Käsittääkseni vanhempia vannejarrullisia vanteita ei ole suunnitteltu kestämään levyjarrujen aiheuttamaa suurempaa kuormitusta pinnojen kautta, eli käyttötarkoituksesta ja vanteesta riippuen voi kestävyyden kanssa tulla ongelmia tai sitten ei.
Printable View
Käsittääkseni vanhempia vannejarrullisia vanteita ei ole suunnitteltu kestämään levyjarrujen aiheuttamaa suurempaa kuormitusta pinnojen kautta, eli käyttötarkoituksesta ja vanteesta riippuen voi kestävyyden kanssa tulla ongelmia tai sitten ei.
+1 Veloplugeista, täytyypä laittaa kokeiluun.
Onko Sram Guide rsc jarruissa vielä ollut ongelmia?
Bike-discountilla olisi kohtuulliseen hintaan tarjouksessa.
Pitkähäkkinen vs. lyhythäkkinen/normaali takavaihtaja. Pitkähäkkistä tarvitaan, jos isoin takaratas on tarpeeksi iso vai mistä se peruste tulee? Ongelmana on 2x11 maasturi, jossa vaihteiston toiminta on hieman epämääräinen ja yksi potentiaalinen muutos aiempaan on epähuomiossa ostamani pitkähäkkinen vaihtaja vanhan vääntyneen lyhythäkkisen tilalle. Eli mitä pitkä .vs lyhythäkkisyys loppupeleissä vaikuttaa. Google sanoi amerikasta, että pitkähäkkisyys on tarpeen jos on kolme eturatasta ja muissa tapauksissa lyhythäkkisyys riittäisi. Siis kannattaako minun ostaa sittenkin vielä yksi lyhythäkkinen takavaihtaja vai yritänkö vain sinnikkäästi hakea säätöjä kohdilleen?
Vaihtajan kapasiteetti. Eli edestä pienin takaa pienin vs isoimmat molemmista.
Periaatteessa jos lyhyt riittää, niin aina se. Mutta varsinkin ilman kitkavaihtajaa ketjut tippuvat herkästi, jos kapasiteetti on liian rajoilla, eli pienellä rattaalla ajaessa häkki on painanut lähes kokonaan kasaan. Kunnon monttu tuossa kohtaa ja kiristys ei riitä enää.
Vaihtajan kapasiteetin näkee vaikka shimanon sivuilta.
Aivan, eli pitkähäkkisyys antaa pelivaraa tuolle välityksen ääripäille, kun ketju kulkee pitemmän mutkan vaihtajan rissoissa. Pitkähäkkisyys oli siis minun tapauksessa turha moka, koska alunperin siinä oli lyhyempi, joka toimi hyvin, kunnes vääntyi mutkalle. Vaihdan ensin vaijerin ja jos se ei auta haen yhden vaihtajan lisää - noille ylijääneille löytyy kyllä töitä muista pyöristä. Pitääpä tutkia nuo Shimanon suositellut välityskartat mitä minun kombinaatiolle suositellaan.
Onnistuuko ja toimiiko takana 135millisessä perässä XD vapaarattainen kiekko 12lehtisellä pakalla? HG pakkojakin löytyy mutta XD versiollisista laajempi valikoima...
Saat tuon pitkähäkkisen toimimaan ihan täydellisesti sopivalla kettinginpituudella, b-ruuvin, rajoittimien ja vaijerin säädöillä. Tietenki ihanteellisinta on noudattaa kaikessa valmistajan suosituksia.
Kisakuskin ei pidä antaa etua toisille rajoilla olevilla välineillä.
Tästä olen lievästi eri mieltä, eli kun vyötäröllä kulkee parikymppiä extraa niin vaihtajan häkin pituuden tuoma lisäpaino on marginaalinen juttu, mutta toki tärkeä asia sekin :-)
Vaihdan nyt ensin vaijerin ja sen kuoret - katsotaan toisiko se luistoa vaihtamiseen lisää ja jatkan säätöä.
Pieni vapaaratasongelma , eli vapaalla laskiessa eikä poljeta alkaa ketjut pomppimaan ja kovassa rynkytyksessä irtoaa eturattaalta .
Olen jo pari kertaa purkanut navan ja ihmetellyt , viimeksi putsasin ja voitelin niin toimi alkuun paremmin mutta loppulenkistä ongelma palasi .
Käsin kun pyörittelee pyörii ihan hyvin , nyt pyörä seinätelineessä laitoin lammista kunnon vauhdit ja pidin kammella vastaan tunsin kun kammet yrittää pyöriä mukana . Eli ilmeisesti vapaarattaan laakeri ei pyöri tarpeeksi liukkaasti.
