Tuollainen 10€ kiinaihme on aina hintansa arvoinen.
Mulla on pari tällaista, toinen kypärässä ja toinen tangossa. Hyvin näkyy, suosittelen.
Printable View
Virpille ja monelle muullekin tämän ketjun kyselijälle voisi sopia oma valintani iTP Eluma SA2, eli kahdella AA-paristolla tai -akulla toimiva lamppu. Työmatkapyörään hankin Fenixin pidikkeee, johon Eluma sopii. Tehonsäätöalue on laaja 5-190 lumenia, normaalisti on riittänyt jokin puoliväliteho, suurinta olen käyttänyt pääasiassa sadekelillä muun liikenteen seassa pyöräillessä. Lamppu on tukevaa alumiinia o-regastiivistein.
Vastaavia lamppuja on tarjolla aika monelta valmistajalta, Suomen hinnat noin 45-60 €. Minun valintani ratkaisi monpuolinen tehonsäätö erillisellä kytkimellä, virtakytkin on vain virtakytkin.
Lampun tietoja: http://www.taskulamput.fi/tuote/task...sa2_r2_190_lm/
Ai kun kiva, täällä oli jo kannanottoja kyselyyni. Cateyen lamppu maksoi sellaiset 50egee. Joten kohtuuhintaisena pitäisin vielä sellaista satasen huiteille menevää lamppua jos se olisi selkeästi parempi kuin Cateye. Tuo mun lamppuni valaisee vain niin pienen alueen, kaipaisin hieman laajempaa valoa.
Mulla on kyllä kaksi noita Cateyen lamppuja jos ne laittaisi kummatkin stongaan kiinni niin sittenhän olisi kaksinverroin enemmän valoa. Se vaan ettei stongassa ole oikein tilaa toiselle lampulle, sitten pitäisi poistaa jotain muuta. Talvella en tietysti tarvitse matkamittaria kun huviajoa ei juuri tule ajeltua. Duunimatkan pituuden jo tiedänkin, eli siihen en mittaria tarvi.
Toisaalta tuo kypärälamppu olisi kiva kun sitä varten ei tarvi poistaa stongasta mitään. Mutta jos ei siitä meikäläiselle olisi hyötyä niin en sitten tiedä. Ihan pyöräteitä vaan ajelen.
Toki ledistä lämpö kulkeutuu johtumalla esim. valaisimen kuoreen. Mutta ennen kuin lämpö alkaa johtumaan lediä ympäröivissä rakenteissa lämpöenergia on niihin ensiksi siirtynyt sm-säteilynä, eli lämpösäteilynä. Eli myös ledien kohdalla kaikki niihin syötetty energia säteilee ympäristöönsä erilaisina sm-säteilyinä, olkoonkin, että tämä energia hetikohta alkaa siirtymään johtumalla ja sitten taas osin sm-säteilynä valaisimen kuoresta ilmaan.
Itselläni on yhdistelmänä. Ihan toimiva yhdistelmä jolla näkee kyllä. Tuo kypärävalo patterikoteloineen painaa jonkin verran mutta voihan sen kiinnittää myös esim. pystytolppaan
Kypärävalo Fenix http://www.scandinavianoutdoorstore.com/valaisimet-ja-kiikarit/muut-valaisimet/hp-11/
Tankovalona Led lenser P7 http://www.scandinavianoutdoorstore.com/valaisimet-ja-kiikarit/kasivalaisimet
En nyt täysin ymmärtänyt mitä lämpösäteilyllä tarkoitat? Ledihän ei käytännössä lähetä UV- eikä lämpösäteilyä (IR), vaan vain näkyvää valoa (paitsi sellaiset ledit, jotka on nimenomaan suunniteltu lähettämään säteilyä UV- tai IR -alueella). Ellet sitten tarkoita jotain minimaalista matkaa itse ledin sisällä (ja silloinkin kyse lienee näkyvästä valosta?). Siitä muodostuvasta lämmöstä osa tietty päätyy itse ledin pinnallekin ja kylmempää ilmaa kohdatessaan muuttuu myös lämpösäteilyksi. Muistaakseni infrapunasäteilyn osuus ledin kuluttamasta energiasta on jotain prosentin-kahden luokkaa. Hehkulampussa taas lähes kaikki energia muuttuu infrapunasäteilyksi.
