X-D!!! kyllä nyt hävettää!! olihan se kaks milliä lyhyempi! jotenkin sitä vain sulki pois tuon mahdollisuuden kun ne kerta olivat mulle tietyn mittaisia myyneet! kaikki pitää piru vie, itse tarkistaa:-) kaunis kiitos!
Printable View
X-D!!! kyllä nyt hävettää!! olihan se kaks milliä lyhyempi! jotenkin sitä vain sulki pois tuon mahdollisuuden kun ne kerta olivat mulle tietyn mittaisia myyneet! kaikki pitää piru vie, itse tarkistaa:-) kaunis kiitos!
Ollos hyvä vain :) Tuo sama kämmi on sattunut omalle kohdalle...
En ole koskaan pinnoja ennen itse kiristänyt. Onnistuuko tuo jos jokaista pinnaa kiristää tasan yhtä paljon, niin vanne on sen jälkeen edelleen suorassa? Onko joku kiristysjärjestys, vai siitä vaan järjestyksessä kaikki läpi?
millainen fillari?
Hybridinishiki. (Kauppakassifillari mitä ei koskaan edes pestä) Alkaa tosin olla vanteet loppuunkulunneet vannejarruista.
Ennen talvea pitää ostaa uudet. Jos noillla vaikka harjoittelisi kiristystä. Ihan suorat ne on, mutta huomattavasti löysemmät pinnat kun vertasin mun kahteen muuhun fillariin. Melkeimpä pelottavan vetelät pinnat.
etukiekossa kaikkia kun tasaisesti kiristää niin pysyy suorassa. takanahan jännitystä on enemmän vaihteiston puolella, eli periaatteessa 2/3 tai 1/2 suhteessa pitää kiristelläkin. (jos on samanpaksuisia pinnoja kaikki siis). sävelkorva ja jarrujen välissä heiton seuranta on yleensä ihan riittävä
Ei ne löysät pinnat ongelma sinänsä ole, jos kiekko ryhdissä pysyy ajaessa eikä kierteet kauheesti pilkota nippeleistä
Osaisikohan joku täältä auttaa meikäläistä. Ajoin takavanteen reilusti kanttariin ja klommohan siitä jäi kehään. Sain rihdattua kiekon suoraksi, mutta aavistus pystyheittoa jäi. Tuolla ajelee nyt varmasti vielä pitkään (toivottavasti) mutta toisen puolen pinnat on todella kireellä vrt. toiseen puoleen. Seuraavasta osumasta voi käydä jo huonosti. Nyt kiekkosetti on DT swiss x 1600 spline 29er. Kun kehä jossain vaiheessa antautuu, niin ajattelin tilata tämmöiset ja kasata (kasauttaa) samoille navoille kuitukehää.
Meneeköhän jopa samoilla pinnoilla, vai kuinka tarkkaa hommaa tuo on. Ilmeisesti noissa nykyisissä ERD on 606mm ja noissa kuitukehissä 603, joten 1,5mm per puoli jäisi ylimääräistä. Kysymys kuuluukin, että haittaako? Pitääkö lyhentää pinnoja millin verran. Järki sanoisi, että noin päin toimii tuolla millin ylimäärällä, mutta en ole koskaan kiekkoja kasannut.
Samalla putoaisi painoa kehältä paljon, kiekot olisivat jäykemmät ja vanne olisi paljon leveämpi.
Kokemusta ei ole kuin kahden alumiinivannesetin kasauksesta viime talvelta, mutta pinnan pituuden pitäisi olla +/-1mm laskettuun pituuteen nähden. En itse tässä kohtaa luottaisi ilmoitettuun ERD-mittaan. kehissä ei ole holkkia nippaa varten, joten se voi asettua erilailla kuin holkillisessa alu-vanteessa. Tilaa ensin kehät ja mittaa ne ja vasta sittten sopivat pinnat. Jos pinna on yli millin liian pitkä, ottaa pinnan kierteetön osa kiinni nipan kierteeseen kiristettäessä.
ei se ihan niin herkkä ole väittäisin. mutta helpommalla pääsee ku on kerrasta oikein joo :) olikohan se niin että nippelin kannan juurelle asti kun tulee pinna niin vetolujuus on lähes yhtä hyvä kuin hatun yli menevässä. voin olla väärässäkin, mutta ikinä ei ole pinna karkuun lähtenyt tai nippeli katkennut...Lainaus:
Jos pinna on yli millin liian pitkä, ottaa pinnan kierteetön osa kiinni nipan kierteeseen kiristettäessä.
