Et, sille on telineitä vallan pirusti, mutta myös gopro yhdyntä sujuu..
Ei tule laturia, mutta voihan kameralla ladata lisäakut valmiiks reissua varten..
32gt class10 on varsin passeli..
Printable View
Et, sille on telineitä vallan pirusti, mutta myös gopro yhdyntä sujuu..
Ei tule laturia, mutta voihan kameralla ladata lisäakut valmiiks reissua varten..
32gt class10 on varsin passeli..
Ok, tängjuu-mies kiittää.
Videon pääkäyttötarkoitus on tietenkin jakaa se tänne fillarifoorumille. Siinä on monta steppiä ja monta asiaan vaikuttavaa tekijää. Tuossa alla on video, joka on kuvattu GoPro Hero3black ja Garmin Virb elite kameroilla siten, että Virb oli tangossa ja Gopro rintavaljaissa. Editointi on mitä on. Sille ei enään oikein mitään voi. Kuvamateriaali on myös sitä mitä se on, eikä sillekään voi mitään. Toki kaiken voisi tehdä uudestaan. Mutta, arvioikaa itse, kuinka iso ero kuvanlaadussa on loppupeleissä. Vertailuhan on sikäli epäreilu, että kamerat oli eri kiinnikkeissä. GoPron saa molemmilla tavoilla kiinni. Virb on vähän hankalampi laittaa rintavaljaisiin, mutta ei mahdoton. Toisaalta Virbin liukukytkin on ihan kuningas ja sitä on helpompi pitää kädessä. Kuvanlaatu GoProssa on mielestäni parempi. Millä sitten lopulta on väliä?
https://www.youtube.com/watch?v=NxRYqUStIB4
Kävinpä sitten tänään hakemassa tuon Garminin kameran. Muistikortti tuli hommattua myös, mutta Gigantin myyjä ei osannut myydä minulle telineitä joten ne on vielä ostoslistalla. Asentelin tyytyväisenä muistikortin ja akun laitteeseen ja yritin käynnistää laitetta: ei mitään eloa, laite on täysin mykkä. Kun se ei suostunut myöskään lataamaan akkua, alkoi takaraivossa jo kummittelemaan intervepsistä luetut tarinat Garminin maanantaikappaleista ja aloin jo epäilemään, että laite on DOA, Dead On Arrival. Vaan eipä ollutkaan, sillä pitääkin tietää ettei kamera ymmärtääkseni käynnisty lainkaan, jos muistikorttia ei ole asennettu. Pienen sähnäämisen jälkeen kokeilin alustaa muistikortin android-puhelimella ja sittenhän tuo heräsi eloon. Eli SD-kortti ei välttämättä suoraan paketista ole kondiksessa vaan saattaa vaatia formatoinnin.
Mistäs noita Garminiin sopivia telineitä voisi kätevimmin hommata tai tilata?
Monkey Pod ei toiminut ohjaustangossa, joten palautin sen ja vaihdoin Go Pro Handlebar/seatpost/pole mounttiin, joka vaikuttaa tosi hyvältä. paketissa lisäosia, joilla sen saa helposti ohjaustankoon kiinnitettyä ja ilmeisesti muuallekin.
Virbiä näytti eilen olevan Tampereella Kalevan XXL:ssä pari kappaletta 120 euron poistohintaan. Taisipa olla vielä "Elite" -mallia.
Onko sonyn as200v:lle jotain oikeasti toimivaa tankokiinnikettä? Jota vielä myisikin joku paikka.
Tuli mainoskirje, Outnorthissa kaikki -20%. Näytti olevan pikaisen otannan perustella vaikka mitä GoProota ja Garminin Virbbejä ainakin. En oo seurannut hintatasoa joten en osaa sanoa onko alennuksen jälkeenkään kuinka halpoja, mutta tiedoksi vaan jos jotain kiinnostaa.
Tuunasin tässä lauantai-illan ratoksi juomareppua. Kiinnityssolki irtosi jo kesällä ja idea on odottanut siitä saakka toteutusta. Siinä on nyt USWE juomarepun kiinnityssolki korvattu Sony kameravaljaiden kiinnitysosalla. Nyt saa juomarepun pukiessa samalla kameralle rintkiinnityksen.
http://tomikoo.kuvat.fi/kuvat/Fillar...g/_smaller.jpg
Tuli Virb napattua Gigantin alekorista. Onpa synkkää mutaa koko värkki. Toisella käyttökerralla veti koko paskan jumiin ja mikään muu ei auttanut kuin akun irti repiminen. Garminin softat ei löydä mokomaa ollenkaan jne. Takaisin taitaa lähteä.
