Olisi ollut aika tylyä kuitata rasti liki 10 vuotta vanhalla kuvalla :D
Printable View
Vanha rasti 1824: Kallahden uimarantahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...758618a813.jpg
Uusi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...54af9a0153.jpg
Toteemi Iso-Antin puistossa. Rasti 1825.
"Big Andyn valmisti Markus Jusslin energialaitoksen käytöstä poistetusta sähköpylväästä. Suomi-Amerikka- yhdistysten liitto antoi asiantuntija-apua intiaanikulttuuriin kuuluvan toteemin oikeaoppisesta veistämistyylistä."
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...3c218ba578.jpg
Uudessakin on puuta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...94176a5d81.jpg
1823 jäi ikävästi kiireiden vuoksi hakematta. Oikeaan osoitteeseen selvästi meni, kun mäelle pääsi jo toinen tuhdimpi konkeli. Itse harkitsin vieväni sinne hitusen kevyemmän muovipyörän. Kai mäelle olisi maantiekengilläkin jotenkin päässyt? Olen seurannut vastaavanlaista onnistunutta tunkkausoperaatiota Porlammin Tornikalliolle.
1824:n kävin jo aamupäivällä etsimässä, mutta pyörää ei ollut mukana. Tai oli, mutta vain perheen pienimmäisellä. Tämä kuitenkin kieltäytyi osallistumasta rastin hakuun. :p
1825 oli suorastaan pakko hakea, koska ajohousut olivat jo puoliksi jalassa, kun kännykkä piippasi edellisen rastin menneen sivu suun.
Tuoreimman rastin sommittelu on valikoitunut tarkoin taiteellisin perustein sekä tietenkin siten, että mahdollinen kritiikki rajausta kohtaan olisi perusteltua. :cool::rolleyes::D
EDIT: Tästähän tuli jonkinlainen köyhän miehen tripla, kun Espoon ja Vantaan rastitkin roikkuvat vielä minun asettaminani. :seko:
Aivan, aivan, ei rastin hakemattomuus pelkästään rastin asettajasta ole kiinni. Tarvitaan se hakijakin. Joskus vain on niin, ettei ketään löydy. Rastin liikkumista voi tietysti edesauttaa vihjein ja uusin kuvin - ainakin rastiketju nousee foorumilla ylemmäs ja saa kenties jokusen harvinaisemman vieraan vilkaisemaan.
https://pic.useful.fi/aQgW_C2f0.jpg
Mutta et varmaan voi vakavissasi väittää, että yllätyt siitä, jos sanon, ettei rastikuvasta saanut oikein minkäänlaista otetta paikasta? Ensivaikutelma oli, että kyse on jonkun sortin grillikodasta tai vastaavasta. Puuaidan tyyppi (kiipeämisen mahdollistava vaakasuuntainen rakenne ulkopuolella) vihjasi kyllä päiväkodista tai leikkipuistosta. Niitähän riittäisi koluttavaksi. Melkoinen fakiiri saa olla, jos tuosta kuvasta saa enemmän irti.
Kommenttini tarkoitus oli yksinkertaisesti ilmaista pienehkö turhautuminen siihen, että rasti ei ollut siirtynyt. Osasin arvata, että en löytäisi rastia, vaikka käyttäisin sen hakuun reippaasti aikaa, joten päätin jo ensimmäisellä vilkaisulla, että en tee niin. Olenhan minäkin kuvannut vaikka kuinka monta rastia, jotka voi löytää lähinnä tuurilla tai tietämällä paikan. Ei minulla mitään sitä vastaan ole, mutta sitten pitää vain olla se joku, joka paikan löytää.
Jos en nyt aivan väärin muista, olit jo kevään/alkukesän aikana tovin ei-aktiivisessa tilassa ainakin Helsingin kuvarastien suhteen. Ei maailma sen myötä tuolloinkaan paremmaksi tullut, mutta päätös on tietysti täysin sinun omasi. :)Lainaus:
Siksi on ehkä parasta pitää jonkinpituinen kuvarastitauko (jollaisen tarpeellisuutta olen jo muutenkin ehtinyt pohtimaan). Luotan täysin siihen sinä, Sundo tai joku muu rastin hakee ilman enempiä aivan lähipäivinä ellei jo tänään.
