Kiitti, meninkin ihan toiseen suuntaan kun sain hyvän tarjouksen eli alla nyt Campan Eurokset, toimivat hyvin.
Printable View
Suhteellista, sain siis hyvään hintaan paketissa choruksen kikkuloiden kanssa :)
Vai meinaatko että hinta/laatusuhteessa olisi parantamisen varaa?
:D, hinnakkaat on.
Terve,
Löytysikö guruilta apua oikean pituisten puolien valintaan? Olisi tarkoitus kasauttaa 32 puolaiset kiekot Open pro kehille DT swissin 240 navoilla. Puolina olisi tarkoitus käyttää DT:n comppeja. Oikea puolan pituus on minulle kuitenkin suuri arvoitus. Mikä on vastaus tähän visaiseen pulmaan?
Mitenköhän tommoset vähän kalliimman puoleiset aerommat kiekot, Mavicin cosmic carbone ultimatet tai Zipp 303/404, kestää sitten käytössä? Joutuuko olla ihan sukkasillaan aina lenkillä kun tulee pieni töyssy? Saako olla joka vuosi ostamassa uudet parin kiloeuron kiekot?
Ite en kyllä aja kalliimmilla, vaan halvemmilla kiekoilla, eli FFWD:n F6C:illä. Pari kertaa olen onnistunut rysäyttämään etukiekolla suoraan totaaliseen pommi-kategorian kuoppaan. Ei se kiekko siitä tietysti tykkää, mutta on toistaiseksi kestänyt pahoinpitelyni. Lisättäkööt että tahallaan en kuoppiin osu, joskus niin vain käy.
Ihan turvallisesti varmaan uskaltaa ajaa hyvällä kiekolla materiaalista riippumatta ei-niin-prinsessalla asfaltilla?
Vakavasti ottaen, pakkohan noiden on kestää. Ei niitä kukaan muuten ajaisi. Vauhdit on kuitenkin sellaiset että pahimmillaan henki pois jos kiekko hajoaa alta. Luulis että hajonneista Zippeistä olisi siinä vaiheessa muuallakin juttua kuin pelkästään täällä foorumilla Samun kertomana...
EDIT: enkä ole keneltäkään kuituisia aerokiekkoja käyttävältä tri-ihmiseltä kuullut että kiekko olisi levinnyt alta. Varmasti niitä on mennyt ja tulee menemään, mutta varmasti myös varsin vähäisiä määriä suhteessa käyttöasteeseen?
Perus-Cosmic Carbonen avo-etukiekko ei ole mikään maailman kestävin laitos, jo uutena tuntuu oleva heittoa siihen suuntaan johon sen puolen pinna sattuu kulloinkin vetämään. Kehän aluosa kun on vissiin melko kevyt/hutera ja kuitu-osa pelkkä aero-koriste. Muuten hienot kiekot. Mitä muuten maksaa tollasen varakehä?
Joku jamppa Hong Kong:ista olisi halunnut korjauttaa tollasta Ultimatea mulla mutta tullin kanssa pelleily ei oikein napannut+rahdit...Ultimate nyt on vain painavampi kopio joten ostaisin samantien alkuperäiset Lightweightit. Mulla on ollut sellaset 2004' vuodesta ja on ne ihan kivat ja huolettomat ajella.
Zippeissä taas takanavat ja niiden laakerit on ehkä tällä hetkellä hajoamistilaston kärjessä mun listoissa ja samoin avo-303/404 kehien pinnojen läpipaukkuminen kehistä. Tuubiversiot tuntuvat kestävän paremmin jostain käsittämättömästä syystä.(+korjaus onnistuu paremmin) Korjattujen Zippien määrä taitaa mennä jotain kolmattakymmenettä nyt mulla...
Taitaa olla tän kesän lenkit laskettavissa ihan muutamiin jotka olen alu- tai avokiekoilla ajanut. Eli tuubit ja kuitukiekot ei välttämättä ole mitkään Sheikin pykäkaluston kinnaimet. Kiekkojen laatu vain vaikuttaa fillarin ajettavuuteen enemmän kuin runko tai jopa piällygummit...
