Näissä tilanteissa kannattaa muistaa, että kun ensin puolustaa oikeutta ajaa vastaantulijoista riippumatta kaksi tai kolme rinnan, kannattaa pysyä hiljaa, jos jalankulkijat harrastavat samaa. Heillä on siihen ihan yhtäläinen oikeus.
En oikein usko, että tällä on mitään tekemistä "painostuksen kanssa". Jalankulkijan oikeudet ovat vahvat, ja jos tarkastellaan miten monella tavalla kevyen liikenteen väylä tai pyörätie voi sijoittua suhteessa ajoratoihin, on erittäin järkevää, että jalankulkijaa (ml. lapset) ei pakoteta kulkemaan ajoradan vieressä. Usein jalankulkijan on tarkoituksenmukaisinta kulkea kaikkein reunimmaisena (esimerkiksi sillalla, tai kun vesi roiskuu sateella) kulkusuunnasta riippumatta. Tämä nyt vaan on kestettävä...
Jos tilaa on niin sillon voi ajaa vierekkäinkin, tuo on vaan tosi inhottavaa kun kapeilla kelveillä tulee tilanteita, joissa ei mahdu väistämään mihinkään.
Eilen tuli vastaan varsinaisia keskustakelvien kauhuja, iso joukko pyöräilijöitä (ei pro, vaan ilm. vuokra tms) tulee monta vierekkäin vastaan Urheilukadulla kisahallin edessä. He jättävät minulle vastaantulijana vain sen verran tilaa, että juuri ja juuri mahdun ohi osumatta viereiseen puskaan yms, mutta sitten joku heistä tai takaansa tuleva päättää vielä tässä kohtaa ohittaa heidät siitä nanomillin raosta, jolloin ei enää ollut muuta vaihtoehtoa kuin raapia itsensä viereiseen puskaan.
Tästä ärsyyntyneenä, kun joku tuli skeittilaudalla päin jo ennen kuin pääsin Tukholmankadun valoihin en väistänyt milliäkään, vaan päätin, että jos tulet päälle niin siinähän tulet. Sinua sattuu varmastikin enemmän. Kyllä hän sitten väisti oikeaan reunaan
Tosissani mä olen aina, mutta johonkin se on raja minunkin vedettävä. Normaali parijono eli kaksi rinnan kelvillä on mulle ihan ookoo kunhan kelvin laidassa on tilaa ja ketään ei pakoteta väistämään, mutta kolme rinnan kelvillä on puhdasta urpoilua, olipa kyse maantiepyöräilijöistä, lastenvaununtyöntäjistä tai läskipyöräilijöistä.
Tosissani mä olin myös sikäli että jos esittämäni kaltaisessa "lajitoverien" eli maantiepyöräilijöiden kohtaamistilanteessa (joka siis on poikkeus kaikkiin muihin mahdollisiin ja kuviteltavissa oleviin kohtaamistilanteisiin) kelville mahtuu kolme rinnan vain jos yksinajava väistää laitaan, on fiksua ja kuuluu hyviin tapoihin että hän tekee sen aloitteellisesti ja ajoissa eli siten että parijonossa nähdään ettei tarvitse siirtyä jonoon.
Tosissani mä olin vielä sikäli että minulle henkilökohtaisesti ei tuota vaikeuksia ulottaa samaa huomaavaisuutta muitakin kaksi rinnan kulkijoita kohtaan.
PS mä en ole ikinä porukassa ajanut kelvillä kolme rinnan. (Olen kyllä siirtymällä olevia kisakuskeja nähnyt niin tekevän, mutta silloinhan ei ole menty neljääkymppiä eikä edes kolmea ja vastaantulijoita on auliisti väistetyy ja ohittajat ohipäästetty viivyttelemättä.) Parijonossa olen kyllä ajanut (joskin harvemmin koska se ei sovi vilkkaille, kapeille tai näkyvyysesteisille kelveille), mutta silloin vastaantulijoista varoitetaan aina käsimerkeillä ja siirrytään jonoon tai kavennetaan parijonoa (jos se kelvin leveyden ansiosta riittää).