Minä en ilmeisesti ole yhtä lannistumaton luonne ainakaan kuvarastiharrastajana enkä ehkä siksi osannut suhtautua kyllin optimistisesti siihen että saisin hakijoita liikkeelle millään konstilla silloin kun niitä ei ole - tai silloin kun kaikki tuntuvat päättäneen etteivät rastia rupea etsimään tai etteivät syystä tai toisesta hae tunnistamaansa ja hyvin tietämäänsä rastia.
Minua saa vapaasti moittia siitä että kuva oli huono tai siitä että vihjeet olivat huonoja ja riittämättömiä. Uusia kuvia minulla ei ollut laittaa, koska en rastikuvaa ottaessani keksinyt parempaa kuvakulmaa. Toisesta suunnasta tai etäämpää otettu kuva ei mielestäni olisi kertonut yhtään mitään mitä rastikuva ei olisikertonut - poislukien tietysti kuva jossa olisi näkynyt entinen maatalousmuseo, mutta silloinhan rastiksi olisi tullut maatalousmuseo (joka on jo ollut rastina).
Minua voi moittia siitäkin etten antanut vihjeitä tarpeeksi tiheään tahtiin. Ensimmäisen vihjeen aikataulun sanelivat minulle säännöt: "6. Kuvasta saa antaa vihjeen, jos sitä ei viikon kuluessa tunnisteta ja käydä hakemassa." On myönnettävä etten pitänyt kiirettä seuraavan vihjeen kanssa; en näet osannut kuvitella että rasti todella olisi ollut niin vaikea kuin se ilmeisesti oli niille hakijoille joita olemassa oli - ja kolmannen vihjeen tajusin antaa vasta kun viipeellä ymmärsin ettet sittenkään ollut pitänyt rastia helpohkona tai edes aikonut käydä sitä hakemassa.
Nyt huomaan että Espoon ja Vantaan säännöissä kyseinen kohta kuulluu: "6. Kuvasta saa antaa vihjeen kahden päivän kuluttua, jos kukaan ei sitä ennen ole hakenut rastia." Sopii mainiosti minullekin - enhän ole tähänkään asti katsonut pahasti ketään joka on ottanut itselleen erivapauden olla noudattamatta sääntöä. Minun puolestani voidaan myös sopia että ellei vihjekään auta, lisävihjeitä on annettava tietyin välein kunnes rasti haetaan.
Totta hiivatissa väitän! En kai minä muuten olisi luottanut - liikaakin - siihen että rasti haetaan muitta mutkitta. Tiedostin toki sen ongelman että kun tietää paikan voi nähdä kuvassa senkin mitä siinä ei todellisuudessa näy, mutta mielestäni siinä näkyi erinomaisen hyvin ettei olla metsän keskellä eikä aidatun alueen toisella puolen seiso kerrostaloja vaan ollaan laajemman avoimen alueen tuntumassa tai jopa aivan sen reunassa. Aurinkoisena päivänä otettu kuva ei ylivalottumisen takia tietenkään ollut ihan optimi, mutta hölmö kun olin, kuvittelin ettei olisi mahdoton ajatuksellinen harppaus tai kohtuuttoman vaativa oivallus että tämäkin rasti sijoittuisi jonkinlaiseen maanviljelysympäristöön ja että Tuomarinkylän kartanon mailta olisi nyt vain siirrytty toisen peltomaiseman kätköihin.Lainaus:
Mutta et varmaan voi vakavissasi väittää, että yllätyt siitä, jos sanon, ettei rastikuvasta saanut oikein minkäänlaista otetta paikasta? Ensivaikutelma oli, että kyse on jonkun sortin grillikodasta tai vastaavasta. Puuaidan tyyppi (kiipeämisen mahdollistava vaakasuuntainen rakenne ulkopuolella) vihjasi kyllä päiväkodista tai leikkipuistosta. Niitähän riittäisi koluttavaksi. Melkoinen fakiiri saa olla, jos tuosta kuvasta saa enemmän irti.
Mutta kun peltoa ei pelloksi voinut tunnistaa, niin olisihan siellä kirkkaassa auringonpaisteessa olla urheilukenttä tai liikuntapuisto, meri, parkkipaikka tai vaikkapa jokin suuri tieliittymä.
Rastin sijainnista yritin antaa niin sanotun hienovaraisen vihjeen mainitsemalla millaista saattoi olla "meillä idässä", mutta se taisi olla niin hienovarainen vihje ettei sitä vihjeenä osattu ottaa.
