http://www.mbr.co.uk/news/just-in-yt...es-wicked-150/ tuossa on lontooksi jotain jupinaa noista YT:stä ...
Printable View
http://www.mbr.co.uk/news/just-in-yt...es-wicked-150/ tuossa on lontooksi jotain jupinaa noista YT:stä ...
Noissa 142 x 12 mm akseleissa oli muistaakseni eroja keskenään, mutta 142 napoja voi käyttää kaikkien akseleiden kanssa.
Esim. tuohon Shimanon E-Thru:n tilalle ei taida sopia Maxle tai DT Swissin RWS. Voin tarkistaa vielä asian kotona, mutta muistaakseni DT Swississä on erilainen tuo kahvan puoleinen kartio akselissa kuin Shimanolla. Maxle näyttää kartion kohdalta jokseenkin samanlaiselta kuin DT Swissin akseli.
Maxle:
http://www.chainreactioncycles.com/I...Full/60309.jpg
DT Swiss:
http://www.bikesonline.com/product_i...51979_zoom.jpg
Shimano E-Thru:
http://www.chainreactioncycles.com/I...Full/54897.jpg
Tuosta vielä RM:n Product Managerin selityksiä 142 x 12mm akselista.
^ jou, sama kuva mullakin tuosta yhteensopivuuskysymyksestä Shimano vs. muut. Mut sit muistelen et
myös maxlen ja DT:n kahvanpuoleinen kartio on hiukan erimallinen ja saattaa mennä ristiin tai sitten ei.
Jotta tuo x12- systeemi olis vielä sekavampi, niin jokunen runkovalmistaja tekee vielä omia akseleitaan
ja vastaavasti muotoileen noi dropoutin ulkopuolet eri lailla. Mulla on yks noista ja siinä 142x12 askeli ei
oo kahvallinen, vaan toimii päästä 6mm kuusioavaimella - akseli uppoaa kiristäessä kokonaan poraukseen
ja pääty on dropoutin pinnan tasalla. Syntacen oma x12 toimii tuossa, samoin DT:n RWS- akseli, mutta
johtuen tuota kahvasta + kartiosta, DT:n viritys jää aika ulos = ei perustetta käytölle.
Muuten kyllä olen tuon systeemin kannattaja, vaikka moinen perä tulikin fillariin ns. puskista - tilatessa
speksit vielä kerto normaalista 12*135:sta. Ne uralliset dropoutit on oikeesti kätsyt ja onhan toi tukeva,
vertaa sitä mihin tahansa. Onneks kaikki neljä takakiekkoa konvertoitu tuohon siististi.
No pärkkeleen pärkkele. Paska judanssi tuo spessun epästandardi.
Kysäsempä nyt tässä ketjussa kun tarkoitus on kaikesta huolimatta hoitaa enduro evoon kakkoskiekot niin oonko käsittänyt oikein ,että tällä setillä
http://www.bike24.com/1.php?content=...;pgc=6621:6622
saa hope II takanavan konvertoitumaan 142x12 sydeemiin kun valitsee tuolta Syntace X12 thru-axle systemin.
Tarkoitus ois laittaa hope/flow kiekoille kunnon sade/mutakelin renkaat. Aattelin vielä leikkiä kitkuilla niin ei viittis kokoajan renkaita vaihdella.
Jos takavaihtajan pikasäädön vara vaan riittää niin eipä sen säätäminen kohilleen pitäs hirveen iso vaiva olla.
Joudut säätämään myös ne rajoitinruuvit molemmille reunoille. Itse jouduin myös jarrusatulan keskittämään uudestaan, että taitaa silläkin puolen olla hienoinen ero.
Tuolla lisää t(/n)arinaa aiheesta.
