Pyydät niitä vaan vaihtaa sulle siteet ku ne menee samoille reijille aioastaan 1 reikä tulpataan.
Ja sit kannattaa pyytää jokuu voidepala väliin ku pilot equipe on yli kympin kalliimpi ku profil equipe. (pilot sport on taas samoissa hinnoissa.)
Printable View
Pyydät niitä vaan vaihtaa sulle siteet ku ne menee samoille reijille aioastaan 1 reikä tulpataan.
Ja sit kannattaa pyytää jokuu voidepala väliin ku pilot equipe on yli kympin kalliimpi ku profil equipe. (pilot sport on taas samoissa hinnoissa.)
Paikalla Pilot Sport.
En tartte uutta sidettä kun mielessä olis ottaa ne SNS Profil:it vanhoista ja nakata ne sanonko minne ....
Ja näyttää olevan sidettä liimailtu ...... älytön homma?
Tässä sen kait taas huomaa sen 'ammattimyyjän' ja jonkun muun ero ....... kyllä liian monta kertaa on vaan niin että jos ei ite tiedä mitä ostaa niin mönkään menee, ikävä kyllä. Vaikka onhan tuota muitakin esimerkkejä kohdalleni sattunut.
^
Kysyvä ei ladulta eksy..:) Tämä on siitä hyvä topic ettei täällä aleta "kouluttaa nöösiä" tyyliin -käytä hakua yms. Eikä kokeneempia syytetä pätemisen tarpeesta. Hiukan sekavahan tämä on, koska kaikki aiheet, kuten tekniikka, kisat ja välineet on iloisesti samassa vasussa. Toisaalta porukka mikä täällä kirjoittelee taitaa olla sen verran pieni, jotta eiköhän täältä hakemansa löydä?
Kyllähän mä tuon eron olen tiennyt mutta en tosiaan siinä kiireessä ( emäntä hoputti ...) hokannut että siteet olivat nuo Pilot-malliset.
Kyllä myyjän olisi pitänyt kysyä "1 vai kaksirautaa monossa?"!!
Menet sinne ja reklamoit asiasta ja saat korjauksen heidän tekemään virheeseen ja saat oikeat siteet.
Oma neuvoni ostoksille on että elkää ikuna menkö ostoksille kiireessä!
"kiirellä ei tuu ku kusipäisiä kakaroita" (C) "naapurinmies"
Kestävyysurheilua tuo voitelu. :eek: Tänään (eilen) meni 3 tuntia alusta loppuun yhden suksiparin käsittelyyn. Yritin "pohjustaa" suksia, koska niitä ei ole "nollattu" kaiketi kertaakaan ensivoitelun jälkeen. Heti alkuun vuoleskelin siklillä vanhat jämät pois sikäli kun sitä irtosi, harjaus messingillä kevyesti, sitten Swixin voiteenpoistot pintaan, annoin vaikuttaa n. 10min ja sitten talouspaperin kanssa hangaten töhnät pois. Karhunkielelläkin otin painealueet, ja sillä tuntui irtoavan hyvin.
Startin base waxia sulattelin reiluhkosti pohjaan ja annoin jäähtyä viileässä ilman siklausta. Sitten taas raudalla uusi sulatus ilman vahan lisäystä ja kolmaskin samaa rataa Pekka L:n ohjeiden mukaan. Tämän jälkeen siklaus melko kevyesti ja harjaus lämpimänä. Pohjasta tuli samettisen tumma. Viimeisellä sulatuskierroksella alkoi pohjavoide jo kovettua marmorimaiseksi pohjaan, kaiketi sitä oli jo niin paljon imeytynyt?
Tähän päälle sininen perusparkku (sulatus, siklaus kuumana kevyesti ja raivoisa hankaus nylonilla kunnes kiiltää tasaisesti) ja vielä sen päälle LF6 samaan tyyliin. 10min pakkaseen ja lopullinen harjaus. Tuntui harjatessa ainakin liikkeellelähtökitka kadonneen tyystin ja pohja oli kuin pianolakattu. :) Harjasin messingillä yhden kevyen vedon verran ennen LF:n laittoa, koska arvelin että tarttuu paremmin siten. Olisi varmaan voinut vetäistä pintaa hieman rikki myös ennen sinisen laittoa...
