Bike-discountin sivuilla noille levyille:
- Pad compatibility: Metal / Resin (with BR-S700 and BR-S7000 Resin only!)
Printable View
^^Sulla siis on XDR-vapaaratas kiekoissa ja XD-pakat jos oikein ymmärsin. Kyllä vain sopii. Väliin 1-1,85 mm spacer.
Siellä vaparissa oli mukana spaceri, mutta ei silläkään asettunut. "pakka lähtee kierteille ennen kuin osuu kohdalleen hampaisiin vaparin rungon takaosassa". Eli joku osa voi olla viallinen tai sitten olen vaan ostanut väärää kamaa. Pitäisi laittaa Huntille viestiä, mutta en osaa edes kirjoittaa noin teknistä tekstiä englanniksi. Mitä opin? Älä ala kasaamaan osista, jos et ole ammattilainen, vaan osta valmis setti kivijalasta, niin säästät aikaa ja todennäköisesti myös rahaa.
^sulla on aivan toimiva setti. En ymmärrä käyttämääsi pyörähuoltoa. Joku kyläseppä? Onkohan ne koskaan nähneet Sramin XD/XDR -vapareita ja pakkoja siellä? Älä nyt ainakaan nolaa itseäis ja mussuta Huntille, että viallista möivät.
Hankkisin tarvittavat työkalut.
Myönsivät ihan suoraan, ettei SRAM ole kovinkaan tuttu merkki. Työkaluja en ala ostamaan, ei ole osaamista enkä usko tämän esimerkin perusteella olevani koskaan tämänkään jälkeen olevani kasaamassa kiekkoja. Vien toiseen huoltoon jos onnistuisi paremmin. Hi5 varmaan osaa, sieltä Sutturakin ostettu ja kai SRAM ihan tuttu.
edit. mutta hyvä juttu, että on ainakin oikeat kamat, aloin jo epäilemään, että olen ostanut yhteensopimatonta kamaa. Kiitos. Varmaan tuon setin saa vielä kasaan, kun ehtii vaan viemään jonnekin kauemmas kasattavaksi.
Älä huoli, sulla on ihan oikeat tavarat ostettuna. Sram xd pakan asennukseen käy samat työkalut ja se on jopa yksinkertaisempaa, kuin shimano pakkojen paikalleen laitto. Ostaisin työkalun ja varoisin jatkossa pyörähuoltoa joka ei noin helppoa hommaa osaa hoitaa.
https://youtu.be/vfyGT7uQX4U
Mä en kyllä yhtään luota noihin videoihin, joissa joku vaike aosa vaan loksahtaa paikoilleen ja sitten muutama kiristysliike ja kaikki on valmista. Oman kokemuksen perusteella jo eka renkaanvaihto oli joku tunnin tappelu ja vieläkin voi olla mitä vaan, oman sortiepyörän helposti sormin pois ja takaisin paikalleen puolison maantiepyörän kumin vaihtoon, johon tarvitaan kaksi tuntia, neljä kättä ja lopputuloksena on yksi repeytynyt sisuri, kaksi katkennutta rengasrautaa ja hiestä märkä paita. Tekniikka ei ole minun laji, vaan käytän ajan mielummin siihen pyöräilyyyn ja työllistän osaavampia.
Tuo on aivan hyvä toimintatapa. Osaavalle pyörähuollolle asian pitäisi olla kuitenkin juuri noin helppoa kuin videolla
Juu, harvemmin pyörähommiin voimaa tarvitsee liikoja. Fysiikan ja matematiikan perusymmärrys sekä maalaisjärki auttaa kummasti.
^Ei valitettavasti aina päde rengashommissa. Gambinan kanssa vastaavia kokemuksia, jotkut renkaat ja vanteet ei kertakaikkiaan sovi yhteen.
Minäkin hämmästelin miten tiukassa rengas voi olla, kyllä siinä lämmin tuli. Parikymmentä vuotta sitten oli paljon helpompaa, renkaat ovat varmaan parempia ja vaikeammin pois asennettavissa, päälle olen vielä saanut helposti.
Tuo on ihan hyvä periaate, ja samalla se työllistää paikallista pyöräliikettä.
Mutta nykyään fillarin osastandardit on aika monimutkaiset, jopa tällaisen wanhan kotimekaanikon mielestä. Ja netistä esim keskiöiden tai ohjainlaakereiden tilaaminen on tarkkaa hommaa.
Jos ei itse halua opiskella kaikkia alan kiemuroita, niin kannattaa hankkia ne osatkin sen kivijalkaliikkeen kautta. Eikä niitä listahintoja kannata säikähtää, yleensä niistä saa alennusta kun ostaa isompia settejä.
^ Itse taas mielummin teen kaiken itse jos työkalut riittää.
Xubu, veikkaan että renkaat nykyään parempia, samoin vanteet. Istuvuus on maksimoitu ja usein tubeless vaikeuttaa.
^Ilman perusteluja? Mielestäni "kireämpiä" mutta sinulla varmaan jokin älykäs vastaus miksei vaikeuta?
^oman kokemuksen perusteella eivät ole millään tavalla olleet vaikeita. Perustelu on se.
Jos jollekulle sattuu "kireä" rengas ja se aiheuttaa henkilölle vaikeuksia niin mitäpä minä sellaisesta tiedän.
En minä toisten internetihmisten kokemuksien perusteella voi omaa mielipidettäni muodostaa.
Mikä tekee renkaasta vaikean (joiltain) vanteellta otettavan?
