Kestävyysurheilun perusteet
Rajojen tuntemisesta:
Ajoin eilen aluemestaruudesta 30km tempossa. Tälle kaudelle olen ehtinyt ajaa häviävän pienen määrän kovia treenejä aika-ajopyörällä, eikä kisatempoja ollenkaan ennen tätä. Onneksi oli Porvoon Ajo alla viime viikonlopulta, ettei ollut pahemmin karstaa koneessa. Oli sen verran luottoa että uskoin pystyväni 10W korkeampaan keskitehoon viime vuoteen verrattuna, jolloin ajoin saman tempon.
Tuloksena tehokeskiarvo 12W yli viimevuotisen keskiarvon. Sykealueiden käyttö noin 51% maksimialueen alaosassa, 46-48% VK2-alueen yläosassa ja loput alempana. Kokonaisuutena olen suoritukseen tyytyväinen. Työn jakaminen on melko helppoa tehomittarin kanssa silloin, kun on tarkoitus edetä kohtalaisen tasaisesti, tuntee etukäteen reitin korkeusprofiilin ja pystyy arvioimaan vähän olosuhteiden vaikutusta.
Hyvin kevyen harjoittelun tarpeesta
Olen viime aikoina nostanut hieman PK-lenkkien syketasoa kautta linjan, kuitenkin siten, että rasitustaso on hyvin kohtalainen. Samalla olen vähentänyt hyvin pitkien matkojen ajamista. Yhdessä intervalli-harjoittelun kanssa, siitä huolimatta, tai sitä haittaamatta tämä on näkynyt tuloksissa ja kehitystä on pitkästä aikaa tapahtunut. En siis tiedä tarkkaa syytä, koska olen pistänyt monta asiaa uusiksi kerralla.
Aloin pohtimaan, olisiko kuitenkin tarpeen ajaa hyvin kevyttä "Zone 1"-treeniä myös ajoittain? Siis sellaista, että se ei juuri treeniltä tunnu, ja syke ei juuri nouse loppulenkkiä kohden vauhdin säilyessä tasaisena.