Viikon kuluttua yritin vihjeeksi jotenkin korostaa että uusi rasti pyrki olemaan tietynlainen jatkumo edelliselle ja kerroin siksi että rastin tuntumassa ei harrasteta ratsastusta. Olisi ehkä pitänyt suoraan kertoa että muuten paikka on ihan samanlainen, mitä nyt miljöö on arkisempi ja vähemmän historiallisen tuntuinen. Mutta olisin silti odottanut että se olisi otettu vihjeenä eli tietona siitä että ollaan paikassa jossa ratsastusta voitaisiin harrastaa (sillä muussa tapauksessahan vihje olisi ollut lähinnä pelkkää pilkantekoa).
Oltiin siis jo tultu pisteeseen jossa minusta sekin hakija joka ei koskaan ollut ajanut kuin Vanhankaupunginlahden puoleista ulkoilutietä olisi pienellä pähkäilyllä kyennyt rajoittamaan mahdollisuudet vain muutamiin tai jopa paikantamaan rastin satelliittikuvasta tai kartasta.
Olen vankasti sitä mieltä sellaisen kokeneen kuvarastiharrastajan kuin Sundon huomautuksiin ja neuvoihin on syytä suhtautua vakavasti ja hyväksyä ne asiallisesti annettuina, mutta en silti osaa olla samaa mieltä siitä ettei vihjeitäni voinut pitää kunnollisina. (Hänen antamistaan esimerkeistä minun on todettava että mistään maissipellosta en tiedä mitään enkä olisi uskonut kovin monen muunkin tietävän - ja sitä paitsi luulinhan jo kaikkien nähneen tai hoksanneen että oltiin melkein pellolla - ja viittausta maatalousmuseon homekatastofiin pidän sen luokan knoppitietona joka ei kuvarasteihin kuulu, mutta tämähän on makuasia.)
Joskus puhutaan itsensätoteuttavista ennusteista, Jos kuvarastiharrastaja on jo ensimmäisellä vilkaisulla varma ettei rastia löydä, ei hän melko varmasti sitä tule löytämäänkään. Jos en olisi joskus itsekin ollut yhtä nopeasti yhtä varma siitä että rastikuva on kelvoton ja rastinlaittaja pelkkä pikkupaskiainen, sanoisin että kuvarastiharrastajan on tällöin syytä katsoa peiliin ja ottaa huomioon sekin mahdollisuus että vikana on ensisijaisesti oma asenne.Lainaus:
Kommenttini tarkoitus oli yksinkertaisesti ilmaista pienehkö turhautuminen siihen, että rasti ei ollut siirtynyt. Osasin arvata, että en löytäisi rastia, vaikka käyttäisin sen hakuun reippaasti aikaa, joten päätin jo ensimmäisellä vilkaisulla, että en tee niin. Olenhan minäkin kuvannut vaikka kuinka monta rastia, jotka voi löytää lähinnä tuurilla tai tietämällä paikan. Ei minulla mitään sitä vastaan ole, mutta sitten pitää vain olla se joku, joka paikan löytää.
Mutta vaikka olisitkin ollut pika-analyysissäsi täysin oikeassa, olisin silti odottanut että Viikintien suunnasta Vanhankaupunginlahden rantareitille (tai päinvastoin) ajaneiden joukossa olisi joka tapauksessa ollut jokunen kuvarasteja seuraava ja niihin osallistuvakin.
Ylläolevaa en ole tarkoittanut puolusteluksi vaan yksinomaan selitykseksi siksi miksi en antanut parempia ja selvempiä vihjeitä enkä ymmärtänyt antaa niitä tiiviimpään tahtiin. En siis halunnut kiusata hakijoita enkä saanut minkäänlaista tyydytystä siitä että olinpa keksinyt vaikean rastin. (Kyse ei myöskään ollut siitä että olisi sallinut itselleni jotain mitä en ole sallinut muille. Tai että olisin vaatinut ja edellyttänyt jonkun sääntöpykälän ehdotonta noudattamista mutta sallinut jostain toisesta poikkeamisen siksi että se minulle itselleni sopii...)