PPS El-Carpason näkemät paidattomat pyöräilijät saattoivat kyllä olla mulkkuja, mutta maantiepyöräilijöitä he eivät voineet olla.
PPPS Santerius harrasti mielestäni hieman yksisilmäistä lukutapaa, sillä en ainakaan itse käsittänyt kirjoittaneeni "vastaantulijoista riippumatta". Kömpelö yritykseni kirjoittaa ironiaa tihkuvasti taisi jäädä yritykseksi, mutta luulin kyllä esittäneeni Chocobon tapauksen nimenomaan erikoistapauksena jossa maantiepyöräilijöiden keskinäiset tavat voivat poiketa yleisestä. Lisäksi se minkä lopuksi esitin "minusta normaalina" tarkoitti tietenkin normaalina *minulle* yksinajavana vastaantulijana ollessani, ei sellaisena mitä olisi normaalia edellyttää kaikilta muilta liikkujilta.
Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä miespyöräilijä ajaa ylämäkeen ja mäen päällä oikaisee vasemmalle kääntyvässä mutkassa sisäkurvin kautta. Minä tulen samaan aikaan vastaan pyörällä oikeassa reunassa. Hieman oli ahdasta ja oli niin kiire väistää tätä pölvästiä, että en ehtinyt edes mitään sanoa. Tapahtuma-aika oli kello 16 keskiviikkona ja paikkana vilkasliikenteinen pyörätie Tampereen Peltolammilla eli porukkaa oli liikkeellä runsaasti ja silti jonkun neropatin pitää ajaa pyörätien vasenta laitaa!
Tavoitteenani oli tässä vain tehdä yksinkertaisesta asiasta yksinkertainen. Harrastan itsekin tuota rinnanpyöräilyä ajoittain, ja siksipä en voi vaatia muitakaan toimimaan kelveillä täysin pykälien mukaan. Sehän olisi tekopyhää. Varuiksi sanon kuitenkin, että ei kannata liiaksi yksinkertaistaa - siispä en kuitenkaan ole sitä mieltä, että autoilla saisi ajoradalla ajaa kaksi rinnan, jos siihen ei ole sopivasti varattu kaistoja.
Ei, vaan jalankulkijan sallitaan kulkea ihan missä vaan. Oikealla, vasemmalla tai keskellä. Yhdistetty klv on jalkakäytävää koko leveydeltään.
Tämä on TLA:n perusteella sikäli selvää, että paikkaa ei säädellä. Epäselvempi juttu on minusta se, missä kunkin tulisi kulkea suojatiellä, johon on merkitty pyörätien jatke. Saako jalankulkija kulkea seepraraidattomassa kohdassa, joka on osoitettu pyöräilijän ylityspaikaksi? Entä saako pyöräilijä ajaa muualla kuin siinä? Tätä ei mielestäni sanota missään eikä kysymykseen vastaa poliisi, eikä liikenneturha, eikä liikenneministeriö. Kukaan ei yksinkertaisesti tiedä, mitä asetuksella on tarkoitettu.
Tai sitten kävelee keskellä. Koska jalankulkijan on "yleensä" käytettävä reunaa, mutta koko väylä on jalkakäytävää, niin jalankulkija saa kävellä missä tahansa. Se "yleensä" on samanlainen pykälä kuin pyöräilijöiden kypäräpakko: suositus, joka ei sido.
Mistäs tällainen klausuuli löytyy? Tieliikennelaki toteaa, että jalankulkijan on pyörätiellä kulkiessaan yleensä käytettävä sen reunaa (ei siis aina). Sen sijaan kevyen liikenteen väylällä liikkumista ei ohjeisteta erikseen mitenkään. :)
Hallituksen esitys 251/1996 ehdottaa, että sama pätisi kelville, mutta lakiin sitä ei ole kirjattu.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251
Yleisesti olen sitä mieltä, että tämä ei ole tärkeää.
