Riippuu kehästä. Jos rengas pysyy tyhjänä hyllyllä niin se ei tipu, jos ei pysy niin tippuu :)
Prestan saa kyllä paikalleen kompuran jälkeen nopeasti mutta irti ruuvatessa rengas kyllä tyhjenee roadista täysin
Printable View
Riippuu kehästä. Jos rengas pysyy tyhjänä hyllyllä niin se ei tipu, jos ei pysy niin tippuu :)
Prestan saa kyllä paikalleen kompuran jälkeen nopeasti mutta irti ruuvatessa rengas kyllä tyhjenee roadista täysin
Päivän naurut tälle vastaukselle :)
Jos pysyy hyllyllä ei tipu jos ei pysy tippuu. Rengas tyhjenee kun venttiilin poistaa :)
Noinhan se menee :)
Jos venttiilit liimautuu, kannattaa pyöräyttää kiekkoa sen verran että ne eivät ole ihan ala-asennossa kun alkaa lisätä ilmaa. Sitten renkaan alaosassa oleva litku ei tuki venttiiliä niin helposti. Prestasielut ovat kulutustavaraa ja niitä joutuu ajoittain vaihtamaan, mieluiten ennen kuin ne katkeavat venttiilin sisään. Rengas tippuu vanteelta, jos rengas on liian iso kehään nähden. Eli molemmat vaikuttavat, samoin kehän sisäleveys. Väljyysongelmiin auttaa yleensä se, että vetäisee kehälle pari kierrosta lisää tubelessteippiä.
^ Just meinasin kirjoittaa samaa.
Mä laitan ruiskulla tuonne venttiilin ne litkut. Venttiili asennossa kellotaulua mukaellen siinä 8 ja 9 välissä. Pari kertaa ruisku ilmaa täyteen ja painaa männän voimakkaasti joka kerran. Jonkun verran se putsaa litkun jämiä venttiileistä. Ilman täyttö tietysti venttiilin ollessa klo 12 asennossa. En tiedä onko tuosta juurikaan apua mutta ainakin mulla aukeaa ihan normaalisti noi venttiilit. Vaikka Orangea litkua onkin.
Jotain varmaan teen väärin, kun koskaan en ole saanu prestaa rikki enkä myöskään tukkoon. Täysjoustossakin samat prestat olleet kohta 7 vuotta ja läskissä viis vuotta.
Vuodet ovat tietysti pikkaisen huono mittayksikkö kun puhutaan renkaiden tai tässä tapauksessa venttiilien kestosta. Renkaiden osalta pitäisi laskea kilometrit ja venttiilien kohdalla pumppauskerrat, erityisesti tien päällä minipumpulla suoritetut.
Tai se ainakin on minun havaintoni ja kokemukseni että prestaventtiilit eivät kovin herkästi väänny eivätkä mene rikki, jos on aina käytetty vain jalkapumppua jonka suuosan saa nätisti ja nykimättä irti. Sitä vastoin olen päässyt todistamaan pari venttiilin rikkoutumista tien päällä ja ne harvat kerrat - luullakseni kaksi reiluun kymmeneen vuoteen; kilomerejä en halua ajatellakaan - kun olen joutunut kokemaan prestan sielun katkeamisen, se on tapahtunut sisurilla johon olen vähän aiemmin pumpannut tarvittavat barit tien laidalla lenkkikaverien odottaessa...
Joo, minullakaan ei ole mennyt koskaan jalkapumpulla. Venttiilit rikkoutuvat ainoastaan silloin, kun kiireessä pumppaa käsipumpulla valtatien laidassa sisärenkaaseen ilmaa ja venttiili pääsee siinä vääntymään. Onneksi näitä rengasrikkoja on tapahtunut viime aikoina tosi harvoin, kun olen siirtynyt tubelessiin. Tuokin rengasrikko johtui siitä, kun renkaan repi rikki viiden tuuman naula, jonka tekemää reikää ei saanut enää Dynaplugilla pitämään.
Keskustelu ajautui prestan rikkoitumiseen. Siitähän ei ollut kysymys. Venttiili on ehjä mutta litku jumittanut sen. Liekö suurtakaan merkityssä missä renkaan asennossa litkut lisätään tai ilmaa lisätään. Ajaessa litku kuitenkin levittäytyy koko renkaaseen myös venttiiliin. Vaihdetaan venttiili ja katsotaan kuinka käy.
Luulen lukijoiden ymmärryksen riittäneen.
