Käytä se kansi auki ja katso mitä sisältä löytyy. Minulla teki RS700 liipasin samaa ja sieltä oli vain yksi ruuvi auennut ja liipaisin haroi tyhjää tuon vuoksi.
Printable View
Ja joissain vanhemmissa Shimpan liipaisimissa riitti, kun suihkautti WD40:stä jousitsydeemiin, niin johan pelitti taas muutaman vuoden.
Ehdin jo kotimatkalla ostaa uuden. Avasin kotona tuon liipasimen enkä oikein pääse kärryille mikä tuossa tarkalleen on vikana, niin monimutkainen tuo mekanismi sisältä on. Eli siis tarkemmin vielä. Kun vipu raskaimmalla vaihteella, se antaa vaihtaa 4 vaihdetta "ylöspäin", kuitenkin niin, että pykälät häviävät aina yhden kerraallaan, kun mennään ylöspäin pakalla. Joku palautusjousi tuossa kynsimekanismissa varmaan on syyllinen mutta ilman kunnon räjäytyskuvaa aika vaikea tota on selvittää.
Kuvissa vaihtaja on niin ylhäällä pakan suhteen, kun se suostuu menemään. Voitelun tai likaisuuden puolesta ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Avatessa tai ravistellessa ei myöskään mitään tuolta tippunut pois, eikä ole saanut mitään iskuja tai muutenkaan käytäytynyt poikkeavasti ennen vian esiintymistä.
https://pic.useful.fi/JTVRT9z6k.jpg
https://pic.useful.fi/VITv4zTV6.jpg
Tämä minullekin tuli mieleen kun tuon videon katsoin. Samoin olisin antanut dremeliä sille videon lukitusrenkaalle, mikä oli liian tiukka, siinä oli selkeesti huuli josta olisi saanut varmaan pari milliä pois. Ja olisi keventynyt samalla pari grammaa, nyt tuli merkittävää ylipainoa
Jes tällä tempulla onnistui! Ei ollut paljosta kiinni. Pitää silti tilata tuossa videossakin linkattu ohuempi lukitusrengas missä on ulkopuoleinen hammastus, että jatkossa onnistuu huoltotoimet paremmin. Alkuperäinen ongelma oli se, että Ekarin roottorin ja spiderin väliset niitit alkoivat löystymään, joka aiheutti ikävän oloisia nitkahduksia jarruttaessa.
Kuuluuko shimano xt takavaihtajassa oleva vipu olla ajaessa on vai off asennossa? Ja mikä tällä on merkitys?
ON, se tiukentaa kytkimen, joka hidastaa häkin liikettä.
Tuo vaihtajan vipu ollut uudesta asti OFF asennossa, nyt laitoin ON asentoon, vaikuttaako vaijerin kireyteen mitenkään? Muuttu jäykemmäksi vaihtaa vaihteita mutta vaihto kumminkin hyvin
Minun käytössä se on ollut aika turha. Aina pitänyt siinä löysemmässä asennossa, onko se se off? Ja hyvin on vaihteet pelannut niinkin
Ajatko kivikkojuurakkopoluilla tai alamäkiajoa bike parkkien muillakin kuin tasaiseksi lanatuilla pätkillä vai enemmän maantie tai hiekkietietyyppistä ajoa? Kytkin auttaa varmaa lähinnä noissa pahimmissa röykytyksissä. Ketju pysyy valitulla rattaalla eikä lyö ihan niin pahasti myöskään chain stayhin vaikka sitä se tekee jarru kiinni asennossakin kyllä.
Joskus on itsellänikin kytkin jäänyt vahingossa auki kun olen mennyt bike parkkiin ja isommasta ketjun kolinasta olen ensinnä tämän asian huomannut ja alkanut tutkimaan mikä on "vialla".
Sinänsä vaihteet toimii kytkin auki asennossa jopa paremmin tai ainakin kevyemmin. Erityisesti jos kytkimen kitkaa säätänyt vähän tiukemmalle kuten shimanoissa pystyy (edellisemmissa malleissa avaamalla kytkimen suojakotelon ensin).
Kyseinen vipu "on" asennossa pitää ketjua kireämmällä täten vähentäen ketjun heilumista röykkyisessä maastossa ja täten vähentää ketjun tippumista ja pitää pyörän hiljaisempana.
Ei vaikuta vaijerin kireyteen, vaan sen vaihtajan häkin kitkaan liikkua edestakaisin. Tämä tietystä vaatii, että tarvitaan hiukan enemmän voimaa liikuttaa vaihtajaa pakalla. Ei tästä mitään haittaa synny, sillä tavalla se vaijeri ja vaihdevipu on suunniteltu toimimaan ja kestämään.
Pitäisi vetää di2 johto hiilikuituisen maantietangon läpi päästä päähän, vähän epäilyttää jääkö jumiin noihin tiukimpiin mutkiin kahvojen kohdalla.
Mikähän olisi turvallinen liukaste hiilikuidulle jos hieman liukastaisi johtoa, vaseliini?
Varmaan pujotan ensin vaihdevaijerin läpi millä vedän tuota johtoa.
Onko siellä minkä kokoiset reiät olemassa? Onnistusko imurin avulla esim villalanka ujuttaa jolla vetää sitten tarvittavat piuhat? Toki jos aivan pienet reiät, ei maha tulla ilmavirtaa tarpeeksi..
