Ei noi akut täysiä ajaessa mitään tunteja kestä. Mun mielestä polkimet täysin turhia ko vehkeissä.
Printable View
Ja edelleen, jos kiinnostaa jutella järkevästi näistä sähköpyöristä, niin:
https://www.facebook.com/groups/sahkopyorat/
Iltapulut taas vauhdissa. Tällaista löytyy valmistajan sivuilta:
Power
Peak Motor Power (depending on model and country): 4kW
Top Speed: 70 km/h
Cruise Speed: 55 km/h
Range (without pedalling): 100 km
160 kg payload capacity (including rider and cargo)"
1500 wattituntia painaa lipoina noin 10kg. Tuossa tuskin on paljon enempää. 4kw-moottori laulaa sillä määrällä kaasu pohjassa noin 23min. Eli seitsemääkymppiä pääsee polkematta about 20min.
Jos aikoo päästä tuon 100km, niin korkeintaan voi mennä viittäkymppiä. Sähköajoneuvo ei noudata polttomoottorilogiikkaa, joka on yhä ihmisten päissä se perusasetus jonka pohjalta tunteenomainen asennoituminen tapahtuu. Sähköajoneuvo nuodattaa sähköajoneuvon logiikkaa, mikä noin karkeasti tarkoittaa ettei täyttä suorituskykyä voi käyttää kuin hetkellisesti. Minuutin, tai kaksi, jos haluaa päästä naapurikylää pidemmälle.
Moro,
jokunen työmatka on takana Winora SX1:llä. Vajaa 100 kilsaa.
Erittäin hauska se on ajella, vaikka ei avusta kuin noin 27km/h.
Muutamat lisäkommentit:
- Se regen on varmaan aika turha, kuten tuli manittua. Ehkä vähän säästää jarruja.
- Moottori painaa jonkun verran, ja suoravetoisena johtaa siihen että pitää olla jäykkä perä. Metässä voisi olla vähän hassu kun perässä on tuommoinen murikka. Keskimoottorivekotin voi ehkä olla järkevämpi maastopyörässä. Nuo isohkot gumekset auttaa varmaan aika paljon.
- Tulee poljettua todella paljon voimallisemmin, kun on momenttisensori (verrattuna pelkkään polkimien pyörimissensoriin), että saa maksimitehot ulos moottorista kiihdytyksissä. Ehkä ihan hyvä :)
- Hyvin toimii tuo range arvio yms. Varmaan, kun on oikeasti mietitty kokonaisuus.
- Avustus tulee peliin elegantisti nykimättä.
- Ja se hiljaisuus on tässä parasta.
Jos meinaa tällaisen pyörän ostaa, niin kannattaa miettiä haluaako modailla paljon. Esim akun vaihtaminen voi olla yllättävän hankala, koska sekin keskustelee väylän välityksellä kontrollerin kanssa. Eli ehkä kennot voi vaihtaa itse, mutta siitä eteenpäin joutuu sitten harrastamaan tosissaan, luulen ma.
Omilla työmatka-ajoilla tarvitsee ladata noin kerran - 1,2kertaa viikossa, joten akku voi kestää vaikka pari kolme vuotta.
P
Nonniin.. pari viikkoa kokemusta nyt Bilteman sähköpyörästä.. siis enemmänkin vaimolla. Ensin risuja:
Kun otimme pyörän käyttöön, niin akku tyhjeni supernopeasti, joten palautukseen. Vajaassa viikossa biltemasta tuli uusi akku, mikä otti latauksen vastaan.
Pyörän tanko ei vaimoa miellyttänyt, joten se vaihdettiin paremman malliseen.
Mutta plussaa: pyörällä on kyllä varsin mukava ajaa työmatkaa. Tietenkin se, että ei ole aikaisempaa kokemusta sähköpyöristä voi vaikuttaa arviointiin.. mutta fakta vain on se, että vaimo lähtee aamulla hymyssä suin työpaikalle, eikä siellä tarvitse mennä suihkuun pyöräilyn jälkeen. Tämä olikin tavoite, että pääsee liikkumaan sujuvasti työmatkat ja kilometrit on halpoja :)
Kävin itsekin testaamassa pariin otteeseen ja on sillä vain miellyttävä polkea. Se tunne kun sähkömoottori käynnistyy liikkeelle lähtiessä on se paras. Harkitsen kyllä vakavasti ostavani pyörän myös itselle.