Navassa kone laakerit ja vapaarattaassa neulalaakeri ja Reynoldsin kiekot ja napa.
Mikäs olisi paras öljy kynsiin ja neulalaakeriin .
Ja vaihtajan rullat+rattaat on kunnossa?
Kynsivapariin ihan ohutta öljyä. Neulalaakeri vapaarattaassa kuulostaa epäilyttävältä. Ehkä se yrittää jostain syystä hirttää kiinni? Neulalaakerissahan kuuluisi olla karkaistut pinnat molemmin puolin neuloja.
Vihdoin saapui uusi pyörä jossa on Shimano Ultegra Di2 R8050 vaihteisto, itselle täysin uusi systeemi. Toimittajan sivuilla lukee että varustettu automaattisella trimmaustoiminnolla, mitähän tämä tarkoittaa? Pyörä on Canyon Ultimate ja mitä nopeasti kävin vaihteiston perustoimintoja läpi niin näyttäisi toimivan vaihteet hyvin. Kiinnostaa silti tietää että mitä kaikkea on hyvä tietää tai ottaa huomioon tämän järjestelmän käytössä? Muutenkin saa vinkkejä antaa tuohon vaihteistoon liittyen.
Saattaa se hoitaa myös takavaihtajan asentoa. Tai molempia. En tiedä. Mulla on SRAM etap ja tuossa se hoituu kahvoja naksauttamalla.
Automaattitrimmi siirtää etuvaihtajaa takavaihtajan asennon mukaan niin että se on aina optimaalisessa asennossa eikä ketju koskaan hankaa siihen.
Si.shimano.com sivuilta löytyy hyvin tietoa osasarja kohtaisesti.
Lataa tietokoneelle E-Tube ohjelmisto (jos ei ole langatonta yksikköä) sen avulla voi muuttaa asetuksia.
1. Miten nopeasti takavaihtaja siirtyy vaihteelta toiselle. Kokeilisin joko normal (keskimmäinen) tai fast
2. Miten takavaihtaja siirtyy kun nappia pidetään painettuna, 2/3 ratasta tai vaikka koko pakan laidasta laitaan jos nappi on painettuna.
3. Painonappien toiminta eli kahvojen napit ja kahvojen päällä olevat napit ovat vapaasti valittavissa.
4. Synkro toiminnot
Käykö dnp:n 8v (11-32) takapakan tilalle esim Shimano altus cs-hg31 eli tämä:
https://www.bikester.fi/shimano-altu...x-M315977.html
Tarvitseeko tuo vielä erilaisen vapaarattaan, avain on ainakin erilainen. Kyse on sähköperä "maasturista"
Onkohan missään olemassa siistejä peitetulppia rungon vaijeriläpivientien tukkimiseen?
Eli hissitolppaa varten olisi rungossa kaksi läpivientiä jotka haluaisin tukkia nätimmin kuin IV teipin palalla.
Tästä on ollut juttua aiemminkin, mutta jäi vähän epäselväksi. Voisiko joku XT SL-8100 12v vaihdevivun omistaja kertoa, toimiiko multi-release toiminto (pienemmälle rattaalle vaihto, 2 kerralla) molempiin suuntiin, eli etusormella ja peukalolla?
Ainakin redditin käyttäjien raportoinnin perusteella multi release toimii vain peukalolla
https://www.reddit.com/r/MTB/comment...multi_release/
No perhana, sitten ei maksa vaivaa SLX->XT päivitys. Jotenkin mun peukalo ei sovi sille vivulle ollenkaan, etusormella napsutan isommalle vaihteelle.
Mitenkäs sunringle src navasta saa akselin irti?
Itsellä on vanhoihin Campagnolon kampiin tämäntapainen hylsy: Etra Oy - 10750-14X15 Putkihylsyavain. Oon vielä rälläköinyt ohkaisemmaksi.
BB7 jarrut, onnistuin pyörittämään jarrupalan säätökiekon ulos siten, että nyt säätö ei toimi. Enkä saa sitä toimimaan vaikka miten yrittäisi. Onko jotain kikkakolmosta vai pitääkö purkaa koko hoito?
Edit: se olikin vain säätönuppi pois ja kapeakärkisillä pihdeillä pyöritystä, niin taas toimii.
Kampiin on tullut klappia ja liikkeessä epäiltiin alustavasti, että keskiö voisi olla vaihtokunnossa (Stiggyllä ajettu vain 5000 km). Tarkempaa diagnoosia ja varaosia odotellessa, uskaltaako tuolla ajella aiheuttamatta lisää vahinkoa? Keskiö SRAM PF30 BB ja kammet Rival 22 50/34. Voinko ilman aiempaa osaamista tehdä jotain kiristelyä tms?