Ei ole valmiita reikiä ollenkaan, meinasin itse porata pienet reiät aivan droppien päähän mihin rasitusta ei juurikaan tule. Saan kyllä langan tuolta läpi sitomalla toisen pään mutteriin ja kääntelemällä tankoa. Tuo lankakin vaan liikkuu hieman nihkeästi ja di2 johdossa on enemmän kitkaa joten epäilyttää tuleeko vetämällä läpi vai jääkö jumiin.
Aamulla töihin pyöräilessäni yhtäkkiä ketju alkoi pomppimaan ja huomasin että takavaihtaja on melko hervoton. Menikö tuosta srammin nx11 vaihtajasta joku jousi poikki vai mitä tapahtui kun ei enää kiristy ketju. En jaksaisi lähteä näyttämään pyörää takuuhuoltoon 60km päähän jos jotakin on itse tehtävissä. Jäässä se ei ainakaan ollut kun vein pariksi tunniksi sulamaan.
https://www.dropbox.com/s/qz6g7tcckl...0227.jpg?raw=1
Sattuuko kenelläkään olemaan lähellä dt swiss 350 etunavan endcapin lukitusrengasta. Siis sitä millä 15mm encap lukitaan.
Tarttisin ulko ja sisämitat työkalua varten, jolla rengas lyödään paikalleen.
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Tool-Ki...ont-hubs-15-mm
Edit: 28mm ulkoa 21.5mm sisältä.
Mitä rasvaa olette laittaneet pressfit keskiön asennuksessa? Käykö vaseliini tai hiilikuitutahna vai onko jokin ptfe-pohjainen parempi?
Pyörässä on alumiiniholkit hiilikuidun päällä keskiön reunoissa.
Onko suosituksia osaavasta maastopyörävanteen kasaajasta Uudenmaan alueella?
^Muita neuvoja PF:n asentamiseen?
Osaako kukaan sanoa sopiiko formula cura 4 jarrusatulat Shimanon adaptereihin?
^Eiköhän tuo pulttijako ole standardi? Flatmount tietenkin erikseen mutta jos perinteinen postmount niin ei adapterin merkillä (tietääkseni) väliä.
Pulttijako on stanardi, mutta siinä satulassa voi olla erilaisia muotoja adapteria vasten tulevien pintojen välissä, mitkä ei toimi käsittäkseni joidenkin adapterienkombojen kanssa.
https://pic.useful.fi/Vm8mlp3CN.jpghttps://pic.useful.fi/cYDAkVJ05.jpg
^Voi olla mutta vielä yhtään ei ole jäänyt tuon vuoksi sopimatta, itse käyttänyt KCNC:n adaptereja viimeaikoina ja ne kyllä hyvin muotoiltu. Luulisi kyllä että valmistaja(t) ilmoittaisivat että jokin sopii/ei sovi...
Joo näin se varmaan on. En itsekään usko että hirveen isolla todennäköisyydellä ongelmia tulee.
^Ja noita varmaan saa kivijaloistakin vaihto-oikeudella jos epäilee ongelmia. https://r2-bike.com/ASHIMA-Adapter-PM-PM-180-mm-7g Tuossa näkyy esim. Ashiman adapterin malli ja kyllä suurinosa noudattaa samaa linjaa.
Adapterille voi tarvittaessa näyttää viilaa, jarrusatulalle mielummin taas ei.
En lähtisi jarruosia viilaamaan.
^Eipä paljoa viilaminenkaan haittaa sillä adapteri hyvin yksinkertainen kapistus https://r2-bike.com/Avid-Adapter-PM180VR-PM160HR ei ainakaan tuossa mallissa.
Moi. Mun cube maasturista on leviämässä oikea vaihdevipu. Kyseessä 10 vaihteinen ja nykyinen vipu on malliltaan M670-B. Semmosta ei taida enää olla. Käykö tohon nyt mikä vaan 10-vaihteinen vipu. Löysin yhdestä verkkokaupasta M780 oikea 10-v XT l-spec B merkkisen vaihdevivun, mutta mietin käykö se tuohon? Kiinnitys on yhdellä pultilla siihen jarrussa olevaan pidikkeeseen.
Pitäisi käydä tuo mainitsemasi vipu.
Onko joku joskus räpeltänyt Shimanon rullajarrujen kanssa? BR-IM70 olisi kyseessä. Ei ole käynyt vielä hyppysissä, mutta alkaa kuulemma vinkua jonkun ajan jälkeen, kun on ollut liikkeellä. Ei ole kuulemma voideltu kertaakaan.
Kymysys kuuluu, hoituuko jarru kuntoon vinkumattomaksi pelkällä voitelulla. Ja mitähän myrkkyä tuo Shimanon oma rullajarrurasva on, että voisiko käyttää jotain perusvassua, kun tarkoituksenmukaista ei löydy omasta hyllystä?
Pikkusen kuulemma myös kihnuttaa eli onkohan tossa jotain muuta säätöä kuin vaijerin kireys.
Ainakin Shimanon tarkoitukseen tehdyllä rasvalla vinkuminen loppui
Rookie alustalla, eli antakaa armoa, jos olen väärässä paikassa :). Onko jollain kokemusta / onko yleensä mahdollista toteuttaa seuraavanlainen set-up? Kippurasarvet, joissa maantiekahvat (jarrut + vaihteet) + aerotanko, jossa olisi myös vaihteet. Eli yhdessä pyörässä olisi vaihteet kahdessa paikassa. Sähkövaihtajilla maalaisjärjellä kuvittelisin, että voisi olla mahdollista, mutta entäs mekaanisesti?