Ymmärinhän minä mutta mikä ihme siinä on ettei voi käyttää ihan vain suomea.
Ja kuten Hubban viestistä ilmeni niin esikiristys oli suoritettu.
Printable View
Ymmärinhän minä mutta mikä ihme siinä on ettei voi käyttää ihan vain suomea.
Ja kuten Hubban viestistä ilmeni niin esikiristys oli suoritettu.
Kuminauha, mitä tarkoitat läpipultatulla (bolted through)?
Sen kävyn ei tartte pysyä paikallaan muuta kuin sen kirimishetken.
Sitten sen muun hakkauksesta johtuvan ohjainlaakerin löystymisen saa parhaiten pois laittamalla pitkän kävyn. Niin että se yltää koko stemmin matkalle ja mieluiten vielä ohjainlaakerin alle. Ainakin pro tekee 50mm pitkää mallia 1 1/4" putkelle.
Canyonin omat integroidut hytit ovat aika korkealla ja jämerällä clampilla, eli nuo toimivat varmaankin ilman expanderin tukeakin. Mutta jos vaihtaa normaalia stemmiä ja varsinkin pidempää, niin se pitkä käpy kannattaa kyllä nakata tueksi. Loppuu se ohjainlaakerin löystyminen, eikä tarvitse jännittää kaulaputken kanssa muutenkaan.
Varmaan tuossa hubban tapauksessa käpy ei vaan jostain syystä laajene tarpeeksi. Tuon tietysti saa mittailtua käpy irtaallaan.
^Siis täysin vastuutonta myydä tuollaisia Extralite ja Tune tyyppisiä käpyjä/expandereja joita ei voi tunkea putken täydeltä ja jotka kiristyvät helposti...
Karhensin hieman hiomapaperilla ohjainputken sisäpintaa sain tuon plugin pysymään paremmin mutta en vieläkään kokonaan, ohjainlaakeri on nyt miltei välyksetön mutta toki sen viimeisenkin haluaisi pois. Toimisikohan hiomapaperi kaksinkerroin tuolla välissä ei sen tosiaan kuin kerran tarvisi pitää. Tai sitten hommattava korkeampi plugi.
^Tuo ei luista mihinkään. https://r2-bike.com/EXTRALITE-Expand...Star-4-1-1-4_1
Kysyisin "uusista" ketjuista. Paketissa ja muovin sisällä. Jos olleet noin 4 vuotta komeron perillä onko tehdasrasvat vielä kondiksessa vai vaatiiko ketjut toimenpiteitä?
^^Jep, ajoon vaan! Itse kylläkin aina poistan tehdasrasvat ennen niiden tahmeuden vuoksi.
^Kiitos kaikille.
^Ok, eipä ole tullut vastaan. Itse tosiaan käyttänyt vuosia noita keveitä ja pitävät tosiaan hyvin ilman kommervenkkejä. Tune GumGumissa silikonimötikkä joka laajenee ja Extralitessä kunnon hammastus mikä puree putkeen riittävästi.
Sram Rival 1 maantie hydraulinen etujarru pitäisi siirtää toiseen runkoon ja jarruletku menee keulan lävitse ja pitää letku irroittaa jarrusatulasta. Jos minun ei tarvitse letkua lyhentää uuteen runkoon, niin pitääkö ne nippelit vaihtaa letkun ja jarrusatulan väliin? Ovatko uudelleen käytettäviä, koska välissä ei taida ainakaan tiivistettä olla? Nippeleitä taitaa tulla Sramin ilmaussarjassa.
Kai se on vähän tuurista kiinni. Olen vaihtanut ja käyttänyt vanhan uudestaan, kun kerran ei ollut uutta laittaa tilalle. Ei ole kumpikaan vuotanut.
Puristusliitoshan se on, niin kannattaa se mielummin vaihtaa. Ainakin sramin oman ilmaussarjan mukana tulee inserttejä ja "oliiveja" mukana.
Lyhensin omista forceista letkut ja laitoin samat osat takaisin kun paikallisesta ei siihen hätään uusia löytynyt. Ei tarvinnut lähteä hakemaan muualta kun pitivät (ja pitävät edelleen).
Eipä ne paljoa maksa, joten ainakin varmuudeksi kannattanee hommata valmiiksi.
Tarviiko pidentää ketjua jos eturatas 30->32? Ent lukite bb, punainen vai sininen? Mjaa ei ilmeisesti mitään, tuossa minkä otin pois oli kuitenkin punaista..
ketjun pidentämisen tarve riippuu siitä kuinka pitkä ketju oli ennestään. Saatat hyvinkin pärjätä samalla ketjulla. Tarvittaessa testaat asian uudella ketjulla ennen tosiajoa. Lasket paineet iskarista pois (tai otat kierrejousen pois mikä työläämpää), laitat vaihteen takaa kevyimmälle ja katsot kun pyörä on täydessä joustossaan jääkö häkki vielä aavistuksen vajaaksi siitä että osoittaa suoraan eteenpäin. Tällaista tilannetta periaatteessa ei ajossa toki pitäisi tulla (kevyin vaihde ja täys joustomatka) mutta hyvä varmistaa. Ja joissain pyörissähän rengas itse asiassa menee jouston edetessä kauemmaksi mutta siis kevyimmällä vaihteella läpi joustomatkan pyörää painamalla asian näkee riittääkö ketju.