Koko tieliikennelaki on surkuhupaisa esitys pyörätien, yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän osalta. Tieliikennelain mukaan pyörätie on polkupyöräliikenteelle tarkoitettu tienosa tai erillinen tie. Kuitenkin velvoitetaan jalankulkijat käyttämään pyörätietä, joka tieliikennelain mukaan on tarkoitettu polkupyöräliikenteelle.
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2...et-sopimukset/
Tuosta paikan säätelystä voi olla toistakin mieltä. Jotkut nimittäin tulkitsevat TLL 40 § 2 momentin ("Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa") tarkoittavan klv:tä. (No, ainakin laki antaa jalankulkijoille luvan kulkea pyörätiellä. Kaikki eivät tätä oikeutta tunne ja yleisesti sitä pidetään moraalisesti yhtä sallittuna kuin pyöräily jalkakäytävällä. Jälkimmäistä ei vain ole laissa sallittu.)
Mielestäni suojatiellä, joka on ajoratamaalauksella merkitty pyörätien jatkeeksi, tulee kulkea kuten sitä edeltävällä klv:n osalla. Ajorata, jonka osa suojatie on, tulee ylittää kohtisuoraan. Jatkeen maalauksen katko-osa on vain tieliikenneasetuksen mukainen merkintä, eikä velvoita pyöräilijää muuttamaan kulkuaan raitoja väistelläkseen, suomeksi sanottuna poukkoilemaan. Poikkeus edellä mainittuun ovat ne tapaukset, joissa suojatien jälkeen klv vaihtuu yhdistetystä rinnakkaiseksi tai toisin päin. Tällöin pyöräilijä saattaa joutua vaihtamaan klv:n puolta lakia noudattaakseen. Siinä voi joutua vähän soveltamaan tuon poukkoilun kanssa.
^
Jalankulkija ei saa kävellä pyörätiellä jos jalkakäytävä on vieressä kuten esim tässä https://www.google.fi/maps/@60.18416...7i13312!8i6656.
Jaetulla kelvilläkään ei saa jalankulkija kävellä pyörätiellä. https://www.google.fi/maps/@60.18534...7i13312!8i6656
Jalankulkija saa kulkea pyörätiellä vain jos lähellä ei ole jalkakäytävää tai piennarta.
Kolme kertaa oli kohtaaminen kolmion takaa tulevan auton kanssa, kolme kertaa jouduin väistämään Ä*=?"#()=&€&/(%"€&%/TANA .. kaikki näillä Espoon uusilla upeilla pyöräteillä joissa tärykorokkeet mahtaa olla kiva vetää jotain lapsikärryä tollasista
Tällä hetkellä pyritään pois sanan kevyenliikenteenväylä käytöstä ainakin kaikessa suunnittelussa. Sen sijaan suositaan jalkakäytävä, pyörätie ja edelliset erillisinä tai yhdistettynä. Tulee vähän pitempiä sanoja, mutta asiat pysyvät paremmin oikeissa lokeroissa.
Lopultahan asia on niin, että pyöräilijän on kuitenkin ajoneuvon kuljettajana väistettävä kävelijää riippumatta siitä, miten tämä päätti liikkua. Jos siis mennään sääntöjen mukaan ja samaa väylää.
^^^"Jalankulkija ei saa kävellä pyörätiellä jos jalkakäytävä on vieressä"
Nythän oli puhe yhdistetyistä jalkakäytävistä ja pyöräteistä, joilla jalankulkija saa kävellä.
Oikeita, varsinaisia pyöräteitähän meillä on todella vähän. Sinänsähän pyöräily-ympäristö paranisi aika paljon ihan vain liikennemerkkejä vaihtamalla: yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät muutettaisiin pyöräteiksi. Silloin niillä saisi edelleen kävellä (paitsi silloin kun vieressä tosiaan on jalkakäytävä, mitä nykyään yhdistetyn kelvin vierellä ei juuri näe) mutta säännöt olisivat selkeämmät ja pyöräily-ystävällisemmät.