Voi olla että asetan liian suuria odotuksia hakijakunnalle, mutta uskon ja toivon että tulevaisuudessa oltaisiin valmiimpia kertomaan että hakuaktiivisuutta kyllä on ja halukkuutta löytyisi, mutta rasti on hankala ja lisävihjeitä tarvitaan ja sassiin! (Nytkin olisi mielestäni ollut parikin kertaa oivallinen tilaisuus tulla sanomaan minulle suorat sanat; itse asiassa katsoin jopa kutsuneeni sellaisia kommentoijia.)
Hieman samaan tyyliin olisin voinut kommentoida Sundon valitusta siitä millaiseksi meno kuvarasteissa on hänen mielestään mennyt. Ei se meno sillä parane että jättää kuvarastit vaan sillä että osallistuu (omalla tavallaan omaan tahtiinsa) ja on siten myötävaikuttamassa siihen että meno muuttuu parempaan suuntaan.Lainaus:
Jos en nyt aivan väärin muista, olit jo kevään/alkukesän aikana tovin ei-aktiivisessa tilassa ainakin Helsingin kuvarastien suhteen. Ei maailma sen myötä tuolloinkaan paremmaksi tullut, mutta päätös on tietysti täysin sinun omasi. :)
Mutta en minä omaa päätöstäni ja omaa kuvarastipyöräilyllistä tilaani nykymeiningin tai muiden hakijoiden kontolle laita. Eli vika - jos sellaisesta pitää puhua - ei ole kuvarasteissa vaan minussa itsessäni. (Ja saattaahan olla että meininki muuttuu harrastajien valtaenemmistön mielestä paremmaksi kun en ole siihen vaikuttamassa. Tähän tarvittava hymiö.)
PS Uutta rastia en jätä hakematta siksi että olen kuvarastitauolla vaan siksi että se on ihan paska, sellainen jota ei voi löytää kuin tuurilla jos sitä ei ennestään tiedä. Ei vaineskaan, hyvä rastihan se on tälläkin kertaa.
Loviisan kuvarastiketjun avauksessa - jota en osannut ottaa muuna kuin sellaisena mistä englanniksi käytetään nimitystä "a rather elaborate joke" - esitettiin säännöiksi sellaista että:
Tämähän on luettava voimakkaana kritiikkinä sellaisia jaarittelevia kommentteja ja pitkiä metakeskustelupuheenvuoroja kohtaan joihin olen itse syyllistynyt. Ehkä ne ovat onnistuneet ainoastaan karkottamaan harrastajia? No, toivotaan että edes osa heistä palaisi...Lainaus:
Vältetään turhaa tekstin kirjoitusta tähän kuvaketjuun. Vain kuvan yhteyteen teksti vanha tai uusi ja lyhyt vihje kuvan olinpaikasta.
Tässäkin voi olla ideaa. Kenties moni on jättänyt tunnistamansa rastin hakematta vain koska aikataulu ei ole nopeaa hakua sallinut ja "kävinsielläminäkin"-reissu koetaan turhauttavaksi? Helsingissä elämänrytmi voi olla kiivaampi ja aikaraja voisi olla kuusi tuntia?Lainaus:
Halutessaan kuvauspaikan tunnistava henkilö voi kirjoittaa kuvaketjuun tekstin "tunnistan kuvauspaikan", jolloin tekstin lisänneellä henkilöllä on oikeus käydä tunnistamassa kuvauspaikka ja ladata kuvat (uusi ja vanha) 12:sta tunnin kuluessa "tunnistan kuvauspaikan" tekstin lisäämisestä. Mikäli 12 tuntia kuluu umpeen ennen kuvien lataamista on rasti avoin taas kaikille.
Edelliseen jatkoa ihan huvikseni mutta puoliksi tosissani:
Olen ollut ymmärtävinäni että kaikista ei ole yhtä hauskaa tai mielenkiintoista miettiä ja löytää uusia rasteja (ja keksiä tarvittaessa niihin vihjeitä) eli on hyvinkin mahdollisesti niin että on sellaisia jotka hyvin mielellään hakisivat rastin mutta eivät sitä tee koska eivät osaa tai koe jaksavansa laittaa uutta rastia.
Voisiko kuvarastien - enkä puhu nyt vain Helsingistä - yleiseen aktiivisuuteen tulla toivotunlaista parannusta, jos sallittaisiin sekin että uuden rastin laittaminen jätettäisiin ensimmäisen vapaaehtoisen kontolle? Meidän "usual suspects" joukossa on varmaan useitakin joille olisi rastikuvia kertynyt varastoon tai ainakin nopeasti toteuttavia rasti-ideoita mielessä. Mielipiteitä suuntaan tai toiseen?