Tri-porukka on muuten huono vertailukohta jos hakee kokemuksia kestävyydestä. Käyttö on sen verran kevyttä Elite-kuskien maantietouhuun verrattuna ja vauhdit hitaita, ei välttämättä edes tiivistaä porukassa ajoa vauhdilla että siksi kiekkoja paukkuu vähempi. Ainakin kun kattoon kenen kiekkoja on tullut korjailtua. Myös jostain syystä tri-porukka vaatii avokiekkoja lähes väkisin...vaikka kun olen lainannut tuubikiekkoja kisoihin niin ne on palautettu hymyssä suin. Mulla on nääs koeajettavia kuitukiekkoja nääs nyt jo joku 6 erilaista paria...Continental tiimin pojilla on FFWD:n F4 ja F5 kiekot ja kovaa kyytiä ovat saaneet ilman kalustotappioita.
No, huomenna tuloo ajoon FFWD:n uusin F9 DT190 etukeikko, pääsee testaamaan Louskun Tempoon. Saas nähdä. Ainakin paino on samassa linjassa Zippin 808/1080 kanssa ja napa on parempi mutta sen kehän profiili on sen verran vekkuli että koeajoa kiinnostaa.
OT: Millaiset lukkopolkimet kaverilla mahtoi olla fillarissaan, kun jalat lähtivät noinkin näppärästi törmäystilanteessa irti polkimista?
Itseäni on asia mietityttänyt, että miten kävisi, jos törmäisi johonkin esteeseen (auto): kuski lentäisi kaaressa ja fillari mukana päälle? Käytän Shimanon SPD-lukkopolkimia.
Don't worry. Uskallampa väittää, että maatieklossi (esim. SPD-SL) kuin klossi aukeaa varmuudella puhumattakaan maasto-spd:stä, joka aukeaa varsin helposti.
Omakohtaisena kokemuksena törmäsin aprillipäivän aattona 30-35 km/h vauhdilla kolmion takaa tullee auton etulokasuojaan. Pyörä jäi törmäyksen puolelle ja minä lensin auton konepellin yli kaaressa otsalleni katuun auton toiselle puolelle. Kumpikin klossi aukeasi, eikä jalkakaan vääntynyt. Eikä klossit ole mulla erityisen löysällä. Onneksi oli kypärä päässä - ilman kypärää ei tarvitsisi tätäkään viestiä juuri kirjoitella...
/ Panu.
Täälläkin on sen suuntaisia kokemuksia, että klossit kyllä irtoavat kun rysähtää. Elokuussa auto ajoi kolmion takaa eteen ja ehdin sen verran väistää, että auton puskuri osu pyöräni polkimeen. Lähtöhän siitä tuli kun vauhtia oli 35. Lähdin komeessa kaaressa lentoon pyörän kanssa. Itse tipuin ennemmin maahan ja pyörä lensi useita metrejä pidemmälle. En edes huomannut missä vaiheessa jalat irtosivat. Tällä hetkellä poljen LOOKin maantiepolkimilla, joihin eilen vaihdoin vapaaliikkeettömät klossit. Irroittaminen on nyt nyyt helppoa ja täsmällistä, että irtoaminen tapahtuu varmasti kaaduttaessa.
Joo pitäis opetella liimaamaan. Se näkyisi jo pelkästään kiekkosatsin massassa aika oleellisesti. Tuo F6C-pari on esimerkiksi jo oikeasti aika painava. Tosin se on näköjään myös vähän tottumiskysymys mitä ajettavuuteen tulee. Enkä kyllä mikään "puhdas pyöräilijä" ole joten näkökulma on ehkä vähän toisenlainen. Kaiketi.