Maantiepuolella on yleisempää leikata se oliivi pois, jotta letkua ei tarvitse lyhentää. Kauhea savotta vaihtaa koko jarruletku taakse asti rungon sisältä.
^
Juuri näin.
Ainakin Shimanon helmet ovat mulla puristuneet pysyvästi letkun ympärille ja helmet ovat ulkopuoleltakin muotoaan muuttaneet. Ainoa keino on ollut vetäistä pätkä pois mattoveitsellä tai sitten uusia koko letku.
Olen pitänyt helmiä, inserttejä ja letkua hyllyssä, kun muutoksia on tullut tehtyä aika usein.
Sen shimanon helmen voi leikata dremelillä halki, jolloin inserttiä ei tarvitse vaihtaa, eikä varsinkaan letkua lyhentää.
Mutta tosiaan ei tuota useasti tee. Letkun pää on leikkaantunut kuitenkin puristuksen jälkeen.
^voisi hyvinkin olla, että dremeli laulaisi, jos letkuihin ei voisi sovitusvaiheessa jättää varaa pariin kokeiluun tai letkut kulkisivat piilossa. Mulla letkujen vedot ovat helpot.
Minulla letkut on aina sen verran pitkät, että se sallii muutamat katkaisut. Eihän se lyhene kuin 10-15 mm per kerta.
Joo, mutta et sä integroidulla ohjaamolla ja piilotetuilla letkuilla varustettuun maantiepyörään voi sitä letkua ylimäärin laittaa.
Ei niin. Ja kun yrittää tunkea sitä enemmän putkien sisään, alkaa se hankaamaan ja ääntämään. Joka paikkaan täytyisi laittaa se foami letkun ympärille.
Ja tosiaan puhutaan siltikin senteistä. Erillaiset ohjaamot vievät tuon mitan helposti. Aika ahterista.
Koskahan nuo älyää keksiä sähköjarrut. Jos minä olisin Shimanolla tms töissä, olisin jo keksinyt. Sähkövaihteet ollut jo vuosia arkipäivää (ei tosin minulla), niin seuraava kehitysaskel olisi luonnollisesti sähköjarrut. Eipä tämä kovin hankalaa olisi. Tekniikka on jo olemassa. Jarrusatulassa olisi jarrunestesäiliö ja mäntä sähkön ohjaamana puristaisi paloja. Vai pitääkö tämä itse keksiä?
Saat olla. Sulla ei siis irronnut se sramin helmi? Ei se sieltä itsekseen pois valu, mutta se on tyhjän letkun päällä niin saa kyllä siirrettyä ennen katkaisua.
Mulla oli kyllä uudesta lähtien täysin tiivis ja toimiva, 13.000 kilsan kohdalla vaihtui tanko ja letku vähän lyheni. Eli oli kyllä kiristetty tarpeeksi.
Fillarissa on nyt tektro m275 jarrut ja ovat kyllä todella surkeat, mitkä olis hyvät edullisemman pään jarrut noitten tilalle? Edellisessä fillarissa oli Sram level ja ne oli ainakin ihan eri luokkaa verrattuna noihin Tektroihin. Vai kannattaako vaan kokeilla jotain parempia paloja ja vaikka eteen 180->203 jarrulevyä?
Edit. Pyörähän on tosiaan haibike hardnine 4 sähköpyörä.
Minulla oli omassa Haibikessa samat jarrut. Huonot ovat. Ei levyn vaihdolla suurempaan sen paremmaksi tule. Vaihdoin nämä: Shimano BL-MT401/BR-MT410 Disc Brake Set Disc Brake - Sets | Bike-Discount hyvä hinta/laatu suhde. Toimii ja jarruttaa hyvin. Nämä on jo valmiiksi ilmatut. Letkujen katkaisu vaikka mattopuukolla oikeaan pituuteen, insertti ja helmi siihen kahvan päähän (tulee mukana) ja letkun kiristäminen kahvaan. Se insertti voi olla hankala saada sen letkun sisään. Voi laittaa samaan pakettiin tämän Jagwire Needle Driver Press-in Tool Tools - Brakes | Bike-Discount jos haluaa päästä helpommalla ja varmistaa että homma menee varmasti putkeen. Letkun katkaisemiseenkin on työkalu: Katana HC-1 Line cutter for hydraulic lines Cutting Tools | Bike-Discount tai Jagwire Cutter Sport Hydraulic Brake Line Cutter Cutting Tools | Bike-Discount
Noi olis kyllä hyvinkin edulliset. Vähän noita silmäilin jo aikasemmin mut hinta pisti epäilyttään että onko sen kummosemmat kun noi Tektrot mutta hyvä kuulla että on paremmat!
Sen verran hyvät ovat ja hinta/laatu on kohdallaan, että hommasin aikoinaan toiseen pyörään samanlaiset. Tässä vielä jokin arvostelukin: Shimano MT410 Deore Post Mount Brake Reviews (bike-review.co.uk)
203mm levy eteen ja nämä jarrut. Riittää sähköjäykkäperään vallan mainiosti.
https://www.bike24.com/p2379977.html