Ainakin Wiggle ja Evans pitää hyllyssä, eBaysta natsaa aina.
Printable View
http://farm6.staticflickr.com/5457/8...aeeb4182_n.jpg
Sdg Bel Air by Arctic Biker, on Flickr
Tommoisen olen itselleni hyväksi havainnut. Sitä parastahan en ole löytänyt. On 2003 mallinen SDG Bel Air. Pirun painava ja värit ei oikein natsaa... Fizik Arione Tri2 ja oikein Wing Flex on kohtuu- muttei aivan niin hyvä kuin haluaisin. 67 kg ja kyhmyt takalistossa 11 cm:n etäisyydellä. Bel Air on leveimmillään 137 mm. Oisin kiitollinen jos Bel Airille nykypenkeistä löytyis hengenheimolainen.
Onko kenelläkään kokemuksia Prologon satuloista?
Kiinnostuksen kohteena nämä:
Prologo Kappa Evo T2.0 Saddle
http://www.wiggle.co.uk/prologo-kapp...-chromo-rails/
Prologo Kappa Evo Pas T2.0 Saddle
http://www.wiggle.co.uk/prologo-kapp...-chromo-rails/
Tällä hetkellä pärsseen alla Spessun Hence, eikä oikein istu. Sen 143mm Leveys tuntuu oikealta, mutta jotenkin vaan ei lähe. Pas-malli olisi vain 2mm kapeampi, toinen 4mm leveämpi, joten oikeilla hoodeilla oltaisiin.
Mites se nyt menikään virallisesti, kun istuinluuni ovat mitattu 130mm, niin pitäisikö siihen laittaa 10mm molempiin suuntiin, jolloin oikea satulan leveys olisikin 150mm?
http://www.specialized.com/specs/spe...&cellwidth=350 tuon mukaan ehkä se leveämpi 155mm olisi parempi.. itellä istuinluiden väli on 105mm ja käytän Spessun Toupea 143mm leveydessä.
Monien testattujen satuloiden ja testikilometrien jälkeen voin suositella ISM Adamo Road satulaa, varsinkin jos lenkin pituus on pääsääntöisesti yli 100km. Vaikka satulan haarukkamallinen nokka saattaa jonkun reisiä hieman hiertää, niin se on pienempi paha verratuna satulan moniin etuihin. Samoin on suurehkon painon kanssa. Satula on kuitenkin kuin nojatuolissa istuisi.
Mikään satula ei poista ensilenkkien aiheuttamaa kankkujen kipeytymistä, mutta Adamo poistaa sen sijaan kaikenlaisen puutumisen, mikä tuppaa olemaan normaalia millä tahansa muulla satulalla. Puutuminen on toki yksilöllistä, mutta itsellä se äityi pahimmillaan niin pahaksi, että anatomisesti oikeaoppisen satulan hankintaan piti oikein perehtyä.
Onhan se kieltämättä erikoisen näköinen ja moni todennäköisesti jättäisi Adamon ostamatta juuri erikoisuuden johdosta. Mutta jos kärsit huonosta alapään verenkierrosta, virtsaamisvaikeuksista lenkin aikana tai sen jälkeen tahi muista miehisistä vaivoista, niin suosittelen kokeilemaan. Tarvittaessa voin tarjota koeistumismahdollisuuden ilman markkinointiajatuksia esim. Vantaankosken lenkkien yhteydessä.
Toisena itselleni hyväksi havaitsemana satulamallina uskallan suositella Sellen SLR Super Flow satulaa. Olen sellaisella ajanut Vätternrundanin ilman vakavia jälkiseurauksia, joten se sopii hyvin kevyemmäksi perseenalustaksi urheilullisempaan ajoon.
Jälkivinkkinä. Kokeilkaa kääntää satulaa hieman tai jopa reilusti etuviistoon vaaterin sijasta. Pelkästään tämä toimenpide saattaa tehdä ajamisesta helpompaa jopa muuten miltei kelvottomalla satulalla. Missään nimessä mieskuskin satulan nokan ei pidä olla yläviistoon asennettuna. Olen nähnyt tälläisenkin viritelmän, mutta kielitaidon puutteesta johtuen minulle ei selvinnyt asennuksen lopullinen funktio. Miehen alla oli kuitenkin, joten naisnäkökulman saatamme unohtaa tässä yhteydessä.
