ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 23 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 25 33 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

Jostain syystä aseöljyllä voidellut nipat eivät toimineet kiristyksessä yhtä hyvin kuin vaseliinillä voidellut vaan napsuivat ja kirskuivat.
    Laakerivaseliini ym on tehty paineen alla toimimaan, aseöljy ei tietääkseni. Eli kun on voimia mukana niin se aseöljy "menettää tehonsa".

edit_
    Mutta napakka projekti! itellä on samanhenkiset (joskin kaupasta hankitut kun halvalla sai) DT:n cyclokiekot. Mä olisin tehnyt 1.8 millisillä vetopuolen kireyksien tasaamiseksi mutta kyllähän se tuolleenkin toimii.

edit_2 mä käytän nippeleissä laakerivaseliini+teflonöljysotkua. Sopiva coctail isossa huumeruiskussa on helppo annostella paksulla neulalla.en tiedä onko paras enkä halua väitellä kenenkään kanssa mutta hyvin toimii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    edit_2 mä käytän nippeleissä laakerivaseliini+teflonöljysotkua. Sopiva coctail isossa huumeruiskussa on helppo annostella paksulla neulalla.en tiedä onko paras enkä halua väitellä kenenkään kanssa mutta hyvin toimii.
    Mulla on uusia kasatessa ihan normaalia 10W40 mineraaliöljyä purkissa josta vanupuikolla täppään vanteen puolelle ja sipasen pinnan jengoihin.

Jos joudun vanhoja, muiden läjäämiä, oikomaan, niin tuo Finish Line Teflon ketjuöljy toimii hyvin. Menee pinnaa pitkin jengoihin ja nippaa pitkin sen ja vanteen väliin. Ja sitten jässähtää ja pysyy siellä, kuten ketjussakin.

Tarkoitus on yrittää minimoida öljyn leviäminen pitkin pinnoja ja vannetta. Mutta joutuu ne kasaamisen ja esikiristyksen jälkeen pyyhkimään rätillä jotta kehtaa mennä sitten jatkamaan keittiön tammipöydälle .
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Kuis vähän tonne takakiekon ei vetopuolelle pitäis jäädä vähintään vetoa? Jouduin keskityksen takia vähentämään kiloja ja nyt mennään jo alle partoolin taulukoiden. Eli vetopuolella 105-115kg ja toisella puolella 50kg ja osa alle taulukon..

Onko mahdollista siirtää napaa oikealle takahaarukassa? Siis esim. siirtämällä akselissa olevia prikkoja puolelta toiselle tai vaihtamalla akselin lukkomuttereita puolelta toiselle. Mikä on napojen malli?
    Olen käyttänyt vanteen kasauksessa Bilteman hypoidiöljyä, sitkeetä ja pahan hajuista, mutta halpaa ja voitelee hyvin.

Oikean ja vasemman puolen jännityksen ero tulee suoraan navan geometriasta. Niitäkin maantienapoja on, joiden kanssa vasemmalle puolelle tulee jännitystä alle 50 % oikeasta puolesta. Oikeaa puolta en tuosta enää kiristäisi, joten vasemmalla joudutaan vain pärjäilemään aika vähällä jos kehä on nyt sivusuunnassa keskellä. Ohuet pinnat kuten DT Revolution säilyttävät jännityksensä paremmin kuin paksut, eli en stressaisi asiasta, mutta kannattaa tasata vasemman puolen pinnojen jännitys normaaliakin tarkemmin.

Erityisen löysiksi jäävät pinnat voi aina kasata siten, että kierteisiin pistetään rasvan sijasta kierrelukitetta, mutta en usko sen tässä tapauksessa olevan tarpeen. Vetelä vanne, paksu pinna ja painava kuski on hankala yhdistelmä, mutta nyt mikään noista kolmesta ei taida olla ongelma.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Novatecin navat kyseessä ja niissä geometrian mukaan olisi 50% jännitus NDS puolella, purkasin vähän noita kiekkoja ja kävin ostamassa pellavaöljyä. Pelkään että pinnat löystyy nds puolelta ja kiekkoja saa rihtailla vähän väliä, varsinaiset kierrelukitteet jätän väliin sen takia valitsin pellavaöljyn.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KJP Katso viesti
    Onko mahdollista siirtää napaa oikealle takahaarukassa? Siis esim. siirtämällä akselissa olevia prikkoja puolelta toiselle tai vaihtamalla akselin lukkomuttereita puolelta toiselle. Mikä on napojen malli?
    On tainnu tullakin jo sanottua mutta tykkään omista WTB:n levarinavoista erityisesti siksi että takana on vanne melkein keskellä laippoja. Tämä on mahdollista navan erityisen vapaaratasmekanismin takia ja sen levyjarrun laipan. Ehdottomasti helpoimmat kaksi rakentamaani takakiekkoa nämä WTB:t. Pinnatkin alle millin sisään laskurilla saman mittaiset.