^^ syklopaatti - toi linkki ei kerro mitä noissa seteissä sisällä on tai ei ole. Täys konversio-setti sisältää paitsi nuo 142:n vaatimat
pidemmät päätykupit, myös 12mm akselin napaan sekä sen X12- läpiakselin. Tartteeko tuota koko settiä, riippuu siitä millainen
akseli siellä navassa nyt on. Jos siihen on sopinut aikaisemmin 12mm akseli, selviää päätykuppien vaihdolla. Jos siellä on 10mm
sisäreiällä oleva askeli, niin sit tarttee sekin vaihtaa.
Juu 10mm akseli on nyt eli siis täys-setti pitää hommata. Tai siis tommonen.http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=47535
Ota näistä nyt selvää mikä menee mihinkin.:seko:
Voi v"ttu jos rajoitinruuvejakin pitää alkaa säätämään. Saattaa tosiaan päästä helpommalla ,että ajaa samalla takarenkaalla tai sit sisureilla ja vaihtaa vaan kumin.
Pitää se konversiosetti varmaan hommata jos ajaa kiekon paskaks niin ei tule ajotaukoo tai kisa jää ajamatta.
Voihan se olla ,että ne säädot oppii nopeeta ulkoo tyyliin tota ruuvia kierros ulos ja tota puol sisään ja vaijeria.....ja se on siinä.
Ei s""tana..:mad: Pääsis ,ehkä helpoimmalla kun ostas toisen rovalin kiekkosetin ja möis stanit pois.
^ Oli siellä kuvakin taka-akselin konversiokitistä:
http://www.bike24.com/i/p/2/9/22292_01_z.jpg
Vanhempaan Pro 2 napaan pitää ainakin vaihtaa tuo akseli ja siinä konversiopaketissa ei tule itse akselia mukana. EVO -malleihin muistelen lukeneeni että selviää pelkillä päätykuppien vaihdolla, mutta en tähän hätään löytänyt kyseistä tekstinpätkää.
Evo -malleissa tosiaan selviää pelkillä kuppien vaihdolla. Mulle ainakin tuli Just Riding Alongilta vakiona pikalinkkukupeilla ja lisävarusteena otin mukaan x12 konversiosetin, mikä oli siis vaan isommalla reiällä olevat kupit, mitkä oli ihan käsin vaihdettavissa minuutin työllä. Tämän perusteella olettaisin, että Evossa on vakiona jo riittävän iso akseli kaikille kiinnitystavoille.
-> syklopaatii, myy ennemmin ne spessuspeziaalit pois, jos johonkin saat hävitettyä ja jätät standardikamaa itselles. Sitten jossain vaiheessa, kun päivittelet kiekkoja niin sulla on sentään siinä vaiheessa kahdet sopivat. Tai voin mä myydä sulle yhden joutilaan ja sisäänajetun 142+ navankin toki :D
Tai myy spessun pois eikä ikinä osta toista? :D
Itse olen muuntanut tosiaan Pro 2'n 10mm läpiakselille koska maxlea ei vielä saa runkoon 135mm mitalla... tosiaan se akseli pitää naputella ulos ja kupit vaihtuu.
Siinä sitten voi käyttää valitsemaansa 10mm läpiakselia tai RWS akselia normi dropouteilla.
Nyt löytyi se tekstikin:
Täällä loput.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Justridingalong
(Äkkiä näyttäisi siltä, että vanhasta Pro 2 navasta saa tehtyä EVO:n vaihtamalla vain laakerit ja akselin, koska logoa lukuunottamatta napa on pysynyt muuten samana)
Jeps, saman kaivoin Hopen sivuilta:
"The old 15mm axle is now replaced with a 17mm version. This means total compatibility with Maxle and Maxle Lite (reg) 12mm bolt through."
Eli palaan olemaan oikeassa ;)
^^
Hmmm... siis kaupasta tullessa ProII EVO-navassa voi olla 10mm tai 12mm akseli. Jos siinä on 12mm jo valmiiksi niin selviää päätykuppien vaihdolla.
