Mikäs Markun pointti oli?
5+20 ja 0.95x on juurikin sen takia, että se vastaisi paremmin tunnin aika-ajosta hypoteettisesti irtoavia watteja, ilman että tarvii ajaa tuntia täysiä.
Printable View
Mikäs Markun pointti oli?
5+20 ja 0.95x on juurikin sen takia, että se vastaisi paremmin tunnin aika-ajosta hypoteettisesti irtoavia watteja, ilman että tarvii ajaa tuntia täysiä.
Lähinnä se että en käyttäisi 5min tasotestiä ftp-testin pohjalle lainkaan vaan testaisin ne erikseen. Tuossa skenaariossa on tietty mahdollista tehdä hyvälaatuisesti 5 min taso joka esim Cogganin mukaan korreloi hyvin maksimaalisen hapenkulutuksen kanssa. Se ftp testi sihen perään....Itse testaisin samalla viikolla eri asioita jaettuna eri päiville.
Vai anabolisia reservejä tässä haettiinkin! :D
Markku on nyt hiukan kujalla tästä testi metodista [emoji3]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Enpä usko. Tiedän kyllä että on yhdistettyjä testipattereita ja että osa porukasta tekee testejä hajautettuina. Esimerkki yhdistetystä testistä:
http://cyclingtips.com/2011/02/ais-p...ofile-testing/
Tottakai jokainen voi tehdä tai olla tekemättä esiväsytyksiä tai niputettuja testejä. Sillä on tietysti merkitystä että testi/testipatteri olisi sama pitkään että siitä näkee trendin.
Toinen merkittävä juttu on se että jos asettaa tavalla tai toisella testaten itselleen optimistisen kynnystehon ja asettaa sen PMC:n, ampuu tavallaan itseään jalkaan. Näin koska ohjelma laskee tsb:n tietenkin suhteessa kynnystehoon ja siitä johdetuihin harjoitustehoalueisiin sekä näistä muodostuvaan tss:n jne. Toisinsanoen ohjelma laskee että tuolla kynnyksellä olet jo palautunut ja joudut piiskaamaan enemmän että saat sen 5-8-10 pinnaa ctl viikolle.
Tämän voi tietenkin ratkaista niin että vetää 5 minsaa ymv ui kympin soutaa tunnin siihen alle niin ei tule niin optimistinen. Mutta voi sen tehdä niinkin että ajaa tarpeeksi pitkään kerralla jolloin aika ns. hoitaa homman.
Meinaako Markku, että 60 min veto on ainoo oikee FTP testi?
Viime kesänä 70 min 353 avg wateilla ja vkoa aiemmin gogganin testillä 360w. Kohtuu lähelle menee nuo ..
Niiden mittarien luotettavuudesta: Nyt on kaksi treeniä tehty power2maxilla ja kickrillä. Kickr näyttää 10-20 wattia enemmän kuin power2max. Ei voi tietää kumpi näyttää pieleen (vai molemmat), mutta epäilen kickriä koska wattimäärien suhteellinen ero tuntuu korreloivan paremmin power2maxilla sykkeen ja rasituksen kanssa. Pitää testata vielä kovemmilla tehoilla, mutta tältä pohjalta ne watit voi olla aika usein aika heikosti vertailukelpoisia eri mittareiden välillä. Tai, ei voi tietää onko ne vai ei jollei testaa useammalla mittarilla samaan aikaan ja sitä kautta saa luottamusta siihen että ne ovat oikeassa koska näyttävät samoja lukuja.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
No kyl se P2max taitaa kuitenkin olla se oikea, wahoossa ei liene venymäliuska-anturiteknologia kyseessä. P2max on antanut ainakin Rainmakerin kenttäkokeissa luotettavan kuvan ja mitä kaverilta kuullut jolla P2maxin lisäksi myös SRM.
Tietääkseni myös Wahoossa teho mitataan venymäliuska-anturilla. En tosin pikaisella googlailulla löytäny tälle vahvistusta joten voin muistaa väärin.
Itselläni P2M ja Kickr (uusimmalla softalla) näyttävät kutakuinkin samoja arvoja. Treenin alussa P2M näyttää yleensä n. 6-7W vähemmän mutta laitteiden lämmitessä tehot alkavat vastaamaan toisiaan siten että n. puolen tunnin jälkeen eroa ei tyypillisesti ole (+- 1W). Siitä kumpi driftaa lämmetessä ei ole käsitystä.
Mulla Kickr näyttää nyt noin 10-15 wattia vähemmän kuin syyskuussa kalibroitu SRM.
Kun on koti-/kenttätesteistä puhe, niin kaikki testaaminen on parhaassakin tapauksessa arvailua, eli kannattaa kokeilla eri protokollia ja seurata, että perusharjoittelu joko vahvistaa tai kumoaa sen arvion. Kun joka paikkaan pitää syöttää FTP lukema, niin porukkaa tietty kiinnostaa mahdollisimman tarkka arvio, mutta arvio ei parhaassakaan tapauksessa ole tarkka.
