Mulla on aika pitkä ja matala asento. Yläotteelta ei ole edes luonnollista ajaa selkä suorana.
Printable View
Mulla on aika pitkä ja matala asento. Yläotteelta ei ole edes luonnollista ajaa selkä suorana.
Tarkennuksena sen verran, että vajaa viikko sitten vaihdoin tuon leveämmän tangon enkä ole muuta kuin työmatkaa ehtinyt ajamaan. Kelit olleet sen verran surkeat enkä muutoinkaan ole päässyt ajamaan muuten. Talveksihan tuo tosiaan oli tarkoitus laittaa ja olikin jo pari kuukautta odotellut vaihtoa.
Mun gravel-pyöräilyt maastossa on lähinnä olleet jotain kevyttä kikkailua ja oikopolkuja. Sen verran tullut todettua, että juurakkoisilla poluilla ole enää ajaminen hauskaa ollut.
Tuossapa sitä hyödyllisyyttä tulee juurikin noilla sohjoilla, jäisillä urillla ja kaikilla jännillä muodoilla mitä jäästä ja lumesta saakaan aikaan, jolloin ei kaipaa ohjaukseen yhtään huteruutta. En väitä, että 42cm tanko olisi jotenkin erityisen epävakaa mutta kyllähän näissä on selvä ero. Asian voi kääntää toisin päin että miksi talvella ajaa kapealla tangolla? Vauhtia ja sen tarvetta ei kyllä talviolosuhteissa itsellä ole.
Saa nyt nähdä jaksaako tuota kesäksi taas vaihtaa kapeampaan. Luultavasti, kun en maantiepyörääkään omista ja varmaan tulee taas maantie/soralenkkejä tehtyä. Pitää varmaan tankoteipit leikata kahteen osaan, ettei niitä tarvitse poistella yläosasta. Nytkin kietaisin yhden vanhemmat teipit ympärille ja hyvin pysyy.
Millä talvella? 99.9% on ollut täysin kesäkelit viimeisen parin vuoden aikana täällä pääkaupunkiseudulla. Sitten kun loskaa ja jääpolannetta tulee, niin ainakaan oma gravelli ei ole kyllä oikea valinta. Jäykkäperämaasturi isp:llä alle. Kuitenkin noita tilanteita on niin vähän, etten halua mitään kona libreä gravelliksi.
Oulun seudulla nyt ainakin on vuosittain jotain talven tapaista ja tyypillistä onkin, että lumet sulaa useamman kerran ensilumien jälkeen ja keväällä taas takatalvea pukkaa vastaavaan tahtiin.
Melko pystyltä näyttää tuo Libre...
Mulla on Topstone itsellä, enkä kyllä tangon vaihdon jälkeen yrittänytkään vaihtaa ajo-asentoa pystymmäksi. Selkä on aika ranttu tuosta ajoasennosta ollut aina... ihan hybrideillä ja maastureillakin. Liian pysty ei saa olla eikä liian kaukana. Stemmi parin spacerin kanssa miinuskulmassa todennut ihan hyväksi. Stemmin lyhennys leveämmän tangon suhteen nyt liittyy luonnollisesti siihen kun käsiä siirtää ulommas niin kahvat olisi kiva saada lähemmäksi. 2 senttiä lyhemmän laitoin mutta vähän hiinä ja hiinä olisko senttikin vaan riittänyt. Loppujen lopuksi aika samalla etäisyydellä.. Jopa tuo leveä ote dropeilta on yllättävän hyvä. Bonuksena tuohon leveään tankoon menee hyvin lamput, soittokellot ym lisävarusteet, koska ei niitä teippejä tartte niin pitkälle pyöritellä.. ;D Joutuin lampun laittamaan aiemmin teippien päälle, koska muuten valo osui edessä olevaan garminiin ikävästi.
Tuo uusi tanko on muuten malliltaan Spank Flare 25 48cm, kun ei sitä tullut mainittua. Myönteisiä arvosteluja tästä olinkin lukenut mutta taisivat hieman kaposempia olla.
Tutustukaapa: https://bikepacking.com/index/gravel-bars/
Tuolla on vaikka minkälaisia ja tuolta tuo itselle lopulta valikoitui. PWN Coast Drop Bar oli myös varteenotettava ehdokas. Woodchipperia harkitsin mutta tuntui jo vähän radikaalilta.
