Toimiiko SRAM GX Eagle AXS 12v takavaihtaja NX Eagle 11-50 pakan kanssa? Spekseissä mainitaan vain 10-50 ja 10-52 pakat.
Printable View
Toimiiko SRAM GX Eagle AXS 12v takavaihtaja NX Eagle 11-50 pakan kanssa? Spekseissä mainitaan vain 10-50 ja 10-52 pakat.
^Toimiin varmaan, itselle uusiin kiekkoihin varattu Garbarukin 10-48 pakka ja on Eagle yhteensopiva valmistajan mukaan.
^^^Itsellä ollut sekä CrossRidet ja CrossMaxit, kummatkin kestäneet ja toimineen +100kiloisen kuskin alla aivan hyvin.
Ei ne puolan kiekot hinnan kiroissa ole, esim:
https://fitwheels.eu/en/wheelset-dt-...75g-p-326.html
Noissa 20mm sisäleveä vanne, mutta kyselemällä voisi löytyä optimaalinen setti sopivassa hintaluokassa. Helpommalla tietty pääsee kun ottaa vaan noi mavicit...
Nuohan ovan itseasissa selvästi edullisemmat kuin veikkasin niiden olevan. Itselläni lähti eilennä illalla nuo Mavic:it tilaukseen, että saa projektia eteenpäin ja pyörän joskus ajoonkin, mutta hyvä tuollainenkin vaihtoehto on pitää mielessä.
Vielä pitäisi sopiva vaihteisto valita pyörään mietinnässä Shimanon 11-42 10s. deore taikka sitten joku 11s. versio.
^Miksi Shimano?
^Kyllä GX toimii, SX kuraa ja NX siitä väliltä...
Jarrupaloja säätäessä (aukipäin) jarrusatulasta lensi pieni jousi ja hauli. Ovatko miten oleellisess/epäoleellisessa roolissa jarrun pitkä-aikaisen toiminnan kannalta? Jarru toimii ihan normaalisti.
Itsellä ajokalustossa tällähetkellä 4* Shimano (11s Xt, 11s slx, 11s 105 ja 9s. Deore) sekä yksi SRAM (12s. NX) ja omat kokemukset noista Shimanoista vain hieman paremmat kuin SRAM:sta joka muuten ihan ok. mutta tuntuu että sitä joutuu säätämään selvästi useammin kuin noita Shimano vaihteisia.
Ei mitään varsinaisesti tuota SRAM:a vastaan, ei missään nimessä olisi esim. pyörän valinnan este, mutta jos kahdesta saa valita (kuten nyt kun shoppailee pelkkää vaihteistoa), niin oma valinta osuu Shimanoon.
Valintana tälläkertaa Shimanon 11s. versioon
Deore CS-M5100 11-51 takapakka
Kyseiseen pakkaan sopivasta Deore RD-5100 vaihtaja
SLX 11s. vaihdevipu.
Just toissa päivänä värkkäilin deore m5100 vaihtajan sekä 11-51 pakan ja slx vivun. Tänään sitten 75km koe lenkki ja vallanmainiosti toimi.
Parissa konkelissa on m8000 sarjan vaihteistot ja eipä nuita ole tarvinnu säädellä yhtään. Paitsi nyt kun vaihdoin vaijerin niin hifistelin säätöjä sen verran että ei enää tiputa pienimmältä vaihteelta pois vaikka pyörittää polkimia taaksepäin.
Vinkkejä Shimanon (maantie) jarrusatulan jarrupaloja kiinni pitävän pultin irroitukseen? Pultti on näköjään hirttänyt melko tehokkaasti kiinni jarrusatulaan, eikä juustosta tehty pultti helpota asiaa. Talttapääkanta pyöristyi jo pelkästä katseesta. Yritin lukkopihdeillä toiselta puolelta, mutta pultti katkesi suunnilleen jo pihtejä kiinni laittaessa. Poraamalla?
^oli sama ongelma joskus ja sahasin pienellä rautasahalla palojen välistä pultin poikki. Jarrupalat pois ja sopivilla pihdeillä tyngästä kiertämällä irtosi.
https://live.staticflickr.com/65535/...acf3844b_c.jpg
Mulla on sellainen tosi pieni butaani poltin, jolla saa pistemmäisen muutaman millin sinisen liekin. Eli vähän lämpöä ennen vääntämistä vielä hapettumisen poistamiseen.