Päivitä nyt siihen softa ensin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
No milläs päivität kun kone ei sitä tunnista...
^ onhan sulla siellä alustettu muostikortti.. (munarellon postaus tuos ylempänä)
Mikä on muostikortti?
No totta vitussa se muistikortti on alustettu, kun kameraa on käytetty ja se on tiltannut.
No niin, pitäis lukee postaus ajatuksella.. "toisella käyttökerralla.." ..muostikortti on typo, onneksi ymmärsit mitä tarkoitin ;)
Palauta nyt moinen (tai lähetä huoltoon) kai se rikki on jollei toimi..
Tekis mieli hankkia "action" kamera mutta ois kiva jos sillä vois ottaa hyvälaatuisia still kuviakin. Nykyään otan kännykällä mutta tykkään todella kuvat lenkeillä ja olis hyvä jos saisi kaikki ominaisuudet sitten samaan laitteeseen.
Mutta millaisia kuvausominaisuuksia noissa on. Oon katsellu Go pron 4 heroa ja sitten silveriä. Hirveä hintaero mutta ainakaan hero tuskin täyttää kuvaustarpeita. Mutta onko tuossa silverissäkään vielä riittävät että sitä viitsii kamerana käyttää.
Vaikea päättää kun ei tiedä paljonko oikeesti action kameraa tulee filmaamiseen käytettyä. Just hyvät still kuvaus ominaisuudet ois se vakuutus että tulee käytettyä koska niitä nyt tykkään aina otella.
(Tietenkään nuo ei mitään tavallista hyvää kameraa hakkaa, tiedetään, mutta kun järkkäri ja kompakti löytyy eikä niitäkään viitsi lenkeillä raahata)
Tuumailin jakaa omat käyttökokemukset Garmin Virb Elitestä kun se on nyt kuukauden verran ollut käytössä. Tiivistettynä laite on tehnyt sen, mitä siltä halusinkin eli se taltioi fillarointini. Tankoteline on ollut ihan ok, mutta toki kypäräkiinnitys olisi parempi, koska silloin kamera näkisi sen mitä itsekin katson. Ehkäpä tulee kokeiltua jossain vaiheessa. Posti kiikutti eilen kilkkeet auton tuulilasiin kiinnitystä varten. Imukuppikiinnike taisi olla virhehankinta, sillä se ei tunnu tarttuvan kojelautaan ja kun sen laittaa tuulilasiin niin kamera on nurinpäin.. Ratkaisin "ongelman" kiinnittämällä kameran mukana tulleen liimakiinnikkeen kojelautaan, kameran siihen ja se siitä. Näyttäisi toimivan. Tilasin samalla toisen sovitinpalikan, johon kamera kiinnittyy. (Eli tämmöisen: http://images.anttila.com/images/cat...4464_malli.jpg) Noiden saatavuus tuntuu olevan melko heikkoa, koska verkkokauppa.comilta meni viikko toimittamiseen. Muita Garminin omia telineitä löytyy suoraan hyllystä.
Miten se sitten toimii? Oma käyttöni on lähinnä sitä, että lykkään kameran telineeseen ja käännän tallennus-switchia. Siinä on muutaman sekunnin viive ja aina on lähtenyt tallentamaan. Yhden kerran on hukannut gps-signaalin, mutta löysi hetken päästä uudelleen. Muussa käpistelyssä on mennyt joitakin kertoja täysin jumiin, jolloin vain akun irroittaminen on auttanut. Firmware-päivitys saattaisi auttaa, mutta en ole uskaltanut päivittää luettuani intervepsistä miten joillakin on päivitys kyrvähtänyt ja koko laite mennyt samalla mykäksi.. Videoiden purku Garminin editointisoftalla on toiminut ongelmitta. Sillä tekee perustoiminnot eli siirtää datan koneelle, leikkaa halutut pätkät videoista ja exporttaa ne ulos sopivilla mittarinäytöillä. Muihin toimintoihin löytynee parempiakin työkaluja. Tietokoneen käyttis on Win7.