Siis saako jalankulkijä kävellä kaistaviivalla jaetun kelvin pyörätiepuolella?
Mulla ei vieläkään mitään hajua, kun kyseisessä asiassa joka toinen sanoo ei, ja joka toinen kyllä.
Mulla hajoaa pää tuolla kelveillä. Ihme surffailua sinne ja tänne, käsittämättömiä suuntaratkaisuja… Nää ihmiset elää näin joka päivä (kesällä, poutaisella ja vähintään 17ºC säällä).
Ja sitten vielä ne saatanan wannabet jotka paahtavat keskellä kaupunkia esitellen yleensä kovin heikkoa (mies)kuntoaan. Rupean rähisemään ääneen kohta.
Ei, ei saa. Sellaista en ole huomannut kenenkään sanoneen.
Keskustelua käydään yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä, joka on se ongelmacase.
Tai no, kyllähän noissa jaetuissakin on ongelmansa; juuri tänään minulla tuli Pitäjänmäentien jaetulla kelvillä vastaan kaksi rinnakkain pyöräilevää, jotka täyttivät koko pyörätiepuolen, ja kolmas vastaantulija lähti heistä sitten ohitse jalkakäytävän puolta aikeenaan kohdata minut vasemmalta ja jättää minut törmäämään rinnakkainajajiiin - huomaamatta että olin jo näyttänyt käsimerkkiä että olen kääntymässä oikealle. Tajusi sitten että minä olen 30 kg painavampi ja menossa jo hänen ajolinjansa poikki, ja kiemurteli siitä välistä pujotellen.
^
Se on virkistävää välillä, ihana rauha kaikkialla. Hyvä jos autoa tulee vastaan Helsingin keskustassa yöaikaan pikkuteillä.
Tänään oli Nordensjöldinkadun siltaa ennen keskuspuiston puolella olevalla kelvillä 2 pyörää taluttavaa tyttöä ignooranneet käyräsarvella ajavan miehen kellonsoiton, mutta juuri kun hän oli ohittamassa heitä toinen oli kääntänyt pyöränsä eteen. Seurauksena miehen kaatuminen, ainakin irronneet ketjut ja ruhjeita useissa paikoissa. Tytöt olivat todenneet, että sori ja jatkaneet matkaa tarkistamatta pääsekö mies edes ylös. Ihan uskomattoman törkeää. Satuin paikalle kun hän putsaili pahimpia soria vammoistaan pois. Kyllä se kamera taitaisi olla ihan oikeasti hyödyllinen kapistus.
Tervehdys,
Kuvittelin hiljaa mielessäni että pyöräilyn harrastajat on fiksua porukkaa kuten ultrajuoksijat mutta olen erehtynyt.
Bembölessä kehä3 pyörätiellä oli kaksi 12v poikaa pyöräilemässä alamäkeä kohti Kahvitupaa kun vastaan oli tullut "kilpapyöräilijä" punapainotteisissa varusteissa ja päätti sitten lyödä vastaantulevaa poikaa nyrkillä kypärään! Kiroillut vit**** ****** ettekö osaa pyöräillä tms. Kuulemma yli puolet ajoradasta oli vapaana.Hienoa toimintaa tältä kaverilta,en tiedä mitä päässä liikkuu kun uskaltaa lasta lyödä.Tuskin mitään.
Jos he tekivät jonkun virheen niin olisiko isällinen neuvominen ollut mitään?
Ikävää jos teidän lenkinne neni pieleen kesken "tempoajon" mutta ehkä kannattaa harkita pyöräilyn vaihtamista lajiin missä ei muihin törmää,itse juoksen tuossa Oittaan ja Nuuksion metsissä ja hyvin on tilaa löytynyt.
