On tarkoitettu nanogrip pohjaisille suksille ongelmakelien jäänestoon ja luistoa parantamaan.Maksaa 10,-
Koukku on sen verran kiristynyt, kun kertaalleen pääsin kokeilemaan miten suksen edes joten kuten pitäisi toimia, niin tänään pakkaskelissä 15km ja soitto kauppiaalle...klo 16 on uudet voideltavat Karhut noudettavissa ,Optigrippien rinnalle, koska ei noilla ole ilo hiihtää näillä keleillä.
Kyllä nuo oli oikeasti aika surkeat sekä luistoltaan, että pidoltaan, ettei ollut yhtään hauskaa kunnon pakkasaamuna tuo suksiminen...no nyt on uudet sukset pakkaselle, huomiseen joutuu odottamaan ensi lenkkiä...alkuviikoosta mennään näköjään sitten taas 0ptigripeillä.
Minkä mallin karhut ostit? Saatan tehdä saman itsekin ja hommaan pakkasella toiset.ei noi sukset niin kalliita ole kuitenkaan.
Kyllä noilla pakkaset sivakoi.Mulle tarjottiin Peltosen Acadiaa ja taidan sellaiset hakeakin,kun oli aika hyvän hintaiset ja kuulemma samalla pohjalla kuin edellisen vuoden Zenith ja saisi samaan rahaan pohjustukset ja voitelut ja siteet.Kai sen voitelunkin sitten joutuu opettelemaan jatkossa,jos ei sitten aina kiikuta suksia huoltoon.
Olen tässä tutustunut voitelujuttuihin ja kyllä ne vaan aika toivottoman vaikeilta tuntuu.Kyselin pitovoitelusta ja heti tarjottiin viittä eri ainetta eri keleille ja vesikelien voiteet vielä puuttui tästä.
Oli kaikenlaisia fluori sun muita voiteita ja nämä oli kaikki purkkivoiteita.
Sitten oli vielä muut sulateltavat versiot erikseen,mihin en edes tutustunut.
Sitten on pohjan karhennukset ja välillä kai pitää poistaakin voiteet,kun vaihtaa johonkin noista 5 eri versiosta ja luistovoitelu vielä erikseen.
Missään en nähnyt ohjeita miten näitä aineita käytetään ja miten eri työkaluja käytetään ja montako kerrosta mitäkin ja milloin voi seuraavan kerroksen laittaa ja miltä suksen tulee näyttää voiteen levityksen jälkeen että tietää että on tehnyt oikein.
Mulla ainakin alkoi pää särkemään jo pelkästä ajatuksesta,että pitäisi alkaa itse räpeltämään voiteiden kanssa ja pitoa pitäisi kai lisäillä vähän joka lenkin jälkeen ja luistoakin saisi voidella 50 km välein.
Joka kerta kun vie liikkeeseen tehtäväksi,niin mun kilsoilla maksaisi 80 euroa kuukausi pelkät luistovoitelut.
No höh.. Keep it simple. Luistovoiteeksi se sininen parafiini riittää yli 9 kertaa kymmenestä ja pidoksi tervapohjainen universal miinus samaten sen 9 lenkkiä kymmenestä. Ja luistaa ja pitää (jos suksi on muuten ominaisuuksiltaan ok) sen saman kuin nanogrippikin. Pakkasella luistaa jopa paremmin.
Tosin kyllä minäkin jos pertsaa hiihtelisin, valitsisin vesikelille pitopohjat liisteriläträilyn sijasta, mutta kun en hiihdä..
Eilen Fischer Zerot kaupasta, pitoalueen hionta auki 80-karkeuksilla hiomapaperilla ja halpa-fluorit luistoalueelle.
Pakkasta ilmassa -0,6 C ja räntää sateli hiljalleen, eli siis lähes pahin mahdollinen voitelukeli. Latu paikka paikoin liipalla ja paikoin uutta lunta pinnassa.