Komppaan edellistä puhujaa. Vähän kyllästyin Adamon reisiä hiertävään nokkaan ja vaihdoin alle Super Flown. Mun mielestä Adamon jakkaran kanssa käsille tulee myös enemmän kuormaa.
Superflow on sen verran perinteisempää muotoilua, että satulan nokka on tosiaan syytä kääntää hitusen alas, vaikka siinä onkin varpusparven mentävä aukko keskellä. Isosta aukosta/halkiosta huolimatta en aja alaotteella kovin pitkiä siivuja kerralla, aavistuksen verran tuntuu painetta jos olen ihan muna-asennossa pyörän päällä.
Työmatka- ja rospuuttocrossariin olen pohtinut vaihtoehdoksi Selle San Marco Mantraa. Kokemuksia?
Ei ole Spessun satuloista kokemusta mutta ainakin toi Turbomatic on, tai siis oli pehmeä. Liiankin pehmeä omaan makuuni. Erikoista mutta satula toimi talvella ihan hyvin trainerilla ja rullilla mutta keväällä muutaman satasen jälkeen totesin että ei tämä ollutkaan se oikea satula minulle. Lähti siis kiertoon.. Toivottavasti toimii uudella omistajalla.
Nyt on alla Brooksin Team professional ja oon ollut tyytyväinen. Satula on kova ja leveä, ei hierrä eikä paina. Niin hyvä että ansaitsi paikkansa avatarissa:)
Viitsisikö joku mitata (sikäli kuin sellaista omistaa), kuinka leveä on leveimmillään nokasta SQlab 611?
SQlab 611 14cm leveä, tässä satulan leveys, ensimmäinen luku=etäisyys kärjestä, toinen luku=leveys, molemmat mm
20 38
40 41
60 43
80 46
100 50
120 58 tästä satula alkaa leventyä jyrkästi
220 154 satulan levein kohta
kokonaispituus 275mm
Lisätäänpä vielä kuvat satulasta:
http://www.elisanet.fi/kari.j.parssi...ab611-1024.jpg
http://www.elisanet.fi/kari.j.parssi...ab611-1026.jpg
Kiitos tosi paljon. Erittäin hyödyllistä. Nuo nokan luvut tuntuvat kuvaan verrattuna kovin kapeilta. Oletko mitannut yläreunasta, mistä lähtee kaartumaan, vai jos vaikka yllä olevaa päältä otettua kuvaa ajattelee kaksiulotteisesti, niin leveimmältä kohdalta? Tosin kapeaa nokkaahan minä olenkin hakemassa, että hyvä jos noin, koska minulla on monissa satuloissa ongelmana, että reisiin hankaa.
mittaus on tehty työntömitalla, eli lukema on nokan korkeussuunnassa leveimmältä kohdalta. Kuva on otettu laajakulmaobjektiivilla, se vähän vääristää. Itsekin epäilin, että nokka olisi liian leveä juuri reisiin hankaamisen takia.
Olen nyt kesäkuun lopulta ajanut tällä eikä se hankaa. Satulassa on pakko istua oikealla kohdalla ja koska takaosa levenee jyrkästi tai nokka on lähes tasaleveä (miten vain asian ajattelee), ei se hankaa. Itse ostin tämän kun vanha satula aiheutti puutumista joskus jopa varpaisiin asti. Tällä ei ole puutumista tullut. Sqlabin ohjeissa sanotaan, että sopiva leveys on 0-4cm lisää istuinluiden keskikohtien etäisyyteen, mutta ei perusteluja sille miten se valinta tehdään tuon alueen sisällä (tai en ainakaan löytänyt). Mittasin itse luustoni istumalla pirtinpöydän penkille aaltopahvin päälle. Vaati aika kovan käsillä vetämisen, että pahviin jäi havaittavat kuopat. Tulos oli 11cm. Koska tavoite oli saada puutuminen loppumaan arvasin, että +3cm on sopiva lisäys.
Satula liikkuu Tampereella, jos haluat koeistua.
