Ihan oikein muistat, mun tarkoitus oli vain todeta että tuo Hesarin toimittajan tekemä video ei oikein kuvaa todellisuutta.
-jp-
Printable View
Taposta kyllä tuomitaan, jos tekijän "olisi pitänyt" ymmärtää että kuolema on todennäköinen seuraus. Eli ihn pelkällä ajattelemattomuudella tappo ei muutu kuolemantuottamukseksi.
Ks. uutiset "Puukottajilla ei ollut tappotarkoitusta, mutta heidän olisi pitänyt ymmärtää, että isku kehoon keittiöveitsellä voi johtaa uhrin kuolemaan..."
Onko kukaan pyöräillyt viime aikoina Jätkäsaareen? Voi hertteleeri sentään, mitä mutkia ja monttuja pyöräilijöille on tehty: Joutuu välillä ajamaan ajoradalle jne. Olen huomannut, että nykyään kadut ja tiet suunnitellaan mahdollisimman kapeiksi. Esimerkiksi Ilmalassa bussitkaan eivät voi samaan aikaan ajaa mutkaan, jos vastaan tulee toinen bussi (Urheilutalon mutka, MTV:n mutka). Ja tuo on täysin törkeää suunnitelua, kun kuitenkin olisi ollut tilaa vaikka kuinka tehdä kaduista väljempiä.
Kaiken huippu on se, että kapeisiin katuihin ei ole voinut tehdä edes busseille levennystä, vaan takana tulevat joutuvat odottamaan, että bussi sattuisi jatkamaan matkaa. Mitä olen katsellut uutta Pasilansiltaa, niin sekin on onnettoman kapea; Yksi ainoa kapea ajorata ja kapeat pyörätiet. Kohta puoleen pyöräilijöille alkaa tapahtua nokkakolareita
Minusta ongelma ei ole rangaistuksissa vaan valvonnassa. Suomalaiset liikennesakot ovat tosi kovia, mutta ainoa mitä valvotaan on maantienopeudet. Sitä kyylätään ja kyylätään, taajamien ajokäytöstä ei.
Toinen juttu on sitten se, että suuri osa riskikäyttäytyjistä on kortittomia. Työssäkäyviltä sakot peritään, mutta alaluokka ei maksa ja vankilaan pistäminen on liian kallista. Niinpä todella moni kuolonkolarikuskeista on kortittomia joille tämä yhteiskunta ei mahda mitään.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08...2e6cafc489.jpg
Arvostan, että näin moni pääsi paikalle. Facesta poimittu, mut annettakoon anteeksi minulle. Voin poistaa jos aiheuttaa harmia.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Turvaviirit pyöriin, niin auditkin kiertää vähän kauempaa.
Tuo on ihan tarkoituksellista, pyrkimys on estää kaikki ohitukset kun bussi on pysäkillä, ns. turvalllisuussyistä. Tämä on toki myös paras käytettävissä oleva keino parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä. Joukkoliikennettä ei osata parantaa, mutta muuta liikennettä voi aina hidastaa.
Berliinin pohjoispuolellla hämmästelin samaa. Kun bussi oli pysäkllä, kaikki Branderburgiin pyrkivät odottelivat takana. Ei voinut ohittaa. Ei ollut tilaa. Mutta nytpå tajuan tuonkin.
Tuoltahan voi käydä arvioimassa, että millä nimikkeellä tätä itse tutkisi (21 luku):
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
Lopulta syyttäjä varmaan ajaa vaihtoehtoisia syytteitä ja oikeus päättää mikä niistä on oikea.
Vertailun vuoksi, tässä on lyöty toiselta taju pois, uhri kaatui ja löi päänsä niin, että kuoli ja tekijä pakeni paikalta. Ei tappoa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...73422_uu.shtml
Tuskin tuo autoilijakaan tarkoituksella tappoi pyöräilijää. Olisi varmasti ajanut takaapäin suoraan yli, jos olisi yrittänyt edes vahingoittaa. En yritä puolustella tekoa, päinvastoin, minusta ihmiset voisivat rauhottua liikenteessä ja jättää kaiken aggressiivisen ajamisen pois. Mutta ei tuo oikein tapon tuntomerkkejä täytä.
Itse olen kanssa samaa mieltä että nykyinen ajoradalla ajamisen poikkeussääntö aiheuttaa turhaan autoilijoille road-ragea, koska moni ei sitä tiedä, ja sen tulkinta muutenkin on epämääräistä. Jos laki muutettaisiin niin päin että poikkeustilanteessa ajorataa ei saisi käyttää, niin ehkä "opettajista" osa lopettaisi homman, sillä laki selkeästi sanoisi että ajoradalla saa ajaa ja sitten mahdollisesti muutamia poikkeuksia missä se ei olisi sallittua.