Huomenna (tänään) selviää kannattiko 3 tunnin ähkintä. Edelliskerroista poiketen jätin nyt siklauksen jälkeen reilusti tavaraa pohjaan ja kovalla nylonharjalla raivoisasti hangaten (ranteen räjähtämispisteeseen asti) sitten ylimääräiset pois. Toivottavasti voiteet kestää nyt pidempään. :rolleyes: Yleensä ennen lenkkiä tulee sinistä hangattua suoraan kylmiltään pohjiin, (tasoitus korkilla) ja kova hankaus nylonilla päälle. Menee se 3 minuutia / suksi ja luistaa erinomaisesti myös näin. :cool:
Randomin tapa voidella on sama kuin minulla uusissa suksissa ja syksyllä kun otat sukset käyttöön. Muulloin ei tarvitse olla näin perusteellinen.
Lenkkkivoitelussa minä vielä sulatan vahan kuumailmalla. Joskus käytän pikaluistoja kun en aio hiihtää pitkää lenkkiä.
Omaa 'sooloilua' ja sen kustannuksia kun ihmettelen niin missä kurssissa on nuo Salomonin Pilot Sport Skate-siteet? Saako niistä kerran korkattuina (siis asennettuina, ei ole käytetty) mitään?
Uuden suken pohjustuksen tarkoitus on kyllästää pohja ettei kelivoiteen "herkut" imeydy pohjaan sisään vaan jäävät suksen pintaan liukastamaan. Pohjustukseen riittäää kun sulattaa perus violettia runsaasti pohjaan ja moneen kertaan lämmittäen n. 15-20min ja sit saunaan (50-80astetta)vaikka yöksi ja aamulla siklaus ja voimakkaasti messinkiharjalla harjaten.
Hmm.. mulle on riittänyt luistelusuksissa Rexin sininen 50km välein voiteluksi. Ja yhden kerroksen vaan vetässy. Ja tuntuu ihmiset tulevan selkä edellä alamäissä vastaan. Ihan riittävä kuntoiluun.
Tampereella joku keksinyt yön pimeydessä heittää vähän metallilastuja ladulle ettei suksi luista liikaa....
Kuumailmapuhaltimella puhalletaan (kuumaa) ilmaa ja katsotaan samalla, että pohjaan hangattu vaha sulaa. Sen näkee silmällä helposti. Pitää vain huolehtia siitä, että tohotin on kokoajan liikkeessä, jotta pohja ei pala.
Raudalla on vaikeampi sulattaa pohjaan ohuesti hangattua vahaa.
Lisäksi puhaltimella voi pehmentää pitovoiteen helposti.
Sillä voi lämmittää liisterituubia niin, että voide tulee ulos helposti.
Pikavoiteista voi haihduttaa liuottimen alle aikayksikön.
Rauta on sitten parempi kun tehdään pohjustushommia.
Tässä kuumailmavoitelussa ei tarvitse siklata mitään. Puhaltamisen jälkeen vain kiihkeää harjaamista ja avot: luistaa ja kestää pohjassa.
Toimenpide eli kelivoitelu kestää siis 5 minsaa, jos puhallin on helposti löydettävissä.
Niin ja puhaltimen yksi etu on, että ei tarvita mitään penkkiä. Raudan kanssa tarvitsee.
Toisella kädellä vain pitelee suksia kun toisella tohottaa.
Kiitos, tuotahan pitää kokeilla. Kestääkö tuo kilsoja samanlailla kuin raudalla sulateltu versio...