Laitoin sukset jalkaan ladun sivussa pöpperölumessa ja eikun eteenpäin...
noin kolme metriä jonka jälkeen putsaamaan auton avaimilla pohjasta aivan umpijäätynyttä könttiä. Ilmeisesti ei ollut ehtinyt jäähtyä tarpeeksi vaikka olivat ulkona vartin venailleetkin.
Sen jälkeen aivan uskomattoman hyvä pito , luisto ok ja ainoana negatiivisena tuntemuksena jyrkimpien haarakäyntimäkien jälkeen suksen pohjat minuutin jäässä mutta irtosivat laskussa. YLeisesti tunne kuin hyvällä liisterisuksella hiihtäessä.
Nuo Fischerithän ei ole valmistajankaan mukaan tarkoitettu kuin nollan ja sitä lämpimämpien kelien sukseksi, pitoalue keskellä ja luistoalueet normaalisti luistovoideltava.
Nämä Fischerit nollakeleille ja pakkaskeleille toiset kepit niin voitelu on aika minimaalista ja saa hiihtää aina luistavalla suksella.
Ainoa huono puoli että nyt pitää mui... rakkaalle vaimolle hommata vielä
noi Fischerit ja niitä ei saane alle 229 eken mistään.
Huomasin vasta nyt että otsikko oli nano-nano suksille, mutta sallittakoon....
pistitkö tätä pohjaan?
http://www.skinnyskis.com/Images/pro..._70_medium.jpg
ja semiprot käyttää fluoripulveria kämmenellä hangattuna siihen pohjaan, ei tarvi ihan joka lenkin jälkeen lisäillä....
Joo käytin tuota hipo-suihketta 70 ml / 19,99 € eli lähes 300 ekee litra ?? jota myyjä suositteli pohjan putsaukseen ?!.
No myönsi kysyttyäni että pitäisi estää myös jäätymisen.
Voisitko Oppressor speksata vähän tarkemmin mitä fluoripulveria, toi purkki ei kauan kestä
Jaksaisko nyt joku vääntää yksikertaisen ohjeen kuinka pertsasukset saa pitämään ja luistamaan. Minä en enää jaksa.:D Siis vääntää.
Voiteenvalmistajat ja hipofriikit pilaavat hyvän harrastuksen monimutkaistamalla yksinkertaisen asian: pitää laittaa pitovoidetta pitoalueelle ja luistovoidetta luistoalueille.
Luistoalueelle vauhdin lf sininen luistoksi hankaamalla ja sulatus raudalla, sitte siklaus ja harjaus ensin messingillä sitte nylonilla niin että kiiltää.
Pitovoiteeksi k-line fluorit, ei tartte enää ihmetellä tökkismistä tai pidon puutetta. (Ei jäädy vaikka vesilätäköstä hiihtäis) Purkin kyljessä sanottu millä kelillä toimii. K9 purkin hyöty aika heikko yleensä liisterikeli kun tuota purkkia muka tarttis. K12-K21 kun ostaa niin varmasti pärjää pitojen kanssa. Purkeissa oleva uusi lumi tarkoittaa oman kokemuksen mukaan uutta satavaa lunta. Levitys pitoalueelle mikä on karhennettu kauden alussa ja pohjavoideltu. Kolme ohutta kerrosta riittää varsin mainiosti pidon saavuttamiseksi. Eli ensin yksi ohut kerros sitten korkilla levitys tasaiseksi kärjestä perään päin sitten toinen ohut kerros ja tasoitus korkilla ja sen jälkeen kolmas kerros ja tasoitus korkilla kärjestä perään päin.
Hinta on toki vähän korkeampi kuin normaalissa pitovoide purkissa, mutta suksella on mukava hiihtää kun se toimii eikä töki ja kerää pohjaan 10cm lunta.