Ja pitää muuten mainita että nyt vaikka tänään paikallisen seuran ajanotollisessa harjoitustapahtumassa vähintään 90% aerokiekoista on ihan varmasti tuubikiekkoja. Vanhat sedät kun ei tollasilla avoilla ajele. Eikä kovin monet nuoremmatkaan. UM:lläkin näytti olevan aika näpsäkät tuubit alla, mitä peesiletkassa ehti katsella. Tuo arvio prosenttiosuudesta perustuu tietysti mutu-pers-tuntumaan mutta pitänee aika hyvin paikkansa.
EDIT: ja mitä nyt kisoissa ennen starttia pitää silmiä auki vaihtoalueella niin kyllä valtaosa aerokiekoista näyttäisi niissäkin olevan tuubikiekkoja. Taidan olla avokiekkoineni vähemmistöä.
Ja ihan varmasti elite-kuskien alla meno on paljon rankempaa. Pointtinani olikin, että yleistäen varmaan voidaan sanoa että tollanen kiekko kestää siis taviksen kuin taviksen käsissä aika lailla mitä vaan? Taino mitä minä Mavicin tai Zippin kehistä mitään osaan sanoa, enkä haluakaan kun en sellaisia omista.
Joo, avo-profiilikiekko on kypsä idea. Joko kiekossa on alu+kuitu kehä käytännössä tai kuituavokas jonka reikään ajaminen on huono idea, todella kypsä korjata ja/tai renkaan valinta on hankalaa kun vanne ei kestä kunnon painetta +80kg jannuille.
Todellisuudessa tollanen täyskuituprofiilikehä kestää possua todella hienosti. Joku Open Pro laukeaa kyllä huomattavasti helpommin. Myökin, 88kg olen kinnaillut matalilla kuitu-230g kehillä melko kamalia teitä ilman ongelmia.(kiekkosetti on alta kilon DT navoilla) Mutta varmin kedstävyyden suhteen on hiukan painavampi ja korkeampi kehä.
Joku on varmaan jo kokeillut Campa/Fulcrum "2-way-fit" kiekon? Miten toimii tuo tubeless puoli?
Apropo! Vuokraako joku firma maantiekiekkoja?
Ei ainakaan ole ole jäänyt mainostamatta jos on Campy Clubin jäsen. Kyllä noista on sähköpostia tullut.
Uskovat tuotteeseensa.
Aion kasauttaa lähiaikoina uudet kiekot ja tarkoituksenani on saada kestävät, huolettomat ja helposti korjattavat Campa-yhteensopivat kiekot lenkkeilyyn ja kuntotapahtumiin. Yksi ei niinkään vähäinen syy kasauttamiseen on myös se, että tämän hetken valmiskiekkotarjonnasta ei oikein tahdo löytyä tyylillisesti yhteensopivaa ratkaisua teräs/muhvirunkoiseen Olmooni.
Vanteiksi olen jo valinnut hopeiset 32-reikäiset Mavic Open Prot, mutta päätöksenteko navoista on vielä kesken -- vaihtoehtoina tällä hetkellä Campa Record ja DT Swiss 340. Eroja näiden välillä on jo paperilla: Recordit saa DT:n takanavan hinnalla, ja ovat huomattavasti kevyemmät (etu/taka 116/231 g vs. 145/310 g). Lisäksi DT:n etunapa vaatii radiaalipuolauksen, kun itse olin ajatellut kestävämpää 3-ristiin puolausta. DT:ssä puolestaan kiinnostaa sveitsiläinen käsityölaatu ja minulle uusi napavalmistaja (tällä hetkellä rullailen Campan Mirageilla).
Onko jollakulla teistä kokemusta noista DT 340 navoista? Ja vielä parempi jos ajotuntumaa molemmista?
Väittävät niitä helpommin eli nopeammin paikattavaksi/vaihdettavaksi, vaikka olen koettanut muutamalle tutulle mainostaa tuubin paremmuutta ja helppoa sekä ennen kaikea nopeaa vaihtoa. Vanha pois, uusi tilalle, ilmat sisään ja kovaa ajoa. Ei mitään sisäkumin kanssa pelleilyä...
