^Soveltuuko nuo myös tieliikennekäyttöön?
edit.Laitoinkin kysymyksen Herr Lupinelle.
Printable View
^Soveltuuko nuo myös tieliikennekäyttöön?
edit.Laitoinkin kysymyksen Herr Lupinelle.
Itsellä sähköläskissä edessä ja takana kiinteästi asennetut (diy mallia) valot. Ne menevät samanaikaisesti päälle kun pyörän ohjausnapeista painaa alaspäin nuolta muutaman sekunnin pohjassa ja sammuvat automaattisesti kun pyörän sammuttaa. Kätevää ja nopeaa. Ei tarvi enää huolehtia pattereista tai akuista, jokatapauksessa pyörässä on se iso n 900Wh ajoakku niin miksi ihmeessä pyörään laittaisi muita akkuja. Nuo valot ei kauheasti tuosta kuluta :)
Katsotaan, mitä saan aikaiseksi, jos vaimo päästää iltalenkille tänään :p
Täsmennetään tuota aiempaa valokommenttiani vielä sen verran, että tuo 165 lumenin V6s ei tosiaan ole mikään hyperpaiskarivalo, mutta toimii päivisin kirkkaana huomiovalona ja pimeässä sillä näkee ajaa, jos ei harrasta jotain pöllöjä vauhtileikkejä. Vertailukokemuksena mulla on Lupinen 900 lumenin Tesla, jota ei kuitenkaan voi polttaa täysteholla yhtään pidempää lenkkiä, koska akku loppuu niin hätäisesti. Pienemmällä teholla akku siinä kyllä kestää tarpeeksi, mutta koska valokuvio on pistemäinen, niin ei hyvä. Ja se irtoakku sähköfillarissa on ... vähän dorka.
Jännite on 6 V, kuten Elbike edellä jo kommentoikin. Maksimivirta on vähän mysteeri, varmaa tietoa en ole löytänyt netistä. Oma käsitykseni tällä hetkellä on, että vajaa 2 A sieltä saattaisi saada. Tuo Supernova V6s on vain 4.5W tehoinen, joten virran tarve jää reilusti alle 1 A.
Jos elää (menneessä) maailmassa, jossa valot laitetaan erikseen päälle ja pois ja ehkä jopa säädellään napeilla kirkkauttakin ajon aikana, niin silloin Shimanon e8000 ratkaisu on tosiaan tökerö, valikkoja valikkoja, klik klik klik.
Jos taas elää samassa päivävalo-maailmassa, jossa autot ovat olleet jo melko_pitkän_aikaa, siis jossa valot ovat AINA päällä "koneen käydessä", niin silloin tuo Shimpan malli on oikea. Laitat kerran valot päälle ja voit unohtaa koko asian pyörän eliniäksi. Tässä maailmassa erillinen valonappi on pelkkä rasite menneisyydestä, varsinkin, kun virran kytkemisen jälkeen valot ovat AINA pois päältä ja ne täytyy erikseen sytyttää (näin siis ainakin vaimon Boschilaisessa, jossa pitää MUISTAA laittaa valot päälle ja jos ei muista, niin sitten se pimeä yllättää - näitä karvalakkidatsuneita tulee muuten pimeän hämärissä vastaan aivan liian usein vielä nyt 2010 luvun loppupuolellakin, lyhdyt yhtä pimeänä kuin kuskikin).
Jos olisin ikävä ihminen niin kertoisin vielä oman mielipiteeni, että se valonappi on heijaste samasta ajan jättämästä ajattelusta, kuin Boschin jäykkä eBike-konsepti muutenkin - ei appeja, ei parametrointeja, ei interaktiivisuutta.
Joku Sabrina vastas linkillä ja tyydyn siihen.
"you can order the StVZO lights on the German site of our onlineshop.
https://www.lupine-shop.com/de/led-l...o?number=d2200
Best regards
Sabrina "
Toivottavasti nuo SL S -valot pysyy tangoissa säädöissään ettei lumenit häikäise vastaantulevaa liikennettä.
(kiinnostuin tästä kun minut tässä taannoin häikäisseet valot näytti tuollaisilta "mulkosilmiltä"
ja kiinnityskin oli tangon keskellä, mut varmaan oli vaan suunnattu liian ylös jos ne niitä oli)
Tulipahan tilattua tuo Lupine SL jäykkään Boschiin.
ja tuohon pexin kommenttiin niin kyllä mulla on parametrointa ja appi boschissa, tosin en ole perehtynyt muihin mikä niissä olis paremmin, mää vaan ajan tyytyväisenä
Mielenkiintoista, mulla on siis aivan väärä käsitys Boschilaisesta jäykkyydestä - luuloni johtuu siitä, että en taannoin löytänyt vaimon pyörän säätämiseen mitään appia. En tiedä miksi...
