Ihan mielenkiintoista Emtb asiaa muualta maailmasta:
https://www.youtube.com/watch?v=Aaes...ature=youtu.be
Printable View
Ihan mielenkiintoista Emtb asiaa muualta maailmasta:
https://www.youtube.com/watch?v=Aaes...ature=youtu.be
Siltä näyttää, että tuo maasto, jossa ajaa ja ajotyyli ratkaisevat mitkä rattaat pakasta kuluvat nopeiten. Tuo oma ajosi taitaa olla aika XC-tyylistä...suht. tasaista siis? Mikä on pääasiallinen avustustaso ajossa? Itsekin huomasin, että renkaat kuluvat mukavaa tahtia; nyt 1500km jälkeen piti swäpätä etu- ja takarenkaat, kun takarengas oli sen verran kulunut ja tuntui nousuissa sutivan jo normaalia enemmän.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...n-green-656023
Tuo nyt lähtee näillä näkymin tilauskeen metsäpoluille. Eikös tuo 18" runko ole oikea valinta 174cm pituselle ? 20" sit seuraava ja varmaankin liian iso se jo.
Saa myös ehdottaa parempia vaihtoehtoja täysjoustomalleista vähintään 140mm joustolla tuohon max 3500e budjettiin.
elikkä 84cm jalan pituus itellä. Ilmeisesti myös valmistajilla tuo runkokoko eroaa toisistaan. EDIT: bikediscountin sivuilla olikin tuo runkolaskuri. Antaa tuolla 84cm jalan mitalla 19" runkokoon. Tuolla on nyt vaihtoehdot 18 ja 20. Eli kumpihan noista nyt olisi sitten fiksumpi ?
Saattaisin juuri nyt ehdottaa tätä pyörää jos joku kysyisi ehdotusta: https://www.fahrrad-xxl.de/haibike-x...n-8-0-x0028058, harmi, että tuo kauppa ei toimita Suomeen. Olen tosin itse juuri peräkärryn kanssa Saksassa, pistää miettimään.. :)
Huomaathan keulan että on tuo Boltron joka jakaa kovasti mielipiteitä. Itse siihen luottaisin mutta kuitenkin.
Kiinnostaisko jotakuta tämmöiset?
https://www.motocard.com/en/bike/bic...rder=!discount
Ainakin itseäni.. Mutta "Oh dear, we have run out of this size. Shall we let you know when it’s available?"
No. joitain kokoja oli jäljellä ja hinnat aika kilpailukykyiset, jopa niin, että hieman mietityttäisi. No, jutustelut kyseisestä firmasta on kyllä pääosin positiivisia, joissain kohdin toimitus on vähän kestäny.
Itse tilasin tämän: https://www.bike-discount.de/en/buy/...en-2017-738361 tuossa ei juurikaan hinta nouse. Tulisi kuitenkin suoraan säätötolppaa perseen alle ja ihan asiallisilla kiekoillakin. Osatkin ehkä hieman paremmalla tasolla kokonaisuutena, varsinkin jarrut edit: ja kyllä itse rankkaan nuo foxin jousitukset suntourin edelle. 150€ tuossa hintaeroa niin väittäisin että tässä kohtaa kannattaa sitä budjettia hieman nostaa. Tampereella pääsee kyseistä pyörää kokeilemaan jos tarvetta :)
Hissitolppa on kyllä loistava keksintö. Mulla taitaa olla cuben oma ja se on toiminut ihan hyvin talvellakin. Ei tarvitse olla kompromissia koskaan.
Sähköpyörien ja niiden runkojen kehitys on kovasti voimakasta näinä mielenkiintoisina aikoina. Näissä nyt puhutuissa kahdessa vaihtoehdossa on vain yhden vuoden (vuosimallin) ero, mutta patterin ja moottorin integroinnissa runkoon on kuitenkin ainakin yhden kokonaisen sukupolven mittainen ero. Komponentteja voi aina upgreidata, mutta vanhentuneen rungon kanssa on helposti pääsemättömissä.