Formulan satulasta muljasin joskus kuusiokolon kannan , enkä saanut kuin poraamalla . Sen jälkeen sokkana toimi sopiva naula pää väännettyä .
Eli oikea ratalankaviritys.
Onkos eri levyisissä bsa laakereissa muuta eroa kuin sen muovitötterön leveys? Sopivasta kaupasta löytyisi vaan leveämpää mutta sen välikappaleenhan saa vanhastakin...
^noin yleisesti eri valmistajien muovitötteröt eivät sovi ristiin, olen sen käytännössä havainnut.
Halvemmasta kalliimpaan shimanoon oon vaihtamassa, joten luulis et on sama, 50-sarjasta 80-sarjaan
Ei sitä muovitötteröä tarvitse edes laittaa. Vanhankin voi käyttää, ei se ole lainkaan kulunut käytössä.
^Juu ja painoa säästyy!
Joo ja jos pyörällä ei aja lainkaan, ei tule mitään ongelmiakaan.
Se muovitötterön tarvehhan tietty riippuu rungosta. Jos keskiö on avoin alhaalta, tai tuonne pääsee jotain muutta kautta vettä tahi pölyä kannattaa sitä käyttää. Ninerissa keskiö on täysin ympinainen, eikä tötterölle ole tosiaan mitään tarvetta.
^Ja MTB:ssä vetopuolella voi olla kierteytetty osuus pidempi. Kuka niistä tietää.
Juu, tajusin itsekin että koska haluan saint-keskiön, on siinä pakko olla lyhyempi tötterö kun oikean puolen kierteet on pidemmät. Melko siistiä on tuolla keskiössä ollut, mutta kyllähän sinne vähän sade- ja pesuvesiä tulee. Vähän vaseliinia varmaan riittäisi pitämään kuivana.
Löysin kuitenkin oikean laakerin ja sopivan kokonaisdiilin alltricks-kaupasta ja samalla syksyn rengasvalinta lukittui michelineihin.
Vähän vanhempaan fillariin pitäisi mahdollisesti vaihtaa kampisarja pienellä budjetilla. Nykyinen on Shimanon STX-osasarjaa (3x7), keskiölaakeri 113 mm. Valitettavasti tuohon keskiölaakeriin sopivia kampisarjoja ei enää oikein kohtuuhintaisena löydy, niin mietin että voinko vaan vaihtaa tilalle pidemmän (122.5 mm) keskiön ja siihen soveltuvan sarjan (esim. FC-TY501)? Vai onko tästä odotettavissa kielteisiä seurauksia vaikkapa ketjulinjan tai etuvaihtajan toiminnalle?
Mikään ei koskaan ole ihan varmaa kun fillareista kyse, mutta ei tuosta pitäisi olla muuta haittaa kuin vähän etuvaihtajan säätöä ja jalat harittaa kauempana toisistaan ajaessa.
Katselepa rungon alahaarukkaa jos vaikka nykyisen pituisella akselilla kammet sopivatkin pyörimään?
^&^^^Nuita kampia saa edukkaasti täältäkin niin ostaa ensin kammet ja testaa ja jos ei sovi niin panostaa reipan kympin lisää ja vaihtaa keskiönkin.
^^^^Jos ketjulinja uusissa kammissa on ulompana, saattaa etuvaihteensiirtäjältä loppua ulottuvuus isoimmalle rattaalle vaihdettaessa.
^Voi olla. Ainakin 2*11 5,3 mm on liikaa road etuvaihtajalle. Muista en osaa sanoa. Kannattaa testata rajoitinruuvia säätämällä siirtyykö vaihtaja riittävän ulos.
Hoshino, voisihan sen keskiön vaihtaa erityyppiseen niin kampivalikoima laajenee.
Luin kysymyksen uudestaan.
Jos kampisarja (esim. FC-TY501) on tarkoitettu 122,5 keskiölle niin ketjulinja on sama kuin vanhassa (n 48 mm) jos vaihtaa myös 122,5 keskiön.
