Kyllä. Joskin joitakin geneerisiä kiinanapoja (ainakin Novatec, Chosen, Joytech) myydään muillakin nimillä. Ja vaikka DT:n sisuskaluja muille brändätyissä navossa.
Printable View
Race Face Next sl kammet. Vetopuolen kammessa tuntuu klappia. Toisen puolen kampi ok. Kiristin tuota 8mm kuusiokolopulttia, mutta se ei auttanut. Tuossahan on vielä tuo 16mm kuusiokolo, onkohan sen kiristyksestä apua vai onko kampi entinen?
Kurkkaapas sinne akselin ja kammen väliseen liitokseen ja kerro näyttääkö tämä tutulta:
https://www.youtube.com/watch?v=7_z-BwhapsM
Lisää aiheesta täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...Next-SL-kammet
^ Joo juuri samanlailla klappaa, kylläkin vaan toinen eli rattaan puoli.
Uusin jarruja cycloon ja tarkoitus olisi 105 kahvoilla ohjata Avid BB7-jarruja.
Noissa jarruissa ei ole vaijerin kireydelle varsinaista säätöä ja se on kauheeta.
Mukana tuli Avid in-line barrel adjuster https://www.tritoncycles.co.uk/compo...adjuster-p5442
Tuossa in line-säätimessä ei ole kierteitä ja sekin on kauheeta. Jos joitain säätää niin siinä pitää olla ruuvi tai kirteet mitä väännetään, ensin väärään suuntaan ja sit toiseen. Ja aina reilusti kerralla!
Onko tuosta kyseisestä säätimestä kokemusta vai onko se ihan turha?
Näyttää ainakin ihan lelulta ja sellaiselta että ei pysy säädöissä. Säätövarakin on aika onnettoman pienen oloinen.
Nyt olis tangon vaihtokin menossa eikä tankonauhat ole vielä paikallaan joten nopeasti tuon säätimen paikalleen laittaisi mutta jos siitä ei ole hyötyä niin voisin jättää poiskin.
Noviisi kaipaa apua..
Jarruvaijerin kuori irtoaa kahvasta. Miten saan sen ensinnäkin takaisin paikoilleen ja miksi se irtoilee?
Kuukausi sitten irtosi viimeksi yllättäen. Huollossa öljysivät sen ja öaittoivat takaisin. Itse räpelsin niitä kahvan muttereita jonkin aikaa aamulla, mutta kahvaa painaessa lähtee kuori taas irti.
https://bicycles.stackexchange.com/q...arrel-adjuster
Olisko lähellä tommosta onkelmaa? Vai mitä meinasit kuoren irtoomisella?
Linkki oli ihan vaan kuvan takia, että tiedetään, mitä tarkoitit.
Eli tilanne voi olla se, että jarruvaijeri on päässyt löysälle längistä. Eli ruuvin kiristyksellä ja vaijerin säädöllä voi selvitä.
Toinen voi olla, että jousen voima längistä ei riitä palauttamaan vaijeria.
Kolmas, vaijeri ei luista -> vaijeri vaihtoon.
Mestarit saa korjata ja lisätä, jos oon väärässä.
Veikkaisin että se on Shimanon napavaihteiston vaihteensiirtäjässä oleva vaihdevaijerin kuoren stoppari. Eli tuo kiiltävä osa kuvassa.
Työnnä takaisin paikalleen.
https://www.sjscycles.co.uk/images/p...dium/17421.jpg
Ja jos vaijeri ei luista hyvin, niin vaijerin kuori on mahdollisesti sisältä möhnässä tai vaijeri rispaantunut. Samalla siis vaijerin lisäksi kuori vaihtoon.
Mikä piru vois olla ongelmana ku resin palat lasittuu joka kerran sateella? Saa olla kokoajan putsaamassa, poistamassa lasitusta tai jarrupaloja vaihtamassa. Inhottavaa ku seuraavan kerran ajossa ei ookkaa jarruja
Jatko kysymys: sain jarrun fiksattua, tai niin luulin, kunnes sama toistui taas tänään aamulla noin 3 km ajon jälkeen. V-jarrut siis kyseessä.
Jarrupalat eivät palaudu takaisin pois vanteelta vaan jäävät jarruttamaan. Tämä taas nykäisee kuoren irti kahvasta. Veikkaisin jäätymistä sillä joka kerta kun näin on käynyt on ollut pakkasta. Auttaisiko lukkosula mitään (jos ei niin mikä?) ja mihin sitä kannattaisi sutia?
