Sen verran halpaa kamaa etten alkaisi leikkimään, voi olla aika sotku kun sylkee öljyt ulos. Nuo jarrut taitaa olla vanhempaa/halvempaa sarjaa ja nykyiset insertit eikä oliivit toimi. Toisaaltaan, ainahan sitä voi kokeilla.
Printable View
Sen verran halpaa kamaa etten alkaisi leikkimään, voi olla aika sotku kun sylkee öljyt ulos. Nuo jarrut taitaa olla vanhempaa/halvempaa sarjaa ja nykyiset insertit eikä oliivit toimi. Toisaaltaan, ainahan sitä voi kokeilla.
Satulatolpan ilmoitettu mitta, onko se satulan kiskoista tolpan päähän vaiko vaan se putkiosa (joka uppoaa satulaputkeen)?
^Yleensä satulakiskoista putken alapäähän.
Kun ei ole tarvinnut milloinkaan ostaa nestejarruja pyörään niin kysyn tuleeko ne aina valmiiksi ilmattuina? Jossain olen nimittäin nähnyt mainosteksin missä sanottiin jarrujen olevan valmiiksi ilmattu, eli nesteet olisi jo sisässä.
Kai ne yleensä tulee, mutta kannattaa kyllä ostaa samalla tarvittavat ilmaustyökalut. Yleensä kaapeleissa on reilusti liikaa pituutta.
Vaikka lyhennyksestä selviäisikin ilman ilmausta, niin tulet tarvitsemaan ilmausta vielä joskus.
^^Yleensä valmiita asennettaviksi mutta letkut todella liian pitkät. Joissakin sarjoissa valmiiksi mukana oliivi ja insertti eikä lyhentäminen ole rakettitiedettä. Tietysti oma luku on rungot joissa sisäiset viennit.
Viimeksi omasta projektista lyhensin, takajarrun letkun laitoin kulkemaan rungon sisälle ja etujarrua vain lyhensin. Etujarrua ei tarvinut ilmata ja takajarrukin hoitui yläkautta. Ilmaussetti kyllä hyödyllinen hankinta, parilla kympillä saa jo riittävän.
Niin shimanon maantiejarruja ei käytännössä pysty ilmaamaan ilman yläkannua.
Nyt kun tankonauhat on vaihdossa niin jos uusis samalla vaijerit. Onko merkitystä mitkä vaijerit ja kuoret (vaihde/jarru) laittaa r7000 kahvojen kaveriksi?
^^En huomannut että kyse maantiejarruista.
^Itse käyttänyt pitkälti JagWiren vaijereita, maantiepyörässä nyt jotkut kevyet. Toisaaltaan jos ei halvimpia hanki niin kaikilla tulee toimeen.
SP41 kuorta ja opit-slick sisään. Tämä kombo taitaaa olla halvemmissakin seteissä.
Jarruvaijeriksi kannattaa laittaa duran polymer vaijerit. Ne ovat oikeasti kevyemmät käyttää. Koko setti tietystikkin. Noi polymer vaijerit sitten vaatii myös r7000/8000/9100 tason jarrut. Ei saa asentaa vanhoihin.
Edit: Itseasiassa kannattaa ottaa tämä vaijerisetti, koska mukana tulee myös takavaihtajan lyhyt pätkä rs900 kuorta. Tällaista en ole aiemmin huomannut myynnissä.
Jep kiitti. Taidan kokeilla noita da9000 vaijereita. Jos en paikallisista löydä niin pitänee tilata verkkokauppa.comista, niin ei tarttee odotella.
Saakohan tektron v-jarruihin varaosana sitä osaa mihin kiinnittyy se jousi? Jousen kiristysruuvin kierteet on menneet toiselta puolen. Toimivat ihan ok ilmankin, saa keskitettyä ainakin tällä hetkellä, mutta olishan se kiva jos säätövaraa olisi...
https://i.imgur.com/3caLVPUl.jpg
Itse laitoin Tektron Oryx vanhaan länkeen käytetyn flättipolkimen piikin. Sitten korkkasi muutaman vuoden päästä kierteet längestä, joten toispuoleisesti on siitä lähtien kiristelty palautusjousta. Kun en ole viitsinyt uusia jenkojakaan tehdä ja homma on toiminut nykyisellään.
Mutta siis uusi jenkakin voisi olla poikaa.
Ei vastausta kysymykseen.
Eihän tuollainen koko jarru maksa kuin 10-15€, mutta periaatteen vuoksi ärsyttäisi vaihtaa tuollaisen vian takia... No toistaiseksi toimii ilman kiristelyä niin antaa olla, voipi olla että menee tuolla hamaan ikuisuuteen
Olen laittanut samanlaisessa tilanteessa sopivan puu-/peltiruuvin tilalle. Hyvin on toiminut.