Jos viitsit laittaa linkkiä tuohon appiin ja parametroihin, niin kovasti olisin iloinen (ja ehkä vaimokin?).
Lupine SL:stä melkein kade... se oli ykkösenä listallani, mutta en vaan lopulta raaskinut uhrata niin paljon euroja valon jumalattarelle.
Tällainen tanko on olemassa, kunhan muistaisin mistä netin kulmasta sellaisen löytää.
Edit: Täältä:
http://innosled.dk
Jos Lupine-linjalle menee niin samalla ottaisin sitten Supernovan M99 Mini pron.
Kuva on kamala, mutta kuva kuitenkin:
https://photos.smugmug.com/photos/i-...-hpLvBFN-L.jpg
Lupine kiinnostaisi sen "huomiovalo"-featuren vuoksi. Muuten olen vielä kahden vaiheilla että kuinka paljon tulee pimeässä sähkärillä ajettua. Kun tähän asti ajelu on ollut tyyliin umpimetsää, niin hieman arveluttaa mennä sinne sysipimeällä. Ja käveltäviä polkuja olen ajatellut ajellä fätillä varmaan ensi viikosta, kun kelloja käännetään ja se vähäinenkin valoisa aika töiden jälkeen on täällä loppu. Fätissä mulla on sitten valoa enemmänkin kypärässä ja stongassa.
Lupine SL kiinnostais ulkonäkönsä vuoksi ;)
Saattaa kiinnostaa myös pitkäkyntisiä hintansa takia.
Bausch&Muller tekee sähköpyörän valoja joissa syöttöjännite voi olla mitä vaan 6 ja 42 voltin välistä. Vähän helpottaa jälkiasennusta, kun virransyötön voi ottaa vaikka suoraan akkujännitteestä ilman erikseen käytettyä muuntajaa.
Itsellä Fly E: https://www.bumm.de/en/products/e-bi...74q42-6n.html? . Vaatimattoman kuuloisesta valotehosta huolimatta ihan riittävä syksyisille kelveillekin ja valokeilan muoto toki standardin mukainen.
Voi olla. Tosin mikään mun pyöristä ei ole oikein sellainen, minkä voi jättää silmistään kovin pitkäksi aikaa muualle kuin omaan varastoon. Kyllähän tuollainen neljän tonnin sähköpyörä kiinnostaa pitkäkyntisiä on siinä valot tai ei. Sen saa myytä helposti eteenpäin tonnilla ja siihen summaan saa tavan fillareita varastaa pari rekkalastillista. Jopoja yhden.
Päädyin siihen, että kun pyörässä on akku, niin kyllä siitä valolle joutaa myös ottaa sähköt. Tilauksessa on nyt Supernovan M99 MINI PRO-25 ja toivottavasti parin viikon sisään saisi paketin ja lampun pyörään. Hintahan on ihän älytön jne, vaan M99 pure valon testi pimeällä vakuutti laadusta. Meinasin laittaa valolle erillisen mekaanisen kytkimen, niin ei tarvitse valikoista käydä säätämässä joka välissä valoja päälle ja pois. Tuon kaverina on maastoon lisäksi magicshinen kypärävalo. Kiinnike täytyy varmaan tehdä itse, kun niitä ohjainkannattimen spacerin tilalle tulevia ei näytä olevan kellään.
https://supernova-lights.com/en/prod...9-mini-pro-25/
Posti kiikutti Lupine SL:n ja sain varattua asennuksen ensi viikon perjantaiksi, joten viikko täyty vielä kärvistellä ennenkuin näkee, näkeekö tuolla mitään. Lamppu on erittäin asiallisen oloinen ja pieni, kannakkeet tulee siihen Nyon näytön alakiinikkeisiin, on tässä kilohinta kohdallaan :)
Juu ja en jaksa itse ruuvata sitä paikalle, saavat samalla tehdä ensi huollon fillariin.
Kerro HannuK kokemuksia sitten. Mihin pyörään se tulee? Olethan huomannut että sen teho vaihtelee sen mukaan mitä jännitettä pyörä syöttää valo-ulostuloon?
Itse laittaisin myös kytkimen takaa, ettei se palaisi aivan koko ajan. Vaikka virrankulutus olisikin pieni, niin lampun kuluminen käytössä tuolla hinnalla harmittaisi. Vai kuluuko tuollainen yhtään?