Mieluummin ehkä lyhyt kuin pitkä. saa ainakin kiristettyä ja ajoon... pohjaavalla kierteellä ei tee mitään.
Ts olen yleensä pyöristänyt alaspäin jos keskellä väliä osuu. pinnathan tuppaa menemään 2mm jaolla.
Edit: no se meni vähän ohi ehkä kun en vastannut tuohon alkuperäiseen kysymykseen :)
Juu kuten KJP totesi niin pinnan lyhetäminen ei auta. Siinä ja siinä että pohjaako. nippeleitä on vähän erilaisia niitäkin ja mahd. lyhyet kun yrittää hankkia niin voi just tuon pari milliä onnistuakin pelaamaan. (eikös 12 ja 14mm nippeleissä ole vähän erimittainen kierrekin?)Lainaus:
Ilmeisesti noissa nykyisissä ERD on 606mm ja noissa kuitukehissä 603, joten 1,5mm per puoli jäisi ylimääräistä. Kysymys kuuluukin, että haittaako? Pitääkö lyhentää pinnoja millin verran. Järki sanoisi, että noin päin toimii tuolla millin ylimäärällä, mutta en ole koskaan kiekkoja kasannut.
Thänks vastauksista. Täytyy painaa kehät tilaukseen. Voi olla, että joutuu vaihtamaan pinnat, sillä laskureilla kun pelleilin niin 304mm kävisi kaikkiin koloihin ja vanhat nykyiset pinnat taitaa olla 306mm pitkät. Joten just tuon pari milliä siinä olisi eroa, saman minkä tuosta ERD:stä saa ynnäilemällä.
Jos pistää ulkokehälle kaikki pinnat niin saa sitten muuten millin tai pari puljattua (kai sen laskeakin voi sinilauseella tms, jos laippa on 4mm ja J-taivutus jotain 3mm ulompana/sisempänä kuin laippa)
Ja toki vähän jäykemmänkin kai teoriassa. Radial-pinnattuun etukiekkoon toimii ainakin.Viimeksi mä hukkasin ylimääräiset pinnat tekemällä ulkokehälle 1x pinnatun etukiekon jolloin mitat osui just hyvin.
Sama pätee toki taakse jos siellä on radiaalia käytetty.
erityisen käyttökelpoinen toi ulkokehälle pinnaus on jos pitää maksimoidan takana vetopuolen jäykkyyttä.
Voi siinä toki aerodynamiikka jonkun 0,1% kärsiä samalla.
edit_ otin oikein kuvan tuosta omasta etukiekosta.
valkoiset pinnanpäät mustattu tussilla sisäpuolelta niin ei erotu.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../kiekko_1x.jpg
No ainahan pitkä pinna sopii, kunhan tekee siihen vaan vähän lisää jenkaa.
Eri asia löytyykö työkalua... sitä voi toki kysyä paikallisista fillarihuolloista.
Kokonaan toinen juttu on, kannattaako vanhoja pinnoja käyttää. Nekin kuluu käytössä. Eikä ihan hirveitä maksa.
Tuli vastaan mielenkiintoista infoa aiheesta alunippelit vs. messinkinippelit. Tässäkin ketjussa on mielestäni spekuloitu näiden eroavaisuuksia ja etuja toisiinsa nähden. Kyseessä PinkBiken suorittama haastattelu DT Swissin edustajan kanssa.
What is the difference in strength between aluminum and brass spoke nipples?
Summa summarum:Lainaus:
I think it's better to attack this from a "pros vs. cons" debate between the two. The advantages to brass nipples are they are less expensive to manufacture, and due to the harder material (brass), brass nipples are less prone to rounding by the nipple wrench. Brass nipples are better for wheels that see more service and are used in corrosive or dirty environments. Brass nipples can also be a bit easier to build with because the nickel-plating acts as a "lubricant" allowing them to spin a bit more freely under tension. The main disadvantages to brass nipples are increased weight and limited color options.