Noitten lisäksi vielä liistereiksi universal (+4--2)ja pakkaskelille (0--10) sopiva liisteri kevättä varten. Levitys havukuvioksi pohjaan jonka jälkeen peukalolla tasoitus. (Peukalon putsaus talouspaperiin pyöräyttämällä.) Havujen tarttumista ja jäätymistä voi vähentää vetämällä liisterin pintaan hyvin ohuen kerroksen pakkasrajoihin sopivaa k-line purkkia jonka tasoitus myös peukalolla.(varottava sormen polttamista tässä vaiheessa, ilmeisesti fluori reagoi liisterin kanssa)
Kyllä voideltava suksi on voideltava suksi, niin vaihtuu maisemakin.
Miten nämä pitosprayt toimii? Vai toimiiko? Ne näyttää tarpeeksi helpoilta asentaa ohjeiden mukaan.mulle riittää että saa suksen toimimaan -1- -10 välillä ja kylmemmillä en hiihdä ja lämpimämmillä mennään pitopohjilla tai pyörällä
Allekirjoitan Remon kirjoijuksen. Vauhdin K-pidot ovat huippuja ja helppoja.
Sillä erolla, että mun liisterit on jäänyt pakkiin. Plussakelit hiihdän modifioidulla Optigripillä...
Jos saa palata aiheeseen, niin eilen oli yllätyksekseni parhaita nanokelejä ikinä, vaikkei vesikeli ollutkaan. Luisto oli parasta tähän asti ja pitoakin riittävästi. Ilma oli -6 asteista.
Jos nyt vielä yksinkertaistetaan niin hinkataan sitä parafiinin palaa sukseen kylmänä ja sitten nailonharjalla kiillotus päälle. Muutaman kympin vetelee tuollaisellakin ennen kuin on uusintatarvetta. Eikä aikaa mene kuin muutama minuutti. Raudat, siklit, sähköhöylät ja teräsharjat voi jättää halutessaan proo-tuunaajille.
Remo ei tehnyt yksinkertaista voiteluohjetta.
Jos ei halua sulatella parafiineja, ei sitten varmaan hiihdä kuin viikonloppuisin ja n. 100-200km vuodessa. Ja tuolle määrälle riittää kun vie sukset huoltoon kerran vuodessa. Ja jos lipsuu niin laittaa lisää pitoa purkista.
http://www.prisma.fi/tuotekuvat//ori...ofke4adb7g.jpg
Viimesimmässä TM:ssä oli artikkeli tästä teknologiasta. Sen mukaan tulossa tätä nyt suksen pohjassa tehtaalla laitettua voidetta myös erillisenä voiteena myyntiin. Samassa artikkelissa mainittiin, että tuon nano/optigripin koostumus kehittyy jatkuvasti, joten eri ihmisillä on varmaan siitäkin syystä erilaisia kokemuksia miten nämä toimivat.
Ja samassa Kirvesniemi taisi kommentoida 2000 km rajaakin tyyliin
"erityisen hankala pitää kelin olla jos ei sen jälkeen toimi" .
Toisaalta toi nyt on melko savolainen lausunto.
Mulle ne tarjos ekaksi vihreä alle sitten päälle sinistä mutta niitäkin oli 2 erilaista ja sitten jollekin kelille vielä oranssi ja liisteri mutta en muista missä järjestyksessä
Oliskait nuo vaikeamminkin voinut kirjoittaa. Yritin nyt vähä edes kertoa mitenkä levittää nuo aineet ja niitä käyttää. Liian monta riviähän tuossa oli tekstiä.
Yleisin syy pidon puutteeseen taitaa kuitenkin olla, että potku suunnataan väärään suuntaan. Yhdellä purkilla nyt ei vaan voi aina saada täydellisesti toimivaa suksea, varsinkaan jos alkaa sataa lunta. Valitettavasti tuntuu siltä, että kokeilemalla ne omat toimivat voitelut löytyy ja toisille voitelu ei oo niin helppoa. Ja aivoon se ottaa jossei suksi jostain syystä toimikaan, kun sinne ladulle on päässyt.