En nyt sitten tiedä onko tuossa uudemmassa rungossa oikeasti ajossa tuntuvaa eroa. Kuitenkin laadukkaammat kiekot, jousitus, satulatolppa ja jarrut, ja onhan tuossa muutakin eroa niin kyllä helposti on huomattavissa siinä ajossa, hintaero kuitenkin vielä omasta mielestä hyvinkin hyväksyttävä niin toin ylivuotisen kyllä jo näillä spekseillä vaihtoehdoksi, vaihtamalla nuo kaikki ollaan jo aikamoisissa eurolukemissa.
Keulakulma tuossa cubessa voisi tietysti olla loivempi mutta varmaan lähinnä tottumiskysymys suhteessa edelliseen fillariin.
onhan tuo joo paremmilla osilla. Noilla "huonommilla" jarruilla kyllä pärjään.Hissitolppa olisi kyllä mukava olla mutta Sen voi päivittää myöhemminkin jos haluaa. Uusin runkomalli ja akun "integrointi" runkoon tossa 2018 mallissa eniten viehättää. Osia voi sitten päivitellä sitä mukaa kun siltä tuntuu. Eniten toi alusta mietityttää, millainen tuo suntourin alusta on.. kellään tota alustaa sähkössä ?
Pääasiassa tulee ajettua täydellä avustuksella siirtymät ja sitten metsässä täydellä avustuksella enduro-tyyppisiä reittejä, sekä kiivettyä laskettelumäen rinnettä ja vaikka olisi joku ahdas/tekninen paikka jossain kohtaa, niin ainakin tuo boschi tuo niin paljon lisää runtua, ettei kahdella suurimmalla avustuksella tarvitse 3 suurinta ratasta käytännössä ollenkaan.
Sain vaimonkin yllytettyä tilaamaan vihdoin sähköpyörän :D Arvottiin vähän Focuksen Jam2 ja Sam2 sekä Spessun turbo levon väliltä ja päädyttiin tilaamaan sitten lopulta Sam2 Nippelistä. Olivat loppu kaikkialta, mutta tekevät noita kuulema lisää nyt kuun lopussa.
Kulmiltaan aika lähellä tuota minun Lapierre SX800 pyörää, tosin aika paljon lyhyemmällä chain staylla mikä on todennäköisesti ihan hyvä. Vaikka tuo lapierre kyllä kiipeää ihan tolkuttoman hyvin varmaan juuri tuon pitkän chain stayn ansiosta. Akku on vakiona vain 380wh, mutta kun vaimolla on painoa vain 2/3 minusta niin mätsää varmaan aika hyvin akkujen kesto vaikka ei ostaisi, sitä rungon ulkopuolelle tulevaa lisäakkua. Ja jos tuo pelkkä rungossa oleva akku riittää niin ainakin on pirun kevyt pyörä tuollaiseksi 170mm joustavaksi sähköpyöräksi 21 kilon painolla.
Vaimo halusi vähintään yhtä järeän pyörän kuin minulla on ajossa ja itsekkin kyllä voin suositella pitkäjoustoista ja vähän enemmän alamäkipyörän geometrialla tehtyä sähköpyörää jos tykkää ajaa vähänkään kovempaa. Niitä alamäkiä tulee laskettua kuitenkin paljon enemmän kuin luomupyörällä ja tasamaakin muuttuu tavallaan alamäeksi, kun joka polkaisulla tulee niin paljon enemmän vauhtia. Lisäksi sähkö kuittaa suuren osan pitkäjoustoisen ongelmista pois, se extra kilo 140mm pyörään verrattuna ei merkitse yhtään mitään, joku 5% tehonhukka polkiessa takaiskariin ei merkkaa mitään ja tekniset ylämäet voi vetää aika alhaisella kadenssilla, jolloin on helpompi pitää polkimet irti kivistä. Trial-tyyppinen kikkailu on tietenkin vaikeaa kun on painava pyörä+pehmeä alusta, mutta toisaalta eipä tuolla juuri tarvitse kikkailla kun voi ajaa miltei mistä vain kovaa läpi :D
Fiksuilla osilla tuo Jam2 ^^ plussarenkaatkin valmiina.