Samaa ei voi sanoa etuvanteesta, se on melkein yhtä paha puolata kuin maantienavalle takakiekko.

Mullon tuossa eessä navan keskittäminen. Kyseessä on vanha kerrenapakiekko joka on alkujaan 7pakalle. Nyt siihen tulee leveämpi 9kierrepakka. akseli on 140,5 mm ja oikealle puolen löysin lyhkäisemmän kartion. 0,3mm, 0,5mm ja 1mm prikkoja on nivaska. Tuon en luule pahan homman homman olevan mutta vanteen keskitys sitten. En ole ihan noin paljoa koskaan joutunut vannetta sivusuunnassa siirtämään...
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mullon tuossa eessä navan keskittäminen. Kyseessä on vanha kerrenapakiekko joka on alkujaan 7pakalle. Nyt siihen tulee leveämpi 9kierrepakka. akseli on 140,5 mm ja oikealle puolen löysin lyhkäisemmän kartion. 0,3mm, 0,5mm ja 1mm prikkoja on nivaska. Tuon en luule pahan homman homman olevan mutta vanteen keskitys sitten. En ole ihan noin paljoa koskaan joutunut vannetta sivusuunnassa siirtämään...
    Onhan tarkoitus virittää akselin päätymutterien väli about 130-135 mm:n lukemiin ?

Tuokin onnistunee mutta aikaisemminkin jo mainituista tärkeää että saat vetopuolen pinnat tiukalle, ja vetämättömälle puolelle mahdollisimman tasaisen kireyden. Ja ei kannata sitten tätä kiekkoa käyttää putkelta revittelyyn, jos siis haluat sen pysyvän hyvässä kunnossa.

130 mm. Hmm, mielenkiintoista etten sanoisi! Eihän tossa niinsanotusti hyvä häviä mutta toisaalta ihan kunnossa oleva kiekko ja navan kupitkin kohtuullisen vähän ruvella. Alkuperäinen aie oli hommata loppuun kuluneitten 7kahvojen tilalle 8versiot jolloin olisin tään kiekon voinut pitää ajossa 7pakalla. Vain 9kahvoja löytyi. Kohtahan tuon näkee kun tuon 9pakan saan ihan mökille asti jotta kuin leveä se oikein on. Näkyy aamulla tulleen Kuopioon

9pakka tuli ja on 4.4mm leveämpi kuin 7kierrepakka. Akselin säätö oli helppo tapaus, vetopuolelle pari kahen millin ja yksi 0,3 millin prikka. 9pakka kiinni ja verrokkikiekon kanssa pakka kohillaan. Nyt vaan olen tuntemattomalla alueella. Kun vannetta pitäis siirtää tää rapia 4 milliä vetopuolelle niin miten paljon pitää pinnaa lyhentää??? Katoin että tään muinaismuistokiekon navan laipat on ihan yhtä leveällä kuin verrokkikiekon, jäi tuo mauseri pajalle... Toki tää tää facta löytynee kvg:llä mutta kun mulla yhteys pätkii. Toki aamusella kolmen aikan toimii!

Mitä jos otat puoli nipan kierrosta per pinna, kierros kerrallaan. Kirraat vetävää puolta ja löysäät toista puolta.

Parin kierroksen jälkeen tarkistat kireydet per puoli ja todennäköisesti joudut sitten vähän tasottamaan.

kiekkoa kasattaessa pitää nipoille roiskasta öljytippa mikä helpottaa sitten sitä nippelin pyörittämistä reiässään, mutta kontio tuumas tuossa viestissä 672 että aseöljy ei ainakaan käy. eli kysymys on mikä öljy ko. tarkoitukseen, vai voiko siihen nippeliin tempasta ujon vaseliini knöllin? pinnan kierteisiin ainakin vassua, näin olen ymmärtänyt....?
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

Ite oon laittanut vaseliinia tai MoS2-rasvaa sekä pinnojen kierteisiin että nippelin olakkeisiin. Kymmenen kiekkoa syntynyt tuolla metodilla ongelmitta.

