^^ Linkkaamasi uutinen kyllä puhuu ryhmästä, mutta kahdesta katsomastani italialaisesta uutisessa toisen mukaan onnettomuus oli "solo" - tosin sillä voitiin tarkoittaa etteivät muut joutuneet osallisiksi - ja toisessa hänen kerrotaan lähteneen lenkille kaverinsa kanssa..
Mitä tulee porukan ja yksinäisen lenkkeilijän turvallisuuseroihin, on toki myönnettävä että ryhmäajossa on omat vaaransa - eihän yksin ajaessa voi törmätä edessäajavaan tai kaatua itse sen takia että joku kaatuu ensin eteen - mutta muun liikenneturvallisuuden kannalta ryhmäajo on monin verroin turvallisempaa. Autoilijan on paljon vaikeampi olla näkemättä porukkaa, hän yleensä ymmärtää paremmin että vauhti on kovempaa kuin sunnuntaipyöräilijällä ja suhtautuu jonkin verran kunnioittavammin tai tasapuolisemmin useamman pyöräilijän joukkoon kuin yksinäiseen pyöräilijään. Jos ei muun takia, niin siksi että dorkakin ymmärtää että on useita silminnäkijöitä eikä hän voi väittää pyöräilijän aiheuttaneen itse yllättävän tilanteen johon hänellä ei ollut mahdollista reagoida.
Ja onhan porukassa useampia silmäpareja havainnoimassa liikenneympäristöä, joten tilanteessa jossa itse saattaisi hieman nukahtaa tai ajaa katse väärällä hetkellä johonkin kiinnittyneenä ehtii joku muu huutaa varoituksen sen verran ajoissa ettei synny kasaa. Eikä minusta yksin ajavan kannata elätellä turhia luuloja siitä miten hän todellisuudessa elävässä tilanteessa pystyy reagoimaan eteen kääntyvään autoon tai vastaavaan...
PS Vähän porukassa ajaneelle tuommoinen pieni turvattomuuden tunne on ihan normaali juttu, kun on tottunut siihen että itse näkee kaiken. Porukassa vain pitää luottaa siihen että vetomies ja muut edellä ajavat näkevät niin muun liikenteen, esteet kuin tienpinnan. Takana ajavan ei tarvitse koko ajan olla hieman huolestunut ja pyrkiä kurkkimaan ja hakemaan omia ajolinjojaan! (Itse asiassa kun porukassa useampi tekee saman, ryhmäajosta tulee vaarallisempaa kaikille...)