Sen verran kauan kun nelikantin kanssa pelannut että vähän muisti pettää mutta minusta ne on parit, keskiö/kammet. 113 keskiöön 113 sopivat kammet jne niin ketjulinja pysyy samana.
Jos 113 keskiöön laittaa 122,5 kammet niin ne tulee lähemmäksi eikä kauemmaksi kuten aluksi ajattelin jolloin etuvaihtaja ei mahdollisesti siirry riittävän lähelle runkoa (voi testata säätöruuvilla siirtyykö 5 mm lähemmäksi runkoa) tai joissain rungoissa pienin ratas osuu runkoa.
Korjatkaa ihmeessä! jos olen ajatellut tämän taas väärin.
Tätä itsekin mietin, että voi tulla ongelmaksi. Toisaalta voisi hommata kampisarjan josta saa tarvittaessa uloimman rattaan irti, mutta ne näyttävät sitten olevan taas kalliimpia. Tekisi mieli kokeilla myös 1x7-systeemiä, kun noita kahta eturatasta joka tapauksessa vähemmän käyttää. Mutta en sitten kuitenkaan ole varma riittääkö ne 7 vaihdetta.
Tämäkin on totta, mutta hinnatkin taitavat sitä myöten nousta :D
Olen kokoamassa Ritcheyn Road Logicia, jossa ei ole etuvaihtajalle erillistä valmista paikkaa, kuten suurimmassa osassa nykyrungoista. Haluaisin kasata runkoon modernin Campagnolon Chorus-vaihteiston, mutta minua mietityttää, millä kiinnikkeellä kiinnitän sen runkoon (28,6mm putki). Campagnolon oma (https://www.wiggle.co.uk/campagnolo-...railleur-clamp) on suunniteltu isommalle runkoputkelle. Voinko ostaa minkä vain muun merkin 28,6mm kiinnikkeen, vai onko tuossa Campagnolossa jotain erityistä standardia/mitoitusta, joka pitäisi ottaa huomioon?
Onko shimanon ketjujen laatu huonontunut vai mistähän johtuu että nykyisin ketjun sivulevyt alkaa halkeilemaan jossain parin tuhannen kilometrin tienoilla? Ketjumitalla kun mittaa niin ketjulla olisi vielä muuten elinaikaa, mutta kun sivulevyt alkaa mennä niin poikkihan se sitten pamahtaa.
En ole edes mikään wattimonsteri ja hiljaakin ajelen vielä. Tällaista ongelmaa ei ollut mielestäni about 10v sitten.
Voihan se olla kyllä että ajelen liikaa cross-chaining-moodissa tai jotain. Ajattelin kuitenkin kysäistä onko kukaan muu huomannut samaa?
hg-701? Tuollainen ketju menee kyllä takuuseen. Lämpökäsittelyvirhettä. Minulla taisi olla kerran vastaava ketju, tosin muistaakseni KMC.
Kyllä meikäläisen pyörissä on Campan etuvaihtajat laitettu toinen Shimanon ja toinen tallaisella Problem Solvers Clamp for Braze-On Front Derailleurs - black | BIKE24 pannoilla. Uskoisin olevan standardisoitu.
Mulla olisi tarkoitus tuunata vanhasta ja kulahtaneesta hybridistä näppärä fillari kauppareissuille. Edessä on kolme ratasta ja osat todella kuluneita. Vahdan kammet kokonaan ja laitan vaan yhden rattaan. Eli edessä olis yksi ja takana sitten 8 vaihdetta. Mitä pitää ottaa huomioon ketjujen linjassa. Vai tarvitseeko tuota edes ajatella. Nytkin on tullut käytettyä edessä vain keskimmäistä ratasta. Eikö ketjujen linjan saa kuntoon säätämällä takavaihtajaa jos tarvetta?
Ei se takavaihtaja siirrä ketjulinjaa mihinkään. Jos linjasta on epävarma kannattaa hommaa semmoset kammet joissa on ns. spideri mihin eturatas kiinnitetään esim neljällä pultilla. Näin pystyy sitten pulttien väliin prikkoja lisäämällä muuttaa ketjulinjaa.
Onko muuten nykyisissä kammissa rattaa pulteilla kiinni vai niitattu? Jos pulteilla ni siihen vaan sitten NW (narrowide) ratas vanhojen tilalle.