Voideltava on kyllä mukavempi hiihtää sillon ku pito toimii.
Purkkipito.
Liisteri on aika samanlaista ku karvasuksi. Ainaki tökkii samanlailla ku omat madshusin karvat.
Suksissa varmaan paljon eroja
Printable View
Voideltava on kyllä mukavempi hiihtää sillon ku pito toimii.
Purkkipito.
Liisteri on aika samanlaista ku karvasuksi. Ainaki tökkii samanlailla ku omat madshusin karvat.
Suksissa varmaan paljon eroja
Saat paremman luiston ja pidon - ainakin tietyillä keleillä. Tuo karvapohja on markkinoinnin riemuvoitto. Niiden avulla on myyty hirmuiset määrät suksia tarinalla, että nyt hiihtäminen on lopultakin helppoa ja vaivalloisesta voitelusta pääset eroon ja suksi toimii loistavasti kelillä kuin kelillä - ja mikään noista väittäistä ei ole kokonaan totta.
Karvapohja on erinomainen kompromissi, joka toimii aika hyvin kelillä kuin kelillä. Ihan pomminvarma se pito ei ole mekaanisen rakenteensa takia, mutta aika hyvä kaikissa keleissä. Ja luistoa se karva vie aina. Jos purkkeja on ja niiden laittaminen ei ole ongelma, niin minä tekisin niin (ja teenkin), että karvapohjalla hiihdän hankalia kelejä, kun en viitsi liisterin kanssa tuhrata, mutta kaikki selkeät pakkaskelit vetelen sinistä/vihreää rexiä ja suksi toimii niillä keleillä paremmin kuin karvapohja. Välillä saa seinäpidon ja purkki ei samaantapaan hankaa luistoa pois kuin karva.
Eli ilman muuta voideltava suksi kaveriksi, jos kerran voiteita on ja voiteluhalua on. Törkeän helppo homma pakkaskeleillä ja hiihtoon saa lisää nautintoa. Joskin kyllä pakkasilla karvallakin hyvin pärjää, mutta purkkisuksella yleensä vielä paremmin. Hankalat kelit, kun mennään nollaan ja plussalle on toinen tarina - silloin voitelun epäonnistumisen riski kasvaa ja hommasta tulee sotkuisempaa kotona, joten minä ainakin silloin valitsen karvapohjaa - tai luistelen.
Täällä sama homma. Yhdet karvapohjasukset suojasäille ja yhdet purkkisukset selkeille pakkaskeleille. Purkkisuksissa on aina Rexin vaaleansininen -1 / -4 ja se toimii niin kylmiin pakkasiin asti mitä itse tarkenee hiihdellä.
Ja talvesta riippuen noiden suksien välinen käyttöaste voi vaihdella paljonkin.
Kiitoksia vastauksista kaikille. Tuota yllämainittua pohdin itsekkin että nuo vetiset kelit hiihtelis karvalla niin ei tarvis liistereiden kanssa sotkea ja pakkaskelit purkkisuksella. Eiköhän tämä keissi ole clousattu!
Kannattaa ihan huvin vuoksi testailla noissa voideltavissa suksissa Rex:in nro 4 violettia powergrippiä, ehdottoman hyvä pitovoide alkavalle liippaladulle ja antaa lähes liisteritason pidot eikä sotke paikkoja. https://www.normark.fi/tuotteet/rex-...rip-pitopurkit
Tuli noita miesten viestejä seuratessa mieleen kun kerran vuosia sitten meni luistelusuksen voitelu pieleen. Pääsin niillä suksilla perinteisen vuorohiihdolla ylös viimeisen ylämäen(Hollola, Salpakankaan teollisuusalueen Messiläntien viereinen mäki jos joku tietää). Oli aika ikävä lenkki [emoji2]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Karvapohjasuksissa olennaista on sopiva jäykkyys, niin eivät töki. Näin ainakin minulla. Hiihdän noilla lähinnä pakkaskeleillä ja luisto on minusta ihan ok, vaikka en luistovoiteita juurikaan viitsi laittaa. Ilmeisesti on niin, että jos potku ei ole riittävän terävä, joutuu ottamaan tavallaan liian löysän suksen pidon saamiseksi, jolloin suksi tökkii helpommin.
