Moni sitä tuntuu kuitenkin kaipaavan kun Boschit lähtee liukkaasti vaihtoon. Ja jos ei ole paremmasta kokemusta niin eihän sitä osaa kaivatakaan.
Printable View
Moni sitä tuntuu kuitenkin kaipaavan kun Boschit lähtee liukkaasti vaihtoon. Ja jos ei ole paremmasta kokemusta niin eihän sitä osaa kaivatakaan.
Selvä. Kerrotko, mitä sillä säädettävyydellä saavutetaan? Sinun ajoporukassa tästä lienee tietoa, kun kerran liukkaasti lähtee Boschit vaihtoon. Mitä ne ajokaverit kehuvat saavansa tilalle? Kiinnostaa, koska itsekin pystyn ajoprofiileja nyt säätämään. Turhat kiertelyt pois ja kokemukset tiskiin, kun seitsemän kaveriasi on boschin takia vaihdon tehnyt.
Itselleni konkreettisin hyöty on avustuksen määrän pudottaminen (vakiona eco 70%, asetin mode1 40%), niin reidet pääsevät enemmän hommiin. Muuta hyötyä en tunnista.
En tietenkään voi vastata kenenkään puolesta mutta arvelisin että luonnollisemman ajotuntuman. Siis sen juuri itselle sopivan. Sen minkä voi itse täysin päättää. Tämähän siitä puuttuu.
Boschissa eco on liian heikko ja muut liian äkäisiä. Näin minulle on kerrottu ja olin samaa mieltä kun kokeilin.
Onpa jännä, mä vaihdoin Boschista Broseen ja vääntöö on enemmän.
Nimenomaan sitä kontrolloitua vääntöä(kiitos myös säätöjen) ja kadenssista riippumatta lähes(toisin kuin Boschilla).
Brose toimii maastossa paremmin kuin Boschin eMtb. Joka kyllä hyvä sekin.
Tämä siis mun kokemus.
Muoks: tuossa yllä toi edellisen kirjoittajan tekstin viimeinen kappale kiteyttää omatkin ajatukset.
Kiitos, tämä avasi asiaa. Ihmiset ovat erilaisia, itse pidän ecoa liian avustavana, kun haluan kunnolla jalkareeniä. Tour toimii aika hyvin vähän joka paikassa, kun taas emtb käytän vauhdikkaassa ajossa. Näin me olemme erilaisia.
Boschin avustukset:
Eco 60%, 40 Nm
Tour 140%, 50 Nm
eMTB 140-340%, 85 Nm
Turbo 340%, 85 Nm
Täysin totta, että econ ja tourin välissä on selvä hyppäys. Itse säädin Nyonilla avustustasot seuraavasti:
Mode1: 40-50%
Mode2: 100-115%
Mode3: 200-250%
Mode4: 250-340%
Mode2 on jees, mutta en isoa eroa huomaa touriin. Nyonilla pystyy vaihtamaan vakioavustuksien ja itse säädettyjen välillä ajaessa, joten vertailu on helppoa.
Edit: Fillari 2/2020 s.56-69 on eri moottorien vertailu. Shimanon EP8:a ei ollut mukana. Brose ja Bosch taisivat pärjätä parhaiten.
Ei ole hirveän hedelmällinen keskustelu mikä moottori on paras.
Se mikä sopii omaan ajotyyliin, tapeisiin ja maastoon selviää vain testaamalla.
Itse olin alunperin hankkimassa EP8 olevaa pyörää.
Koska nettikeskustelujen konsensus on että se on se luonnollisin, hiljaisin ja kaunein :)
En oikein löytänyt sopivaa mallia, mitä olisi saanut täksi kaudeksi.
Sitten bongasin sopivalla geolla ja alustalla olevan pyörän, jota oli saatavilla.
Se tosin oli boschin moottorilla, mutta kävin rohkeasti koeajamassa ja sen jälkeen tein kaupat pyörästä.
Ei ole ainkaan vielä tullut paineita vaihtaa toiseen järjestelmään.
Pelkästään nettikeskustelujen perusteella "väärän" moottorin takia en mitään pyörää suoraan hylkäisi.