Minulla on nyt Lidlin kopio tuosta. Se on paras tähän asti omistamistani satuloista, mutta ei se täydellisesti minulle sovi ja veikkaanpa, että sen sisuskaluissa näkyy selvimmin sen massiivinen 9,90 € hinta :). Sqlab on varmaankin napakampi ja mietin, että onko tuo 611 ihan saman mittainen kuin tämä, kun minusta tämä saisi olla lyhyempi ja kaartua tiukemmin tasaosasta, jotta voisin istua ihan takana ilman, että kaari alkaa sitten hangata takareisiin. Minulla on ollut Sqlab 610 ja siinä oli ihan liian leveä nokka minulle. Joka on tosi tyhmää, koska noissahan on ideana, että sille nokalle ei käytännössä tule painoa, joten miksi levittää sitä turhaan jakamaan painetta, jota sille ei edes tule. No joo, kunhan ehdin, niin otan mitat tuosta Lidlin satulasta, niin näkee, miten tarkka kopio se on. Ja kun en tiedä edes tämän mallin virallista ilmoitettua leveyttä, niin ehkä sekin selviää vertailusta.
Mitä tulee tuohon 0-4 cm lisäykseen, niin ainakin ennen heidän ohjeissaan oli siitä. Ideana on, että mitä enemmän etukenoa, niin sitä kapeampi satula, koska eteenpäin nojaaminen siirtää painoa istuinluiden etuosalle, jotka ovat kapeammalla. Eli jos ajaa ihan pystyssä selkä suorana, niin +4 ja jos ajaa rintakehä tangossa tempoa, niin sitten +0. Muuten siltä väliltä.
Kun edellisestä satulasta (VNT Elements) pamahti joku aika sitten kisko poikki, piti keksiä äkkiä jotain tilalle. Säikeen suositusten perusteella hain sitten Selle Italia Max Flite Gel Flow'n (puuh, ei sitten yhtään pidempi nimi voisi olla...), koska se löytyi lähiliikkeen hyllystä ja hintakin oli kohdillaan. Nyt hieman vajaa 1000km myöhemmin pieni maininta, jos joku on samassa tilanteessa kuin itse olin: Satula on todella pehmeä, liiankin niin. Onhan se mukava lyhyillä pätkillä ja jos ajoalusta täristää enemmän, mutta pidempää siivua tasaisella ajaessa pehmeys alkaa häiritsemään ja paikat puutumaan. Juuri muuta selitystä en puutumiselle keksi, kun ajohousut on samat kuin ennen ja satulan asentoa on viilattu vähän joka mahdollisuuden kautta. Joten ennen ostopäätöstä kannattaa tehdä riittävän pitkä koelenkki, jos vain sille löytyy mahdollisuus.
Noniin nöösi täällä kyselee. Ketjua on luettu, mutta eipä tässä hullua hurskaammaksi tule, kun kuskien perseet lienevät joka tapauksessa kovinkin yksilöllisiä...
Tuli hommattua Trekin sporttihybridi jossa on penkkinä Bontrager Affinity 2, joka on sinänsä ihan hyvä satula, mutta työmatkalla (20km) joutuu muutaman kerran nousemaan penkistä jotta verenkierto palautuu kalleuksille, eli ilmeisesti väliliha on jonkinlaisessa puristuksessa. Lienisiköhän tuollainen "tuuletusaukollinen" satula ratkaisu ongelmaan?
Ketjun alkupuolella kovasti kehuttiin Selle Italian MAX FLITE gel flow'ta, joka näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta. Erityisesti 15cm leveydestä plussaa. Kuski on kuitenkin yli kaksimetrinen ja painoa on alun toista sataa kiloa (alle 110 kuitenkin tällä hetkellä), joten myöskin kommentit kyseisen jakkaran hajoamisesta pistivät harkitsemaan toiseen kertaan. Löytyisikö jotain valistunutta arvausta onko satula risana ekan kesän jälkeen, vai menisikö sillä ainakin muutama vuosi? Ajo on vauhdikasta mutta määrällisesti mennään "vain" reipas 100km viikossa..
Yllä jobec mainitsikin satulan olevan pehmeä, mikä voi sinänsä olla ongelma koska käytän ajaessa pääsääntöisesti "vaippoja". Jos samoihin spekseihin löytyisi jotain muita hyviä ja mahdollisesti kovempia vaihtoehtoja niin mielellään otetaan vastaan. Perseluut on vielä mittaamatta, mutta pitänee sekin operaatio ottaa tehtävälistalle. Todennäköisesti keskivertoa leveemmällä ovat kuitenkin.
^ Käy hakemassa Tiimarista tai muusta paperia myyvästä kaupasta pala aaltopahvia ja istu painavasti.