Jep, testattua tuli ja kesäkelillä näyttäisi että puhtaalla tasaisella asfaltilla jossain 27 km/h vielä huomaa että moottori auttaa, 28 km/h kohdalla lähinnä vinkuu ja siitä ylöspäin ei tee mitään. Huomattavasti miellyttävämpi ajettava verrattuna on/off-rajoittimeen 25 km/h kohdalla.
Tuli vaihdettua sähkökuutioon akku 36V -> 48V. Nyt alkaa kulkemaan jo turhan reipasta vauhtia peukkunapista, 35-45 luokkaa polkematta, joten päädyin asentamaan rajoitinnapin. Täysiä tuolla ei tarvitse päästä kuin maantien laidassa, missä sielläkään ei toki polkematta. Vääntö tuntui samalla lisääntyneen kohtuu reippaasti vanhaan systeemiin verrattuna.
Johdot pitäisi vielä siistiä jossain vaiheessa, kunhan olen tyytyväinen nykyiseen kokoonpanoon. Uusi runkokolmioon asennettava akkupaketti on huomattavasti siistimmän näköinen, kuin vanha tarakalla muljunut mötikkä. Samalla se on myös huomaamattomampi, kun käytännössä jalat on siinä edessä ison osan ajasta.
http://album.sekavaa.net/ecube5.jpg
Meni nyt aivan spedeilyksi tämä homma. Laturi on rikki ja pyörä käyttökelvoton, kohta ollut kuukauden. BMSBattery ei ymmärrä mistään mitään, ja lopettivat kokonaan sähköposteihin vastaamisen, laturia ei näy eikä varmaan tulekaan. Tämän kokemuksen perusteella en vois BMSBatteryä suositella ollenkaan. Pistin kyllä jo sinne vihaisen postin, jos ei ala kommunikaatio kulkemaan niin teen PayPaliin riitauttamisjutun.
Asiasta porkkanaan, kun tämmönen tilanne on tullut. Onkohan tommoseen laturihommaan mitään apua, mistä yleensä voin saada uuden laturin? Greencycleltä löytyy vastaavaa laturia, mutta täytyisi johdon pää vaihtaa..kuulostaa nihkeeltä, jos ei onnistukaan.
Tällaisia kokemuksia ei kyllä toivoisi kellekään. Alkaa greencycle kuulostaa yhä paremmalta vaihtoehdolta. Noiden akkujen kanssa taitaa rahdit olla normaalia kovempia, ja toimitusajatkin venyy helposti pidemmälle kesää.
Johdon pään vaihto on helppo juttu. Ei vie montaa minuuttia. Purkkavirityksen sokeripalalla tekee alle minuutissa, jos uhraa vanhan laturin piuhan ja siinä on ehjä pää.
Pää kannattaa vaihtaa siten, että vanhan ja uuden laturin piuhat keskeltä poikki, juottaa päät yhteen ja kutistesukkaa päälle. Ensin molempiin ohkasiin ja sitten paksumpi kutistesukkaa koko paketin päälle.
Purkkavirityksen tekee samalla tavalla, mutta korvaa juotokset ja kutistesukan sokeripalalla. Purkkavirityksen tekee pienellä ruuvarilla ja saksilla. Toinen vaatii vähän työkaluja.
Yleismittari olisi hyvä olla myös, että voi tarkistaa että vanhan laturin pistoke on ehjä ja sen että + ja - menee oikein.
Jos ei ole mitään kokemusta sähköistä, eikä halua opetella, niin kai sieltä paikallisesti joku löytyy joka osaa homman.
Hätätilassa luulisi vaikka jonkun autosähkökorjaamon tekevän pikkurahalla.
Joo, ei kannata noin pienen ongelman pitää fillaria telakalla kuukautta. Asiaan liittyen; miten monenlaisia pistokkeita akuissa on? Tarkoitan siis että jos haluaa miettiä toisen akun tilaamista Kiinasta niin pääseekö heti juottamaan vai onko liittimiä standardisoitu mitenkään? Mun mielestä jossain vilahti mini-XLR-liitin, eli sellainen mitä mikrofonipiuhoissa käytetään. Olen yrittänyt akkujen kuvista katsoa mutta harvoin niistä saa selvää.
Jep, Edellyttäen, että boksi ei ole ultraäänihitsattu kiinni. Lisäksi jos aukoo, niin kannattaa hiukan varoa ettei riko elektroniikkaa ESD:llä. Ksäittelee korttia esim. siten, että pitelee reunoista.
