Pinarello näyttää ihan pysäytetyltä videokuvalta. Onkohan noilla mutkilla mitään käytännön funtiota?
Printable View
Pinarello näyttää ihan pysäytetyltä videokuvalta. Onkohan noilla mutkilla mitään käytännön funtiota?
Noihin kumpaakaan ei auta edes tanwall millään tavalla ;)
Olen vissiin vanhanaikainen kun tuo future look ei iske. Suora tai kaareva putki on kaunista, tuo tilt näyttää lähinnä hassulta.
Omaan silmään tuo Pinarello on ihan hyvän näköinen tässä värityksessä
https://www.jedi-sports.de/images/pr...es/10211_0.png
^varmasti kova peli ja review't lähinnä kehuvat tuota.
XXL näyttää myyvän Ridley Kanzon muutamaa mallia, halvin alurungolla 1700€ ja Fast 3500€.
^^^^^Bianchi on vielä ihan kohtuullisen näköinen fillari, Pinarello on ei sitä enää ole mutta kyllä voitto tässä kisassa tulee kotimaahan. Pässilä on minun puusilmään varsin köh...köh.... Mainoskuvatkin on otettu saunan takana lumihangessa.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/25...g?v=1614763260
Ei suorista putkista rumaa pyörää pysty tekemään. :cool:
Tanwallit se vaan kaipaisi.
Just ajattelin, että onnex ei tanwalleilla oo pilattu tuota pyörää. Oikein nätti mielestäni.
Itse tilasin Kanzon. Kaikki geometritaulukot tutkin ja vertailn mm. Grailiin ja Orbea Terraan.
175/80cm ja päädyin kokoon S. Ensimmäinen vähän parempi pyörä tulossa. Osuikohan kokovalinta oikeaan? Se on listasuositus mun mitoilla myös Grailissa ja Terrassa joiden keskeinen geometria (Reach, Effective Top Tube) on lähes sama.
Mitäs raati on mieltä 2021 mallin Orbea Terra H30:stä? Keskiö on vissiin vähän ylempänä kuin haluaisin, mutta eiköhän sen kanssa tule toimeen. Yleisellä tasolla lienee ihan ok pyörä hiekka-. sora- ja kestopäällysteteille sekä satunnaiseen isoon polkuun, jos vain geometria on mieleinen, vai? Tuommoista olisi mun koossa tarjolla 2x11 setillä ja kieltämättä vähän tekis mieli. Nykytilanteessa vaikuttaisi siltä, että siitä saattaa päästä kohtuu-tappiolla eroonkin nopeahkolla aiktaululla, jos ei osu omaan runkoon sen mitat.
On hieman kortilla varastosta löytyvät vaihtoehdot just mun kaavailemassa hintaluokassa. Viime kesänä jätin ostamatta, kun olisi pitkälti pitänyt ovh:ta pulittaa melkein pyörästä kuin pyörästä ja ajattelin, että tilanne paranisi tälle vuodelle, mutta tilanne on ehkä pikemminkin heikentynyt eikä ens vuoteen huvittais odotella, kun sopivat käytetytkin menneet tähän asti kaikki nenän edestä....
Edit: jaha, niin meni tuo Terrakin. Ei parane näköjään jäädä miettimään, jos löytyy jotain, mikä vähänkin tekisi mieli tilata. Toisessa kaupassa sama pyörä 250€ kalliimpi, niin ei taida maksuhalu venyä, vaikka omaa kokoa onkin varastossa.
Tyttöystävä (160 cm) olisi ostamassa ensimmäistä budjettiluokan gravelpyörää. Olisiko kenelläkään heittää ehdotuksia tai jopa tarjouksia max. 1000 euron gravel-pyöristä? Itselläni on Kona Rove ST, joten olen miettinyt voisiko Kona Rove AL olla hyvä vaihtoehto vai onko parempia ehdottaa?
Kiitos!
https://larunpyora.com/tuote/2021-ac...el-sora-black/
Siinä olis alle tonnilla yks vaihtoehto. Ainakin parempi osasarja kuin halvimmassa Konassa (Sora vs. Claris) ja todennäköisesti hieman kevyempi.
Bikeshopilla kanssa tällasta
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bike...uppa/pSTTABOR/
Teksti puhuu crossarista, mutta Stevensin sivujen mukaan ihan Gravelpyörä. GRX löytyy.
Minun silmään kaikki kolme ehdotettua ovat liian isoja 160 cm pitkälle pienimpinäkin kokoina.
Dymanttia dymanttia, menee kovempaa. :D
https://www.youtube.com/watch?v=Jr-wQlxuJNE
En toisaalta menisi kokeilematta ohittamaan. Sopivuuteen vaikuttavat muut kehon mitat (inseam, selän pituus, käsien pituus ja jopa lantion korkeus) kuin pituus. Stemmiä voi vielä tarvittaessa lyhentää ja satulaputken offsettiä muuttaa. Modernit grävelit ovat vähemmän geometrialtaan vakaampia kuin maantiepyörät, niissä voi hyvin olla alle 100 mm stemmi.
Samahan tuo onko Claris vai Sora, paljon tärkeämpää että runko on sopivan kokoinen ja muotoinen. Kokeilemaan kaikki mahdollisia!
Kannattaa tarkistella näitä kokoja vaikkapa canyonin sivuilta. Tuolla on hyvät pituussuositukset, joiden jälkeen näkee mitat. Monen pirkkapyörän kanssa ei oikeasti paljon mittoja mietitä.
https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...ometry-section
Aika alkaa täällä pohjolassa heräämään talviunilta.