Näinpä, sitä parempi tehdä valintoja mitä useammalla moottorimallilla on päässyt ajamaan/testaamaan.
Itse olen päässyt isointa osaa tämän hetken käytössä olevista valtavirta moottoreista testaamaan ainakin pienen hyvin pienen testilenkin verran ja nyt jos pyörä vaihtuisi toiseen ja muita eroja ei pyörissä olisi, niin isolla todennäköisyydellä myös uudessakin pyörässä olisi tämän hetken moottoreista tuo Bosch:n Gen4, mutta makukysymyksiähän nämä, toinen tykkää toisenlaisesta avustuksesta kuin toinen.
Itse olen itseasissa muokannut (tai siis tehnyt vaihtoehtoisen "moottorikartan", koska noita asetuksia voi vaihtaa Nyon:in ohjaimesta kesken ajon niin halutessaan) tuossa vanhemmassa Bosch Gen2 Performance (ei CX) moottorillisessa pyörässäni asetuksia niin, että nostanut Eco tason avustusta alkuperäisestä 75%:sta -> 100%:iin, Tour:ia 145% -> 160% ja kaksi isointa tasoa olen pitänyt alkuperäisessä tasossa (itselläni Sport 220% ja Turbo 290%), vaan siinä tuntuu avustustasot omaan makuuni suhteellisen oikeilta, etenkin maastossa tuo eMTB on itselleni se ylivoimainen suosikki.
En näe Fillarilehden tuloksissa ristiriitaa netistä löytyvien muiden testien tuloksiin. Bosch sai ansaitusti haukkuja suljetusta järjestelmästä ja mahdottomuudesta säätää avustuksia Purionilla tai Kioxilla. Moottorien wattimittaukset vastuksen suhteen olivat mielenkiintoisia.
Lienee syytä perustella puolueellisuus, jos sellaisesta syyttää. Totta on, että esim. Levoja on esitelty joka lehdessä, mutta tuosta moottoritestistä ei minulle paistanut puolueellisuus tai johonkin suuntaan veto.
Yleensä silloin kuin "oma suosikki" ei ole testissä se paras, niin testiä pidetään vääristeltynä, maksettuna, ammattitaidottomasti tehtynä yms. eikä nyt koske pelkästään (sähkö)pyörätestejä, vaan eri tahojen tekemiä testejä muutenkin, on sitten kyse autoista, kännyköistä taikka vaikka työkaluista.
Tämä nyt lähinnä yleisenä huomiona vuosien varrelta koettuna.
En nyt viittaa tuohon testiin vaan enemmänkin yleisenä huomiona.
Olen tilannut lehteä jo hyvinkin pitkään joten kohtuullisen hyvä kuva on siitä muodostunut. Ei siellä moitita niitä merkkejä joissa lehdessä mainostetaan. Monestikin saattaa tärkeämpää olla se mitä jätetään kertomatta. Tavallaan sen ymmärrän. Mainostajaa ei saa suututtaa. Jutut tehdään hyvässä yhteistyössä valmistajien kanssa ja veikkaan että hyväksytetään heillä ennen julkaisua.
Täytyy todeta että alkaa hinnat olemaan käytetyillä kohdallaan. 80e alle mitä maksoin omastani kauppiaalle.
Mutta varmaan viedään tuokin käsistä. Onhan sitä upgreidattu. :D
https://www.fillaritori.com/topic/22...comment-438196
Sen perusteella mitä itse yritin alkukeväästä löytää Torista käytettyä kun kauppiaat myivät eioota niin on helppo samaistua koviin hintapyyntöihin. Ilmoitusvahdin avulla muutamia potentiaalisia ehdokkaita sain poimittua suosikkipinoon joihin piti perehtyä paremmin "iltasella" niin päivästä toiseen oli lista tyhjentynyt kun fillarit olivat menneet kaupaksi. Puhutaan kuitenkin tuhansien eurojen hankinnoista joten aika poikkeuksellista vauhtia tänä aikana fillarit liikkuu.