Prologon voinee lisätä vaihtoehtoihin:
http://www.prologotouch.com/saddles.php
https://www.cyclestore.co.uk/product...&action=search
Tuli Bike Planetissa mitautettua tuo ahteri, eikä se leveys suureksi yllätyksekseni ollutkaan kuin 11cm c-c. Eli tuohan avaa vaihtoehtoja ihan mukavasti.
Ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi; miten kyseinen operaatio tapahtui ? Mulla on niin vilkas mielikuvitus, että väkisinkin heräs mielikuvia operaatiosta, jossa yksityisyys on vakavasti uhattuna ;)
Oisko jotenki tämmöttis:
http://www.youtube.com/watch?v=E7j9LUVJrjA
Samalla periaatteella kuin tuo aaltopahvin päälle istuminen, mutta käytössä oli sellainen valkoinen lasten piirtoalustaa vastaava läpyskä, johon jäi tummat jäljet kun sitä painoi. Eli kun istui päälle, luiden kohdille jäi tummat läiskät. Jäljet sai sitten pyyhittyä pois ja läpyskää pystyi käyttämään monta kertaa, toisin kuin aaltopahvia joka on tuohon tarkoitukseen kertakäyttökamaa. Yksityisyys ei kokenut suurempia uhkia. ;)
Alkaa hitusen kyrsimään, kun tuli jo kolmas satularikko, ja tässä on menty satula per kesä tahtia. Kaikki satulat ovat hajonneet samalla tavalla eli satulan runko on murtunut keskeltä. Nyt mieleen tulee onko ajoasennossani jotain vialla vai olenko valinnut vääränlaisia ja liian halpoja satuloita? Voisiko vaikka ohjaustangon laskeminen auttaa, kun painoa siirtyisi enemmän eteen? En myöskään ole tehnyt edellä neuvottuja ahterin mittauksia, mutta nyt kyllä marssin Tiimariin hakemaan pahvia ja liituja. Painoa minulla on 82 kg.
Viimeisin satula oli tämä ja tokavika tämä.
tänää vaihdoin uusiotuotanto turbon uusiotuotanto fliteen, siis flite 1990, kun tuo turbo työntyi sodomiitin innolla anukseen. flite tuntui heti ensi käytöillä huomattavasti mukavammalta, kun on takaa katsottuna suht suora, siinä missä turbo on aikalailla pyöreä. myöskin liukkaampi pinta tuntui hyvältä puolimokaksi kuluneeseen verrattuna.
Eilen vaihdoin vihdoin pyöräni mukana tulleen penkin Selle Italian satulaan. Kävin Velosportissa mittauttamassa tuolla Selle ID-Match -palvelulla itseni ja sen perusteella valkkasin liikkeestä satulan. Pyörän mukana tullut Conceptin satula oli muodoltaan melko tasainen, vähillä pehmusteilla ja keskikokoinen leveyden suhteen.
Uusi penkki on Selle SLR Flow team edition, joka on kapea (131mm leveyttä), hieman kovempi, sentin lyhyempi ja hieman vähemmän pingismaila kuin edellinen. Nyt vasta 60km ajettu, mutta tykkään todella paljon. Tuntuu että kerrankin satulaan ei kiinnitä huomiota ajaessa!
Mitä Velosport veloitti mittauttamisesta?
0€. Eikä ollut mitään ostopakkoa tai painetta sen jälkeen. Todella asiallista palvelua! Suosittelen.
Tuli lopulta hommattua Selle Italia Flite XC Gel Flow, kun lähti niin halvalla mukaan Sellon Pyörästä. Kilsoja tämän kanssa ei ihan mahdottomasti vielä ole, mutta ero vanhaan ei ole käynyt vielä ainakaan päivänselväksi. Kai sitä toisaalta minkä tahansa satulan kanssa tarvitsee silloin tällöin hieman satulasta nousta, kun aina se jotain verisuonia hieman painaa. Ei tämän kanssa kyllä munat ainakaan erityisemmin puudu, eli moisesta kärsiville voi ehkä varauksin suositella. Eikä tämä toisaalta ole mielestäni myöskään liian pehmeä, vaikka tosiaan ajan "vaipat" päällä.
Luulisin kyllä perstuntumalla että tuon "tuuletusaukon" pitäisi olla hieman leveämpi jotta se oikeasti vaikuttaisi merkittävästi verenkiertoon. Toisaalta en kyllä mikään lääkäri tai fysiologian asiaintuntija ole...