Monessa asiassa voi säästää, mutta tämä on varmaankin yksi mitättömimmistä säästökohteista mitä pystyt löytämään. Ledin käyttöikä on kai realistisesti luokkaa kymmenentuhatta tuntia. Päässä karkeasti laskien siis esimerkinomaisesti kymmenen vuotta ja 3 h joka ikinen päivä. Paremmat tienestit saa kun säästää jossain ihan muussa, vaikka henkivakuutuksessa
Taitaa kulua nopeammin, kun pannuttaa metsässä. Se on ainoa syy miksi vielä noita mietiskelen. Shimpan näytössäkin oli naarmu jo heti ekan lenkin jälkeen ja mulla on menossa jo toiset polkimet. Ekat kesti 2 vko.
Pitäisköhän mun laittaa apupyörät tohon...?:rolleyes:
Mut onhan noi kipeen hintaisia nuo sähkiksen valot. Muissakin kamoissa tuppaa olemaan vielä aika hyvin sähköpyörälisää.
Olen ihmetellyt näitä sähköfillarilisähintoja jo toista vuotta. Etsin halpaa ja hyvää valaisinta kaupunkifillariin ja halvin - aivan mitättömän rimpula valosetti - oli 25€. Jos samaan hintaan saa huomattavasti laadukkaampia akuilla ja laturilla varustettua valoa niin jossain mättää.
Fillarin valo kannattaa olla stemmin alapuolella, paitsi että sen eteen voi tällöin jäädä vaijerit/letkut. Testasin joskus ja kun fillarin kumoaa niin eturenkaan ja tangon muodostaman kolmiomaisen alueen sisällä valaisin on melko turvassa. Toki aina se voi osua johonkin, mutta todennäköisemmin valo hajoaa jos se on tangon yläpuolella ns. tyrkyllä.
Se on totta ettei ledi varmaan sähköfillarin ajotunneilla kulu, mutta kyllähän tehokas valo lämpenee ja esim. aurinkoisella hellekelillä hölmöä aiheuttaa elektroniikan kulumista lämpenemisen vuoksi. Todennäköisemmin valaisimesta hajoaa jokin muu kuin kymmenentuhannen tunnin käyttöaikaan luvattu led. Taustalla on elektroniikkaa, joka on se joka hajoaa ennemmin.
Ledien käyttöaika tuppaa olemaan lyhyempi kuin paloaika himmentymisen takia.
Sen huomaa huoneiston led-lampuissa aika selkeästi.
Selvästi alta satasen saa "miljuunan lumenin" valoja, joissa tulee mukana akku (tai kaksi) ja usein myös kauko-ohjain. Sähköfillariin ei tunnu saavan edes dynamovaloa siihen hintaan. Joka voisikin olla hyvä vaihtoehto, kun ei se dynamo niin sähkössä tunnu... :D
Olen nyt katsellut näitä Supernovia, nämä eivät nyt ihan vie kerralla vaivaistaloon. Onko sulla 35 vai 31.8-millinen tanko? Käsittääkseni noissa novissa tulee 31.8-millisen kiinnike vakiona ja mulla on 35-millinen enkä jaksaisi ruveta vaihtamaan, kun pitäisi vaihtaa stemmi ja kaikki...
Päivän lyhennyttyä tuli ajankohtaiseksi lisätä valotehoa Bafangin bbs01b -sähköistyssarjalla tuunattuun hybridipyörään. Sen verran olin napadynamon valon helppouteen tottunut, että valon omalla akulla toimivaa valoa en suostunut hankkimaan. Yleismittarin avulla selvisi, että Bafangin kontrollerista lähteneet mysteerikaapelit tarjosivat 6 voltilla virtaa silloin, kun + -painikkeella laittoi näytön kirkkaaksi, joten päädyin lopulta 150 luxiseen Busch+Müllerin Lumotec IQ-X E-valoon. Etukäteen hieman pelotti, että tuliko työnnettyä rahaa omiin tarpeisiin nähden liian kirkkaaseen valoon, mutta pienet pätkät pimeitä kevyenliikenteenväyliä ajaneena ei tuossa nyt ainakaan liikaa tehoa ollut. Kirkkaustestissä yli puolet halvempi 1000 lumenen Magicshine valaisi selvästi paremmin, mutta toisaalta liikenteen seassa ajaessa en kovin mielelläni metsään tarkoitettua valoheitintä käytä.