Alloy nipples have their place too. They are lighter and reduce rotational weight at the rim which some users feel is critical. Colors and build personalization abound with alloy nipples. Numerous anodized color options are available to help customize any build. There are some things to be mindful of when using alloy though. Due to the softer metal, care must be exercised when building/using alloy nipples in order to not round the nipple at the wrench flats. This is where our Hexagonal or Torx nipples really shine. Both offer more purchase for the nipple wrench and allow for better performance. Corrosion can also plague alloy nipples being used in high-mileage, all-weather applications. Typically, this pertains to wheels that see little maintenance and many, many miles in wet environments.
As a side note to the nipple discussion, DT Swiss manufactures nipples for just about any application imaginable - different materials, colors, wrench interfaces or locking agents are all available from DT. I point this out, because choosing the right nipple for the build shouldn't be an afterthought. Proper nipple choice (I can hear the funny reader comments now....) is just as important as choosing the right rim, hub or spoke.
- Messinki kestää paremmin kulmien pyöristymistä ja korroosiota. Parempi vaihtoehto märissä ja likaisissa olosuhteissa vähällä huollolla olevalle kiekolle.
- Alumiini on kevyempää ja se on helpompi saada erilaisiin muotoihin, joilla helpotetaan pinnojen asennusta. Alumiinia voidaan myös anodisoida moniin eri väreihin.
Lähde: http://www.pinkbike.com/news/To-the-...okes-2013.html
oliskos heittää joku suositus pinnan kireydelle etukiekossa, kun tekee kuitukehälle aeropinnoilla ja kaks ristiin?? sadan kilon kintaalla??
Terve,
Olen tehnyt useammat maastokiekot perus kolme ristiin 32 pinnalla, mutta maantiekiekoista ei ole minkäänlaista kokemusta.
Maastopyörään tilatut kiinankuitukehät (light-bicycle.com) tuntuivat sen verran hyviltä, että ajattelin tilata samasta firmasta joko 38 tai 50 mm avokehät. Minkälaisella pinnamäärällä ja kuviolla maantiekiekot kannattaa rakentaa? Pinnoiksi tulee varmaan Sapim CX-ray.
Kaikki on suhteellista. 20/24 on aika yleinen mutta painavammalla kuskilla ei välttämättä ole kovin huoltovapaa, käytöstä riippuen toki.
CX ray on kevyt ja kallis mutta siitä kiitollinen että litteys helpottaa rihtaamista verrattuna pyöreisiin rimpulapinnoihin. (revot yms)
edit_ yleisin on varmaan eteen radial ja taakse vetopuoli 2x.
Mä olen 38mm kuituja aina joskus harkinnu, setuppi olis eteen 20kpl 1.8mm ja taakse 24 (vetopuoli 2mm ja vasen puoli 1.8mm), painoa 85kg.
Pinnaus eteen radial ja taakse crows footin sovellutus, sillä saan vetopuolenkin aika jäykäksi.
Onko kukaan tehnyt 20" BMX vannetta jossa on levyjarrulle soveltuva napa? Pitäs tuommoiset saada aikaseksi. Tai onkohan niitä valmiina, yritin löytää mutta huonoin tuloksin..?
Nojoo, näyttäs onnistuvan. Pistin värkit tilaukseen..Kitos!
DT:n pinnalaskuri antaa pinnojen pituudeksi toiselle puolelle 260 mm ja toiselle 262 mm. Onnistuuko kasaaminen yhdellä pituudella; kummalla?
Kysynköhän mää tätä joskus aikasemminkin...?
Mikset tilaa kullekin puolelle sitä, mitä suositellaan? En ite tykkää poiketa laskennallisesta pituudesta yli milliä kumpaankaan suuntaan.
Pinnoja myydään aika monessa nettikaupassa 72 kappaleen satseissa huomattavan sopivaan hintaan verrattuna yksittäinmyyntiin. Tai sitten olen penkonyt vääriä kauppoja.
Katopa piruuttas Rosen tarjonta. Muistelen sieltä saaneen esim. DT Compeja ihan mukavaan hintaan. Oliskohan ollu vähän valikoimassa sanomista välillä, mutta jos et ole tsekannut, niin kannattaa kattoa. Vois kai tota 261:stäkin löytyä jostain... on varmaan vuos kun olen pinnoja ostellu, joten vinkit mahd. ihan hanurista.