Kuvan laatu? Speksin mukaan se osaa ottaa 1080p 30fps kuvaa, mutta väittäisin ettei se käytännössä aina ole parasta mahdollista laatua. Muistikorttikin voi toki olla pullonkaula jos se ei ehdi kirjoittaa kaikkea dataa. Jonkinlaista pikselöintiä näkyy ainakin nopeasti liikkuvien kohteiden kohdalla. Kyllä se silti tallentaa esim auton rekisterikilven luettavalla laadulla normaalitilanteissa. Sellainen tarkkuus riittää minulle. Toki liikkuvan auton kilpi kuvan laidalla ei välttämättä ole luettavissa. Kamera osaa myös ottaa "suurnopeus" videoita heikommalla tarkkuudella, joten "äksönhommiakin" sillä voinee yrittää, mutta minulla ei ole sellaiselle käyttöä.
Luettuani tyrmääviä arvosteluja laitteesta niin ehkä minulla on käynyt hyvä tuuri etten ole osunut rosvosektoriin viallisen laitteen kanssa. Tällä hetkellä olen aivan tyytyväinen kameraan. /Koputtaa puuta.
^ Tattista. :) Arvelin, että jotain tuollaista voisi olla, mutta eihän minulla siellä autossa istuessa mitään manuaalia ollut mukana luettavana. Pitääpä testailla, kumpi on parsempi. Kiinnittää tuulilasiin vai kojelautaan.
Tuli vasta nyt huomattua, että gigantin black fridayssä pari action-kameraa mukana. Tuo sonyn fdr-x1000 näyttää kiinnostavalta, mutta onko kenelläkään parempaa kokemusta?
Vähän vanha viesti, mutta sanokaapa videointoilijat tähän vastaus.
Videoeditointi yleisestikin Windowsin puolella on todella pimeätä touhua. Missään ediointiohjelmassa ei vakiona ole GPX-ominaisuutta(?), Virb-editin GPX-ominaisuus on lähinnä vitsi, kuten koko softakin.
Sonyn kameroille on ilmeisesti sonyn oma softa joka polttaa helposti GPS-datat videoon - toimiikohan se millä tahansa videolla ja GPS-datalla? En ole kokeillut. Mutta esim. Gopro + erillisesta lähteestä GPS-data, nou nou. Olen surffannut koko interwebin läpi eikä löydy ei sitten mitään järkevää ja toimivaa softaa näiden yhdistämiseen. Puhumattakaan että löytäisi esim. sellaisen johon voisi pistää myös kartan näkyviin (satelliittikuva gmapsista). Ehkä tässä olisi aihetta tarttua ohjaimiin ja tehdä oman.
^perkle Aki ehti
just samaa surffasin ja eka hakutulos :)
Tuota softaa käyttäneiltä kiinnostais kokemukset sillä harkinnassa ois GoPro , kunhan sopivaa mallia sattuu kohdalle .. (Harminin Virpi ilman gps, softineen osottautu kovin kömpelöks)
https://gopro.com/support/dashware
Ou jea. Tämä hyvä. Tuo softa nimittäin oli ennen maksullinen ja susi. Nyt uuteen testiin, kiitokset vinkistä!
Toistaiseksi ei ole fillariaiheisia videoita nyt saateilla GPX:n kera. Mutta testaan tuolla motorsporttipuolella tätä kunhan pääsen käsiksi. Tuo karttahomma on kyllä mielenkiintonen, näkisi hyvin miten reitti menee kotimettässä:) nopeusmittaria en tartte kun oon aina jossain puskassa päälläni...
Kerkesin maksaa tosta ennen kuin tuli GoPron sponssaamaksi. Hyvin on ainakin Garminin watit ym. saanut GoPro ja Contour videoihin.
Onko GoPro HERO+ LCD:stä kokemuksia? https://m.verkkokauppa.com/fi/produc...GoPro-HERO-LCD
Tulee lasten käyttöön osittain ja siinä käytössä näyttö melko ehdoton. Ei siis pelkästään fillarointia ole tarkoitus kuvata vaan vähän kaikkee mahdollista. Luulisi ton peruskameran paikan täyttävän?
Huomasinpa tuossa eilen että GoPro Session on sukeltanut hinnan puolesta mahtavasti. Nyt jo 219 eurolla, ihan harkitsemisen arvoinen kone.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12...6a2570a44f.jpg
Sonyn kamera tuli hankittua. Hyvin istuu talvipottaan.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Garminin Virb Elitestä pikku update. Editointisoftaan tuli jossain välissä päivitys, joka käsittääkseni poisti videoiden neljän gigan maksimirajan Win7-koneissa. Kamera kylläkin on tallentanut edelleenkin maksimissaan reilun parinkymmenen minuutin pätkiä 1080@30fps-laadulla. Rohkenin myös äsken päivittämään itse kameran firmiksen. Tuossakin voisi olla Garminilla pikku petrattavaa, sillä päivityksen lataamisen ja laitteelle tuuppaamisen jälkeen kamera pitää vielä erikseen käynnistää, koska se ei itse sitä tee. Vasta siinä vaiheessa laite oikeasti päivittää itsensä. Jos ei sitä tee, niin Edit kehottaa lataamaan firmispäivityksen uudelleen ja uudelleen. Minulla tosin oli kamera usb-johdon päässä vain latauksessa. Ehkä se toimii toisin, jos se on myös käynnissä... Noh, päivitys jopa onnistui ja laite näyttää toimivan edelleen. :D
Olisiko jollain kokemusta GoPro Sessionista ja latauksesta kuvauksen aikana? Onnistuuko? Hölskyykö luukku liikkuessa? Onko siinä välissä jotain irtoavia/likaantuvia osia?
Mä harkitsin tuollaisen hankkimista, mutta ei oo pitemmillä reissuilla kovin käytännöllinen ilman vaihtoakkua.
Latausportti on tuollaisen luukun alla, joten asettaisin haasteita saada kiinnitettyä ja kytkettyä samaan aikaan.
Ilmeisesti se ei myöskään tue latausta samaan aikaan kuin kuvaa:
1) ei ole listattu tuettuna GoPron sivuilla https://gopro.com/support/articles/u...while-charging
2) myös rainmakerin arvostelun kommenteissa todetaan samaa http://www.dcrainmaker.com/2015/09/g...omment-1392624
Itse jatkan Hero4Black ja Hero3+Black kanssa tutulla tiellä.
Akkujen vaihtaminen tosin sekin on aika perseestä, joten seuraavaksi virittelen jatkuvat virrat niillekin..
Onko kellä kokemusta hero4 sessionista smart remoten kanssa? Kuinka remoten kanssa aletaan kuvata? Jos kamerasta painaa powerin niin se käynnistyy ja kuvaa. Mutta tarve olisi se että jos haluaa itsestä kuvaa siten että kamera on jossain maastossa niin kuinka sen saa remotella päälle ja kuvamaan? Aiemmissa malleissahan siten että kamera ja remote päälle jne. Mutta kuten todettu, session alkaa kuvata jos poweria painaa
Eikös Go Proolle ollut omakin topik? En löytänyt sitä.
Ei ole maailman kätevin kamera sisätiloissa kuvaamiseen, kun vaikea saada tuettua pöytää/lattiaa vasten, kuvakulma on älyttömän laaja kuvaten tyyliin kaiken myös vasemmalla ja oikealla näkyvän. Saakohan tota kuvakulmaa kavennettua? iPhonessa on ärsyttävän kapea kuvakulma, mutta Heron kuvakulma on jo liioitellun laaja. Kamera pitäisi melkeinpä ottaa viereen jos haluaa ettei kuvattava ole tyyliin piste suuressa maisemassa. Ei se monen metrin päässä ollut eilenkään testatessa, mutta silti videolla näyttää kuin olisin tosi kaukana.
tästä myös tuoreita kokemuksia kaipaisin .. Päiviytksissä vissiin korjattu noita julkaisuhetken ongelmia, mutta forumistien kokemukset käytöstä ja toimivuudesta ois toivottuja .. P'hkäilen halvimman mallin ja tän sessionin välillä , noihin kalliimpiin ei ole kaipuuta
Thanx!
Höh, siitä linkistä tuli vaan teksti "ei osumia"
GoPro:ssahan on kolme "laajuutta" (wide, medium ja narrow) ja sen lisäksi valittavissa 16:9 tai 4:3 kuvasuhde tai superview (ei taida olla kaikissa malleissa).
Narrowina toimii hyvinkin kuvaamaan pelkkää kohdetta ilman vääristymiä.
Erilaisia kiinnitystarpeita on myös about yhtä monta kuin käyttökohteita.
Itse käytän yleensä gorillapod kopiota jos kamera on tarkoitus pitää jossain staattisena. Mikäli ei ole kiire niin ei montaa euroa ebayssa maksa.
^
Okei, pitää tutustua ehtiessä miten noita säädetään. Mun oli pakko ottaa rintavaljaissa toi mukaan, että sai niiden kera sen tuettua jotenkin alustan päälle, mutta kauhea tukeminen, että pysyis pystyssä.
On kyllä superlaaja tuo kuvakulma mikä siinä nyt on, kun muutaman metrin päästäkin se kuvaa koko katon lamppuineen, monta metriä sivuille jne.
Niin ja mulla on siis Hero.