Oletus taitaa kuitenkin olla (pikalinkku-) 10mm akseli, ainakin mulla oli :seko:
edit: olin väärässä, 12mm akseli siellä tosiaan on(!), sehän onkin vielä hauskempaa & kätewämpää!
Hope tai joku "paja" vois alkaa muuten valmistaa spessu/roval 142+ -yhteensopivaa kasettirunkoa Hopen napaan. Sellainen pidempi 2mm spacerilla sisäreunassa. Olisko tuo nyt isokaan juttu, säästyis spessumiehet säädöiltä :)
Tai jos pienimipiä takarattaita ei tarvii niin laittaa 2mm prikan kasetin alle editoi pakkaa sitten sopivasti, että saa lukkorenkaan kiristettyä :)
Minä käsitin noista yo. lainauksista, että EVO-malli nimenomaan tulee oletuksena x12 -sopivalla akselilla. Myöskään JRA:n valikoimassa ei ole navan valinnan yhteydessä edes mahdollista valita akselin kokoa ja noita erikokoisia kuppeja voi sitten ottaa lisävarusteena ja konversio esim. pikalinkku->x12 ja toiseen suuntaan käy teoriassa ilman työkaluja (heikkosorminen tarvinnee pihtejä/ruuvipenkkiä) hetkessä.
Ehkä alkaa mennä jo vähän OT:ksi tässä ketjussa vaikka hyödyllistä asiaa onkin.
Tämähän just on sitä tärkeetä tietoa siihen enskapyörän speksaamiseen. :)
Lisätään OT:en sellainen kuriositeetti et osaa ne muutkin (kun S-zed) olla suuresti viisaita - DT:n takanavoissa, ainakin
240:ssä ja 440:ssä jotka ei sylttytehtaalta suoraan tule 12mm akselia tukevina, on sisäakseli jonka sisämitta on 11,9mm.
Päivitys 12mm:ksi onnistuu helposti, tarttee vaan vaihtaa navan akseli muuten täysin identtiseen mutta 0,1mm sisämitaltaan
isompaan :cool:
Onko ne Spessun Enduro Evon Rovalit noin muutoin mistään kotoisin? Verrattuna kovin yleisesti tilattuun Flow /Hope settiin esim?
Minunhan tämä pitäs tietää kun molemmat omistan ,muttei mitään aavistusta.
Hope/flow settiä oon ajanut pikalinkkukiinnityksellä ja relevation keulassa ja traverseja 142x12 takana ja keulana fox36 van joten tottakai se on tuntunut jämäkämmältä kun pyörä jossa ne on kiinni on ihan eri kaliiberia.
Kai niitten ihan hyvät pitäs olla. Ainakin paljon kevyemmät kun hope/flow setti ja silti inan leveemmät.
http://www.specialized.com/fi/en/bc/...jsp?spid=64376
Ne on itseasiassa suht kevyet noin leveiks kiekoiks. Jostain oon lukenut ,että ois vähän letkut. Mitä en kyllä ihmetttele painoo kattoessa.
Tosin kestäviksikin on haukuttu webissä.
ite en oo huomannu mitään löysyyden tunnetta vaan tosi jämäköiltä tuntuu.
Jos jotain selvää eroo hakis niin nämä rovalien navat on paljon herkemmän tuntuset pyörimään kun hopet.
Jopa vähän maantiepelissä olevien campan neutronien kaltanen fiilis ,että kun pyöräyttää niin se kiekko vaan pyörii ja pyörii...millon se oikein pysähtyy:eek:
heh, no hyvältää kuulostaa sitten ja päivättäminen kevyempiin (mutta myös kestäviin) ei ihan pikku tai edes keskinkertaisella rahallakaan siis onnistu. Tosin Rovalien kanssa pitää pysytellä sisärenkaallisessa kokoonpanossa.
[QUOTE=kauris;1773376Tosin Rovalien kanssa pitää pysytellä sisärenkaallisessa kokoonpanossa.[/QUOTE]
Täh...Miksi ihmeessä?