Cyclon (~10 vuotta vanha Focus Mares Ax 3, 2x9, V-jarruilla) vasen vaihtaja ei halua tiputtaa pienemmälle eturattaalle. Siis nimenomaan se vaihtajan vipu, tuntuu että se ei ota kiinni siihen johonkin, mihin sen pitäisi. Aikansa kun räpeltää, niin jostain reunalta se lopulta tarttuu ja saa vaihteen vaihdettua. Jotkut Tiagrat ne vissiin on. Onkohan moisille jotain tehtävissä itse/huollossa, vai meneekö vaihtohommiksi? Ja jos menee, niin mikä siihen menee? Toimiiko tämän päivän Tiagra 2x10 kahva (vasen) tai Sora 2x9?
Saa etuvaihtajan toimimaan noillakin kahvoilla, kunhan jonkinlainen tönäri homman tekee.
Huoltona tai siis säätönä vois yrittää löysätä vähän vaijeria ja säätää vaihtajan alarajoitinruuvilla ketju pienemmällä rattaalla sopivan lähelle ratasta, nyt vaijerin ei tarvitse olla kuin sen verran kireällä, että se vetää isommalle oikeaan kohtaan. Säädettäessä takana ketju isoimalla rattaalla.
Yleensä vaijerin kireydeksi riittä sellainen löysät pois taso. Sitten jokin on rikki jos tällä ei toimi, kahvan mekanismiin suhaus öljyä, tietty.
Kuulostaa rikkonaiselta vaijerilta. Tai sitten kahva on täynnä moskaa.
Tsekkaat ensin vaijerin. Jos on ehjä, niin sen jälkeen kahvakumit pois, keula alaspäin ja vuorotellen koneiston sisään brake-cleaneria ja paineilmaa. Ehkä painevesikin toimii, mutta kahva pitää tietysti saada täysin kuivaksi vesipesun jälkeen. Sitten perään jotain ohutta sprayvoitelua ja rasvaa vielä päälle.
Onko nuille nykyajan flat polkimien välyksille jotain ite tehtävissä? Uudelleen rasvaaminen ja kiristäminen ei ole auttanut kuin hetkeksi.
Varmaan täysin merkki- ja mallikohtaista. Välyksen säädöstä en ole kyllä kuullut polkimien kohdalla mutta osaan saattaa saada varaosina jotain tilalle. Luultavasti uuden ostoksi kuitenkin menee. Ja ehkä kannattaa vaihtaa merkkiä jos ei mahdottoman pitkään kestäneet.
Jos valmistajalla on tarjota huolto-ohje, niin ehkä siitä selviää. Shimanolta löytyy ainakin ja laakerivälykset ovat kohtuu helposti säädetttävissä, vaikka ei välttämättä kaikissa malleissa.
Nyt pitäisi ensin määrittää "nykyajan flat poljin". Ei ne kaikki ole samanlaisia. Yksinkertaisinta olisi kertoa kyseessä olevan polkimen merkki ja malli.
Pari eri merkkiä testannu, tarkotan sitä sisempää muovista/nailon liukulaakeria, taitaa suurimmasa osasa olla tuo laakeri malli?
^Merkki vois olla poikaa. Vähemmän flättien kanssa touhunnut mutta hyvin simppeliä ainakin Shimanon säätö ja pitänyt säädöt.
Puslan väljyyttä ei voi säätää kuin vaihtamalla pusla.
Rasvan ahtaminen väliin hieman hillitsee kolinaa.
Liukulaakereita käytetään etenkin halvemmissa polkimissa niiden yksinkertaisuuden vuoksi. Keraamiset kestävät muovisia paremmin. Kuulalaakerit kantavat päittäistäkin kuormaa ja ovat säädettävissä, haittana kova kuorma pieneen laakeriin.
Olisin laittanut "mistä näitä saa... "-ketjuun mutta en ole keksinyt tarvikkeelle nimeä.
Eli tarkoitus olisi vaihtaa cyclocrossiin vaihdevaijerit kun edellisillä ei oikein pelitä, mutta paksun vaijerikuoren lisäksi tarvitsisi ohutta muovikuorta muutamaan paikkaan. Vaijerit on ennen olleet ohuen kirkkaan muovikuoren sisässä rungon sisällä ja rungon alaosan kiinnikkeen kohdilla, mutta tuollaista kuorta ei tullut Shimanon vaijerisetissä. Millään en Googlaamalla löytänyt tuolle ohuelle muoville nimeä, osaisiko joku vinkata mistä sellaista kannattaa etsiä? Ja jos saisi ihan Suomesta nettipuljusta niin olisi plussaa.