Tuo autojen ohittaminen pientareelta esim liikennevaloissa on sellainen mitä en harrasta fillarillakaan. Omasta mielestä kyseessä on yksi näistä poikkeuksista mitkä rikkoo yleistä logiikkaa, ja aiheuttaa sitten tämän että monikaan autoilija ei tuosta säännöstä tiedä, vaan raivoaa että fillaristit sinkoilee jostain ohitse. Kyllähän tuollainen fillaristi voi autoilijalle tulla yllätyksenä, jos tilanne ei tälle ole kovin jokapäiväinen. Lisäksi ei jengi jatkuvasti seuraa peiliä, niin on fillaristina kanssa hyvä olettaa että takana olevaa fillaristia ei nähdä.
Takana oleva pyöräilijä ei kuitenkaan liene kovin suuressa vaarassa. Sillä välin, kun infra ja liikennekulttuuri kehittyy, voisi pyöräilijät ryhtyä pitämään lain edellyttämiä ajovaloja edessä ja takana.
Eikä heijastimia ja soittokelloakaan ole kielletty.
Helsingissä pyöräilijään törmännyt mies vangittiin.
http://yle.fi/uutiset/helsingissa_py...ittiin/8229961
Töölössä keskiviikkona pyöräilijään törmännyt autoilija on vangittu surmasta todennäköisin syin epäiltynä. Mies vangittiin Helsingin käräjäoikeudessa lauantaiaamuna.
Silminnäkijöiden kertoman mukaan autoilija töytäisi pyöräilijää tarkoituksella Tukholmankadun ja Mannerheimintien risteyksessä. Pyöräilijä kuoli vammoihinsa Töölön sairaalassa torstaina. Vangitsemisen vahvistaa Yle Uutisille rikoskomisario, päivystävä tutkinnanjohtaja Pekka Seppälä. Syytteiden nostamisen määräaika on 18. syyskuuta.
http://img.yle.fi/uutiset/kotimaa/ar...2030648485.jpg
Olen samaa mieltä tästä provosoinnista, mutta ei se tietenkään tuota autoilijan tekoa mitenkään lievennä.
Asiasta kolmanteen. Joskus vuosia sitten tuli käytyä joitakin voimankäyttökursseja, tai muita IP juttuja. Niin niillä kursseilla opetettiin aika paljon mahdollisen väkivaltatilanteen ennakointia ja sen väistämistä. Kuinka tulkitaan ihmisen elekieltä ja esim kuinka kannattaa puhua agressiiviselle ihmiselle. Aina neuvottiin että puhejudo tai tilanteesta pois pääsy vaikka karkuun juoksemalla on paras vaihtoehto jos se vaan on mahdollista. Ja provosoinnista ja provosoitumisesta puhuttiin paljon.
Minulle jäi sellainen mielikuva että omiin "oikeuksiin" hirttäytymistä pidettiin hölmönä, kun fiksumpi osaa väistää ne tilanteet. Minusta sama asenne sopii liikenteeseenkin aika hyvin. Jälkeenpäin on turha kinata kuka sanoi mitäkin ja antoiko se oikeutuksen toisen väkivaltaan. Eihän grillijonossa vittuilu ikinä anna kenellekkään lupaa lyödä nyrkillä, mutta fiksu tajuaa pitää suunsa kiinni, koska turha sitä on sairaalassa pohtia.
Mutta täällä on varmaan kokeneempaakin IP harrastajaa, joka muistaa nämä jutut paremmin.
https://www.facebook.com/events/1482910768668690/
Sunnuntaina 16.8. kaikille lenkkiasun hihaan musta surunauha liikenneraivon uhriksi joutuneen pyöräilijän muistoksi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ei tuo pidä paikkaansa. Kyllä kaupunkialueiden katuverkolla ainakin täälläpäin poliisi tutkaa säännöllisesti. Joudun lisäksi puhaltamaan useamman kerran vuodessa alkometriin, tämäkin lähes poikkeuksetta taajamassa, ei maantiellä. Ihan tuossa nurkallakin olen nähnyt poliisin nakittavan autoilijoita, jotka ajavat jalankulkuvaloista vanhoilla vihreillä.
Eri käytännöt eri puolilla Suomea. Olen pitkällä autoilu-uralla puhaltanut kolme kertaa poliisin alkometriin, kaksi niistä Provinssirockista lähtiessä...
Lue vaikka muita ketjuja välillä.