Mulla on kahdet Salomonin Pilot monot, molemmat 44 2/3, niistä uudemmat n 12-13v vanhat mustat kisamallit. Atomicin pilot pertsat suunnilleen samaa vuosikertaa oli 45 1/3 koolla. Syksyllä sovittelin Carilaisella NNN luistelumonoja ja aloitin Alpinan 45 koolla. Oletin 45:n sopivan, kun pertsalle on kahdet Alpinan 45 koon NNN monot. Pienet oli, piti siirtyä suoraan 46:een. Malli oli joku kisamonosta pykälä alaspäin. Alpinassa tuntui seistessä joku painepiste päkiän alla jonka kanssa en päässyt sinuiksi, mutta Rossarin Xium WC samassa 46 koossa istui täydellisesti, ja sellaiset lähti mukaan. Ulkomitoiltaan toi Rossari on samaa luokkaa kuin pertsan Alpinan CCL+ Maraton 45 koossa, mutta ao Alpina on pikkasen topatumpi massahiihtomalli. Vanhaan Salomonin 44 2/3 Pilot monoon verrattuna Rossari on ulkoisesti vähän pidempi, mutta jalalle tuntuu pituus aika samalta. Salomonissa on pikkuvarpaat sivulta enemmän puristuksessa, kärki vähän kapeampi.
Liekö uudet NNN monot vähän pienempiä kuin vielä pari vuotta sitten, vai sattuiko mulle vaan kooltaan poikkeavat mallit, kun piti pykälää isommat ottaa kuin pertsamonot (n 5v vanhat mallit pertsassa)..?
Ainoat NNN luikkasukseni on pikkupakkaselle, joten kovin kylmässä ei ole tullut monoilla hiihdeltyä. Ihan älyttömän lämpöiseltä tuo Rossari ei vaikuta.
Kiitokset vielä vinkeistä. Kotiutui kotimaiset luistelusukset niiden perusteella.
Tuli tuossa toissa viikolla tilattua nuo Alpinat. V-käyrä olikin sit kohdallaan kun viime torstaina paketista paljastui perinteisen versiot...
Asiakaspalvelu kyllä sitten vastasi nopeasti ja pistivät (toivottavasti) oikeat monot matkaan. Saksan pikatoimitus kyllä ei päätä huimaa kun tänään saivat ne vasta kohti suomea... Eipä näillä keleillä kyllä järville ole asiakaan ennen loppuviikkoa, mutta silti...
Perjantain hiihtolenkillä tuli sitten mieleen päivittää perinteisen monot kun ne kerta on laatikossa tossa toimistohuoneessa. [emoji23]
Kuinka pitkillä sauvoilla porukka täällä luistelee ?
Itse olen 178 cm ja sauvat 160 cm piikin kärjestä hihnan kiinnityskohtaan ja tuntuu että sauvat voisivat olla pidemmätkin…vai meneekö metsään jos pidempiä havittelen ?
Maasto missä hiihtelen on aika tasaista.
Minä hiihtelen 15cm itseä lyhyemmillä sauvoilla. Kokeilin joskus pidempiäkin, mutta lyhyemmillä sai vähäiset voimat paremmin käyttöön mäkisessä maastossa
0.90 kertaa oma pituus on melko kohdallaan vapaan sauvoissa. Pidemmät ovat hitaat ja alkavat rasittaa olkapäitä, koska hiihtoasennosta ei tule optimaalista ja keskivartalo sekä selkälihakset eivät osallistu työntöön. Lisäksi työntö tulee voimantuotan kannalta epäedullisessa kulmassa alustaan.
Erothan ovat aivan järisyttäviä, jos puolella kilsalla tulee 10 sekuntia eroa! :)
10 km hiihdossa tulisi jopa 200 sekuntia, eli 3 min 20 sek. Viidellä kympillä 16 min 40 sekuntia. :D
Jos suksi jää vauhdissa suunnilleen joka kelissä vertailupareille esim. viiden kilsan lenkillä, niin parempi myydä jollekin, jolla suksi saattaisi toimia. Eihän sillä vauhdilla sinänsä ole harrastajalle paljoakaan merkitystä, mutta voi olla niin, että hidas suksi ei toimi. Mukavaahan se on hiihtää itselle sopivalla suksella (profiili, jäykkyys, jne.). Ongelmana voi olla, että vauhti jää vähäiseksi, kun suksi karkaa alta, potku ei tavoita maata, pitoalue hankaa jatkuvasti tai jotain muuta sellaista.