Olin ymmärtänyt sitten väärin. Entistä parempi vain!
Enää puuttuu tuo tuo enduro evo, joka sinulla jo onkin :)
Olen edelleen kade. On se niin upea.
Vanne on teipattu tubeless readyksi samalla lailla kun stanin kehät. Rovaleissa teippi on vaan keltasen sjiasta sinistä.
Litkut vaan sisään ja ajoa.
Hyvän hankinnan teet jos evon hommaat. Ei oo kun positiivista sanottavaa pyörästä.
Suurin yllätys oli miten kepeesti pyörä liikahtaa ihan perus polkuajossa. Kiipeekin tosi hyvin.Todella teknisessä loivahkossa nousussa jopa stumpjumpperiakin paremmin.
Evo ei kyllä kiihdy lähellekkään niin sähäkästi kun stumpy. Siinä ehkä suurin ero ,mutta alamäessä tämä on ihan eri planeetalta.:)
Moro! Oon nyt muutaman vuoden ajellu etujoustosella (100mm) trekillä polkuja ja jonkin veran alamäkiä, sekä työmatkoja että kaikenlaista muutakin maastoa.
Uuden (tai käytetyn) pyörän hankinta kolkuttaa kovasti takaraivoa. Olen painiskellut seuraavan pulman kanssa: täpäri vai etujousto?
Polut joita tähän asti olen rymynnyt ovat melko nopeita. Pyörällä pitäisi päästä ajelemaan myös työmatkat (myös hiukan kaupunkiajoa ja ylämäkiä)
Hintahaarukka on jossain 1000-1500e. Focuksen thunder 3.0 2011 on herättänyt mielenkiintoni, mutta taitaa olla turhan paljon joustoa? Hirveää kiirusta minulla pyörän suhteen ei vielä ole. Kiinnostaisi vaan tietää mitä teilä olisi suositella? Muutama kaverion suositellu täpäriä, mutta paikallisen pyöräliikkeen ukkeli oli etujouston kannalla.
Kirjotan lisää tietoa myöhemmin jos tarvetta löytyy.
Kiitos!
Väärä threadi. Täällä majailee keskustelu mettäkoneista pitkillä joustoilla ja isoilla renkailla.
Täpäreitä monipuoliseen polkuajeluun
29ereitä, jotka aika monipuolisia mainitsemaasi käyttöön
Radoneista lötyy hintahaitariisi jo ihan kelvollisia xc-täpäreitäkin
Lisää ketjuja löytyy paljon hakusanoilla xc/trail/täysjousto/täpäri/29/jäykkäperä. Googlen site-haku toimii paaljon paremmin kuin foorumin oma.
Kyllä Perus Näätä on ihan oikeassa topikissa. Mää ajan päivittäin kolmisenkymmentä kilsaa 180/170 notkuvalla Mondraker Zenithillä. Kangasalta kun ajaa Hervantaan, niin se on harjuista johtuen pelkkää ala- ja ylämäkiajoa ja kaupunkiajoa. Kyllä enskapyörällä työmatkat sujuu. Varmaan jonkun mielestä ne sujuisi jollain muulla pyörällä vielä paremmin. Kannattaa muistaa, että täpärin kun kerran otat, et enää koskaan vaihda jäykkikseen.
Varmasti enskavehkeelläkin työmatkat ajaa, mutta se ei todellakaan ole siihen paras laitos. Ajaa sitä töihin vaikka dh-pyörällä, jos ei muuta ole ja harrastusajo on sitten alamäkeä. Eli kyllä ne pyörän vaatimukset tässä tapauksessa tulee siitä muusta käytöstä. Hintahaitari asettaa myös rajoituksia ja puoltaa lyhyempää joustomatkaa.