Mutta jatketaan typerällä kysymyksellä: eikö ajaessa keskipakoisvoima pidä huolen siitä ettei litku tunkeudu venttiiliin?
Tyhmä kysymys. Voiko litkut laittaa venttiilin läpi irrottamatta sielua? Ei ole tullut mieleen kokeilla.
No jos vaikka jostain sosiaalisen yhteenkuuluvuustarpeen takia haluaisi kokea pahan Tubeless ongelman.
Niin jos haluaa sen venttiilin tukkoon niin pumppaa venttiili alaasennossa.
Se venttiilin pää sieltä renkaan puolelta voi tietysti mennä tukkoon, mutta tuohan on ihan normaalia. Painaisee vaan kovempaa jalkapumppua niin aukeaa.
Itse venttiilit ei minulla ole varmaan koskaan menneet tukkoon, eli en oikein ymmärrä ongelmaa.
Niin se rengas paikkautuu parhaiten kun litku on reiän kohdalla. Keskipakovoima voisi auttaa paikkautumista, mutta parhaaseen tulokseen pääsee kääntämällä venttiilin alaspäin ja laskemalla ilmaa pois renkaasta :)
Veikkaan, että litku leviää renkaan sisällä aika lailla joka paikkaan eri syistä johtuen. Jos keskipakovoima selittäisi litkun pysymisen ulkosyrjällä, niin miksi selkä kastuu takarenkaasta lentävästä vesisuihkusta sateella ajaessa? Joku, jolla on iso rengas ja pieni kamera, voisi laittaa kameran litkutetun renkaan sisään ja postittaa videon tänne. :D
Kokemuksesta voin sanoa että sitä litkua/liimaan on ihan joka paikassa renkaan sisällä ja miksei olisi. Myös venttiili putkessa ja itse venttiilissä.
Venttiili vaihdettu ja vaihdon aikana rengas pysyi paikoillaan. Vaikeinta tässä oli reilu 80 000 asunkaan Kouvolasta löytää venttiiliä. Menee kuulemma niin vähän kaupaksi niin ei löydy hyllystä. Kyseessä onkin aika kallis tuote niin eihän tuommoiseen kauppias voi sitoa rahaa kiinni.
Hookles säikeeseen tämän joku tämän jo laittoi, kameralla kuvattu miten litku kieppuu renkaan sisällä.
https://youtu.be/0ICqChQU590
Äskettäin olin pumppu ostoksilla ja tästä syystä mukaan Lezyne Grip Dreive HV joka on letkulla. Markettipumppuihin tottuneena tuo oli hyvä ostos ja pikkusen laadukkaampi kun kympin pumput.
Otsikon aiheeseen. Giantin mukana tuli heidän litkupullot ja venttiilit, en ole vielä saanut aikaiseksi siirtyä tubelesin käyttäjäksi. Omat ajot ei ole HC maastoajoa ja vielä on sisärenkaat pysyneet ehjänä vaikka välillä on aika löysillä renkailla ajettu.
Insertit pitäisi laittaa ja samalla litkut sisälle joten kysymys kuuluu, onko Giantin litkut ihan ok vai laitanko suosiolla mettäkoneen litkua jota on käytössä mönkijän renkaissa?
Jos sulla pysyy sisurit ehjänä, et todellakaan tarvitse inserttiä, ja vaikkei aina pysyisikään, niin siltikään ei sille ole juurikaan tarvettia normihöntsäilyssä.
Tuokin on muuten totta.
Tieto siitä että renkailla ei voi mennä täysillä kaikkiin paikkoihin rajoittaa vauhteja ja kaatoja joka on loukkaantumisriskin kannalta hyvä asia. Siispä jatketaan ainakin toistaiseksi ilman inserttejä ja litkuja, jos/kun rengasrikkoja alkaa tulemaan niin katsotaan sitten tilannetta uudestaan.
Taidatte nyt hyvät herrat sekoittaa venttiiliputken itse presta venttiiliin eli sieluun. Itse venttiilin puhdistaminen on aika hankalaa litku liimasta ainakin sieltä venttiilin sisältä. Eikä presta venttiiliä pysty avaamaan. Vai haluatko Situm kertoa miten itse olet presta venttiilit avannut. Kuvasssa näkyvä messinkinen tappi joka menee venttiilin läpi. Tappi on reilu millin halkaisijaltaan jossa on musta tiiviste. Aika kellontarkkaa työtä tuon venttiilin puhdistaminen sisältä ja onko siinä mitään järkeä kun uuden saa eurolla ja itsellä venttiili kesti ilman puhdistusta 5 vuotta. Venttiili on niin ahdas että minä ihmettelen jos joku ihmettelee miten litku voi saada sen tukkeeseen. Sehän liiman tarkoitus on.
https://img.aijaa.com/t/00019/15065597.t.jpg
^toi on sielu. Se putki lienee runko. Koko roska on venttiili.