Kuvassa eri valonlähteiden emissiospektrien vertailua, tosin vain näkyvän valon alueella. Esimerkiksi hehkulampun emissio jatkuu korkeana pitkälle lämpösäteilyn puolelle, sen sijaan ledin emissio on suurin piirtein tuossa.
http://www.olympusmicro.com/primer/l...cesfigure3.jpg
Niin, lämpöhän on eräs energian muoto ja se ilmenee materiassa atomien ja molekyylien liikkeenä ja tämän liikkeen saa aikaan tässä tapauksessa sähkömagneettinen säteily (muitakin lähteitä on kuten gravitaatio). Eli perimmiltään ledin niin kuin kaikkien muidenkin lamppujen "hukkalämpö" on peräisin sm-säteilystä olkoonkin, että tämä lämpö sitten siirtyy pois valonlähteestä jossakin vaiheessa säteilemällä, johtumalla tai konvektion kautta. Näin homma menee siis tiukasti fysikaalisesti.
Ei pidä katsoa liikaa aurinkoon:cool:
Mites paristojen ja akkujen pakkaskesto - Kannattaako tuoda valot yöksi lämpimään? Itse nyt jättänyt laiskana tuon takavilkun pyörään aina yön ajaksi (pyörä viettää yönsä ulkona).
Tämä jo Kyllä nuo alkaliparistot tuntuvat siellä pakkasessakin kestävän. Itselläni oli kylmässä vajassa säilyttämäni "puotipyörässäni" koko viime talven paristot niin etulampussa kuin takalyhdyssäkin. Takavalon paristoja en ikinä joutunut vaihtamaan talven mittaan ja hyvin näkyvät vieläkin pelaavan. Etuvalaisimen paristot taisin kerran talvella vaihtaa. Tosin en sillä fillarilla kyllä hirveästi viime talvella ajellutkaan.
Sitten löytyy kyllä myös sähköfillari jossa Panasonicin Li-Ma akku ja sen olen kyllä aina tuonut sisälle lämpimään ja ladannut. Tämä jo ihan varoiksi, koska kyseinen akku on aivan järjettömän hintainen!
Perimmältään on koska Maxwellin yhtälöiden mukaisesti sähkövirta generoi aina ympärilleen magneettikentän ja tämä SM-kenttä saa sitten vastuksen molekyylit liikkeeseen niiden atomien elektronien viritystiloja muuttamalla. Eli syntyy lämpöä.
Mutta, nyt ollaan varmaankin jo eksytty turhan paljon ohi näistä fillarivalaisimista hieman tuonne ydinfysiikan puolelle! Toki, voisihan tähän vielä sekoittaa vaikkapa kvanttimekaniikkaa ja yleistä suhteellisuusteoriaakin:)
Muistakaa sitten että kypärävalo ei täytä lainsarkaa polkupyörävalona vaikka sen asian hyvin ajaisikin. Polkupyörän lakisääteinen valo pitää olla kiinteästi pyörään asennettu ja alle 1,3 metrin korkeuteen maasta mitattuna sekä sen tulee antaa jatkuvaa valoa (vilkutin ei siis ole laillinen)
Tuo lainkirjain toki täyttyy millä vain patteriflikalla jonka voi hankkia tehokkaan kypärävalon kaveriksi :-)
Varauksenkuljettajien (elektronien) epäelastiset törmäykset väliaineessa siirtävät osan energiasta väliaineen atomien satunnaiseksi liike-energiaksi eli lämpöenergiaksi. Molekyylit eivät virity jos sähkökenttä ei ole niin voimakas että tapahtuu läpilyönti. Tasasähkö generoi ympärilleen vain staattisen magneettikentän joka ei ole SM-kenttä. Vaihtosähkö generoi johteen ympärille sekä magneetti- että sähkökentän (SM-kenttä) joka säteilee energiaa (antenni) mutta sillä ei esim. pyörän dynamon kaltaisessa sähkönsyötässä ole merkitystä. Ydinfysiikka ja suhteellisuusteoria eivät tällaisessa tilanteessa liity asiaan mitenkään.
Muutama tarkentava kysymys Eskolle(saa muutkin vastata).
Ennen ajattelin, että ulos tulee tehoa 1.5mW*lumenit ja loput jää lämmöksi, mutta näin se ei selvästikään ole.