Osalla noista kuitenkin rajansa, sillä tuo levein Walmer Bar vaatii jo melkein läskipyörän allensa tai näyttää muuten aika hölmöltä nakkirenkailla.
Kysymystä ketjulinjasta kun rungon vaihto mielessä. Jos valmistaja (Carbonda CFR696) speksaa 2x setupissa isoimmaksi rattaaksi 50t ja 1x mallissa 46t, niin paljonkohan noissa 1x rattaissa on offsettia sisäänpäin? Mulla siis olisi nykyisessä GXP/Apex kammet joissa 48t Force ratas, se paritettuna 11-40 pakkaan on mielestäni Oulun alueella mainio kompromissi kaikkeen.
Tokihan sitä voi sen 46t rattaan ostaa ja jos myötätuulessa alkaa välit loppumaan niin pakan kuluttua vaihto xd vaparille ja jokin 10 hampainen pakka, mutta jos vaikka ensi hätään riittäisiköhän että toisen BB spacerin laittaa vetopuolelle, eikös sillä saa 2.5mm lisää tilaa?
...mun länkisäärillekkin tuo voisi tehdä hyvää, vetopuolen jalka käy hyvin lähellä top tubea jatkuvasti, kun toinen puoli huitelee selvästi kauempana.
Ei mitään hajua rattaiden offsetista, mutta spacerilla saa joo periaatteessa lisää tilaa vetopuolelle. Laitoin itse 1,4 mm toiselle puolelle (0,7 mm keskiön taakse ja 0,7 keskiön ja kammen väliin), jotta sai vähän lisätilaa tehomittarille. En tiedä sitten, onko pidemmän päälle järkevää laittaa spacereita, viisaammat osaavat kertoa. 48T on ainakin valmistajan sivujen mukaan liian iso CFR696:lle, näytti olevan 46T 1x-kokoonpanossa suurin mitä sopii. Mulla on 2x 50/34 ja molemmat ovat niin tiukassa, että ei kyllä yhtään saa mennä ratas kieroon.
Joo, 68mm GXP:ssä kun laitettaneen lähtökohtaisesti 2.5mm spacerit molemmin puolin, niin tosiaan ajattelin että ehkä noilla pelaamalla saa sen pari hammasta ylikokoisen rattaan sopimaan. No ei tätä hankintapäätöstä ehkä tähän kannata seisauttaa, ostaa rattaan jos ei sovi.
Seuraavan päivän edit: Vai onkohan ne sittenki nuo SRAMin ja muittenkin nw rattaat ilman offsettejä ja kun mun kammet on alunperin 2x mallia, niin jospa tuo koneistettu osuu ihan samaan linjaan kuin se alkuperäinenkin ja sopii sittenkin sellaisenaan. Alko tuntuun järkevämmältä että ne onkin 1x kammissa korjanneet ketjulinjaa sisemmäs, eikä rattaisiin jyrsimällä offsettia. Joskaan tuosta nyt en googlella löytänyt mustaa valkoisella ihan hetkessä.
Lisää Erdgeschoss-tiisereitä Standertin Ig:ssä. Tällä viikolla pitäisi tulla myyntiin. Pitääköhän olla sormi liipasimella yötä päivää, jos meinaa saada..?
https://www.instagram.com/p/CHGbWSRl7Sp/
https://www.instagram.com/p/CG-sQHEFZCl/
Mikäs tuossa on nyt erikoisen hienoa? On mennyt ohi jos on aikaisemmin jo hehkutettu. Hienohan se on, mutta jos herra stenukin on sormi liipaisimella?
Kohtuuhintainen rosteri. Tai ainakin edellinen versio oli. Uuden hinnoista ei ole tietoa.
Sopivan pitkähkö geo ilman överipitkiä emäputkia. Keskiö 650b-optimoituna mun makuun vähän korkealla 700c-kiekoille gravelhommiin, mutta toimisi myös cx:ssä siksi. Uuteen versioon tulleet kolmannet pullotelinereiät vähän häiritsee esteettisesti, enkä niille keksisi käyttöä. Siinä lyhyt review. :)
Ookoo, sitten vain kyttäämään ja tilaamaan.