Jaa noin, itse en koskaan hankaa parafiinia suksen pohjaan,vaan levitän sen aina raudan avulla eli painan palaa raudan pohjaa vasten ja kuljetan suksen päästä päähän niin että voidetta jää tasainen noro olaksen kummallekin puolelle. Sitten vain "tasoitus" raudalla, olaksen ja reunojen siklaus ja suksi jäähtymään. Tämä on mielestäni kätevä tapa, mutta vaatii jonkin verran tuntumaa että voidetta tulee tarpeeksi/ei liikaa, ja että voide ei valu olakseen/lattialle. :rolleyes:
Isäni joka on myös paljon kilpailijoiden suksia voidellut, on tämän tavan minulle opettanut, en sitten tiedä onko totaalisen väärin? PMT?? :seko:
Kyllä en itse veisi kuumailma puhallinta suksen lähellekkään , muuta kuin liisteri tuubin lämmittämiseen , tuo puhallin antaa liian kovan ja pistemmäisen lämmön jolla vaurioitetaan helposti pohja materiaalia. Kyllä tuo käyttämäsi voitelu raudalla tehty työ antaa taatusti mukavan luiston pitemmäksi ajaksi kuin hangattu ja puhaltimella tehty voitelu. Toki jos ei oo kuin kädet missä voitelee kaikkea yritetään tehdä , toiset hankaa voiteen sukseen ja korkilla yrittävät hieroa sen siihen,mutta kuten aikaisemmin kerroin suksi voide joka on liian paksuna suksen pohjassa ei luista enne kuin luni on sen hionut ~2-5 km jälkeen rupeaa siklaamaton suksi luistamaan.:D
PMT ja Extreiner.
Älkääs nyt tuomitko ennekuin luette puhallinjuttuni ja ymmärrätte sen oikein.
Puhaltimen pistemäisyys riippuu ihan puhaltimesta ja siitä kuinka lähelle suksea sen laittaa ja millaista suutinta siinä käyttää. Minulla on sellainen puhallin jonka lämpötilaa voi säätää portattomasti. Sellaistakaan ei kyllä tarvita koska puhaltimen etäisyys suksesta toimii säätäjänä. En ole onnistunut viiden vuoden aikana jolloin tuota olen käyttänyt polttamaan pohjia.
Puhallinvoitelu on pikavoitelu joka ei korvaa raudalla suoritettua perusvoitelua, mutta toimii ihan hyvin kelivoiteluna.
Tuntuu siltä, että jätkät vain teoretisoivat eivätkä ole kokeilleet koko hommaa. Minä olen satoja kertoja.
Lepo vaan, en itse ainakaan millään tavoin tuominnut tuota kuumailmapuhaltimen käyttöä. Ihmettelin vaan kuinka se homma onnistuu, koska (kuten epäilit) itselläni ei ole tuosta kokemusta. Selvensi kyllä kun avasit homman ideaa. Mulla ei kuumailmapuhallinta edes ole ja oon niin tottunut tuon raudan käyttöön, että mieluummin sillä.
Kuten sanoin ihmiset kokeilee mitä ihmeelisempiä konsteja ja todistavat sen toimivuuden , mutta selitäppä että kukaan osaava ja paljon voidellu , kirjoitellut ei anna tuollaista ohjetta ,koaka sillä osaamaton pilaa suksensa. Jos einää neuvot joita olen antanut niin Painetussa sanassa löytyy Hiihto lehdessä samat ohjeet, ei nämä mun ohjeet oo kertoneet muuta kuin tavat joilla on helppo saada hyvät sukset voiteen merkeistä en tule antamaan minkään laista ohjetta muuten kuin älkää sotkeko eri valmistajien voiteita toisiinsa jos ette varmasti tunne voiteitten yhteen sopivuutta.
http://lmgtfy.com/?q=voitelu+kuumailmapuhaltimella
Kyllä sitä tehdään. PMT väität, että minä en ole osaava?
Nyttuli riita jos tällä aletaan nimitellä;)
Hei sedät. Tästä topiikista on tähän mennessä ollut noviiseille kovasti apua, niin hiihtotekniikkaan, kuin voiteluunkin. Älkää tehkö tästä yhden periaattellisen voitelukiistan maratonia. Voittajaa ei kuitenkaan julisteta tässä sodassa. Kiitos.