Eikä vauhdikas käytettyjen kauppa koske vain pyöriä. Myös asunnot liikkuvat huimaa vauhtia ja vaikka kyllästelautaa et löydä mistään.
Kun lomarahat polttaa taskussa ja korona-aikana paikasta riippumattomat yksilöliikuntamuodot korostuvat, niin ylläripylläri on pyörille kysyntää. Lisäksi sähköpyöriin liittyy extrahypeä ja kiinnostusta eikä kaikki ostajatkaan ole niin hintatietoisia. Markkinat toimivat eli käytettyjen hinnat ovat kovia, koska kysyntää riittää. Miksi myyjä myisi edullisemmin, kerran menee nopeasti kalliimmallakin.
Onnea niille, jotka viime vuoden keväällä ostivat koronadipistä edullisesti uuden pyörän.
Moi,
Olisi sähkögravel pyörä hankitalistalla, kun työpaikalle tuli mahdollisuus hommata työsuhdepyörä.
Pyörän käyttö on lähinnä työmatkat kesällä ja talvellä. Viikonloppuisin ja arkena sitten kuntolenkit.
Gravelpyörä sen takia, koska niissä monessa näyttää olevan paikat lokasuojille, ja tavaratelineelle.
Eli ovat varsin monitoimisia.
Onko kenelläkään kokemusta Fuijin tai Cairn sähköpyöristä?
Esim Fuji E-Jari näyttää ainakin osien puolesta olevan ok mutta mistään ei löydy arvosteluja.
https://www.alltricks.com/F-41505-ve...ent_beige_2021
Cairn E-adventure miellyttää myös, mutta niitä ei taida saada ennen joulukuuta. Lisäksi en tiedä saako leasing firman kautta näitä, jota työpaikkani käyttää.
https://eu.cairncycles.com/collectio...-0-gravel-bike
Kummassakin on Fazuan moottoripaketti. Sekin jakaa vissiin käyttäjien mielipiteitä. Osa on tyytyväisiä ja osa taas ei niin.
Jos tulee mieleen 3000-4000€ budjettiin sopivaa niin totta kai kuuntelen mielelläni ehdotukset.
Osaatteko sanoa, mitä osia tästä nyt puuttuu? https://www.tori.fi/kanta-hame/Haibi...0_84460314.htm Ja paljon mahtaisi olla hankintakustannukset. Tämä on poliisin huutokaupasta ostettu pyörä siis.
Nopeasti katsottuna puuttuu ainakin moottori ja akku, eli kaikkein kalleimmat osat. Tuota ei kannata lähteä enää korjaamaan. Hintaa tulisi varmaan saman verran tai jopa enemmän kuin koko pyörä maksoi uutena. HAIBIKE SDURO HardNine 6.0 netistä | bikester.fi
Tuossa melkein pitäisi itsellä olla sopiva, vaikka runkovaurioinen pyörä missä on sähkö-osat ehjänä ja niistä sitten rakentaisi yhden toimivan pyörän.
Jos on uudenveroinen täpäri huippu osilla hakusessa niin kysyy YV:llä. Raymon Trailray e10.0 - 2021 pyörästä kyse ja koko L.
Haluaisin täysjäykän maasturin ympärivuotiseen työmatka-ajeluun. Maasturin siksi, että olen todennut sen parhaaksi kompromissiksi kun samalla pyörällä pitää ajella sekä kesän sileät asfaltit että talven upottavat hanget. Mahtuu kunnon icespikeritkin runkoon ilman ongelmia.
Osaako joku sanoa, miksi valmistajat eivät tee täysjäykkää sähkömaasturia? Kaikissa malleissa tulee väkisin se pomppukeppi mukana. Halvemmissa malleissa se joustokeula on vielä niin surkea että ei tuo muuta kuin lisäpainoa pyörään. Eikö se sähkiksen alurunko kestää yhtään keulan paukutusta vai missä syy?
Kuitenkin sitten löytyy niitä rumia hybridejä ja muita omituisuuksia, missä jäykät keulat.
Esim canyonin grand canyon:ON kelpaisi hyvin, mutta joutuisi ostamaan kuitukeulan siihen, ettei ottaisi päähän.