- Löytyykö jostain taulukkoarvoja siitä, paljonko jää lämmöksi lediin, kun siihen mennyt sähköteho ja ulos tulevat lumenit tiedetään? Tämä asia pitäisi olla tiedossa jokaisella ledien jäähdytyksiä mitoittavilla (DX:n lamppujen tekijöillä ei aina ole).
-Onko ajatus oikea, jos tuota tehokkuutta lähtee jäljittämään periaatteelle, että laittaa tämän käyrän:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Luminosity.png
Ja ledin käyrän päällekkäin ja alkaa hakemaan eri aallonpituuksilla silmän herkkyydellä korjattuja arvoja (esim. noin 500nm, herkkyys noin 0.3) jne. Creen XM-L käyrästä esim. näkee, että 450nm kohdalla on paljon säteilyä , mutta silmä tätä ei paljon näe eli hyötysuhde on tässä kohtaa huono.
-Olenko edelleen aivan pihalla tästä hyötysuhdeasiasta:o?
Ajattelin mitata paljonko ledi tuottaa lämpöä eli XM-L kiinni jäähdytyslevyyn ja samaan levyyn kiinni 50W tehovastus. Ensin ledille vaikka 2A virtaa ja odoittelua niin kauan, että lämpö tasaantuu (sähköteho tiedossa) ja sen jälkeen vaihdetaan piuhat vastukseen ja tehon säätöä niin pitkään, että jäähdytyslevyn lämpötila tasantuu samaan lämpöön, kuin led sen lämmitti eli ajatus on saada näin selville paljonko led lämmittää levyä. Onko joku jo tehnyt vastaavan kokeen esim. CPF:llä?
Onko tästä vähän tarkempaa tietoa, tyyppiä tai onko mallia monta pientä lediä, samanlaisia, kuin kaukosäätimissä on, vai vain yksi tosi pieni ja kirkas led? Jos jotain tietoa lumeneista (lm) on niin helpottaa myös. Mitä pattereita ja montako lampussa on ja kauanko ne kestää? Ja mikä olisi toivottu paristojen kesto uudessa?
En ole nyt aivan aivan varma siitä mitä tarkoitat?
Lämpösuunnitteluun löytyy kyllä ledivalmistajilta ohjeet pdf:nä (ainakin Creeltä), mutta itse en ole niitä tutkaillut.
Ainakin tämä (en ole itse lukenut kuin vähän):
http://www.candlepowerforums.com/vb/...ste-75-as-heat
Käyrällä tarkoitin sitä, että noin karkeasti näkyvän valon alueella (parhaiten CW osuu kohdalle) kerroin on pyöreästi 0.5. WW on Creen käyrien mukaan tehokkaampi eli käyrät korkeammalla, mutta valitettavasti silmän herkkyys on huonompi tällä alueella eli ihmissilmälle hyötysuhde on huonompi, kuten lm/W arvotkin kertoo. Lämpömielessä ledistä lähtee enemmän lumeneja ulos, eli lämmöksi menee vähemmän (on kyllä täysin MUTU:a). Nopeasti katsoen kaverin mittaukset osoittivat, että lämmöksi menee 69-82%, keskiarvo 75%.
Itseäni lainaten:
Eli samalla hehtaarila olen CPF:n kaverin kanssa.Lainaus:
Ledien ns.hyötysuhde näkyvän valon suhteen on noin 15-20% ja jonkin verran tulee ulos silmälle näkymätöntä säteilyä, mutta kuitenkin sisään menevästä tehosta lämmöksi menee(jää lediin) arviolta 70%.
Hyvin harva akkukäyttäinen led valaisin pääsee edes 100lm/W hyötysuhteeseen, kun otetaan mukaan driverin häviöt ja taskulampuissa nämäkin jää lämmöksi samaan pakettiin.
Helpoin tapa mitoittaa DIY projektissa jäähdytyselementtiä on olettaa, että koko sähköteho menee lämmöksi (virhe turvallisella puolella). Suurin muuttuja on kuitenkin ympäröivän ilman nopeus jäähdytyselementtiin nähden ja ilman lämpötila.
Jos datalehteen viittaat, niin niiden Creen käyrien korkeudet eivät ole toisiinsa verrattavissa. Ne on normalisoitu niin, että jokaisen käyrän korkein piste on sadassa prosentissa.