Tää on kyllä todella vaikeeta valkata sitä ekaa sähkömaasturia. Ensin päätät pudjetin mutta sitten menetkin katsomaan mitä saatkaan kun laitat vielä 500e lisää. Esim 4000e saisi jo tällaisen missä mukavat joustot ja ehkä myös laadukkaampi alusta muutenkin kuin suntourit. lisäks hissitolppa ja paremmat jarrut. Hmm tässähän tää päivä menee vertaillessa koska tänään se fillari pitäisi tilata...
https://www.bike-discount.de/en/buy/...-n-grey-656073
Jam2 plus tuli hankittua viime syksynä ja olen kyllä tykännyt. Plussa renkaat on tuollaisessa laitteessa hyvät. Voi ajaa pienillä paineilla ja kulkee hienosti kivikoissa ja juurakoissa, mitä täällä meillä ainakin piisaa.
Mulla on tuo Cube mitä jannelepi linkkasi.
Tyytyväinen olen kuntoilu käytössä. Ei puhettakaan yhteislenkeillä että oikeatkaan kilpapyöräilijät pysyisi perässä pahemmassa maastossa eli fillari saa kyllä "kovuutta" kokea sähkön tuoman avustuksen takia. Hyppyjä tai droppeja en ole yhtään harrastanut.
Jos jotain niin keskiö kohtuu alhaalla (suunniteltu ja mainostettu ominaisuus) varsikin kun 150kg ukolla ei ihan painumaa saa haluamakseen ja jousituksen viripalojen tulo kestäääää...
Takakiekko myös on kovilla painon alla, kaksi pinnaa jo mennyt ja vapaaratas myös urilla eli takapakan rattaat jättäneet jälkensä. Liekkö nuo sunringlen durocit lujimpia vanteita mutta ei pitäisi olla huonokaan.
n 1000km tälle kevättä ajellut ja nuo pinnat siis ainoa murhe. Käsittämätön pito muuten noissa vakio kumeissa. MM+NN.
Tuo Cube näyttäisi olevan Jamin ja Samin välistä. Takahaarukka on tosin aika pitkä, mutta kuten sanottua kiipeääpähän ainakin hyvin. Jos alhaalla pyyhkivän keskiön kanssa on ongelmia niin nykyään saa käsittääkseni boschin moottorin tosi lyhyitäkin kampia ja softaan päivityksen, joka huomio nuo voiman annostelussa. Itseä ei niin paljoa haittaa, että jaksaisi ruveta säätämään vaikka keskiö meneekin kohtuu alhaalla kun 170mm joustolla ja about 30% painaumalla ajelen.
Itse käytin aika paljon aikaa kun speksattiin tuota vaimon pyörää ja kyllä se näyttäisi tällä hetkellä vähintään 4000€ maksavan järkevä sähkötäpäri. Hissitolppa on kuitenkin ihan pakollinen ja suntourin vietereiden kanssa tulee luultavasti huollon kanssa niin paljon enemmän jumppaa, että pistäisin jo sen takia sen muutaman satasen lisää. Taas paljoa yli 4000€ ei tarvitse mielestäni mennä jos ei kaipaa monipuolisempia säätöjä iskareihin. Jotkut kashima-pinnoitteet yms. herkistelyt iskari puolella eivät ole kuitenkaan niin tärkeitä kun luomupyörissä, koska pyörän suurempia massa auttaa tosi paljon iskarien herkkyyden kanssa.
Jos budjetti on tuo 4000 eur niin tilaisin kyllä oitis tuon aiemmassa linkissä olevan Meridan.