Etelässä on ollut näitä +/- kelejä niin vähän jännitti mennä Paloheinään, missä ladut oli olosuhteisiin nähden kuitenkin hyvässä kunnossa, eikä mitään ruuhkaa ollut kun monet varmaan viettävät jo hiihtolomaa muualla. Lumitykit oli parkkipaikalle tuotu odottamaan aamuyön pakkasia eli laduista pidetään kyllä huolta. 7 km lenkki on tosi hauska kun siinä on monta nousua ja laskua. Onneksi ostin Yoko 70% hiilikuitusauvat, on meinaan kevyet.
Jos lähtisi hiihtämään täällä Länsi-Vantaalla vaan ulkoilukartan värien mukaan niin saattaisi tulla itku. Pähkinärinteen ladut merkattu hyväkuntoisiksi vaikka ajettu viimeksi 2 viikkoa sitten... Eihän tässä olekaan kuin viisi vesi- ja kolme lumisadetta ollut tässä välillä.
Mutta perjantaina Hollolassa ladut oli priimaa. Siellä hauska hiihdellä.
Luistelusukset kyseessä. Kun seisoo yhdellä jalalla suksen päällä, monot jalassa ja siteissä kiinni niin millä alueella paperin pitäisi liikkua noin suunnilleen jos ajattelisi kovan alustan suksea ?
Sitä pidemmälle mitä vakaampaa suksea haet - eli reilusti kantapään takaa reilusti varpaiden etupuolelle, jossa reilusti on joku senttimäärä välillä 20-50cm. Itse ehkä kaipaisin pidemmälle edessä kuin takana. Ongelma tässä on se, että luistelusuksen "voidepesä" (=lumesta irti oleva alue keskellä) on epämääräisempi kuin perinteisen suksessa. Toisin sanoen tämä paperitesti ei välttämättä ole luistelusuksella ehdottoman tarkka - kuten vaikka teräväkaarisessa liisterisuksessa. Eli testillä eniten haetaan paineen kovimpia kohtia, kuin ilmassa olevaa aluetta
Kova alusta tarkoittaa pidempää paperin liikettä ja ehkä terävämpää painealuetta.
Se joka löytää halvalla sen urheiluliikkeissä käytettävän puristusvaakan saa sanoa hep. Se tuote kiinnostaa henkilökohtaisesti kovasti, kun hinta vain on kohdillaan. Sillä voisi haistella aluetta vähän erilaisilla painoilla ja sen muutoksilla.
Eli tätähän siinä operaatiossa haetaan:
https://juoksufoorumi.s3.eu-central-...4186809825.jpg
Kiitos. Kyllä tästä perusteet saa uusien suksien hankintaan ainakin seuraaville lumille.
No ei tuo minun osaaminen sillä tasolla ole, että lonkalta sentit olisivat kohdallaan. Eli joku voi noita numeroita kyseenalaistaa, mutta periaate menee varmasti noin kuten kerroin. Saman tuntee kyllä jalan alla - maallikkokin viimeistään siinä kun hiihtää vuoronperään vanhalla ja uudella suksella ja tuntee sen käytöksen jalassaan.
https://www.sporttipalvelu.fi/?Tuott..._vaatimuksista
Tuossa yksi havainnollistava esitys luistelusuksen jäykkyydestä
Loistava tarina
^ Tuohon vielä lisäksi vähän dynaamisia elementtejä eli jotkut sukset tuntuvat tarvitsevan vauhtia toimiakseen kunnolla.
Joo, ainakin itselle luisteluhiihto vaatii tietyn rytmin. Jos on hidas keli(tai huonosti luistavat sukset) ja mäkinen maasto niin homma alkaa vaatimaan kuntoa.
Nastolan vaaka on ihan näppärä apuväline, mutta varsinkin luistelusuksien painealueet on mahdollista havaita edullisemminkin. Olen tainnut linkata aiemminkin, mutta tässä videossa aika näkyy hyvin millaiset painealueet periaatteessa ovat pehmeän alustan, kovan alustan ja vesikelin suksissa: https://www.youtube.com/watch?v=Gk1_SQ_bTsM
Ja käytössä ihan edullinen puristin.