Tämä pitää osittain paikkansa omalla kohdallani. Juuri nyt en pystyisi hakemaan rastia, koska uutta ei ole tiedusteltuna eikä varastossani ole ensimmäistäkään vanhaa kuvaa. Toisaalta, jos ehtoihin mahtuva rastiehdokas sattuisi olemaan minulla tiedossa, niin silloin rastin hakeminen jopa motivoi lähtemään lenkille. Eli asialla on kaksi puolta.
Ennemmin haastaisin 10 km rajoituksen tarpeellisuuden. Sehän vaikuttaa vain uuden rastin viejään. Rastien hakijat lähtevät liikkeelle kuka mistäkin eikä hakijan matka uudelle rastille ole millään tavalla riippuvainen uuden etäisyydestä vanhaan. Etäisyysrajoitus ei siis helpota rastin hakijaa, koska lenkin alkupiste ei ole kellään sama, mutta rajoittaa hänen mahdollisuuksiaan asettaa uusi. Esimerkiksi 1824 Kallahden uimaranta oli ainoa varastossani vähän pidempään ollut rastiehdokas, mutta en voinut käyttää sitä aikaisemmin etäisyyden takia. Muut asettamani rastit jouduin keksimään pakkoraossa varsin lyhyellä varoitusajalla.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt uuden rastin asettamisen ongelmaa. Senhän keksii tarvittaessa helposti lennosta mistä vaan aiheesta kunhan lähtee ajamaan vanhalta rastilta.
Lisäksi mielestäni rastien alkuperäiset säännöt, joissa haetaan rasti ja sitten laitetaan uusi -eikä mitään arkistokuvia- toimivat parhaiten. Minusta myös max 10 km säteellä vanhasta on hyvä raja. Voisihan toki olla vaikka pienempikin.
Joo, ei ole viime aikoina riittänyt kiinnostus hakea näitä vaikka joitain on tunnistanutkin. Katsotaan jos tässä innostuisi syssyn tullen elämän taas vakiintuessa.
Joitakin vuosia sitten hieman aktiivisempana (joskin vain kolmisenkymmentä rastia plakkarissa), tuli nyt fiilis että voisin laittaa omat kaksi senttiäni tänne rastinhakijoiden vähyydestä.
Mielenkiinnosta selailen aina kaikki uudet läpi silloin kun tänne, joskin en enää niin usein kuin joskus aiemmin. Toisinaan olen nähnyt rasteja jonka olen tiennyt, koska olen hakenut käytännössä vain sellaisia jotka olen tunnistanut kuvasta, mutta ne on ehtineet sitten mennä kun en koko ajan seuraa. En siis koskaan ole tunnistamiseen käyttänyt ilmakuvia, karttoja tai muita hakusovelluksia, tai pähkäillyt sen kummemmin joidenkin visuaalisten tai sanallisten vinkkien perusteella missä paikka saattaisi olla ja lähde sen perusteella etsimään, vaan paikasta pitää minulla todella olla muistijälki, ainoastaan joskus olen streetviewsta tsekannut olenko varmasti oikeassa.
Kuvien vaikeusaste on mielestäni kyllä kasvanut suoraan sanottuna melko paljonkin siitä kun näitä vajaa kymmenen vuotta sitten on alettu hakemaan. Osittain toki varmasti siksi että lähes 2000 rastin jälkeen uusien keksiminen on tuullut haastavammaksi. Kun tuosta kodasta tuli hieman polemiikkia niin omasta puolestani voin sanoa että olen paikan ohi ajanut varmaan kymmeniä kertoja ja tiedän sen, mutta tuosta kuvasta ei minullekaan tullut ahaa-elämystä että olisin tunnistanut paikan. Jossakin vaiheessa rasteihin tuli myös toistuvana teemana arkkitehtoniset arvoitukset. Itsekin olen taatusti perehtyneempi ja kiinnostuneempi arkkitehtuurista kuin tavan tallaaja, todennäköisesti tiedän tuon viimeisenkin, joskin kuva ei juuri nyt soita päässä mitään kelloa, enkä siis toisaan ala guuglaamaan tai muuten etsimään tietoa tuontyyppisistä rakennuksista. Laajempi kuvakulma helpottaisi varmasti.