Ftp 234. 11 watin parannus kuukaudessa, painokin putosi neljä kiloa. Ihan tyytyväinen. Kevään tavoitteeseen matkaa samat 11 wattia.
237w. Lämmittelyt, 5' testitehoilla, 10' kevyttä ja sitten itse testi 30' josta tulos viimeiseltä 20' x 0,95. Ei ihan tuo perinteinen 20' testi mutta tulokset korreloi kun vertaa 60' ulkona ajettuun. Mulla tuleeliian kovat watit 20' testillä. Johtuu tosin varmaan siitä ettei vaan osaa. Mittarina Garmin Vector.
Onko kukaan yrittänyt ajaa tunnin vetoa oikeasti kovaa trainerilla? Miten lähelle laskennallista FTP:tä olette päässeet?
Ajattelin eilen kiusata itseäni, kun huomasin Stravan Power Curvesta että 60min PR olisi saavutettavissa, aikaisempi ennätys 311w oli Porvoon kuntoajojen soolohatkasta ennen kuin Viholainen ja Härkönen siltasivat kavereiksi.
Noh asetin 315w tavoitteeksi joka laskennalliseen n.340w FTP:hen verrattuna pitäisi olla kevyttä kauraa. Puolen tunnin jälkeen alkoi kuitenkin epätoivo hiipiä puseroon, 19 asteinen huoneilma, avoin ikkuna ja turhan kevyt toimistomallin tuuletin ei vaan pystyneet hillitsemään lämpökuorman kumuloitumista.
315w kuitenkin pakettiin väkisin puristaen ja oksetusfiilis kaupan päälle. Tämän uudelleen rikkomista taidan odottaa siihen asti, että pääsee ulos ajamaan.
https://www.strava.com/activities/511957309
Samalle kymmenykselle olen päässyt. Tosin olen sen ftp testinkin ajanut treinerillä. kun astuin tehomittari maailmaan vasta talvella.
Mulla tommonen tunti täysi on peruspalikkaharjoitus. Ftp sta ei ole tietoa kun on Kurtin kone ja miten lähelle laskennallista ftp en tiedä kun en ole laskenut sitä ikinä enkä edes paljon ajaa alle 40 min vetoja :)
Luulen että saat en tunnin teho nostettu kun ajat niitä vähän useammin, on se vähän oma laji ja aika erilaista kun sellaisia 20 min nakin kokosia vetoja ;)
Joo kiitos ei en rupea tunnin täysvetoja ajamaan trainerilla useammin :) Ehkä jos jonku 40kmh tuulitunnelin sais kotiin niin sitten kelpaisi
Ei kyllä pystyisi tuntia tuuppaamaan trainerilla. 2x20 on jo sen verran hapokasta jos sen tekee oikeasti kynnyksellä eikä sweetspotilla
Ei vaan, että jos tuosta vaan vetelee trainerilla tunnin täysiä vetoja, niin onko se maksimi kuitenkaan, vaikka tuntuisi miten pahalta. Lähes kaikki saavat puristettua itsestään enemmän, kun on ns. tilanne päällä eli kisassa tjsp. verrattuna siihen, että kituu autotallissa yksinään.
Itse olen käyttänyt Frielin jossakin heittämää CP30-määritelmää/testiä. Eli 30 min max teho on ftp (tai hyvin lähellä) silloin, kun se mitataan yksinään trainerilla. Heti jos joku tulee viereen katsomaan, on testi pilalla.
Cogganin 20min -testistä sen verran, että mulla on jäänyt käsitys jostain, että hän ei itse ole siitä järin innoissaan, mutta kirjan co-author Allen on. Ei se testiä sinänsä mihinkään muuta.
Ei Cogganin alkuperäisen määritelmän mukaan tarvitse olla mitään "tilannetta päällä".
Jos joku katsoo tunti täysii = tunti vetelemistä niin minä teen kaiken väärin mut eise mitään.
Ihan sama mikä numero, kunhan kertoo miten se numero on saatu ja mikäli sitä numeroa aikoo käyttää harjoitteluun, niin noudattaa samaa menetelmää kerrasta toiseen jotta ei saa ihan Harrison-Stetsonia. Aamen.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Juurikin. Kun FTP on 60 minuutin maksimi keskiteho, niin sitä ei välttämättä ihan rutiininomaisesti saa koneesta ulos 60 minuutin täysii vedossa. Tai minä en saa kun olen tällainen tissiposki, mutta oikea pyöräilijä voi saadakin. Tosin treeninä tunti täysii voi olla ihan OK kunhan siitä jaksaa palautua. Tosin Lemond joskus loihe lausumaan, että parempi 3 sikakovaa treeniä viikossa kuin 6 puolihölkkää.