Pyörät on tällähetkellä kyllä melko ison kiven alla..
Uutta trekkiä saa vuoden kuluttua jne jne.
Millainen pyörä on trekin boone ja miten se verrautuu esim giantin revolt advanced pyörään?
Boone on oikea krossari. Korkeampi keskiö ja nopea matala asento.
No mulla on itsellä crocketti, joka on geoaltaan identtinen boonen kanssa. Sitten gravellina nineri, jonka geo käsittääkseni tosi lähellä revolttia.
En olisi oikeasi uskonut, mutta crocketin korkeamman keskiön oikeastikkin huomaa ajossa. Painopiste on ylempänä. Geonhan noista saa tosiaan säädettyä stemmeillä kohdilleen, jos vaan revolttiin laittaa tarpeeksi jyrkkää stemmiä.
Niin ja boone/crockett keskiö on tosiaan matalalla cycloksi. Siltikin eron huomaa.
Edit: Pitikin tsekkailla. Tuossa omassa nineriss on bb-droppi 75mm, kun croketissa tuo on 68mm. Eli miltei sentti eroa. Revoltissa 70mm, eli noissa ei enää eroa olekkaan...
Joo kyllähän se uuden pyörän takuu ja lifetime takuu rungolle taitaa kallistaa vaan revolt adv. puolelle. Ja ehkä mahdollinen jälleenmyynti arvokin on 5-vuotta uudemmalla parempi
Saatavuus on kyllä tiukassa gravelin ostajalle, varsinkin jos ei haluaisi koko alkavaa ajokautta odotella toimitusta.
Xxl on näköjään alkanut myydä Cubea ja isolle kaverille näyttäisi sivujen perusteella olevan vielä Nuroadia vielä saatavissa heti:
https://www.xxl.fi/cube-nuroad-c-62-...184516_1_style
Bikesterilta saa ainakin Serious-merkkistä "postimyyntigravelia". Kaveri juuri hommasi ja vaikuttaa pätevältä peliltä.
https://www.bikester.fi/serious/serious-gravix/
Ei kaikkia kiinnosta runkojen tarkemmat mitat. Koon valitsin Bikesterilta kuitenkin löytyy.
Tästä(kin) foorumista saa välillä kuvan, ettei 2 euron moralla saa edes ketään hengiltä. Pitäisi ostaa asteroidista käsin taottu norsunluu kahvainen mittatilaustyönä oman käden mittoihin tehty 10k+ hintainen puukko.
Tuo ei ole kovin hyvä vertaus, pyörä on kokovartalotyökalu ja on tarkempi mitoitukseltaan.
Puolen metrin mittaisella vasaran varrella lyö naulan, mutta jos laatikollisen hakkaa, niin sopivan pituisella varrella on parempi hakata.
Näin 20+ vuotta kirvesmiehen työtä tehneenä. Vasaran varren pituus ei tee vasarasta hyvää, tai huonoa. Varren materiaalina puu on paras kädelle, koska se absorboi hyvin iskun tuomaa värähtelyä ja on materiaalina kevyt. Tosin puu ei ole kovin kestävä materiaalina, sitä näkee erittäin harvoin vasaroissa. Serrated face on erittäin hyvä, jos ei haittaa että puuhun jää ns. vohvelimaista kuviota (lue ei viimeistely naulaukseen). Jos hakkaa isoja nauloja on hyvä että vasaran varsi on pidempi, että lyöntiin saa enemmän voimaa, toki tässä joutuu hieman kompensoimaan vasran pään painolla, joku 20-22 unssia on aika hyvä. Jos hakkaat pieniä nauloja (viimeistely) ei vasara tarvitse olla kovin pitkävartinen/painava.
Toiset vannovat painavan vasaran nimeen, esim. 28 unssia ->, mutta itse olen havainnut että saman lyöntivoiman saa kyllä n.20 unssin vasaralla, jos siinä on pitkä varsi, eikä tämä aiheuta niin suurta rasitusta käsivarteen.
Sitten on vielä täysin oma lukunsa jos vasara tehdään titaanista (kovin suosittu nykyisin jenkeissä).
Eli sovitaan niin, että kirvesmiehet saa ajaa summassa ostetulla reilun tonnin gravellilla ja harrastajat voivat ostaa oikean kokoisen fillarin?
Aiemmin nämä halppis pyörät ilman mitoituksia olivat 500e osastolla.
Ei tainnut minunkaan vertaukseni olla kovin hyvä kun ei uponnut!
Ulkona sataa räntää niin ei viitsi ajaa, mutta perustelihan pitkään vasaroinut jäsenemme työkalun tärkeyttä, mitoitustakin, biomekaanisena jokseenkin yksinkertaisena välineenä pyörä on mittojensa, kulmiensa, keskiön korkeusinensa, tangon muotoiluinensa lukemattomien pientenkin seikkojensa myötä äärimmäisen tarkka, kun parhaimpaa ajoon sitä yrittää säätää, räntää sataa edelleen...
Niin no, en minä tiedä millä muut kirvesmiehet ajaa (tosin vaihdoin jo toiseen ammattiin, vaikuttaako se?), mutta itse kyllä testailin useampaa pyörää ennen päätymistä nykyiseen pyörääni. Eikö tässä ollut kyse enemmän siitä että onko 4k maksava epäsopiva pyörä parempi kuin tonnin maksava sopiva pyörä? Ai niin oma pyörä on Jamis nova race n. tonnin pyörä. Erittäin hyvin olen sillä pystynyt ajamaan.