Alkujaan tämän lähetti
MRe
Olet ymmärtänyt väärin.
Täällä remennetään miljoonassa postissa, ettei pyöräilijän tarvitse katsella vasemmalle tai oikealle, kun ylittää tietä pyörätien jatkeella (taimikäselienee, kohta taas joku on vääntämässä termejä), kun kerran on OIKEUS tai toisella VELVOLLISUUS. Ei tarvi katsoa eikä varmistaa, jos on kääntyvä ajoneuvo, kun se nyt lakikirjan mukaan on väistämisvelvollinen.
No miksi oikealle kääntyvän auton tasa-arvoisessa risteyksessä, jossa EI ole kelviä pitää sitten katsoa sinne vasemmalle? Ei voi olla niin, että pyöräilijällä on pelkkiä oikeuksia ja autoilijalla velvollisuuksia. Jos teidän mielestä pyöräilijän ei tarvitse havainnoida mitä ympärillä tapahtuu ja voi ajaa TLL kädessä, niin saman voi sitten tehdä autoilijakin.
Mulle on aika lailla selvää miten nämä menee. Olen vain siinä vähemmistössä, joka uskaltaa tunnustaa, että mulle sattuu virheitä autolla ja pyörällä ajaessa. Sen sijaan pyörällä ajaessa rikon tieliikennelakia useammin kuin autolla (pl. ylinopeus johtuen ihan teknisistä syistä).
En nyt jaksa tähän nimimerkkejä listailla, mutta luepa pari sivua taaksepäin koskien sitä, että pitääkö päätä kääntää kun on kelvillä ajamassa suoraan risteyksen yli ja auto kääntymässä oikealle. Siitä saat nyt hyvä alun.