Oletkohan sinä koskaan nähnyt pyöräilijää oikeassa elämässä? Tervetuloa joku päivä mukaan.Lainaus:
Niin ja vielä: fiksu osaa tarvittaessa joustaa omista oikeuksistaan,
Tosiasia on se, että samanlaista käytöstä kohtaa jatkuvasti. Nyt sillä oli kohtalokkaat seuraukset. Jos edes joku sattuu ajattelemaan että kannattaako osoittaa mieltään, hyvä. Voi pelastaa jonkun hengen.Lainaus:
On sääli että joku kuoli, mutta _jos_ teko oli tahallinen, ei siitä voi vetää muita johtopäätöksiä kuin että tekijällä ei ollut kaikki muumit laaksossa. Tuollaisen tapahtuman käyttö oman propagandan puolesta on vain mautonta.
(Tämä on muuten pyöräilijöille sanomattakin selvää mutta selvennän sinulle: fillarillakin kannattaa tuumia että ajaako mielenosoituksellisesti liian läheltä sitä hortoilevaa kävelijää.)
Minulla on kanssa aika ylinopeuspainotteinen kuva poliisin työstä. Nyt on ollut ajokortti 27 vuotta ja kilsoja tulee noin 40 000 vuodessa, niin alkometriin olen puhaltanut ehkä 4-5 kertaa ja niistä pari on tullut Himoksen festarialueen lähistöllä juhannusyönä. Eli ihan joka vuosi ei tarvitse pilliin puhaltaa. :)
Ehkä se rattijuoppojen kiinnisaaminen perustuu toisten tielläliikkujien ilmiantoihin. Ja olen kyllä itsekin parikertaa soittanut virkavaltaa paikalle kun edellä ajavan auton käytös on ollut ihan holtitonta.
Yhden kerran olen autolla ajaessa puhaltanut alkometriin. Moottoripyörällä kolme kertaa ja moottorikelkalla ehkä 5-10 kertaa.
En tiedä miten olette osanneet välttyä alkometreiltä, omalla kohdalla pilli viheltää vähintään kerta vuoteen, parhaimmillaan kaksi kertaa illassa. Enkä edes autoile työkseni.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk
Itä-Helsingissä joutunu aika usein puhaltamaan lauantai aamuisin.
Tampereella asustellut ikäni, kortti 20v, kilsoja vuoteen n.25tkm ja 2 kertaa puhallutettu joten tiivistääkkin voisi...
Kerran päässy autoillessa puhaltaa, Kehätiellä .. veneellä parikin kertaa.
22 vuotta on ollut ajokortti, kilsoja vuodessa todella vaihtelevasti; ekat 10 vuotta varmaan joku 30tkm vuosi, sitten ajoin (edellisessä työssä) 7 vuotta Transpointin yhdistelmiä joilla tuli keskimäärin varmaan 6000 kilsaa kuussa, nykyään omalla autolla tulee hädintuskin sama vuodessa.
Ratsiaan pysähtymiset koko 22 vuoden ja satojentuhansien kilometrien aikana mahtuu kevyesti yhden käden sormiin...
Poliisilla tulee noita ylinopeuksia vastaan ehkä paremmin myös sen takia, että tutkalla saa vastaantulevan liikenteen näppärästi, eli kohtaamisia on aika paljon ilman sen suurempaa vaivannäköä.
Toisaalta rattijuopumusta varten on laitettava ratsia.
Tosin mun kokemuksen mukaan haaviin napataan loppupeleissä aika paljon enemmän rattijuoppoja, kuin törkeitä ylinopeuksia.
Helsingin liikennesuunnittelun painopiste on autoilussa ja sen haittaamisessa. Pääsääntöisesti ratkaisu, joka on henkilöauto- ja tavaraliikenteelle hyvä toimii myös polkupyöräliikenteen osalta. Bussiliikenne on keskustan syöpä, joka haittaa muita hankaloittaen sekä pyörä-, tavara- että henkilöautoliikennettä. Spåratkaan eivät haittaa hirveästi, koska ne ovat pääsääntöisesti omilla, kapeilla kaistoillaan.
Poliisin julkaisemien tilastojen mukaan onnettomuuksiin on kaksi tilastollisesti merkittävää syytä: päihtyneenä ja väsyneenä ajaminen. Sama käsitys on tullut vakavasti otettavia liikennetutkijoita lukiessa. Liikenneturhan kaltaiset puulaakit ja niiden mielipiteet ovat sitten ihan oma lukunsa.
Nopeuserolla tiedetään olevan vaikutusta vammautumisriskiin alle 40 km/h alueilla. Joten nopeusvalvonta pitäisi keskittää taajamiin, jos sillä haluttaisiin vaikuttaa turvallisuuteen. Nyt sillä haetaan fiskaalisia merkityksiä, mikä vähentää ihmisten lainkuuliaisuutta pitkällä aikavälillä.