Jos saat ylipitkät laitettua kaikki ulkokehälle niin siinä säästyy milli. Tai toisinpäin alipitkät sisäkehälle kaikki.
Mutta paljon helpommalla pääset oikean mittaisilla
Edeliisessä projektissani on vielä pientä vinoutta takakiekossa. Arviolta 3mm liian pitkät puolat toisella puolella. En viitsisi tilailla uutta sarjaa välttämättä jos kierteentekotyökalulla saisi homman korjattua.
Kyssä... Mikä on tämän työkalyn eng. nimi ja mistä niitä saisi?
Jos olis nopeempaa jatkaa kierteitä ilman siirempaa purkamista ( ei viitsi 3x värkätä uusiksi)
Kierrepakka on työkalu jota etsit. Eihän sellainen maksa kuin 15 euroa, mutta sillä rahalla saat myös oikean mittaiset pinnat. Pitää ne pinnat kumminkin saada irti, jotta kierrettä voi jatkaa, joten miksi ihmeessä yrittää tuollaista hölmön hommaa?
Luulin se työkalun olevan niin pieni, että mahtuu työstämään irrottamalla puolan kierrepää ja työstämällä 1 kerrallaan. Mutta kiitos. katson ja tuumailen kumpi vaihtoehto on kätevämpi.
Samalla vaivallahan vaihdat jo kerralla oikean mittaisiksi. Ja sellainen pieni huomio, että alkuperäiset jengat on tehty rullaamalla ja kierrepakka on leikkaava, joten väistämättä heikennät pinnaa pikkuisen kun jatkat kierrettä. Ei sillä mitään merkitystä käytännössä ole, muuta kuin riski tärvätä jengat kokonaan jos alusta lähtee menemään väärin. M2 kierre on jo aika pieni...
Jos puolassa on rullattu kierre niin ei sitä luultavasti voi jatkaa kierrepakalla.
Minulla ainakin on tuossa puolia joissa kierteen ulkohalkaisija on suurempi kuin sen puolan halkaisija.
Rullaamalla kun tekee kierteen niin siitä ei poistu materiaalia vaan se siirtyy kierteen urasta kierteen harjaan.
Kuten tuosta kuvasta näkyy niin jos kierrettä jatkaa kierrepakalla niin kierteestä tulisi aika matala.
Vasemmalla rullamalla tehty ja oikealla pakalla tehty kierre.
http://www.portlandbolt.com/image/faq/image001.jpg
Halvin oikea työkalu kierteen jatkamiseen taitaa olla Hozan spoke thread chaser
Juu ei todellakaan kierrepakalla lisätä jenkaa. 2mm pinnan kierre on ~2,2mm ulkoa. Kierretyökalu maksaa jotain +100€.
Vielä on semmonen vaihtoehto että käytät nipat yksi kerrallaan irti ja laitat niiden ja vanteen väliin pari messinkistä nippeliprikkaa. Saat nipan reippaan millin ulospäin ja näin mahdollisesti riittävästi kierrettä että saat kireydet kohdilleen.
Edellyttäen että jostakin löydät pussillisen prikkoja, tuskin ovat kovin kalliita. Semmosia on mun 451-vanteissa ja yleensä suorapuolatuissa olen nähny sekä joissakin 80-luvun tuubivanteissa joissa ei nipan reijissä ollu niitattuja holkkeja.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iekkokuva1.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iekkokuva2.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iekkokuva3.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iekkokuva4.JPG
Tuollaiset tuli kasattua. Kaikki kehät Mavic Open Pro, pinnat DT Revolution 2.0/1.5/2.0 (molemmat etukiekot ja molempien takakiekkojen NDS) ja DT Comp 2.0/1.8/2.0 (takakiekkojen vetopuolella), napoina ylemmässä Campan Centaur "Century Grey" noin vuotta 2004 ja alemmissa Campan Veloce mallia 1998 (9 Speed). Ja nyky-Cro-Magnonille käsittämättömät 36 pinnaa/kiekko :D.
Eipä tuossa tekemisessä ihmeitä ollut, kun lukee ohjeita ja katsoin vanhempia kiekkoja vähän malliksi. Ohjeina Mussonin Wheelbuilding -opus ja avuliaat kommentit täällä :). Ovat aikas suorat jo ja kehä kulkee kaikissa keskellä suhteessa napaan. Vähän hienosäätöä vielä ja hyvä tulee.