Poika käyttää tuota kehä3 reittiä koulumatkaan,pitääkö mun nyt pyytää häntä sirtymään kuninkaantien puolelle että mahdut pyöräilemään?
Yksi Munkinpuiston (Hki) reiteistä kulkee koirapuiston vierustaa. Puiston portin vieressä oli tänään auto, joka on siis sinne päästäkseen joutunut ajamaan satoja metrejä hiekkapäällysteistä kevyen liikenteen väylää. Pysähdyin pienen matkan päähän siten että kuski varmasti huomaa minut. Otin puhelimen taskusta ja "otin kuvia" autosta ja sen jälkeen "soitin puhelun". Urpolle (nimi muutettu) tuli kiire ottaa lampaan näköinen ja kokoinen koira (vai olikohan niitä kaksi) kiinni ja mennä autoon. Lähti ajamaan kevyen liikenteen väylää kohti Tarvoa, ja hyvä ettei ajanut päälleni kun pakkailin puhelintani laukkuun. Varmasti tiesi olevansa luvattomilla teillä, toivottavasti otti opikseen.
Tää on sitten hei syvältä.
Ei yhtään minkään lajin harrastajat ole fiksuja. Ei sen fillarin ostaminen anna mitään boostia älykkyyteen tai käytöstapoihin sen enempää kuin joku miljoonan kilometrin juokseminenkaan. Ihan samanlaisia ihmisiä siellä ajaa pyörillä, juoksee, rullalautailee, sauvakävelee ja vaikka sulkapalloilee kuin autoileekin. Osa on ihan mulkkuja, ja on ihan hölmöä lähteä jossain foorumeilla lainaamaan että ketkä niistä on eniten perseestä.
Se poikaa lyönyt mulkku ei varmaan ollut mulkku siksi että ajoi pyörällä eikä olis vähemmän mulkku vaikka juoksisi täältä Inariin.
Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä ajoi mies selvästi minua hitaammin. Hän ajoi keskellä väylää, joten ennen ohittamista kilautin kelloa ja mies siirtyikin oikeaan reunaan. Pääsen sitten rinnalle ja samalla mies lisääkin selvästi vauhtia. Ihmettelin sitten ääneen, että enkö pääse ohi ja lisäsin entisestään vauhtia, jolloin pääsin ohi. Luulin päässeeni tästä pölvästistä eroon mutta hetken ajettuani vilkaisin taakseni ja siellähän se mies ajeli parin metrin päässä minusta.
Onko oikein estää ohitus lisäämällä vauhtia? Onko oikein jäädä ajamaan tuntemattoman pyöräilijän taakse ilmoittamatta ja lupaa pyytämättä? Muutaman kerran on joku kysynyt, että saako peesata ja olen antanut luvan. Sitä en vaan hyväksy, että ajetaan peesissä ilmoittamatta ja lupaa pyytämättä.
Toisaalla mies oli maantiepyörällään pysähtyneenä pyörätien vasemmassa reunassa ja lähti liikkeelle samaan aikaan, kun tulen vastaan. Miehen takana toinen pyöräilijä ajaa oikeassa reunassa. Soitan kelloa ja liikkeelle lähtijä, joka on siis jo liikkeessä, katsoo ihmeissään taakseen... eikä väistä minua. Takana tuleva taas siirtyy vasempaan reunaan edellä olevan taakse ja rupeaa sieltä huutamaan minulle, että siinä on tilaa ohittaa monta metriä. Itse näin sen vapaan tilan ensisijaisesti paikkana, jossa näiden kahden sankarin olisi pitänyt olla. En kovin mielelläni lähde seikkailemaan vastaantulijan vasemmalle puolelle. Oikeanpuoleinen liikenne tarkoittaa minulle oikeanpuoleista liikennettä. Ei siinä ole kauheasti sovellettavaa.