^ En tiedä, onko mitään erityisen hienoa, mutta vaikuttaisi omaan yhden pyörän taktiikkaani passelilta. Saisin siirrettyä suurin piirtein kaikki osat vanhasta pyörästäni tuohon, joten runkosetin hankinta riittäisi. Materiaalina rosteri sopivampi retkeilyyn ym. rymistelyyn kuin nykyinen hiilikuitu, eikä ruostu pois alta työmatkan suolasohjossakaan.
Erdgeschoss kiinnostaa jostain syystä myöskin, mutta oon kyllä periaatepäätöksen tehnyt, että ostan uuden rungon vasta kun mekaanista 1x12 on saatavilla valmiina ilman kikkailuja. Eikai siihen ny enää kauaa toisaalta mee... :D
Giant revolt adv 2 vai trek checkpoint sl 6 kun tarkoitus on käyttää pyörää 95% asfaltilla mutta kuitenkin ympäri vuoden.
Haluan 2x version koska se mahdollistaa tiheämmät välitykset juurikin maantie lenkit?
^ Kannattaa huomioida, että esim. 11-34t pakassa välit on minimissään 2 hammasta. Eli, jos maantielle tiheämpää välitystä haluaa, niin vaikkapa 11-30t tarjoaa tiheän pään yhden hampaan väleillä.
Jos pelimerkit riittää, niin sl6 vaan. Kovasti olisi itselläkin halut ostaa tuollainen runko. Todella monipuolinen fillari.
Jep. 11-30 on hyvä pakka. Tuohon kaveriksi eteen 34/50, tai eastonin 32/47, niin välitykset riittävät tasan kaikkeen ajoon, eikä fillari määrää kadenssia missään tilanteessa.
Runkosetti 1749 euroa, kompliitti alkaen 3749 euroa.
https://standert.de/collections/erdg...el-gravel-bike
Hieno, harmi kun ei tarvii.
Onkohan tuon Standertin haarukka sama kuin Genesis CGR-1? Melko samannäköinen. Genesis toki 1 1/8" kaulalla.
Nämä ovat kohtalaisia välityskompromisseja, joiden kanssa voi elää. Fillari kyllä valitettavasti määrää kadenssin jyrkemmissä ylämäissä, jos ei löydy huomattavasti lyhyempiä välityksiä. Ainakin täällä päin ja tällä ajajan massalla ja tehoilla. Sorapyörällähän ajetaan kaikkea mahdollista tasaisesta asfaltista jyrkkiin pehmeisiin hiekkamonttujen reunoja nouseviin polkuihin.
Niin sorapyörä mahdollistaa tuollaisen käytön. Itse en ajatellut ajaa, vaan 95% tulee asfaltilla, muuten menis endurance pyörä, mutta kun ajatus ajaa myös talvell. Trek domane lienee ainoa missä riittävästi tilaa renkaille. Mutta en tiedä missä domane on parempi kuin revolt adv tai checkpoint?
Ja kun ittelä suurin osa ajosta tulee nopeuksille 27-35 niin siihen tarvii useamman välityksen.
Genesis taisi ainakin olla edellisen Erdgeschoss-version haarukan merkki, nythän tuota myydään Standert-haarukkana.
Pyöriä kuulemma menee nyt kovaa tahtia, mutta vastaus kokokyselyyni tuli 20 minuutissa. Arvoin 52 ja 54 välillä. Pituutta minulla 174, inseam 82. Asiakaspalvelija suositteli ehdottomasti 52 ja sellaisen laitoin tilaukseen.
Vihreät meni muutamassa tunnissa. Maalaamattomastakin 56 jo loppu. Eipä ollut ostohousut jalassa mulla. Vähän harmittaa, että eivät suostu kertomaan putkien speksejä tarkemmin, kun koeajomahdollisuuttakaan ei ole.
^ Edellisessä versiossa oli Columbuksen haarukka tää uuden on (ehkä) vähän downgreidaus (imo), vaikka reikiä onkin joka lähtöön. Onnea, hyvä pyörä siitä varmasti tulee!