Njoo, olin myös vissiin unohtanut mahdollisesti joskus lukemani (tai silmäilemäni) jutut. Toisaalta, esimerkiksi tuo 31% tehokkuus (69% hukkaan) saatiin, kun XM-L T6 -lediä ajettiin kolmella watilla. Jos nyt oikein käyristä ja binneistä laskeskelin, niin tuolla teholla ajaen ledistä pitäisi lähteä noin 125-130 lumenia per watti. Eli vähän päälle kolmasosa "teoreettisesta maksimista" (joksi kuvittelen jossain nähneeni luvun ~360lm/W, tällaisille ledeille siis). Korreloi kuitenkin aika hyvin mitatun 31% tehokkuuden kanssa. Pienemmillä virroilla/tehoilla hyötysuhde olisi ollut parempi.
Kelvolliselle ajurille voinee olettaa 90% hyötysuhteen, ja linsseille/heijastimille/laseille 75%-90%. Joten kyllä niitä häviöitä siitä sitten nopeasti kertyy.
Täällä on taas keskustelu mennyt siihen suuntaan, että allekirjoittanut ei ymmärrä lukemaansa. Pitäisköhän perustaa ketju "fillarivalo for dummies"?
^Nooo "valoviisaat" neuvovat kuitenkin välillä tavan väkeä myös :). Eli ihan alkeiskysymys: onko kiinteää valoa näyttävä led kuitenkin taajaan vilkkuva strobo? Tarkkailin tihkusadetta valoni keilassa ja pisarat näyttivät lähietäisyydeltä ihan katkoviivamaisilta.
Vilkkuuhan sun katossa hehkulamppukin ~50hz taajuudella. Ja sun monitori vilkkuu ja...
Näppärä mies kalibroi nopeusmatkamittarinsa valolla... tietyllä nopeudella nappulat näyttävät pysyvän paikallaan. Vähän niinku vinyylisoittimen nopeus kalibroidaan hehkulampulla :)
Samasta syystä kun telkkarissa ja elokuvissa auton renkaat näyttävät pyörivän väärään suuntaan.
työmatkalla pyörätiellä pitäisi olla sellainen valo, ettei se häikäise vastaantulijaa, sillä hieman näkee pahimmat paikat/kuopat pyörätiellä ja sen valo herättää kaikki heijastimet ihmisten vaatteista.
Liian kirkas valo tulee käännettyä liian alas (ainakin mulla) ja sitten ei nää pimeässä jalka-, koira- ja pyöräninjoja. Tänäänkin mustissa oleva mies talutti mustaa koiraa, tuli pyörä vastaan briljoonalumenia kohti, ja kun kaikki me kohdataan, kukaan ei nää mitään.
Vilkkuvalot ei auta tuohon yhtään paitti jos ne vilkkuvalot on sillä isännällä ja koiralla tässä tapauksessa.
Tämä riippuu täysin käytetystä ajuripiiristä. Monissa ajureissa ledin himmennys hoidetaan pätkimällä ledin syöttöä pulssinleveysmodulaatiolla (PWM) ja monissa ajureissa taajuus vaikuttaa olevan olemattoman matala, joka johtaa siihen että vilkkumisen voi havaita esim. mainitsemallasi tavalla. Esim. kilohertsiluokan taajuuksia ei enää varmasti huomaa paljain silmin.
Parkkivalojen vilkkuminen johtuu aivan samasta asiasta. Videokamerahan ottaa peräkkäisiä hetkellisiä kuvia suhteellisen matalalla taajuudella ja toisen kuvan kohdalla ledi sattuu olemaan pimeänä ja toisen kohdalla ledi palaa, josta vilkkuminen johtuu. Myös takavalot toimii monessa autossa siten, että palavat normaalisti pulssitettuna ja "jarruvalojen" ollessa päällä jatkuvasti (kyseessä kuitenkin siis samat ledit). Tämäkin vilkkuminen varmasti häviäisi jos taajuutta nostettaisiin tarpeeksi.
Mikäs olisi se luotettava edullinen lamppu jota suositellaan valottomille työkavereille ihan työmatkoja varten joissa on välillä pimeitä kohtia? Kovin montaa kymppiä ei saisi maksaa etteivät kauhistu...