Perässä roikkujasta päässee pysähtymällä tai hidastamalla. Roikkuminen on hermostuttavaa mutta ohituskaan ei joka paikassa ole turvallista. Ohituspaikkaa odotellessa tuntuu että 10m on joidenkin mielestä liian vähän mutta en lähde ohittamaan ennen risteystä tai jos on niukasti tilaa vaikka vastaantulijoiden tai jalankulkijoiden takia. Jos jäädään ohituksen jälkeen perään roikkumaan tai kiihdytetään vauhtia että ei pääse ohi, on asenteessa jotain outoa. En kyllä kattele taakse kun ajan oikeassa laidassa juuri muulloin kuin ennen jalankulkijan tai pyöräilijän ohittamista.
Ohituksen estäminen ei tietenkään ole asiallista, mutta jonkinlaiselta peesaukselta on usein vaikea välttyä. Kun ohittaja ohittaa, hän tulee usein itse peesistä ja ohituksen jälkeen vauhti hidastuu. Ohitettu jää peesiin ajaessaan itse luonnollista vauhtiaan, koska peesissä on helppoa ajaa.
Ihan perässä ei tietenkään ole turvallista roikkua; itse katson että 30 cm ei missään nimessä ole OK mutta 2-3 m on normaalia.
Jos tuo 2-3 metriä on normaalia, niin ei se nyt turvallista ole, eikä mitenkään ok. Alle sekunnin turvaväli normaalissa liikenteessä...
Ei vain vaikeaa elämää kelveillä, vaan myös internetin syövereissä.
Päätin antaa palautetta yhdestä pyörätien jatkeesta, jonka reunasta oli rouhittu asvalttia pois niin, että jäljellä oli sellainen miellyttävä ja erittäin yllättävä noin 5 cm korkea, terävä kynnys, johon ei todellakaan ole kiva ajaa. Mutta mutta... Yritäpäs löytää se jokin taho, jolle vastuu siitä kuuluu, kun Lahden kaupunkia on jaettu ties mihin urakka-alueisiin, jotka ovat yhtä sekavia kuin nykyiset terveydenhoitoalueetkin... On aivan päättömän huono sähköinen YIT:n palautelomake sekä puhelinnumero ja sähköposti, johon ehkä joku joskus vastaa? Voi miksi ei näihin voi kehittää sellaisia mukavia karttapohjalta toimivia palautesivustoja, joissa voisi klikata sen paikan missä ongelma on ja laittaa viestin oheen? Vai olenko vaan liian käytännöllinen/mukavuudenhaluinen?
Viranomaisen velvollisuuksiin kuuluu yhteydenottojen ohjaaminen oikeaan paikkaan. Rakennusvirastolle tai vastaavalle nootti, kyllä se sieltä perille menee.
^^ Täältä löytyy Lahden kaupungin palautekartta ePalvelu https://e-asiointi.lahti.fi/eFeedback/fi/Feedback/16
Siinä ei ollut mitään työmaata ja kun kyseisessä risteyksessä keskittyy enemmän siihen, että kukaan ei aja päälle vasemmalta tai mutkan takaa oikealta, ei osaa välttämättä ennakoida tai huomata kyseistä reunaa lainkaan.
Vaikeaksi menee myös pyöräilijöiden elämä mikäli tuonne voidaan vain jättää samanlaisia ansoja sillä oletuksella, ettei se ketään haittaa tai aiheuta mitään vahinkoa?
Ja kappas! Tuo Lahden kaupungin palautekartta taitaa olla just sitä mitä kaipasinkin! Kiitos vihtis83!
Eilen ihmettelin samaa eli tietöistä ilmoittavien merkkien puutetta pyörätiellä. On tietenkin ok, että teitä kunnostetaan ja niihin voidaan väliaikaisesti tehdä kuoppia tai reunoja. Sen sijaan näitä ei voi jättää merkitsemättä. Pyörällä ajo asfaltin reunaan on paljon vaarallisempaa kuin autolla ajo vastaavaan paikkaan.