Omia kokemuksi pitopohjista ei ole, mutta hitaalta ne kuulostaa ja vaikuttaa. Tietysti kisamallin voideltavat päädyt vois olla jo asia erikseen. Pitäähän noihin pitopohjiinkin jäätymisenestoainetta ruiskutella ja antaa jäähtyä ennen kuin lähtee hiihtämään, mikä ajallisesti on jo lähellä liisterin levitystä. Eiköhän tuo nano pian tuu noihin voidepurkkeihinkin.
"Omia kokemuksi pitopohjista ei ole, mutta hitaalta ne kuulostaa ja vaikuttaa. Tietysti kisamallin voideltavat päädyt vois olla jo asia erikseen. Pitäähän noihin pitopohjiinkin jäätymisenestoainetta ruiskutella ja antaa jäähtyä ennen kuin lähtee hiihtämään, mikä ajallisesti on jo lähellä liisterin levitystä. Eiköhän tuo nano pian tuu noihin voidepurkkeihinkin. "
No tuskin niitä pitopohjia sen enempää tarvii jäähdytellä kuin autotallissa liisterivoideltuja tavallisia suksia.
Luistosta vielä kerran kokeilun jälkeen havainto jossa alamäissä tuli FIscherin zeroilla ainakin samoihin kuin edellä menneet vapaan hiihtäjät (ne ei varmaan painaneet kylläkään sataa kiloa)
Kokeilen nyt helpointa tapaa,mitä yhdessä liikkeessä tarjottiin,eli Roden vaaleansinistä pelkästään pitoalueelle ja jos ei toimi niin pitoteippiä ja sen jälkeen kirppikselle jos ei sekään toimi ja hiihdän vain plusssa keleillä.
Ei juurikaan puhuttu pitoteipeistä, ehkä jo menneiden talvien lumia.
Mulla se ainakin mullisti hiihdon täysin.
En koskaan osannut suksia voidella tai saanut niitä toimimaan. Siksi huitelin pelkästään jääladuilla vuosikymmenet.
Sitten tuli pitoteippi ja ihme. Suksi luisti ja piti, molempia. Ainakin mun tarpeisiin.
Ei tarvinnut rimpuillen mennä vastamäkiä, sen kun antoi mennä kuin orava! Ja alas tullessa muna asennossa (vai olikos tuo yhdyssana..?) täyttä haipakkaa.
Aivan uskomaton elämys!
Olen kuullut teipistä samanlaisia kokemuksia ja viimeksi viime viikolla kun itsellä sukset jäätyi ja toisella hiihtäjällä oli teipit ja hiihti samassa ajassa 7 km,kun minä kävelin omilla suksilla 5.Tyyppi kehui teippiä ja sanoi että ei muuta käytäkään ja kyllä varmaan pitää kokeilla itsekin.
Onhan teippi kuitenkin kestoltaan eri luokkaa kuin purkkikamat ja huolettomat,mitä minä haluan,enkä mitään sähläämistä 10 eri purkin kanssa ja korkkien ja siklien ja rautojen.Mulle varmaan riittäisi teipin vaihto 2-3 kertaa talvessa kun on no nanot toisina kuitenkin.
[QUOTE=time;1540689]Olen kuullut teipistä samanlaisia kokemuksia ja viimeksi viime viikolla kun itsellä sukset jäätyi ja toisella hiihtäjällä oli teipit ja hiihti samassa ajassa 7 km,kun minä kävelin omilla suksilla 5.Tyyppi kehui teippiä ja sanoi että ei muuta käytäkään ja kyllä varmaan pitää kokeilla itsekin.
Onhan teippi kuitenkin kestoltaan eri luokkaa kuin purkkikamat ja huolettomat,mitä minä haluan,enkä mitään sähläämistä 10 eri purkin kanssa ja korkkien ja siklien ja rautojen
.Mulle varmaan riittäisi teipin vaihto 2-3 kertaa talvessa kun on noi nanot toisina kuitenkin.
Vauhdin sivuilta katselin voiteluohjeita ja on se kyllä tällaiselle uudelle harrastajalle täyttä hepreaa.Pitäisi valita aina ennen lenkkiä lämpötila ja onko uusi lumi, vai vanha,tai karkea ja joka kelille about 3 eri ainetta useaan kerrokseen ja raudoitettuna osa.