Mielestäni siis kuvista nykyisin turhan usein välittyy sellainen ajatus että rastinlaittaja on pelännyt laittaa "liian helpon" ja sen sijaan laitetaan arvoituksellisempia kuvia, esimerkiksi vaikkapa todella tiukalla rajauksella taikka erikoisemmalla kuvakulmalla.
Tästä olen ehdottomasti eri mieltä. Omasta puolestani rastin hakemisen melkeinpä parempi puoli on sen uuden laitto.
No jollei mielessä ole uutta rastipaikkaa niin turha funtsia kauheasti sitä minkä löytää uudeksi eikä nimenomaan tosiaan pelätä että tulee liian helppo. Kun vaan ajaa johonkin suuntaan niin kyllä aina jotain löytyy mihin fillarin voi laittaa kuvattavaksi. Jos tulee "helppo" niin sitä nopeamminhan päästään vaan seuraavaan ja täällähän just on kelailtu sitä miksei rastit siirry. Myös se että kun rasteja on kuvattu vuodesta 2011, ja on monta vanhaa hakijaa jotka ei enää edes seuraa tätä, niin se että jos sattuukin tulemaan joku joka on jo ollut ei minusta ole mikään rikos tai edes erityisemmin paheksuttava asia.
Ilmeisesti Helsingin kuvarastit kiinnostavat yleisöä yhä ainakin tämän kommenttitulvan verran. Ei moitteita, oli joukossa asiaakin. :cool::rolleyes::p
Itse en oikein ymmärrä vaikeutta uusien kuvarastiaiheiden löytämisestä. Uusi rastihan voi olla lähes mitä tahansa - mahdolliset aasinsillat tai selkeät viittaukset aiempaan rastiin ovat joidenkin harrastajien suosima tapa, mutta ei tästä leikistä kannata tehdä itselleen turhan vaikeaa. Jo pelkästään kaupungin muutos rakentamisen myötä tuo koko ajan tarjolle uusia rastiaiheita - jos siis jotain konkreettisia kohteita hakee. Sopivasti rajatun näkymän voi tietysti asettaa rastiksi liki missä paikassa tahansa. Vaan myönnän minäkin sen, että usein mielestäni hyvän rastiaiheen keksiessäni pikkuisen harmistun, kun huomaan sen olevan jo käytetty. Suurena syntinä aiemmin käytetyn rastin asettamista uudelleen ei voi pitää ainakaan uuden harrastajan moiseen erehtyessä, mutta rastikarttaa on vaivalla pidetty ajan tasalla juuri siksi, että jo käytetyistä paikoista pysytään tietoisina.
Missään tapauksessa en kannata rastien varaamista, rastin hakijan ja uuden rastin asettajan jakamista eri harrastajille tai mitään muutakaan radikaalia muutosta. Kymmenen kilometrin säännöstä luopuisin mielelläni, mutta pärjään myös sen kanssa, vaikka ajoittain saatan ottaa hieman vapauksia tulkinnassa. :p Tuohon kymmenen kilometrin sääntöön liittyen muistan taannoin siirtäneeni rastia maksimimatkan kohti itää, jonka jälkeen seuraava hakija siirsi rastin suurin piirtein maksimimäärin takaisin, johon minä vastasin siirtämällä rastia taas pitkälle itää kohti. ;)
Vihjeistä muistelen sovitun jo vuosia sitten siten, että viikkoa ei tarvitse suinkaan odotella. Minun kärsimättömälle luonteelleni on sopinut pari päivää, joskus hieman enemmän. Hyvien vihjeiden keksiminen voi tuntua hankalalta, mutta jos rastista ottaa useamman kuvan hieman eri suuntiin ja erilaisin rajauksin, voi uusia kuvia julkaisemalla tehdä sijainnin hahmottamisesta pala palalta helpompaa. Joskus mielessäni oli, että kuvaan jostain kohteesta läjän kuvia samassa pisteessä seisten ja julkaisen superzoomin ääriasennossa otetun näkymän ensimmäisenä, jonka jälkeen paljastan joka päivä hieman laajemman kuvan, kunnes rasti on haettu. :D
Rastikuvista on vaikeaa ellei mahdotonta arvioida etukäteen vaikeutta tai edes paikan tunnistavien kiinnostusta. Saman arvion olen tainnut ennenkin sanoa, mutta uskon kaikkien kannalta parhaan vaihtoehdon olevan se, että erilaisia rasteja tarjolla eri puolilla kaupunkia. Näin luulisin mielenkiinnon säilyvän parhaiten. Tätä voisivat ehkä kommentoida ne, jotka tätä keskustelulankaa seuraavat, mutta hieman harvemmin rastinhakupuuhiin suuntaavat.