Ota ilman muuta Recordit varsinkin jos satut löytämään vanhanmalliset eli kirkkaat ja rasvaportilla varustetut. Nykyinen musta malli on teknisesti aivan samanlainen, mutta ilman rasvaporttia. Myös navan runko on hieman massiivisempi.
DT:n navat ovat erittäin hyviä, mutta Recordit sopivat paljon paremmin teräsrunkoiseen fillariisi. Ja eipä Recordinkaan laadussa ole muuta kuin kehuttavaa.
Tässä voisi oikeastaan aloittaa väittelyn kumpi rullaa paremmin tuubi vai avo. Jos tuubi ei ole kunnolla liimattu, niin energiaa kuluu liiman venyttämiseen. Tällöin avo rullaa paremmin. Pitkissä tri-kisoissa tuubikiekon keveysetu on myös melko pieni, koska satulan alla on kiinni noin 500 g edestä tuubeja. Avoilla riittä sisäkumeja noin 100 g edestä. Avokiekon hitausmomentti on isompi, joten kiihdyttelyt syövät energiaa. Tosin päälle 40 km/h vauhdissa ei pitkissä tri-kisoissa montaa kiihdytystä tehdä toisin kuin maantiellä tai huipulla temmossa, jolloin pyörään pitää saada nopeasti vauhtia lisää pitkästi yli 50 km/h. Noissa vauhdeissa avorenkaan mahdollisesti pienempi vierintävastus on nopeasti hukattu yhteen kiihdytykseen.
Ilmassa käryää piäni provo vai mitä?
Kisatuubeja mahtuu 500g sellanen 2-2,5 yleensä ja 100g kisasisureita sellanen 1,5kpl?
Kun nykykisatuubit on 200-290g ja järkevät avopäällygummi+sisuri ~270g niin renkaan painot on suunnilleen samat. Esim uusin Vittoria Evo CX 320tpi on ~470g/pari ja Misukan Pro3 race+misukan latexi tai UL =540g. ~50mm Korkeaprofiilikehät ovat alureunalla,avona ~+400g samoihin kuitutuubikehiin verrattuna. Eli semmoinen puoli kiloa pyörivää massaa on minusta "aika" paljon...ite laittasin täydelle tri-matkalle yhen käytetyn 200g tuubin varalle ja 2x Vittorian Pitstop kannua= yhteensä joku 300g. Ja se ei ole pyörivää massaa. Pyörivästä lisämassasta ei ole ikuna hjelppivä.
Mitkään Utremo R:t ja XXX-lite sisurit ei kisapyörään kuulu. Ne on nööseille jolla on aikaa vaihdella niitä tiän penkalla.
Ja avon parempi rullaus.... :D :D :D
Täytyypä liimata tuubit pikaliimalla niin tulee lisää vauhtia? Voi luoja....
Uusin Tour-lehti pöllähti tupaan ja siinä oli piäni kiakkotesti!
Lukekaa ite lisää...
Voin siis tyytyväisenä ajella omalla DT:n Classic 1450 kiekkosetillä :) Olen ajanut kiekoilla reilun tonnin eikä ole kyllä pahaa sanottavaa.
Olen nyt lainaillut testeihin kuskeille FFWD:n F9 etukiekkoa. Hassua kun on jo muutamissa palautteissa mainitty että se on "helpompi" ajaa tuulessa kuin Zipp 808 joka mulla on verrokkikiekkona. Kuitenkin F9 on korkeampiprofiilinen 90mm vs.82mm? Teoriaa mistä moinen johtuu, on paikallistettu siihen että F9 rengasura on syvempi ja rengas istuu paremmin vanteen profiiliin kuin Zippissä. Siinä kun vanne ja rengas ovat kuin kaksi palloa peräkkäin ja välissä monttu. F9:ssä se on paljon pienempi...tiedä sitten mutta ero on kuitenkin sellainen jonka useampi on huomannut. Lisäksi mulla on nyt FFWD testilevy lainattavissa pariksi. Saa sitten kokeilla ite lähteekä sekuntteja vai ei. On meinaan sen verran yleinen kysymys....