Joitakin satasia taitaa mittari nykyään maksaa. Onhan se hyödyllinen käytössä jos perheellä suksikalustoa enemmän.
Tuolla puristimella ei oikeastaan tee yhtään mitään uusia suksia valittaessa hiihtäjälle. Käytössä tulee olla vaaka, jolla suksen jäykkyys mitataan. Nastolan vaaka on hyvä väline, mutta ihan henkilövaa'astakin voi sellaisen rakentaa. Käyttö on vähän kömpelöä ja sitä voi käyttää kai vain omien suksiensa mittaamiseen.
Painealueet ja ns. voidepesä pertsan suksissa voi tuolla puristimella varmistaa omissa suksissa, mutta lapputesti on melkein parempi. Painealueiden pituus määräytyy lumen mukaan. Mitä lämpimämpi keli sitä lyhyemmät ja jämäkämmät painealueet. Pakkasella pidemmät.
Kärjen rentous taas on tärkeää uudella pehmeällä lumella noiden ja kovalla alustalla taas kärjen tulee olla sen verran jämäkkä, että suksi menee suoraan. Painealueiden etäisyys toisistaan on myös tärkeä ja se minne ne suksessa asettuvat siteeseen nähden. Vapaan suksissa painealueiden paikat ovat tärkeät kaukana toisistaan ja takapainealue monon kannan taakse.
Eivät nämä asiat mitään vaikeita ole ja itse olen ne opetellut ihan netistä ja ihan siksi, että myyjä ei voi vetää sinua höplästä. Kun vaimolle ostettiin Budgetsportista karvasukset niin myyjä oli ihan pihalla. Itse sitten valitsin ja nappiin meni. Yleiskelin karvasukset pelaavat kohtuullisesti kaikilla keleillä. Kohtuullisen pituiset painealueet, suksi niin jäykkä että karva ei ota latuun kahdella suksella ja yhdellä suksella vasta kun painetaan suksea alustaa vastaan.
Tässä Sporttikojootti selittää (epäselvästi) miten pertsan sukset valitaan venttiilivälysmittaria hyväksi käyttäen. https://www.youtube.com/watch?v=-EnRiHMiouI
Nastolasta sitä vaakaa ei enää saa - Hollolasta kyllä:
https://www.ottoski.fi/
Hinta vain on vielä hämärän peitossa. Tuota kotitarvevaakasysteemiä henkilövaakasta olen pohtinut, mutta vielä se on toteuttamatta. Hyviä youtube videoita vaakan rakentamisesta etsiskelen vielä.
Löytyykö keneltäkään kokemusta matukan vihreäpohjaisesta transusta? Likaiselle, märälle ja vanhalle lumelle nuo transut on optimoitu, mutta mitenköhän toimii muissa keleissä?
https://madshus.com/en-fi/p/redline-3-0-f3-ltd
140 euroa hyvään tarkoitukseen ei ole paha. Olen ollut siinä uskossa, että tuo on useamman satasen juttu, mutta jos se on tuon verran menen ostamaan. Pitääpä kysellä sähköpostilla
Juuri näin - sama käsitys hintatasosta on itselläni ja ongelma on, että sillä rahalla saa jo kokonaisen suksiparin
Hinta ei oikein ole perusteltu jos se on useita satasia näin Alibaban aikoina. Vaikka kuinka kotimaista työtä kannattaisi ja osat olisi laadukkaita.
Muistelisin hinnan olevan luokkaa 300€. Joskus kokeilin vaakaa ja puristusta, mutta saa sillä katsottua voidepesän mutta painealueita on vaikea kokeilla kun sukset lähtee liikkeelle vaa'an päältä. 70 kiloakin on jo hyvä pänninki kun sen vapauttaa hallitsemattomasti tallin pöydällä :)
Paljonkohan skiselector maksais.
Se ois näppärä. Yhet sukset mulla on semmosella valittu ja ne kyl toimii täydellisesti.
Yksi vaihtoehto on, jos ei raaski vaakaa ostaa, niin käyttää ne sukset liikkeessä jossa ne osataan mitata. Veikkaan, että tuolla Ottoskissä osataan Nastolan vaakaa käyttää kun sitä valmistaakin.