Tuollaistako tarkoitit, mikä se nyt olisikaan suomeksi?
https://r2-bike.com/SHIMANO-Cable-Li...-Wires-1800-mm
Edit: Bikesterissä "suojus"
https://www.bikester.fi/capgo-bl-vai...m-M123752.html
Kiitokset, pistin tilaukseen tuota ekaa!
Itseasiassa tilasin aiemmin itse tuota Bikesterin "suojusta" luullen että se on oikeaa tavaraa ja se oli kyllä ihan vastaavaa Shimanon setin perus ulkokuoren kanssa, eli metallikuori jonka päällä muovi... Mutta ompahan nyt sinistä sellaista niin sopii pyörän väreihin.
Teflon-Cable Liner for Schift-/Brake Wires 1800mm
Meni ketjut poikki Insera X-Cross pyörästä.
Olen tässä Pk-seudulla. Kannattaako ostaa suoraan uudet ketjut vai saisiko noi vain uudella liitospalalla kiinni jos vie huoltoliikkeeseen?
Uutta liitospalaa vaan, jos ei monia tuhansia ajettu.
Pakka menee myös vaihtoon uudella kettingilla, jos monia tuhansia ajetu.
KMC liitintä ja ajo jatkuu.
Ok, kiitos nopeasta vastauksesta.
Tuota takapakka asiaa en miettinyt, onkohan vähän myyntimiesten keksimä juttu lisämyynniksi vai onko tosiaan niin että uusilla ketjuilla ei voi vanhaa takapakkaa käyttää?
Kannattaako kokeilla pelkät ketjut ensin? Tarkoitus minimoida kulut kun tuo pyörä ihan kauppareissuihin vain.
Uusi ketju hyppii pakan hampaiden yli kun pistää reilusti painetta pedaaleihin. Siis jos pakka liian kulunut.
Itellä roadlitessä panin 15000km kohdalla taas uuden ketjun ja hyppi yli niin ajellut sitten vanhoilla venyneillä ketjuilla voimansiirtoa loppuun. Nyt mittarissa 28000km.
Pelaa vielä ok mutta kesällä ajattelin uusia kaikki rattaat. Dura acen rattaat kyseessä.
Eturatta(iss)akin voi esiintyä luistoa uudella ketjulla jos on paljon ajettu.
Ex:lle hommattiin kevättalvella ihan asiallinen (hintaansa nähden) jäykkäperä maastosähkis joka on muuten aivan pätevä peli komponenteiltaan, mutta jarruina nuo Shimanon halvimmat MT-200 jarrut jotka ei maastossa kyllä tunnu toimivan muun pyörän tasolla. Onko noiden toimintaa mahdollista parantaa mitenkään helposti (uudet palat + levyt yms.) vai onko ainoa vaihtoehto vaihtaa vain kokonaan paremmat tilalle?
^Jos Shimanossa haluaa pysyä niin SLX oiva vaihtoehto. Kaverin pyörään juuri vastaavan vaihdon tein ja selkeästi parani. Toisaaltaan nuo halpikset meni vanhaan teräs täysjäykkään kaupunki käyttöön eikä nekään aivan surkeat ole.
Itsellä vaihtuu (sähkö)täpäriin viikon sisällä nuo SLX:n nelimäntäiset varsiot (alkuperäisissä Shimanon 420:ssä on nuo jarrun männät takellellut sen verran usein että hermot meni, enkä niihin ehan täysin tyytyväinen ole ollut muutenkaan...), luotto siihen että on hyvät, on korkealla...
Mutta nuo SLX:t olisivat "helmiä sioille" tuossa tapauksessa mistä kyselin, kun ei kyseinen kuski tuli ikinä "niin hyviä" jarruja omalla ajollaan tarvitsemaan. Ja saattaa olla että minua harmittaa noiden MT-200:n toiminta enemmän kuin kuskin/pyörän omistajan, niin saattaa olla että häntä ei innosta laittaa 300€:a (kun levyt varmasti vaihtuisi myös) jarrujen vaihtoon...
Siksi meinasin voisiko nuo MT-200:t saada hieman parannettua vaikkapa uusilla paloilla ja levyillä (itseltäni esim. löytyisi melkein uudet SM-RT64 levyt mitkä voisin tuohon käyttää).
Eli kyseessä siis tosiaan EX-naisystäväni pyörä joka on "minun vastuullani", mutta en nyt kuitenkaan viitsisi itse siihen kauheita summia laittaa ja omistajalle saattaa olla vaikea perustella miksi pitäisi muutama satanen laittaa osiin rahaa kiinni kun hän niin niin tyytyväinen uuteen (alle 2kk. ollut käytössä) pyöräänsä...
Levyinähän tuossa pyörässä on Shimanon SM-RT10 180mm levyt, jotka käsittääkseni ovat myöskin ne Shimanon halvimmat jarrulevy versioit.