Mustalla kutistesukalla tehty jatko mustassa johdossa olisi sen verran nätti, että kelpuuttaisin sen itselleni. Jatkoa ei sitten kannta tehdä ihan liittimen viereen, ettei jatkopaikkaan tule turhia rasituksia.
Tuossa kutistesukkajatkossa on se hyvä puoli, että jos ei omaa kolvia ja tinaa, niin liikkeele voi lähteä vaikka saksilla ja maalarinteipillä, jotta saa akun ekan kerran täyteen ja fiksaa sitten kutistesukkaratkaisun myöhemmin kun saa tarvikkeet ja työkalut vaikka lainaan. Mutta se yleismittari olisi hyvä olla, ettei mene + ja - sekaisin.
Parhaassa tapauksessa sekoituksesta seuraan vain että lataus ei toimi (näin jos suojaukset kunnossa), pahimmassa tapauksessa sekä laturi, että akku tuhoutuu ja päälle vielä pieni tulipalo.
Kannatan kanssa pientä juottamis/kutistesukka operaatiota, tulee siisti eikä ole niin paha rasti kun tekee rauhassa ajatuksella. :)
Mikäänhän ei tunnetusti ole pysyvämpi ratkaisu kuin väliaikainen sellainen. T. taitaa itellä useimmat rojektit olla kuuluisalla p*rskarvaliitoksella kytketty. :D
Tänään loppui kutistesukka kesken, kun siirsin kontrollerin runkokolmiosta satulalaukkuun. Vähän jouduin väliaikaisratkaisuja tekemään, mutta huomattavasti siistimpi fillarista nyt tuli.
http://album.sekavaa.net/ecube6.jpg
Joko tästä on jollain kokemuksia?
http://www.bikediscount.de/KTM-Macina-Freeze-Plus
Ei mutta olen koeajanut Feltin sähköläskiä Boshin syteemillä ja sähkötöntä läskiä Blutolla, niin ajattelin jotain kommentoida. Sähköläskissä joustokeukasta saa suurimman ilon irti. Jos olisin ostamassa maastoajoon sähköläskiä, niin olisin valmis maksamaan joustokeulasta lisähintaa sähköläskissä. Sähköttömässä joustokeulan lisäarvo ei ole yhtä selkeä.
Sähkömaastureille voisi varmaan olla myös oma kejunsa, kun avautumisketju on jo olemassa, niin ehkä tuo ketju saisi olla rauhassa ja keskittyä asialliseen keskusteluun laillisista sähkömaastopyöristä...
Onkos kukaan tilannut Bafangiin uutta eturatasta?
http://bmxmuseum.com/forsale/picture_632_blowup.jpg
Ratas on siis tuon näköinen. Kattelin noita polkupyörärattaita, niin kaikki ovat noita neli/viispulteilla olevia, ei tällaisia keskiömallisia.
Mistähän näitä saisi / kannattaa tilata?
Noita saa hyvin esim. Classic-Cycle.de-kaupasta. Käytän sitä eniten, siellä on kaikkea kivaa.
Noitahan on ns. Fauber-rattaana, ja sitten ns. Ashtabula/BMX-rattaana, jossa on tuo kammen reikä eri paikassa. Eivät käy ristiin ilman viilaa.
Kinnerin 152-kampiseen 38-rattaaseen pulttasin kiinni kolmella pultilla 44-ashtabula-rattaan joka sattui lojumaan nurkissa. Cruiserissa on 46-piikkinen fauber-ratas, joka on viilattu sopivaksi ashtabulaan.
Sopii varmaan tänne yleissähköistysketjuun tämä onnettomuusuutinen.
http://yle.fi/uutiset/polkupyoran_ak...rvella/8018270
^ Mitenköhän vakuutusyhtiö suhtautuu asiaan, jos kyseessä olisi "omatekoinen pyöräviritys"?
Oiskohan niin, et Suomessa ei oo viel yhtään FlyKlyn kiekkoa?
Tämä aihe kiinnostaisi kovasti, jos olisi ennakkotietoa saatavilla vakuutusyhtiöiltä. Eli eroavatko jotenkin toisistaan tapaukset A) Pyörä on kaupasta kokonaisena ostettu sähköpyörä. B) Pyörä on itselisätyllä sähkökitillä varustettu. C) Esim. pyörän akku on rakennettu itse.
Veikkaan, että eivät eroa, mutta onko sekään selvää, kenen vakuutuksesta tuollainen menee, jos vaikkapa rivitalon varastossa pyörä kärähtää ja polttaa talon. Siis pyörän omistajan vai talon.