Jeps turhaa lätinää sillä molempi parempi... tosin onhan rauta aina rauta voiteluhommissa... toisaalta saa osaamaton silläkin suksenpohjat piloille.
Perus voiteita olen sekoittanut surutta valmistajasta välittämättä eikä ole ollut ongelmia, kokeilemalla olen tässä edennyt... mitään eväitä ei ole tulkita purkkien kemiallista sisältöä sillä Hansin kemiantaidot eivät riittäneet aikoinaan edes kiljun tekoon.
Tuo saunassa tapahtuva pohjustusparafiinin imeyttäminen oli minulle ainakin vähän uusi asia. Äkikseltään kuulostaa järjettömältä pitää saunaa pitkiä aikoja lämpimänä 50 asteessa tuota varten. Eikös joku Pelle Peloton voisi kehittää tuohon jonkun muun patentin. Voisin kuvitella, että homma voisi onnistua mielekkäämmin esimerkiksi käyttämällä lattialämmitysmattoa, joita saa haluttuun kokoon leikattuna. Sillä voisi pitää vain tuon pohjan lämpimänä eikä tarvitsisi ottaa riskiä suksen vaurioitumisesta.
Taunolle pinnoja. Sporttikojootti mainitsee tuon saunankäytön.
Onhan näitä uuneja, mutta todella miten kotikonstein?
Lämpö ei saa nousta liikaa koska suksen jäykkyys voi kärsiä, jos on liian lämmintä. Toisaalta eihän tuo rautaaminenkaan ole liian työlästä.
Muuten kun analysoidaan sitä, että pitääkö siklata välillä vai ei, niin tämä
uunijuttuhan tukisi sitä, että samaa mälliä tämän tästä sulattamatta imeyttäisi hyvin. Eihän uunissakaan välillä siklata ja laiteta uutta parahviinia.
"Paras ja helpoin tapa parafiinipohjustus on tehdä thermobag uunissa. Pohjaan laitetaan normaalia paksumpi kerros keskikovaa fluoritonta parafiinia esim. violet vahaa. Pohja laitetaan thermobagiin pohjapinta ylöspäin, niin ettei suksenrunkoon tule jännityksiä. Oikea lämpötila on n. 50 astetta ja n. vuorokauden jälk. suksi on valmis siklattavaksi ja kisavoitelua varten. Kotiolosuhteissa harvalla on käytettävissään kallista thermobagia, mutta suurella osalla suomalaisia löytyy kuitenkin oma sauna." Sanoo tämä sporttikojjoottilaanen.
Onko kukaan kokeillut Rexin pohjustusöljyä?
Pitäisi korvata 2-3 kuumavoitelua kun antaa imeytyä yön yli.
Noni. Älänyviitti iso mies. Toisessa topiikissa huudellaan, että viisitoistatonnia tulee pelkistä kauppamatkoista pyörällä ja täällä ollaan kauhuissaan nelivitosen hiihtämisestä. Jos saat ne sukset edes suunnilleen oikeinpäin jalkaan, niin suurin jännitysmomentti olikin sitten siinä.
Hyvää matkaa. :)
Tämä Vauhdin Ski Base Fluor Cleaner on osottautunut hyväksi tuotteeksi kyllä. Voi käyttää hiottujen ja uusien suksien pohjustukseenkin. Ruikkii muutaman ruiskauksen per suksi, levittää sormella tasaisesti koko pohjaan kunnolla märäksi ja jättää yön yli olemaan. Seuraavana päivänä pyyhkii sen verran pois, että pohja jää vielä kosteaksi ja laittaa sinisen perusparafiinin normaalisti. Tuo Base Cleaner pehmentää vähän sinistä voidetta joten niistä tulee yhdessä hyvä pohjustus ja sinistä ei tartte laittaa kuin yhdesti tuon sprayn jälkeen pohjustukseksi. Sitten vain kelejä päälle tai vaikka toinen kiekka sinistä, jos sitä meinaa pintana käyttää hiihdossaan.