Vähän ehkä kaivelee pinnojen niukahko mitta takakiekoissa NDS-puolella. DT:n laskurilla laskin ja 292,5mm oli ideaali, pyöristin 292mm kun 293mm vaikutti hankalasti saatavalla. Mutta luulen että jopa 294mm olisi voinut mennä :seko:, kun jäi kierteitä nippojen kantaan. Ja takakiekoissa myös vetopuolen pinnat sai kiristää aika taulukon (Park Tool) yläpäähän, jotta NDS-puolella sai kiristettyä kaikki kierteet piiloon :eek: ja niin että sai vanteen keskelle akselia. Jossain ehkä tuli laskettua hulimattomasti tai sitten jotain muuta.
Lisää napoja vielä kaapissa, tuskin jäi tähän tämä harrastus :cool:.
^ on ne vaan hienot kiekot. Ei ne kierteet pitäis haitata ellet ole iso ukko ja tykkää runtata putkelta joka välissä.
Piru kun mun campon takanapa olis kasetille... niin olis jotakin motivaatiota kasata uusilla ohennetuilla pinnoilla tähän tyyliin Mavic GP4 vanteille. Kun on konkkaan menneen paikallisen fillariliikkeen kasaamat ja päin persettä. Venttiili on väärässä kohdassa ja kun tumpelo pisti vielä paikalleen niin ei säätäny takavaihtajaa -> kotimatkalla ketju pinnojen väliin ja naarmuthan siitä tuli.
Siinä olis täysin pommin kestävä kiekkosetti, tuolla tuli sellaisenaan ajettua jotakin 50-70 tuhatta jo valmiiksi. Harmi vaan että painaa kuin synti, käytössä on vastaava setti mutta tosi kevyillä Arc en Ciel (spagetti-) vanteilla on edessä 80-luvun Record ja takana Hope Pro III navat, välissä DT Revolution pinnat. Ovat varmaan kilon kevyemmät kuin nuo GP4-kiekot.
Kiitoksia, olen harvinaisen samaa mieltä vaikka itse sanonkin :cool:!
Sain mielestäni kuitenkin NDS-puolen pinnat takana niin, että kun olivat kierteet piilossa pystyin yhden täyden kierroksen vielä nippaa pyöräyttämään, joten eiköhän se ole riittävästi. Käyttöön molemmat tulevat, mutta tuskin tällainen 75-kiloinen purje kovin koville noita laittaa. Toiset menevät isälleni, ja hän ei taatusti runttaa putkelta.
Aivan varmasti riittää.
Hyvät ja tukevat kiekot ovat molemmille. Sanoisin että pitkän tähtäyksen suunnitelma... ainoastaan jarrupintojen kuluminen saattaa tuoda vaihtotarpeen joskus.
Ei sattuis olemaan yhtään 36-reikästä kasettinapaa jouten ? Vois olla hauskaa vapauttaa Hopen napa muuhun käyttöön ja laittaa campan etunavalle ja takavaihteistolle kaveriksi... kun ketjukin vaihtuu C9:ksi jossakin välissä etuvetoseen.
36-reikäiset menivät tällä erää tuossa. 32-reikäisiä löytyy mutta niistä en valitettavasti ole ihan äkkiä luopumassa.
Mutta jos enemmänkin kiinnostaa, niin seuraile eBayta, siellä noita 36-reikäisiä tulee aina välillä vastaan. Minun kokemuksen mukaan niistä ei olla niin kauhean kiinnostuneita verrattuna esim. 32-reikäisiin, joten saatat löytää napoja verrattain hyvään hintaan (itse maksoin alkuvuodesta vähän reilut 100€ tuosta Veloce-parista ja ovat "New old stock"). CampyOldy on myös sivusto josta löytää vanhempaa Campagnoloa, tosin en noilta ole ostanut tähän mennessä mitään, joten en tiedä millainen myyjä kyseessä.
Mistä on porukka ostellut pinnoja? Haussa musta DT comp ja mitoissa 292 ja 294.
Yläfemmasta toinen koko loppu :(. Täälläkin mainostettua hibike.de ja sielläkin 294 loppu :(.
Ei tarvitse sentilleen olla halvin paikka. Käy kotimaa tai nettikaupat.