...... ......,
Koska ei ole riittäviä markkinoita.
^tämä. Täysjäykkää luomuakin on jo vaikea löytää, pl. gravelit,cc:t ja muut käyräsarviset.
Sähköfätillä tullut hinkattua polkuja ja asfalttiteitä. Nyt hakusessa 4000-5000€ hintaluokassa oleva täysjousto sähköpyörä. Täysjoustot itselle vieraita, toki ajanut olen, mutta osien laadukkuus/hinta laatusuhde hakusessa. Kuski 183 cm ja 110 kg, joten ihan höyhensarjalaisia tässä ei olla. Ainoastaan noviisi. Pääasiallinen käyttökohde metsäautotiet, polut ja päivittäinen 8km työmatka asfaltilla. Yhden pyörän taktiikalla haluan mennä.
Merida E-one sixty 500, Canyon Spectral:ON CF7, Orbea Wild FS, Stevens E-inception AM. Jokerina budjettia venyttämällä Spessun turbo levo sl (5899€)
Parisataa jos venyttää bujettia ni Spectral:ON CF7 on aika vaikee voittaa hinnassa.
Muitakin toki on, tossa nyt omat esimerkit.
Kävin koeajamassa nämä:
https://www.ebikeparts.fi/Fantic-Int...topyoerae-2021
Tykkäsin Brosen moottorista ja siitä että pyörän tuntuma oli hyvä.
https://www.electrobike.fi/r-raymon-...yora-2021.html
Lisäksi käyn vielä koeajamassa
https://www.helkamavelox.fi/tuotteet...-vihrea-musta/
Hinta laatusuhteeltaan paras?
Oliko se niin, että 5000-sarjan näytössä ei ole bt:tä? Jos, niin tuota Meridaa ei pääse puukottamaan kännyllä. Tosin näytön vaihtaminen 7000- sarjalaiseksi ei ole mikään ameriikan homma. Lisäkustannus kuitenkin.
Itse about saman kokoinen ja kävin koeajamassa useamman fillarin, päädyin Raymonniin eikä ole kaduttanut :) Vaikka on ns. enduro pyörä niin hyvin soveltuu kevyempäänkin käyttöön! Iskarit olen laittanut "firm" asentoon asvaltilla ajaessa pidempia matkoja.
Ja vielä sen verran, että electrobiken koeajo trailrayn iskarit oli säädetty aika paljon kevyemmälle kuskille, ihan niin vanhalta jenkiltä ei tunnu kun iskarit on säädöissä :D
Fantic:
Ei mitään tietoa Geometriasta, enkä ees nopeella googlauksella löytäny. Huonoa: tässä ainakin heikon keula ja lyhyt hissitolppa. Kiekoista ei tietoa, onko tubeless yhteensopiva. Huonot renkaat, ainakin maastoon, ei tubeless yhteensopivat. Myös jarrut on huonommat kun muissa.
Raymon:
Hyvän olonen paketti. Etunavan tuotetiedossa varmaan virhe, koska ilmotetaan 15x100, eli non boost. Tota keulaa tuskin tehään non-boostina, mutta jos on non-boost ni ei-ei.
Merida:
Lähes samaa tasoa, kuin Raymon, mutta vähän alemman tason keula ja takaiskari. Myös vaihteiston komponentit hieman alempaa kastia, ei toki niin alempaa, kuin Fantic:ssa.
Näistä kolemasta ottasin ite Raymon:n.
Meridan runko on kerännyt kehuja. Mutta tuleehan siitä lisäkulua, jos alkaa osia vaihtamaan.
Kävin vielä tänään koeajamssa Trek rail 7, L koossa.
Loppujen lopuksi tilasin tänään Canyon Spectral CF 7 XL kokoisena. Vertailin Trek rail 7 geometriaa Canyoniin ja ei hyvin suuria eroja ollut. Trek tuntui omaan näppiin L koossa hiukan pieneltä, niin uskalsin Canyonin tilata. Pitäisi saapua 10 pvässä.