Mahdollinen syy V-jarrujen palautumattomuuteen on myös jarrupaloihin tullut "kynnys". Tällainen tulee palan kuluessa ja kääntyessä ohi vanteen navan puolelta. Puristusvoima vie sinne, mutta jousi ei jaksa palauttaa. Veitsellä (varaa laastaria lähelle) tai viilalla "kynnys" pois, ja palat kohti vannetta.
Tuo irtoaminen kahvasta kuulostaa kuitenkin oudolta.
Suurkiitokset tästä! Just tuohon meni mainiosti ja pyörä tuntuu olevan nyt taas kunnossa. Hyvä että tuli tämä, olin jo löytänyt toisen, "melkein sopivan" paikan johon vääntää sitä palasta :p
Hyllyssä olisi Shimano XT Rd-m786 10-speed takavaihtaja.
Mistä löytyisi (vai onko olemassa?) adapteri jolla sen saisi toimimaan 9speed takapakan & vaihtajan kanssa?
EDIT: Vastaan itselleni: onnistuu tuommoisella shiftmate 6 palikalla, 35punnan hinta tekee hommasta vain kannattamattoman.. [emoji848]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...70a3b0e283.jpg
http://www.jtekengineering.com/?&SingleProduct=7
Toinen vaihtoehto olisi muokata vaijerin kiinnityspistettä vaihtajan päässä, tuon onnistuminen tosin on kai vähän tuurissaan
EDIT 2.
9speed kahva vetää vaijeria 2.5mm/vaihde
9speed vaihtajan vetosuhde 1.7/1 eli häkki liikkuu 4,25mm/vaihde
10speed mtb vaihtajan suhde on 1,2/1 eli 9speed kahvalla 10 speed häkki liikkuu 1.2*2,5mm eli 3mm/veto
Vaijerin pään kiinnityspisteen uutta kohtaa laskiessa loppui Hesarin kulma ja aamukahvi, epäilen tuloksen olevan n. 30% lyhyempi vipu.. tosin vastaus lienee tuossa alla
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...3a8f8465ee.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...e75bc2ccb7.jpg
Tyhymä taas ihmettelee. Eikös 9/10-vaihteiset oo about samalla takapakan leveydellä, joten takavaihtajan liike määräytyykin etuvaihtajasta? Ainakin ite tilasin alennusmyynnistä omaan 9-vaihteiseen hyrbidiin alkuperäisen SORA-vaihtajan tilalle Ultegran, joka oli "for 9 or 10 gears". Meni heittämällä paikalleen ja toimii kuten pitää. Eli eikös tuollaisen 9-indeksoidun etuvaihtajan käyttö hoida homman? Vai olenko ihan kuutamolla ja omassa pyörässä tuo toimii vaan tuurilla?
Takapakkojen kokonaisleveys on sama mutta rattaiden väli 10 vaihteisessa kapeampi.
Edessä mulla on 9v maantiekahva ja taakse olin sovittamassa maastopuolen vaihtajaa
Tuossa 9 ja 10 v takavaihtajissa on eri välitys, 9v häkki liikkuu 1mm vaijerin vedolla 1,7mm ja 10v samalla vedolla 1,2mm
Eroa on myös muutenkin 9maantie ja 10mtb puolen osilla: 9v maantiekahva vetää vaijeria 2,5mm/vaihde ja 10v maastokahva 3,4mm/vaihde
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Nimenomaan on... Ei tosin montaa [emoji6]
http://blog.artscyclery.com/science-...compatibility/
Tuossa mun 10spd Shimanon XT vaihtajassa on 1,2 vetosuhde kun taas sulla "maantie" shimanossa tuo vetosuhde on 1.7
Eli millin vedolla toinen liikkuu 1,2mm ja toinen 1,7mm
Tällöin samalla kahvalla ne liikkuvat eri mitan eivätkä toimi ristiin.
Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla
Noin onkin "maantie" puolella, 9 ja kymppi on samalla vetosuhteella ja toimii ristiin, etuvaihtaja määrittää liikkeen
Maastopuolella asia on eri: tuolla Shimano lähti peesaamaan 10v kohdalla Sramin 1:1 vetosuhdetta ja kaikki meni sekaisin ainakin noissa yhteensopivuuksissa
Ajatus tuossa pienemmässä suhteessa lienee suurempi vaijerin liike ja tätä kautta pienempi häiriöalttius lialle yms
Eli nivelien paikat suhteessa toisiinsa muuttui tuossa maasto-ysistä kymppiin mentäessä ja suuremmalla vaijerin vedolla saatiin aikaan pienempi liike
Edit: tuota porattua vaihtajaa tuijottamalla ymmärrät varmaan mistä on kyse [emoji6]
Tuossa muutosta nivelissä kompensoidaan muuttamalla vetovarren mittaa lyhyemmäksi tuomalla vaijeri lähemmäs nivelkohtaa
https://www.wolftoothcomponents.com/...roducts/tanpan
tanpan neuvottelijalla saa shimpan sti kahvojen vetosuhteen muutettua maastovaihtajalle
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...70a3b0e283.jpg
Vastaan itselleni, taas[emoji1]
Tuommoinen shiftmate lähti tilaukseen, tuo tallista löytyvä 10spd XT tuntuisi paremmalta kuin tarjolla olevat 9spd vaihtajat, varsinkin tossa 35punnan hintaluokassa[emoji848]
Hyvä budjettipyörä rakenteilla, taitaa kalliimmaksi tulla kuin kaupasta [emoji23]
JackOja jo vastasi, Syncros merkkinä kuulostaa mun korvaan sillai että saksanmaan nettikaupoista vois löytyä. Jos lohduttaa niin Rolfin Dolomiteen oli vapari haussa, oli 2002 Trek Fuelin orkkiksena. Jo se kuinka sen sai irti, paremmin varustellusta paikallisesta ei pyöräliikkeestä löytyi iso tähtiavain jolla irtosi. Kertaalleen huolsin ja sain toimimaan. Kilsat sitten kun tosiaan täynnä niin naapurikaupungin Trekin myyjältä uutta vaparia tilasin. Toimitus kesti vain 1,5v! En nyt tuon kiekkosetin varassa ollut.
Nyt 2011 halpisfeltin kiekkojen vapari alkoi klappaamaan. Noilla on rahtiruunan nastarenkaat ollut vuosia, käytin auki eikä mikään omistamani avain käynyt. Navat on Joytechin halpissarjaa ja luulen vähimmällä pääseväni kun vapaarattaasta aika lopullisesti jättää niin kiekko metallikierrätykseen. Joku halpiskiekko talvikäyttöön. Tuolla ajan vain kauppamatkaa kera sivulaukkujen lyhyimmän kaavan mukaan.
DT SWISS XR1501 Spline (Eli ilmeisesti 240s), joka on RS-1 keulalle, eli ns. predictive steering 15x110mm.
Saako adapteria jolla menee normi 15x100mm keulaan?
^Teknisen manuaalin mukaan ei. Tai niin tuon tulkitsen (s.11)
https://dycteyr72g97f.cloudfront.net...WEB_EN_002.pdf
Millä ootte lyhentäneet keulan alumiinista ruotoputkea (pahoittelut jos termi on väärä mutta fiksut ymmärtänee mistä on kysymys)?
En millään mutta putkileikkuria käyttäisin jos tarvetta olisi.
Putkileikkurin ongelma on putken pään tyssääntyminen. Rautasaha ja kunnon ohjuri on mielestäni parempi ratkaisu. Rälläkkä on osoittautunut myös hyväksi ratkaisuksi jos käsi on vakaa ja silmä on tarkka.
En oo ruotoputkea kokeillut ties milloin, mutta ainakaan tangon pää ei tyssääntynyt putkileikkurilla. Kova alumiini vaati muutaman kierroksen ja alun naarmun jälkeen murtui irti varsin siististi. Jos tyssääntynyt, niin pikkuisen viilaa perään.
Mitäpä vielä?
Rautasahalla katkenneet, ihan ehdotonta suoruuttakaan ei vaadi, hiomapaperilla haavan aiheuttavat terävät reunat puhtaiksi.
Kyllä vaikka ihan jokainen voi vastata mutta eiköhän nämä riitä. Rautasahaa aattelin kanssa mutta ei oikein luottoa löydy omiin kykyihin ilman ohjuria niin vien kaverille kun sieltä voi semmoinen löytyä. Tai toi putkileikkuri.
Eihän sillä sahauksen suoruudella mitään väliä ole ellei nyt 45° kulmaan sitä vedä. Sinnehän se jää piiloon :D
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Itse asiassa saahan se sahaus melkolailla tasan suora olla. Jos on ohut spacer päällimmäisenä ja/tai päällyskorkin muotoilussa on "spacerin sisään päin menevyyttä" voi tulla ongelmia kun kanittaa reunalla :)
Ja koska aina välillä otetaan esille kamojen jälleenmyyntiarvo niin voi ihmetellä kuka ostaa keulaa, jossa kaulaputki on sahattu vinoon. Sitähän voi ruveta miettimään onko myyjä muutenkin ihan pelle.