En minäkään. Halusin vain vähän soundata olisiko sellaiselle mahdollisuudelle (jota ei toki kenenkään tarvitsisi käyttää) kannatusta.
En itse ymmärtänyt sellaista ehdotusta esittäneeni. Tarjosin pohdittavaksi ainoastaan sitä mahdollisuutta että rastin saisi hakea laittamatta uutta rastia. Voisin ajatella kannattavani sellaista, jos sen avulla mukaan tulisi enemmän aktiivisia hakijoita. Tai jos sen ansiosta olisi harvemmin viikkokaupalla seisseitä rasteja.Lainaus:
rastin hakijan ja uuden rastin asettajan jakamista eri harrastajille
Tämän olen jotenkin missannut. Juuri tämän viimeisimmän, valitettavan monen harrastajan mielestä epäonnistuneen rastini yhteydessä kysyin itseltäni miten pian on soveliasta antaa lisävihje ja vaikutelma joka minulle oli jäänyt oli nimenomaan sellainen ettei vihjeitä ole ollut tapana antaa ennen (Helsingin kuvarastien) säännöissä mainitun viikon kulumista. Sinua pidin poikkeuksena joka vahvisti säännön:cool:Lainaus:
Vihjeistä muistelen sovitun jo vuosia sitten siten, että viikkoa ei tarvitse suinkaan odotella.
Mutta otan nyt muitta mutkitta haltuuni päätösvallan asiassa ja ilmoitan että vihjeen *saa* antaa kahden vuorokauden (48 h) kuluttua ja vihje *pitää* antaa kolmen vuorokauden (72 h) kuluttua. Mikäli rastia ei haeta vihjeenkään avulla, lisävihjeitä saa antaa tai on annettava em. tahdissa.
PS Kamppailen vieroitusoireita vastaan hakemalla huomenna Lahden kuvarastin:rolleyes:
Jatkan vielä tuosta kymmenen kilometrin säännöstä. Laveasti tulkittuna 10 km siirtymä on linnuntie-etäisyys vanhalta rastilta uudelle. Liki paikasta kuin paikasta siirryttäessä käy niin, että tutkittava alue on valtaisan suuri. Todellinen, 10 km rajauksella poljettavissa oleva etäisyys eroaa tietysti vähintään hieman, mutta jätetään tämä tulkintakysymykseksi ja laskelman epätarkkuuden osaksi.
Tässä esimerkkeinä lähellä Vantaan rajaa olevalta Tuomarinkylän rastilta 10 km säteellä olevat saavutettavissa olevat maa-alueet likimäärin. Pinta-ala on noin 146 neliökilometriä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...8e623a338d.jpg
Toinen esimerkki on Viikin rasti, josta vastaavin ehdoin rajattuna mukaan mahtuu melkein koko Helsinki. Pinta-ala on noin 176 neliökilometriä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...372eff6ad9.jpg
Rastin hakemisen helpottamiseksi sääntöä pitäisi tiukentaa reilusti. Toisaalta uuden rastin asettamisen helpottamiseksi sääntöä olisi syytä väljentää. ;)
Mutta nyt asiaan. Koska kiinnostuneet hakijat eivät ole rastia tunnistaneet - ja rastin tunnistaneet eivät ole hakemisesta kiinnostuneet - on aika seuraavan kuvan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...ae0b095ee5.jpg
Aiemman viestini kuvissa punaisella värjätty alue ulottuu rastin päälle vain toisessa kuvassa.