Antamaasi ~100e hintaluokkaan menee esimerkiksi:
Niterider MiNewt Mini 300 USB
+300 lumenia (=maksimiteho) riittää pilkkopimeillekin teille
+Valo ei kuitenkaan ole vielä niin kirkas, että vastaantulevat autot välkyttelisivät valojaan
+USB-latausta osaa työmatkalainen arvostaa, kun ei tartte erillistä laturia aina kuljetella mukanaan ja hävinneen latauskaapelin tilalle saa tietokonekaupasta parilla eurolla uuden miniUSB-kaapelin
+akku ei tyhjene yllättäen, sillä merkkivalo varoittaa kun latausta on jäljellä ~30min maksimiteholla
+kolmiportainen tehonsäätö
+-Toimii parhaiten >80mm stemmeillä, jolloin akun saa stemmiin kiinni. Vaihtoehtona suora tanko tai kiinnitys runkoon.
-Magicshinessa on halvemmat lumenit
-Niteriderin kypäräkiinnitys on huono
Käytännössa ko. lamppu valaisee pimeän tien noin 20-30m päähän ja valokeila on ainakin meikäläisen mielestä kohtuullisen leveä. Itse olen mukavasti ajellut pimeitä hiekkateitä ja isompia polkuja juurikaan vauhtia hidastamatta.
Jos taskulamppumaisuus ei ole tarpeen esim. muuhun käyttöön, niin satasen pintaan paras pyörävalo lienee vieläkin Philipsin Led Bike Light (http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tes.../index_en.html). En ole itse päässyt kokeilemaan, kun omat valot on halvempia.
Ja toki tässä tulee nyt perään joku sanomaan, että ei varmasti ole paras, koska Taikaloistosta saa samalla euromäärällä enemmän valotehoa, ja toinen, että halvemmallakin pärjää. Mutta tuossa on ainakin arvostelujen mukaan aidosti pyöräilyyn mietitty optiikka, tarpeeksi tehoa ja toimii "normaaleilla" akkuparistoilla osaten jopa ladata ne ilman erillistä laturia.
Tuollaisen Led lenser P7:n kävin eilen hakemassa fillariliikkeestä kun asioin muutenkin samalla suunnalla. Ajelin sitten illalla lenkin ja valo vaikutti riittävältä ainakin suht kuivalla asfaltilla. Myös vastaantulevien kävelijöiden heijastimet välkkyivät valokeilassa jo hyvissä ajoin ennen kohtaamista, joten sekin oli plussaa entiseen valoon verrattuna. Me like :)
Kiitoksia kaikille vastauksista. Tuo Adelainen ehdotus vaikutti myös oikein lupaavalta ja valotehojakin olisi enemmän, mutta nyt olen hankitani jo suorittanut ja olen erittäin vastahakoinen tilailemaan netin kautta mitään. Varsinkaan ulkomailta! Hui, kauhistus :eek: Ties vaikka tyhjentäisivät mun tilini samoin tein!
Tuo Philipsin Saferide on kyllä kokemukseni mukaan varsin pätevä fillarivalaisin. Siinä on valokuvio autojen lyhkäisten tapaan leikattu pystysuunnassa ja teho on ihan riittävä tiekäyttöön. Tämän Saferiden dynamoversio on testeissä pärjännyt oikein hyvin esim. kuuluisaan SONin Edelux lyhtyyn verrattuna.
Tästä Philipsin Saferidestä on siis saatavilla kolme eri versioita; akkukäyttöinen (usb-lataus), dynamokäyttöinen sekä sitten versio sähköfillareille. Tämä sähköfillariversio sisältää sisäänrakennetun laaja-alaisen DC-DC muuntimen ja dynamoversiossa on puolestaan muutaman minuutin seisontavaloa antava konkka. Halvin versio, eli dynamo sellainen kustantaa luokkaa 75 €.
Kylmyys heikentää akuista saatavaa virtaa, mutta parantaa niiden varauksen pitoa. Jos valosi lähtevät päälle kylminäkin, niin ei niiden tuomisesta sisälle ole kuin (hyvin minimaalista) haittaa. Jotkuthan ovat näitä ikuisuustestejä tehneet laittamalla Enelooppeja vuosiksi pakastimeen...
Akuilla ja paristoilla on myöskin eroja pakkasessa. Lyhyesti: jos ei toimi, vaihda enelooppeihin. Pitkästi: http://www.candlepowerforums.com/vb/....-freezer-test
Karvan alle 50e etelätuontina: http://www.roseversand.de/artikel/ph...ght/aid:489003
Pikaisen googlauksen jälkeen tämä näyttää kovasti samanlaiselta
http://brightstonesports.com/shop/in...light-set.html
Oon nähny tuollaisen ihan kivijalkaliikkeessäkin... ;)