Onnittelut hyvästä valinnasta. Pitkän ohjaamon kanssa varmasti pärjää, mutta rungon korkeuden ja etenkin satulaputken pituuden kanssa voi tulla haasteita. 520 pitkä satulaputki ja 150 hissitolppa voi aiheuttaa sen, että satulaa ei saa säädettyä riittävän alas. Myös jalkautumiset 806 standover mitalla voivat olla joskus kivuliaita, varsinkin jos sattuu pehmeää maastoa jalkojen alle. Hissitolpan liikematkaa saa rajoitettua ja jalkautumisten kanssa kun noudattaa varovaisuutta, niin rungon korkeuden kanssa luultavasti pärjää. Mutta jos sinulla on inseam keskivertoa pidempi omaan pituuteen nähden, niin näitä ongelmia ei välttämättä edes esiinny.
Siinä kävi sitten niin, että Canyonin sivuilla oli väärä varastosaldo ja tilaus peruttiin.
Tätä olisi saatavilla yksi kappale. CUBE STEREO HYBRID 140 HPC TM 625 2021. Verrattavissa Canyoniin hinta/laatusuhteeltaan.
Pyörän osto on vaikeempaa, kuin auton oston.
Pyörät on aika erilaisia keskenään, alkaen Shimano / Bosch vertailusta. Moottorit hyvin erilaisia keskenään.
Itselleni valinta olisi helppo, ehdottomasti Cube (koska Bosch & Fox & Magura) mutta asiat eivät ole ihan näin yksinkertaisia :)
edit: Luin enemmän kommenttejasi ja huomasin, että olet koeajanut molemmat moottorit.
Cubessa kanssa ihan hyvä paketti. Parempi takaiskari kuin Canyonissa, vaihteisto taas alempaa tasoa, kuin Canyonissa.
Etsin myös täysjäykkää sähköpyörää ja lopulta päädyin Cannondale Canvas Neo 2 pyörään.
Toki ei tämä maasturi ole mutta hyvin tuntuu karkeammat polutkin menevän. Jos työmatkaan ajattelee niin tämä on loistava integroitujen jäykkien rapakaarien ja laukun paikkojen takia. Muksun istuinkin menee hyvin.
No näinhän se varmasti on. Luultavasti olen entiseen takertuva jääräpää jäykkien keulojeni kanssa, mutta sellaista se mieli halajaa. Ajoni kun on sitä ympärivuotista lyhyttä työmatkaa, en koe että joustokeulasta on mitään iloa kuin korkeintaan niinä vähinä päivinä kun lumisohjo on jäätynyt tielle kuoppaiseksi jääkentäksi. Muuten se tuo vain lisäpainoa ja huoltotarvetta, sekä syö energiaa kun ylämäessä nousee putkelle.
Muutaman päivän googletuksella olen löytänyt vain yhden valmistajan joka tekee unelmapyörääni. Halpa se ei vaan ole...
Makuuni soveltuvia maastureita tuodaan nykyään myyntiin käytännössä joko Bosch gen 4 / Shimano ep 8 / Brose ( Spessu ) moottoreilla. Bosch on päivitellyt moottoreihinsa mm emtb ja tour+ profiileja, shimanossa taas pääsisi itse säätämään avustuksia. Osaisiko kukaan neuvoa mikä näistä moottoreista soveltuisi parhaiten työmatkaan, minkä suurimmat haasteet ovat lumi, sohjo, ylämäet ja vastatuuli? Tasaisella ei hirveitä avustuksia tarvita, paitsi silloin kun on kiire ja pitää päästä laittoman lujaa.
Ennen kuin kysytään että eikö laiska pärjää luomuna niin vastaan. Ympäri vuoden kun on ajanut toistakymmentä vuotta niin alkaapa jo hiljalleen vaan kyrsimään niin lujaa ne aamut kun räntäsateessa vedän vastatuuleen Veturitien ylämäkeä paita märkänä, että miksipä en sallisi itselleni jo pientä apua. Muuta treeniä kertyy joka viikko yli 10 tuntia, eikä paukut ja into oikein riitä tuohon työmatkatappeluun.