Kiekon kasausvaiheessa ei ole niin väliä mitä öljyä siinä on välissä, kunhan jotakin on. Mitään ryömintäöljyjä kannata käyttää, mutta melkein mikä tahansa muu pysyy siellä sen aikaa mitä kasaamiseen menee. Itse olen käyttänyt teflonilla terästettyä ketjuöljyä nippeleissä. Pinnan kierteisiin kannattaa tulevaisuutta ajatellen laittaa jotakin mikä pysyy, niin eivät juutu kiinni niin herkästi ja myöhemmin on helpompi oikoa jos tarvetta ilmenee.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

No niin, sain vanteenkin keskitettyä, yllättäen ilman kummoisempia sivuheittoja! Tuossahan ei ollut pinnoissa juuri kierrettä näkyvillä niin askarrutti riittääkö nippeleissä varaa riittävästi kiertää. 1½ kierrosta osapuilleen löysäystä/kiristystä siirsi vannetta 4,4 mm vetopuolen suuntaan. Soma nähdä kuinka käytössä kestää, akselin vääntyminen on noitten kierrenapojen perusriesa ja nythän sitä akselia on vetopuolella enempi esillä Ainut kömmähdys tuli kun panin vetopuolelle kaksi rautakaupan prikkaa, niitten ulkohalkaisija sen verta iso ettei pakkatyökalu mahtunut. Purin ja panin sitten pienempikehäisiä ja sittenpä ei enää pakka asettunu ihan verrokkikiekon kanssa samalle kohtaa. En häiriinny.

Kehun nyt ittiäni ja häiriinnyin. Nyt on pakka kohillaan ja voi vaihtaa Feltin orkkiskiekon 9pakalla heittämällä rospuuttoon. Josta Feltin takasesta piti akselia hieman keskittää jotta 10pakalla ei ykköskiekkoihin vaihto tällä varsinaisella maantievehkeellä takavaihteen säätöä vaaji. Koeajon tein eikä tää rospuuton oisko 15 vuotta vanha takanen tykänny pahaa. Ei oo sivu eikä pystysuunnan heittoa. Jouduin kyllä pikkasen vannetta uudestaan keskittämään... Sehän meni rutiinilla!
    Aloitan kestotestin.!

ny ei tajuu. kunnianhimoinen kiekkoprojektini hämmentää. 24 reikäinen takakiekko, 2 ristiin kumpikin puoli. meinasin ruveta tasaamaan kierteet pinnoista, eli saman verran jenkaa puoliin jne... niin huomasin että vetopuolen yksi pinna koko takakiekosta on melkein tuplakireydellä kaikkiin muihin verrattuna???? muut pinnat ei oo ees kireellä vielä, mut se YKS pinna on tosi jämäkkä voisko joku auttaa eteenpäin?
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

Olihan tämä kyseinen pinna samanmittainen kuin muut?
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

pöydällä oli kahden mittaista, pitemmät eiveto, ja lyhemmät vetopuolelle. eli siellä saattaa olla käärme paratiisissa! kannattanee tuo varmaan tarkistaa:-) pitäisi opetella tarkistamaan kaikki itse! se taitaa olla ainut järkevä syy......

X-D!!! kyllä nyt hävettää!! olihan se kaks milliä lyhyempi! jotenkin sitä vain sulki pois tuon mahdollisuuden kun ne kerta olivat mulle tietyn mittaisia myyneet! kaikki pitää piru vie, itse tarkistaa:-) kaunis kiitos!

Ollos hyvä vain Tuo sama kämmi on sattunut omalle kohdalle...
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Olihan tämä kyseinen pinna samanmittainen kuin muut?
    Tai siinä on lyhyempi nippa ? Tai vanteessa on sisäpuolella nippaa vasten "patti" kuten mun kiinaihme täyshiilari vanteessa venttiilin läheisyydessä...