Mulla nojas sukset pohjat ylöspäin seinää vasten yön yli, kun pohjustin ne tuolla Cleanerilla. Se neste ei juurikaan ollut valunut.
[QUOTE=bartagma;1324993]Kyllä myyjän olisi pitänyt kysyä "1 vai kaksirautaa monossa?"!!
Menet sinne ja reklamoit asiasta ja saat korjauksen heidän tekemään virheeseen ja saat oikeat siteet.QUOTE]
No menin tossa paikallisen edustajan puheille, otti hienosti asiaan kantaa eli kun heidän 'moka' ( ja mulla kaikki vermeet mukana) niin he vaihtaa siteen (vanhoistani) ilman kustannuksia ! ! ! Tietty asiaan vaikutti ettei ollut la ja kello 14.00 ........ nyt kaupassa oli rauhallista ja vaihdettiin ne kahteen pekkaan.
On se hienoa kun välillä asiakasta oikein kuunnellaan ja palvellaan ! ! !
(pitänee viedä pojulle joku pvä pikkanen 'yskänlääke' pullo .... B-)
Juu hei vaan taas.
Randomi tossa mainitsi pohjustaneensa suksia mun ohjeen mukaan ja niin mä joskus kirjoitin, mutta se ohje tuli tosiaan tässä topikissa useampaan otteeseen mainitulta Johan Lindiltä. Totesi samaan hengenvetoon että voiteen imeytymistä sukseen yliarvioidaan, ovat Vauhdilla asiaa tutkineet ja todeneet sen painuvan sukseen n. 0,2mm syvyyteen. Eli määräänsä enempää sitä ei sinne voi uittaa vaikka voitelisi sataan kertaan.
Asiasta tuli eilen kouriintuntuva esimerkki itselle, kun oli puhtaudesta puhe. Hiihdin 48km niin putipuhtaalla pakkaslumella kuin eteläsuomessa vaan voi hiihtää. Metsäautotielle vedetty korpilatu keskellä ei mitään. Luisto ei muuttunut koko lenkin aikana mihinkään, vaikka suksia on voideltu tasan 2 kertaa tähän mennessä. Lika vie luiston, ei niinkään voiteen kuluminen. (paitsi että tietyntyyppinen lika tietysti itsessään kuluttaa sitä voidetta) Ei ollut pohjissa harmaata.
Mitä voitelun helppouteen tulee, niin sitä kannattaa tehdä aktiivisesti jotta hommaan muodostuu rutiini. Jos voitelutelineet sun muut on suht hyvin hollilla, niin homma sujuu sutjakasti eikä vie pahemmin aikaa.
Mulla on kiinteä voitelupöytä autotallissa, lenkkeilyä varten tehty voitelu raudalla ei vie kymmentä minuuttiakaan ja väitän tekeväni sen 10 minuutissa jopa aika huolellisesti. Ei tarvi edes hosua, mutta montaa ylimääräistä liikettä siinä ei myöskään tehdä. Ei paha? Eri asia tietysti jos homma tehdään kämpässä sisällä tai parvekkeella...
Juuri näin. Aikoinaan kun omistin lämpimän varaston, jossa pukit ja systeemit oli koko ajan valmiina, niin voitelu oli aika kivutonta.
Nyt pitää pakata kaikki voitelukamat auton peräkonttiin ja sukset katolle. Sitten johonkin kaverin luokse lainaamaan autotallia. Ja sen jälkeen tietysti kaikki pitää putsata kunnolla, että sinne voi tulla toistenkin voitelemaan.
Eli enää voitelu ei ole helppoa, avioero haittaa ikävästi harrastustoimintaa. Se kaupassa parillakympillä tehty voitelu kiinnostaa kummasti. (Tai tuo Pulkkisen puhallinversio, ymmärrän kyllä että se vaatii tiettyä herkkyyttä sen vempeleen käytössä :) )