Downgreidausta tai ei, etuhaarukan reikien määrä nimenomaan oli ostopäätöksen laukaiseva tekijä. Lisäreiät rungossa mukava boonus. 😁
Pahimmissa pehmeissä ylämäissä tuntuu ennemmin siltä, että renkaat määräävät kadenssin jos on pidemmästä noususta kyse. Kun takapäästä loppuu pito ja alkaa lyödä tyhjää, niin sitten ei nousta enää millään ylös. Tuo paatonin mainitsema 11-30 ja 50/34 voimansiirto toimii kyllä muuten aika hyvin ainakin täällä suomalaisissa oloissa omalla kokemuksella.
Mulla oli ensin 50/34-kampien kanssa 11-30 mutta vaihdoin 11-32:een molemmissa kiekoissa jotta saan vähän pidempään ajaa ennen kuin Di2 heivaa edestä mummurieskalle. On ollut aika optimi omiin hidasvauhtisiin väärinpyöräilyihin.Lainaus:
Tuo paatonin mainitsema 11-30 ja 50/34 voimansiirto toimii kyllä muuten aika hyvin ainakin täällä suomalaisissa oloissa omalla kokemuksella.
XL vai L koko 184cm ja 89cm inseam? Ensimmäinen kippurasarvi, joten ei aiempaa kokemusta mihin peilata. Vitus Substance eli koeajo ei onnistu.
Olisi tulossa sekä kommuutteriksi, että kesällä pidemmille +100km retkille.
https://i.ibb.co/c3Vhhjv/kokotaulukko.jpg
Koska Reach eroaa vain 7mm niin sanoisin, että kumpikin käy ja valitse sen mukaan haluatko korkeamman (XL) vai matalamman ajoasennon (L).
^^samoilla mitoilla varustettuna ottaisin L kokoisen. Front to Center mittakin kohtuullinen L koossa niin kenkäkään tuskin ottaa heti etukumiin kiinni
Lisäksi L kokoisessa 172,5 kammet jotka myös henk koht valitsisin XL koon 175 sijaan
Joo varmaan jos on tasaista tai on vain loivia mäkiä. Tästä lähtee esim. yhteislenkkien lähtöpaikalle kolme reittiä, joiden jyrkimmät ylämäkikohdat ovat 14%, 20% ja 25%. Kadenssi on vajaa 40 tuossa 14% kohdassa suunnilleen aerobisella kynnyksellä eli noin 200 W teholla välityksellä 34-32. Nämä ovat kaikki asfalttipätkiä eikä aina jaksa vetää 400+ W teholla, jotta saisi kadenssin yli 80.
Tässähän ei ole kyse siitä etteikö sitä mäkeä pääsisi ylös, koska tuosta mennään myös 39-25:lla vauhdikkaammalla maantiepyörällä. Pyörässä vain olisi hyvä olla välitykset tarpeen mukaan eikä niin, että pyörä määrää nuotit.
Tehoja vaan. Ei gravellissa pysty niitä watteja koko aikaa toljottamaan. Jos 6h lenkin keskisyke pysyy alle 150, niin se on onnistunut pk lenkki :)
Päivitin just PICKENFLICKIN kahvat RS505 -> GRX600 ja elämä parani.
GRX600 vs GRX di2 molemmat oikein hyviä. En muotoilun eron takia di2 versiota valitsisi. GRX600 en vielä pitkällä lenkillä kerennyt koittamaan mutta di2 versiosta sellainen havainto että vaatii hanskat pidemmälle lenkille. Kumiosan ”juomutus” hiertää ilman hanskoja kämmeniä. Toki yleensä tulee ajettua hanskoilla. GRX600 kumi tasaisempi.
Ainiin ja ko kahvanvaihdossa hyvä huomioida letkun kiinnityspultin ero kahvan päässä ja tuota pulttia hyvin huonosti irto-osana saatavana.
Ja sittenhän tuossa välissä on vielä grx800 kahva, jota nyt eniten itselleni mietin. Ilmeisesti 600 vs 800 vastaa eroa ultegran ja 105 välillä.
Oman kokemuksen mukaan eroa ei noissa huomaa uutena, mutta vuoden likaantumisen jälkeen ultegra toimiii täsmällisemmin, mitä 105.
Muotoilu on kuitenkin ilmeisesti sama molemmissa.