Kuva tuossa on kyllä huono.
https://www.motocard.com/en/bike/mou...lack_blue.aspx
https://ebike-mtb.com/en/merida-eone...0-review-2018/
Mutta tietysti ostaja tietää parhaiten millaisen haluaa.
Nuo alkuperäiset 2,6 kumit kai lasketaan +kumeiksi jo ja ainakn itse mallaillut ja tilannutkin jo vaikka vasta yksi tullut että luultavasti 3,0 menee suoraan jos ei jää takana korkeudesta kiinni, 2,8 ainakin ja sellainen siis odottaa asennusta kunhan pyörä palaa pinnan korjauksesta. Mutta siis vielä ei kokemusta ja mittailut tehty schvalben kumeksilla eli Magic Marylla.
Vanteet muuten sitten 32 sisämitta ja tuo 35 ulkomitta.
Huomioi myös se, että Focus pitää saada talvella lämpöiseen latausta varten, kun rungon sisällä olevaa akkua ei saa irti. Jos akku pitäisi saada irti, minunkin valinta olisi Merida.
Irtoava akku on minustakin erittäin kätevä varuste, usein tulee ajettua helpostikin yli akullinen jolloin vara-akku repussa on kätevä. 9 km työmatkaa suuntaansa ja matkalla maastolenkki päälle esim 20-30km (esim rolloMTB kisareitti) niin minun painoisella ukolla isoilla korkeuseroilla ei yksi akku aina riitä, myös pidempiä 60-80 km retkiä tulee tehtyä helpommassa maastossa/metsäautoteillä ja niihinkin pari akkua luo varmuutta että väsyneenä ei joudu polkemaan boschia vastaan, vastustaa se kuitenkin nimenomaan tuo bosch aika paljon.
En huomannutkaan katsoa tuota meridaa tänä vuonna. Itselle vähän zuumailin noita viime vuonna, mutta olivat loppu kaikkialta ja sain lopulta tuon Lapierren vähän paremmilla iskareilla. Aika näppärän oloinen pyörä ja suht linjassa osat focuksien kanssa hintaan nähden. Vähän painavampi, mutta toisaalta isompi akku. Itse ottaisin kyllä tuon enemmin kuin Jamin, tuo 66,5 ja 160mm keula antaa jo aika hyvät etenemis mahdollisuudet vauhdikkaaseen menoon ja toisaalta Samin 65 asteen keula voi olla jo vähän liikaa jos ei oikeasti aio ajaa aika agressiivisesti.
Meillä on pyörät muutenkin sisällä niin ei tuo kiinteä akku aiheuta ongelmia.
Focukseenkin saa lisä-akun, se jopa kulkee kätevästi rungossa, jos repussa ei haluaa kuljettaa. Itse en tosin ole tarvinnut, hyvin riittää vakioakku pidemmillekin lenkeille. Kiinteän akun hyvät puolet ovat pienempi paino ja kosketushäiriöiden sekä kolinan puute.
Pari Meridaa löytyy taloudesta ja ainakaan niissä ei mitään kolinoita ole noiden Shimanon akkujen kanssa ollut eikä myöskään kosketushäiriöitä. Pidän kyllä liittimet puhtaina.
Molemmissa akkutyypeissä on hyvät puolensa, käyttäjän pitää tietysti pohtia mikä itselle on se paras.
Itse kuljetan pyörää aika paljon auton katolla ja akun irrottamalla paino tippuu sopivasti alle 20 kilon joka Thulen telineellä on rajana. Ja viistoputki on just sopivan levyinen että Thulen 598 teline sopii siihen kuin valettu.
Itsellä kanssa ei ole ollut mitään ongelmia boschin irtoakun kanssa, vaikka pyörällä on hypitty, päästelty downhill pätkiä alas bikeparkissa ja pyörä on heitetty johonkin kivikkoon tms. kaatumisen seurauksena varmaan 10 kertaa :D Lähinnä ulkonäön ja uutuusarvon takia noita mielestäni piilotellaan runkoihin.