En ole koskaan pinnoja ennen itse kiristänyt. Onnistuuko tuo jos jokaista pinnaa kiristää tasan yhtä paljon, niin vanne on sen jälkeen edelleen suorassa? Onko joku kiristysjärjestys, vai siitä vaan järjestyksessä kaikki läpi?

millainen fillari?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KJP Katso viesti
    millainen fillari?
    Hybridinishiki. (Kauppakassifillari mitä ei koskaan edes pestä) Alkaa tosin olla vanteet loppuunkulunneet vannejarruista.
    Ennen talvea pitää ostaa uudet. Jos noillla vaikka harjoittelisi kiristystä. Ihan suorat ne on, mutta huomattavasti löysemmät pinnat kun vertasin mun kahteen muuhun fillariin. Melkeimpä pelottavan vetelät pinnat.

etukiekossa kaikkia kun tasaisesti kiristää niin pysyy suorassa. takanahan jännitystä on enemmän vaihteiston puolella, eli periaatteessa 2/3 tai 1/2 suhteessa pitää kiristelläkin. (jos on samanpaksuisia pinnoja kaikki siis). sävelkorva ja jarrujen välissä heiton seuranta on yleensä ihan riittävä

Ei ne löysät pinnat ongelma sinänsä ole, jos kiekko ryhdissä pysyy ajaessa eikä kierteet kauheesti pilkota nippeleistä

Osaisikohan joku täältä auttaa meikäläistä. Ajoin takavanteen reilusti kanttariin ja klommohan siitä jäi kehään. Sain rihdattua kiekon suoraksi, mutta aavistus pystyheittoa jäi. Tuolla ajelee nyt varmasti vielä pitkään (toivottavasti) mutta toisen puolen pinnat on todella kireellä vrt. toiseen puoleen. Seuraavasta osumasta voi käydä jo huonosti. Nyt kiekkosetti on DT swiss x 1600 spline 29er. Kun kehä jossain vaiheessa antautuu, niin ajattelin tilata tämmöiset ja kasata (kasauttaa) samoille navoille kuitukehää.
    Meneeköhän jopa samoilla pinnoilla, vai kuinka tarkkaa hommaa tuo on. Ilmeisesti noissa nykyisissä ERD on 606mm ja noissa kuitukehissä 603, joten 1,5mm per puoli jäisi ylimääräistä. Kysymys kuuluukin, että haittaako? Pitääkö lyhentää pinnoja millin verran. Järki sanoisi, että noin päin toimii tuolla millin ylimäärällä, mutta en ole koskaan kiekkoja kasannut.

Samalla putoaisi painoa kehältä paljon, kiekot olisivat jäykemmät ja vanne olisi paljon leveämpi.

Kokemusta ei ole kuin kahden alumiinivannesetin kasauksesta viime talvelta, mutta pinnan pituuden pitäisi olla +/-1mm laskettuun pituuteen nähden. En itse tässä kohtaa luottaisi ilmoitettuun ERD-mittaan. kehissä ei ole holkkia nippaa varten, joten se voi asettua erilailla kuin holkillisessa alu-vanteessa. Tilaa ensin kehät ja mittaa ne ja vasta sittten sopivat pinnat. Jos pinna on yli millin liian pitkä, ottaa pinnan kierteetön osa kiinni nipan kierteeseen kiristettäessä.

Jos pinna on yli millin liian pitkä, ottaa pinnan kierteetön osa kiinni nipan kierteeseen kiristettäessä.
    ei se ihan niin herkkä ole väittäisin. mutta helpommalla pääsee ku on kerrasta oikein joo olikohan se niin että nippelin kannan juurelle asti kun tulee pinna niin vetolujuus on lähes yhtä hyvä kuin hatun yli menevässä. voin olla väärässäkin, mutta ikinä ei ole pinna karkuun lähtenyt tai nippeli katkennut...

Mieluummin ehkä lyhyt kuin pitkä. saa ainakin kiristettyä ja ajoon... pohjaavalla kierteellä ei tee mitään.
    Ts olen yleensä pyöristänyt alaspäin jos keskellä väliä osuu. pinnathan tuppaa menemään 2mm jaolla.

Edit: no se meni vähän ohi ehkä kun en vastannut tuohon alkuperäiseen kysymykseen

Ilmeisesti noissa nykyisissä ERD on 606mm ja noissa kuitukehissä 603, joten 1,5mm per puoli jäisi ylimääräistä. Kysymys kuuluukin, että haittaako? Pitääkö lyhentää pinnoja millin verran. Järki sanoisi, että noin päin toimii tuolla millin ylimäärällä, mutta en ole koskaan kiekkoja kasannut.
    Juu kuten KJP totesi niin pinnan lyhetäminen ei auta. Siinä ja siinä että pohjaako. nippeleitä on vähän erilaisia niitäkin ja mahd. lyhyet kun yrittää hankkia niin voi just tuon pari milliä onnistuakin pelaamaan. (eikös 12 ja 14mm nippeleissä ole vähän erimittainen kierrekin?)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •