noilla kartioprikoilla on (ainakin joidenkin mielestä) jarrusatulan keskittäminen helpompaa..
Printable View
noilla kartioprikoilla on (ainakin joidenkin mielestä) jarrusatulan keskittäminen helpompaa..
Jos tuollaiset prikat oli vain toisella puolella jarrusatulaa niin en ihan ymmärrä ideaa, mutta jos samanlaiset pallomaiset prikkaparit olivat molemmin puolin jarrusatulan korvakkeita niin niiden ideana on että ne mahdollistavat jarrusatulan kallistamisen jos kaikki osat eivät ole ihan luonnostaan kohtisuoria.
Takajarrussa ei moisia kartioprikkaviritelmiä ollut. Ei taida olla toleranssit ihan samaa tasoa kuin moottoripyörissä, KTM:n Brembojen monoblokkisatulan kun laittoi paikalleen niin se oli just siinä. Ei viritelmiä :)
Edit: Ja prikat olivat niin kuin ovat kuvassani ylemmässä pultissa.
Tuo on ihan normaali Shimanon adapteri. Sen mukana tulee pultit ja prikat.
Eihän näissä satuloissa ole sellaista normaalia ilmausruuvia? Olisko ilmausruuvi tuo kuusiokolokantainen mikä on aika keskellä kuvaa, satulan kiinnityspultin vieressä?
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15...43a0a5f11c.jpg
Kiitos zipo, tuostahan kaikki olennainen löytyykin. Arvauksenikin osui oikeaan.
Ne on noi kuppiprikat kokolailla pakolliset jos ei haarukassa jatai adapterissa ole pinnat ihan suorat. Itellä koitin lyhemmillä pulteilla ja ilman kuppiprikkoja, ajoi satulan aina toiseen sivuun kun yritin kiristää.
Tuo PM adapteri muuttaa sitä kulmaa, miten pultin kanta kohtaa jarrusatulan pintaa (eripaksuiset adapterin päät), siksi siinä pitää olla kartioprikat.
Kun ei just ole varaa koko jarrukalustoa päivittää, niin vaihdoin taakse kuluneiden palojen tilalle uudet. Lisäksi kävin hakemassa Biltemasta LHM+ öljyä, nekin vaihtoon. Paloiksi ei meidän nurkilta heti löytynyt kuin Marwi dbp-10:t. Levyissä lukee "resin pad only", menevätkö nyt sitten pilalle organic paloilla...no, eipä ole levyt kalliita jos niin käy. Mutta jumaleissön mikä pito tuli jarruun, ei ole koskaan ollut yhtä tunnokas ja tarvittaessa myös voimakas. Josko huomenna vaihtaisi etujarruunkin uudet litkut, palaa on edessä vielä jäljellä rutkasti.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15...3525df50d2.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15...a98eb0a2a9.jpg
Ei mee pilalle, resin = orgaaninen, eli ei sintteripala..
Selvisikö kenellekään sopiiko Expertin vakiojarruihin jotkut hiljaisemmat jarrupalat? Etujarru vinkuu pakasta vedettynäkin kuin sumutorvi, vaikka keli tänään ei ollut erityisen kostea. Jospa ei tarvitsisi heti päivittää jarruosastoa.
Onko minkä verran kilometreja takana expertin jarruilla? itellä Sippi Edition ja eri jarrut, mutta jokatapauksessa ovat hiljentyneet nyt kun on sisäänajaantuneet vähitellen. Aika vähän tarvii kyl jarruja noilla mun reiteillä, niin ei kovin nopeesti oo jarrut asettunu. Mut siis uutena mylvi, ei mölise enää.
Vähän tuntuu, että ajoasentoa tarvitsisi saada taemmaksi (tai ainakin painopistettä). Satulaa taakse ja/tai stemmi lyhyemmäksi näin ensialkuun vai miten muuten kannattaa lähteä asentoa säätämään?
Satulalle on oma optimaalinen kohtansa ja mikäli satula on siihen asetettu niin en lähtisi ohjaamoa lyhentämään sitä kautta vaan mielummin lyhyemmällä stemmillä..
OK. Katselen netin tarjontaa. Mistä muuten tietää onko satula optimaalisesti asemoitu?
t. nöösi
Satula on kohdillaan kun ajo-asento tuntuu luontevalta, se mikä käy minulle ei välttämättä käy sinulle.
Laitoin omaan Thompsonin layback tolpan ,tuon kanssa sain itselle sopivan asennon.
Kannattaa kokeilla myös säätää satulan kulmaa pystysuunnassa se vaikuttaa lantion asentoon ja toisinpäin.
Eli kun siirrät satulaa eteen tai taakse yleensä joutuu myös puuttumaan tuohon satulan kulmaan.
Olen n.175 pitkä ja s kokoinen FB expert ja jouduin nostamaan satulan kärkeä ylöspäin koska muuten olisin "maannut" stongalla ja siinä kädet joutuu koville ja kipeytyy.
Mulla on L-koko ja 184 cm on päälaen etäisyys maasta. Tänään hangessa tuli ensimmäinen kitinän aihe FB:n geometriasta: stand-over height on tuossa aika korkea. Kun tossu uppoaa hankeen, käyvät sukukalleudet kuumottavan likellä putkea. Tavallaan ymmärrän nyt, miksi niin monet ajavat pienellä rungolla läskejä.
Mä hommasin kanssa tällä viikolla Expertin ja huomasin saman. Aivan hitonmoinen ujellus, ihan sama kumpaa jarrua käyttää. Menee vähän ilo olla hiljaisessa metsässä kruisailemassa, jos sattuu jarrua tarvitsemaan. Jos satut löytään jotkut paremmat palikat, niin vinkkaatko tännekin. Toki jos sattuvat hiljeneen kilometrien karttuessa riittää toki sekin tieto, mulla ei varmaankaan ihan lähiaikoina hirveesti kerry, mutta tietääpähän sitten odottaa...
^Tällöinkö pidät polkimen ala-asennossa?
Härösedän asennuspalvelu on jälleen käytettävissä. Paiskaa privaa jos koet tarpeelliseksi. :)
Ensin tarvitsee saada setä lenkille, mutta kiitos.
Kyllä L on tuohon raamiin oikea. Itse 180cm/85cm vaihdoin Muklukin L-> M ketteryys syistä, enkä stan-overin, mutta kyllä talvella hangessa siitä matalammasta voi olla iloa, että pääsee pyörän päältä pois, kun jalat on polveen asti hangessa. Tuli meinaan kokeiltua:).
^Tuosta selviää http://www.youtube.com/watch?v=oE3XyTXUIxU
Itse olen mitannut luotilangalla polven etu osasta poljinakselin keskelle, mutta tuon videon mukaan kammen päästä polven etureunaan veisi juurikin lähemmäs lumpion takaosaa akseliin nähden, mikä on luulta vasti se ns oikea.
Kyllä takana olevalla satulalla on imo vammasta pyörittää. Yhellä jalalla lukoilla, kun pyörittää huomaa helposti onnistuuko pyöreästi vai ei. No pusikossa se on välillä semmosta könyämistä, mutta penkkit kohilleen silti.
Edit. Ja se toinen tapa mikä antaa melko varmasti saman loppu tuloksen. http://www.youtube.com/watch?v=ycA1tpSWeqA
Käytännössä mittauspisteellä tarkoitetaan sitä pientä kuoppaa, joka muodostuu (ainakin minun polviini) lumpion molemmin puolin polven ollessa 30-45 asteen kulmassa. Ajatuksellisesti siis "polvilumpion takaosa" on polvinivelen (sääri- ja reisiluun linjan) ja polvilumpion välissä.
Pitkällisten kokeilujen jälkeen minä olen päätynyt pitämään maastopyörässä satulan noinn 5cm alempana kuin mitä noilla katupyöräohjeilla. Se antaa enemmän tilaa liikkua eteen taakse ja sivuille mikä on tarpeen juurakoissa ja kivikoissa. Lisäksi se alentaa painopistettä ja tekee pyörästä vähemmän kiikkerän etu-takasuunnassa. Bonuksena vielä pienempi riski etukautta nurin menemiselle.
Toki tämä oli aluksi aika raskasta mutta aika pian siihen tottui. Kannattaa kokeilla.
^ Thank's god for the hissitolppa... ei tarvii tehdä kompromissejä..