Täällä on uskomattoman vaikea keskustella. Joku noista kuitenkin hoitaa venttiilin virkaa eli laskee ilmaa sisälle ja ulos. Mikähän se mahtaa noista osista olla. Kun puhutaan että "venttiili" on mennyt tukkeeseen ihmetellään miten "runko" voi mennä tukkeeseen.
https://bas-shop.fi/p37419/schwalbe-presta-venttiili
Jatkakaa........
No jos puhut asiasta niiden oikeilla nimillä niin helpottaa kummasti. Linkkisi takaa löytyy presta-ventiilin sielu. Sielu+venttiilin runko tekee venttiilin. Kyse ei ole siitä, mitä sielu maksaa, vaan kuten itse sanoit, ettei moista löydy kotikaupungistasi.
Toi on itse asiassa sellainen osa, joka on ollut mulla mukana jokaisella lenkillä joku 2005 lähtien, kun pumppasin maastossa kierrettävällä käsipumpulla ja irroitettaessa pumppua, lähti sielu lentoon komeassa kaaressa.
Ihanaa! Just tulin mökille ja ihmettelin, kun pyörää auton katolta ottaessa tuntui takakumi aika pehmeältä. Ilmaa sisään ja kohta taas pehmeä. Reikähän siitä löytyi melkolailla kahden keskinappulan välistä. Paikkasin pistotulpalla, mutta liekö kestää tuossa kohtaa ajossa? Nyt olis vaihtoehtoina pistää lisää litkua ja toivoa sen auttavan paikkauksessa tulpan kanssa. Litkua tosin mukana vain yhden renkaan tarpeiksi. Löytyy uusi rengas, jonka voisi laittaa paikalleen, mutta just on tullu uusi takarenkaaksi tarkoitettu kumi tullut postiin. Sit pitäis kuitenkin ottaa pois, kun pääsee kotiin ja vaihtaa varsinaiseen takarenkaaseen. Ehkä kuitenkin helpointa hakea sisäkumi ja ajaa sillä tän viikonlopun ajot. Ei tartteis sitten kahteen kertaan säätää litkujen kanssa.
Pistotulppa, esim. kuten Stänin NoTubes DART? Olen kyllä ajellut pitkät pätkät jollain tollaisella tai ns. kamelinpaskalla paikatulla ja litkutetulla renkaalla. Siis renkaan loppuun asti.
Joo, juuri tuota meinasin. Täytyy tsekkaa, josko lisäis vähän litkua vielä, kun ei tunnu ilma pysyvän. Jos ei auta, niin sit sisuria kehiin.
EDIT: kylhän se tuntui litkun lisäämisellä nyt pitävän. Ärsyttävä ominaisuus tossa Stans Flow S1 -kiekko ja Schwalben rengas -yhdistelmässä se, että tippuu rengas heti hyllyltä, kun paineet ottaa pois. Vanteeseen voi laittaa max. 37 psi painetta, niin ei saa ihan niin helposti napsahtamaan paikalleen. Nytkin jäi parista kohtaa vähän kinnaamaan ja ihan pikkasen woblaa. Ei jaksa nyt alkaa enempää säätämään, kun kohta vaihtuu kuitenkin pois. Ehkä se asettuu, kun sille antaa bike parkissa kyytiä. :D
Tulipas pitkästä aikaa vastaan vanne josta renkaat ei noussut sieluttomana edes Topeakin läskipumpulla. Pari kokeiltua rengasta ja vasta sitten co2-patruunalla kompuran puutteessa onnistui. Jos olis oma vanne niin teippaisin kierroksen teippiä lisää ainakin uran kohdalle.
Uusi rengas tuli ja huomenna aion asentaa paikalleen. Ekaksi pesen renkaat liuottimella, sitten saippuavettä kylkiin ja viimeisenä CO2:lla rengas paikalleen, varmuuden vuoksi. Toivotaan ettei vuoda kyljistä tälle kertaa (Terra speed tr).