Kysyy nimimerkki "minulla ei ole mitään vakuutuksia, mutta pitäisikö ottaa"
Ymmärtääkseni talon vakuutuksesta menee. Mutta jos pyörän omistajan sähkötouhut todetaan syyksi, niin onkohan vaaraa, että vakuutusyhtiö yrittääkin periä kuluja sieltä takaisin? Näinhän käy ainakin joissain itseaiheutetuissa tapauksissa.
Ei se ihan noin mene. Kiinteistön vahingot korvataan taloyhtiön kiinteistövakuutuksesta ja kunkin asukkaan irtaimisto hänen omasta kotivakuutuksestaan. Jos kyseessä oli tuottamuksellinen vahinko, niin naapureiden vahingot korvataan vahingon aiheuttaneen vastuuvakuutuksesta, siis jos hänellä sellainen on, muussa tapauksessa kukin maksaa itse omalle irtaimistolleen aiheutuneet vahingot joko oman kotivakuutuksen turvin tai sitten kärsimällä itse vahingon.
Kellään kokemuksia tai linkkejä Bilteman tonnin sähkäleMTBstä?
Sent from my iPad using Tapatalk
Onkos kukaan kartalla tulevasta pedelec-lakimuutoksesta?
Ei. Valaise meitä. Kaikki lakiasiauutiset sähköihin liittyen ovat tervetulleita.
Näistä lakiasioista löytyy tuskallisen heikosti tietoa. Jos näitä pohditaan EU-tasolla, niin luulisi jostakin löytyvän ajantasaista tiedotusta. En hetken hakemisella löytänyt oikein mitään. Tästä jää sellainen tuntu, että norsunluutornissa päätetään asioita ja valmiit direktiivit julistetaan alamaisille ylhäältä annettuina.
Toki ymmärrän, että esimerkiksi autoteollisuus on suuri häviäjä, kun sähköpyörät alkavat korvata autoja. Niinpä teollisuuden lobbarit heittävät kapuloita sähköavusteisten pyörien rattaisiin minkä kykenevät. Ilmeisesti ovat onnistuneetkin varsin hyvin, koska vuoden vaihteessa piti tulla 45 km/h s-pedelec-säännöksiä, jotka ovat juuttuneet jonnekin.
Onko täällä muita Panasonicin keskiömoottoria käyttäviä sähköfillaristeja? Jos on niin kyssäri:
Eli perheessämme on kaksikin saksalaista Riche (Kalkhoff) sähköfillaria missä Panan keskiömoottori. Toinen on ns. "sakemannien Schnellen Pedelec" käsikaasuineen ja siihen olenkin jo vaihtanut vetorattaan paria hammasta isommaksi (9->11). Tämä ei mitenkään tunnu vähentävän moottorin vääntöä, ainoastaan ylämäessä jurnutus lisääntyy reippaasti. Miten on, mahtaako tuota ratasta vielä uskaltaa moottorin kestoa ajatellen vaihtaa esim. 13 hampaiseksi?
Vastaan itse itselleni kun ei tullut muita kannanotoja:
Siis vaihdoin siihen "laittomaan" Panan keskiömoottorifillariini "Schnellen Pedelec" sen keskiörattaan vieläpä 14 hampaiseksi ketjua lyhentäen. Eli fillarin vääntö ei tuosta mitenkään huonontunut, vaan nyt pääse ihan polkematti käsikaasulla tasamaastolla johonkin noin 40km/h nopeuksiin.
Mäkeä noustessa ellei polje, niin keskiökone pitää kyllä aivan perkeleenmoista mourunaa, eli tuollaisissa paikoissa olen kyllä toistaiseksi avittanut kunnolla polkimilla. On välistä sellainen tunne, että kone räjähtää ja akkukin käy tuollaisessa käytössä aivan helvetin kuumana (ei kärsi juuri koskettaa)
Mutta. kaikenkaikkiaan suosittelen kyllä keskiövehkeeseen sen vetorattaan vaihtamisen isommaksi, jos haluaa enempi avustusta vehkeestä irti!
Akun tyypistä ja laadusta riippuen ei saisi kuumua liikaa. Silloin loppuu virrananto kyky kesken ja akku kärsii semmoisessa käytössä. Kapasiteettiä kasvattamalla tai paremmalla virran annolla olevia akkuja käyttämällä pitäisi lämpöjen pysyä kurissa. Lisäksi jännitteet pysyisi paremmin ylhäällä ja kulku paranisi
Tapatalk