Onko se jokin tubeless-rnkaille yhteinen tai niissä yleinen ominaisuus - vai onko kyse yksinomaan sellaisista mitoituseroista (ERTRO-tandardin puitteissa), jotka eivät mitenkään liity tubeless-renkaisiin ja joita on ollut puhtaasti sisurikäyttöön suunnitelllusissakin renkaissa?
Oman kapean kokemukseni perusteella sanoisin että ehdottomasti jälkimmäisestä. Toisin sanoen, kallistuisin JackOjan käsityksen puolelle.
PS Kuulun niihin, joilta on mennyt hermot ja luottamus omiin kykyihin niin pahasti, että piti nostaa porukkalenkillä tienlaidalla käsi pystyyn sen merkiksi ettei Continentalin ottaminen vanteelta onnistu ainakaan kohtuullisessa ajassa. (Ainoa lohtu tilanteessa oli se, että melkoisena velhona tunnettu lenkkikaverikin sai tapella poikkeuksellisen pitkään ennen kuin päästiin vaihtamaan varasisuri rikkoutuneen tilalle.)
Jos jollekulle sattuu "kireä" rengas ja se aiheuttaa henkilölle vaikeuksia niin mitäpä minä sellaisesta tiedän.
En minä toisten internetihmisten kokemuksien perusteella voi omaa mielipidettäni muodostaa.
Minusta tämä joka paikkaan änkevä E-Bike ready on isompi kiusa. Myös renkaissa.
Ostin SQlabin 16 asteen ohjaustangon, niin siinäkin paketissa lukee E-Bike ready. :)
^^^^ Hyvin mahdollista, en lähtisi ihan heti väittämään että kyse oli vain yksittäisistä renkaista tai valmistuseristä ja niiden eroista ja että olisit aivan yhtä hyvin voinut saada päinvastaisenkin kokemuksen.
Periaatteessa kai tubeless-renkaan kylkien jäykkyys voi myös vaikeuttaa sen asentamista ja yhtä lailla sen pois ottamissta? El
Sitten vasta olisi vaikea ellei peräti mahdoton ymmärtää, jos samasta ohjaustangosta tai gripistä olisi myös ei-E-Bike -versio!
Renkaista, ennenkin maininnut että SpeedKing jäi asentamatta CrossMaxille mutta RaceKing meni hyvin. Kumpaakin rengasta koitin muttei kummallekaan kiekolle mennyt, siis tuskin mikään tuotantovirhe.
E gripit, nyt tehdään bisnestä sähköpyörien kustannuksella ja kuluttaja menee halpaan.
No Jackilla vaan palaa vaan hihat, kun nuren mielestä tubeless ei toimi ja 4season on ainoa oikea vaihtoehto.
Ikinä ole edes kokeillut. Mutku se on aina niin vaikeeta ja siellä on sellaista VALKEAA litkua renkaan sisällä.
^Höpöhöpö, vaikka 4Season ei toiminut litkuilla silti olen yhdet maastokumit litkuttanut. Maantierenkaille vaan en ole mitään pointtia löytänyt litkutukseen ja kylläkin taitaa Gatorit olla tubelekset...
Luulen jo nähneeni e-bike vaatteista maininnan, kengistä en ole varma.
Edit. Kengätkin on jo: https://bike.shimano.com/en-EU/techn...ike-rated.html
https://www.fizik.com/eu_en/shop/sho...oad/e-mtb.html
^Myyntimiehen paratiisi sähköisiin seonneet!
Olis kyllä säikeen aiheeseen liittyvä kysymyskin: retro-maantiepyörässä on iänvanhat 9v Shimano 105:t voimansiirtona. Mikä olisi järkevä päivitys noille kun uusien osasarjojen hinnat on melko korkeita (lähes 500€) Saksassakin?
Nuo kahvat ei ole kovin hyvin toimineet vuosiin ja jokakeväinen WD40 -kylpy ei tunnu enää riittävän.
Hyviä ideoita kaivataan. Meillä työpaikalla on sellaiset pyöröportit, jossa sivussa kääntyvä portti fillareille, rengas laitetaan sellaiseen kouruun, jossa tunnistin ja sitten avautuu portti. Ongelmana on nyt sitten se, että tuo kourussa oleva tunnistin ei toimikaan hiilikuitukiekoilla. En nyt piruvie zippeistä haluais luopua tuon takia [emoji2955]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ostin käytetyn maantiepyörän ja huomasin, että ketjun nivelessä oli halkeama. Tarkemmin tutkittuani niitä halkeamia olikin ehkä 20:ssä nivelessä. Edellinen käyttäjä on ajanut 500km ja ei ole huomannutkaan näitä. Sitä edeltävä omistaja on ollut "ammattilainen". Vaihteet vaihtuu täydellisesti. Pari venynyt näinkin isoksi ja muut ovat halkeamia ilman venymää. Melkein kaikki halkeamat ovat nivelen tapin kohdalla.
https://img.aijaa.com/t/00571/15141344.t.jpg
Niin vaihtaa kai tuo kannattaa ettei katkea kesken lenkin vai mikä oli ajatus?
Ajatuksena oli, että tietäisi syyn tälle. Minusta aika erikoinen vaiva. Onko ketju mahdollisesti liian lyhyt, vai uskallanko laittaa samalla pituudella?
No vialliset ketjut. Ei ehjä ketju noin hajoa.
Kannattaa se uusi ketju asentaessa mitoittaa jos ei ole itse laittanut edellistä.
Eikö Shimanolla ainakin ollut jossain välissä joku viallinen erä ketjuja markkinoilla, jotka juuri noin porsi?