Eli jälleen ensimmäiseksi pitäisi selvittää se käyttötarkoitus eli kuinka paljon mitäkin ajoa tulee. Jos on tarkoitus ajaa rymistellen vaikeampia polkuja ja nauttia vauhdista lähinnä alamäissä niin enskapyörä on oikea väline. Silloin kannattaa myös suosiolla unohtaa ne jäykkäperät. Jos on taas tarkoitus ajaa helppoja polkuja tasaisen sujuvalla vauhdilla ja työmatkaa niin eipä siihen käyttöön enskapyörää kannata hommata vaan xc/traili-pyörä.
Höpöhöpö, mulla on ollut kaksikin täpäriä lenkkikäytössä, mutta nykyään on taas jäykkäperä. Ihan puhtaaseen DH:seen löytyy tietty täpäri, kisoissakin kun täytyy yrittää pärjätä, mutta kaikkeen muuhun ajoon kunnon rytyytystä kestävä jäykkäperä on aika kiva. Ei tarvi ajaa niin hemmetin kovaa että ajaminen on hauskaa. Mulla ei reisissä riitä potku, että jokapaikassa pääsis jonkun enskapyörän vaatimaa vauhtia.
Tosin joustopyörää tulee joskus oikein pitkällä lenkillä ikävä, kun ei enää jaksaisi nousta penkistä ylös. Niin kauan kuin voimia riittää, tykkään jäykkäperän vaatimasta aktiivisemmasta ajotyylistä.
Se sun väline näyttääkin kyllä aika hauskalta ajaa ja hyvin tulee DH-ränniäkin alas :) Tuommoinen olis varmaan hyvä treenivehjekin lyhyille lenkeille, kun pitäis putkelta runnoa. Nyt kun ei taas ole uusia haaveilun kohteita näkyvissä niin olisikohan joku tuollainen se seuraava, hmmm... :D
@Verska-Vesa: Ymmärrän mitä koitat sanoa, mutta korjataan nyt hieman tuota ettei enskapyörä vaadi aktiivista ajoa. Ihan yhtälailla täysin aktiivisesti sitä jumpataan ja paiskotaan, kun kaahataan pitkin polkuja. Tyyli ja tekniikka vaan on hieman eri kuin jäykkäperällä aktiivisesti ajettaessa...
Juu, mutta enskapyörällä täytyy olla paljon vaativampi reitti tai sitten täytyy polkea aivan hullun lailla, että sillä pääsee äärirajoilla ajamisen fiilikseen. Jäykkäperällä pystyy ajamaan myös nuo vaikeat reitit, joskaan ei välttämättä yhtä kovaa, mutta se on ehkä vaan hyvä juttu, kun ei lenkillä jaksa kauheasti suojiakaan pitää päällä.
Huom. , yllä oleva ei nyt liity endurokisailuun mitenkään, sinne tietty paras vehje on joustopyörä.
Editointia: enkä yritä väittää sitäkään, että jäykkäperä on ainoa oikea valinta lenkkikäyttöön. Itselleni se vaan tuntuu olevan tällähetkellä paras vaihtoehto, mutta pidätän okeuden muuttaa mielipidettäni tulevaisuudessa. Joku lyhytjoustoinen ei-xc-pyörä voisi olla kanssa mukava, tyyliin Ragley 10-4, Banshee Spitfire, GT Distortion ( vaikka GT:tä en kyllä huolisi I-driven takia, mutta muuten mielenkiintoinen pyörä).
Aaah! Saisko lisää offtopikkia.
Kiitos.
Onhan nykyään noita enska/AM -jäykkäperiä, kuten esim. Ragley Blue Pig ja Bagger, joissa loiva ohjainkulma ja sovitus pitkäjoustoiselle keulalle. Aika vähän niitä kuitenkin on näkynyt ainakaan kisoissa, mutta tiukalla budjetilla tai tietynlaisella asenteella liikkuville voivat olla ihan toimiva vaihtoehto? Mutta jäykkis vs. täysjousto -väittelyyn ei kyllä jaksais mennä.