On pikkaisen liian iso kynnys aloittaa harrastusta,jos se olisi niin vaikeaa.
Voidevalmistajat kusee kyllä omaan aamupuuroonsa kun tekee asioista näin hankalia aloittelijoille.Uskon että lajia harrastettaisiin moninkertaisesti jos voitelu olisi simppeliä ja helposti omaksuttavaa.
Voitelu on helppoa ja helposti omaksuttavaa.
Teipin korvaa pari pitoa, joita voi lisätä pitoalueelle, lämpimämmälle pehmeämpää ja pakkaselle kovempaa. Pidot luistavat teippiä paremmin.
Luistoa tarvitsee vain yhdenlaista. Sinistä. Sen voi hangata pohjaan ja harjata.
Miksi ette voi uskoa, että voitelu ei ole tämän vaikeampaa.:seko::seko:
No nyt tein sitten niin kuin suksimyyjä ehdotti,eli Rode blue super -1/-3 pitoalueelle.
Parin tunnin päästä näkee toimiiko vai ei.Luistovoitelu oli tehty liikkeessä valmiiksi.
Täsmälleen noin kuten hannupulkkinen toteaa edellä. Näillä foorumeilla vaan tuppaa insinööritekniikka menemään terveestä järjestä ohi ja kaikesta tehdään tiedettä. Ja pitää myös muistaa erot tavallisen harrastushiihtäjän ja sm-tason kilpahiihtäjän vaatimusten välillä. Meille taviksille voitelu on helppoa, usko tai älä. Voidevalmistajan intressi taas on myydä mahdollisimman monta erilaista purkkia ja vahaa.
Kylmävoiteluna tehden se yksi parafiinipala kestää uskomattoman kauan. Ja saman verran sitä sinne suksen pohjaan jää, rautamiehet vaan höyläävät tavaraa lattialle yli 90% siitä mitä sukseen sulattavat.
Teippeja kokeilin yhden talven joskus 2004 tai niillä main. Keväällä pistin sukset sirkkelillä palasiksi ja heitin roskalaatikkoon. Onhan noissa teipeissä puolensa mutta myöskin ne haittapuolensa. Ehkä teipit olisivat toimineet paremmin toisenlaisessa suksessa tai pienen tuunauksen jälkeen.
Ekat 400 metriä uusien suksien kanssa takana. pitänyt ei yhtään mutta luistoa oli.sitten toinen side alkoi aukeamaan jatkuvasti ja vaihdoin nanoihin ja tein lenkin niillä.niissäkin oli hieman normaalia huonompi pito mutta luistoa oli aika hyvin.jokin meni mun pitovoitelussa pahasti pieleen.ensi viikolla vien sukset liikkeeseen siteen korjaukseen ja saavat fiksata pitopuolta myös.
Kun sitten sinne ladulle lähtee on hyvä pitää se pitovoidepurkki mukana.
Jos pitoa ei ole sitä sitten lisätään siitä purkista hankaamalla pitoalueelle ja tasottaa voi vaikka hanskalla tai voi pitää pientä korkkia mukana ja hangata sillä. En voi ymmärtää miksi suksi ei pysy jalassa. Luulen, että et kiinnittänyt sitä oikein. Tai et puhdistanut monoa kun panit suksen jalkaan ja väänsit sitten väkisin siteen kiinni. Senhän jälkeen side ei pidä. Tämä jälkimmäinen tapahtuu helposti nnn siteiden kanssa. Samomonin profiilit eivät ole niin tarkkoja. Kyllä se pito löytyy. Tosin jos nanokeli on niin silloin kannattaa hiihtää niillä. Purkkivoide ei taas toimi silloin kun nano luistaa. Silloin tarvitaan pohjavoiteeksi liiseteriä tai normaalia pohjavoidetta. Latu on silloin liippa, märkä tai jäinen.