Vanha, 1826, oli Vuosaaren merimieskirkko. Erinomaisen hyvä rasti!
https://pic.useful.fi/aE-JtmImz.jpg
Löytämisen ilo tuli ulkoistettua vaimolle, ja uusi rasti tulee jahka perheen lapsityövoima kotiutuu uimastadikan liukumäistä. Tytär on odottanut erään rastin asettamista nyt jo viikkokaupalla, ehkä täälläkin pari tuntia jaksetaan odotella. Toivottavasti ei myöskään katsota pahalla, että rasti siirtyy nyt poikkeuksellisesti peräti 15,8 km takaisin kaupungin valojen suuntaan :)
Ja tässä uusi:
https://pic.useful.fi/iu6gEgdi2.jpg
Muraali (Eero Lampinen) Vaasankadun ja Kustaankadun risteyksessä. Uutinen. Rasti 1827.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...6f23a4fce7.jpg
Mitähän tästä uudesta sanoisi?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...8d6cea6a80.jpg
Vanha: White Ladyhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/202...e9b1aadefc.jpg
Uusi, ehkä astetta haastavampi
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...269e2df4c4.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kieltämättä, hyvin on... öö... kätketty. ;)
Piilopuisto. Rasti 1829.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...6999a06c09.jpg
Meinasin todeta, että uusi on tällainen ratamestarin erikoinen, mutta ei se tätä oikein kuvaa. Rastimestarin erikoinen haiskahtaisi turhan omahyväiseltä, eikö?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...2d57a51940.jpg
Vanha, rasti 1830, oli kiva tekosyy lounastuntiliikunnalle. Salon Casanova Töölössä.
https://pic.useful.fi/Tqu9zCJoN.jpg
Uusi:
https://pic.useful.fi/vAtNfx7Qk.jpg
Itäisen Alppirinteen portaikkopuistikko.
https://pic.useful.fi/774t-h_CK.jpg
Uutta vaikkapa... Tuosta noin:
https://pic.useful.fi/1odVBW91P.jpg
Meinaatko vielä vaihtaa? ;)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...d037780c98.jpg
^en mä enää vaihda. Lähde vaan kuvaamaan.
Huomasin rastikartasta, että ensiksi ajattelemassani oli täppä vaikkakaan ei selvinnyt mitä siinä oli kuvattu. Saattoi olla ihan eri rasti.
Tiilenpäitä Hermannissa. Muurikujan ja Sörnäistenkadun risteys. Rasti 1832.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...7ad5008176.jpg
Uudessa ei tiilenpäitä näy, mutta betonitötterön päällä on sentään kalterit.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...aac270c010.jpg
https://pic.useful.fi/6S5-o7d4u.png
Täppää kilkkaamalla saa nähtäväkseen kuvauksen siitä mikä rastina oli (tai minkä hakija rastiksi näki) ja vielä kuvankin (jos sellainen on laitettu).
(Eli tässä tapauksessa olin laittanut rastiksi saman pylväskäytävän sen toisesta päästä nähtynä.)
Juuri näin. Olin rastin 1740 kohdalla eikä se siinä höseltäessä selvinnyt. Kuvaa ei siinä ollut enkä saanut rastikuvausta luettavakseni tai meni muuten ohi.
Mielestäni vanhoista rasteista on paljon hävinnyt kuvia vaikka se olisi rastikarttalinkkiin laitettukin. Eivätkö kuvat olekaan Googlen palvelimella vaan ovatkin vain (hajonneita) linkkejä (kadonneeseen) kuvapalveluun?
Näyttäisi myös siltä, että pic.useful on alkanut jossain vaiheessa pakkaamaan kuvia jotenkin suttuisiksi, ennen näkyivät alkuperäisen terävinä.
Itäisen Alppirinteen portaikko oli ns. syöttö lapaan kun justiinsa viimeisellä kesälomaviikolla kävelin Teurastamon Jädelinolta kotiin ja kiinnitin huomiota, että jaa... tuossa on tuollainen Helsingin kaupungin työntekijöiden terveysasema ja tuollainen portaikko.
Luultavasti kyse oli yksinkertaisesti siitä että se mikä läppärillä toimii ei älypuhelimella aina onnistukaan.
(Rastikuvia, niin laittajan kuin hakijan tai edes jommankumman, voi tietysti hakea myös kuvarastiketjusta suoraan, mutta se voi olla kohtuuttoman työlästä silloin kun oikealle sivullekaan ei nopeasti pääse jonkun hakusanan avulla.)
Suuri määrä kuvia on tosiaan menetetty, koska kuvapalvelu on kadonnut, tili on lopetettu tai kuvia on tililtä tai foorumin albumista poistettu. Yksi hyvä syy lisää miksi en periaatteellisella tasolla osaa pitää järin tuomittavana sitä että uudeksi rastiksi tuleekin laitettua jokin jo käytetty. Jos rasti on tyyppiä Aleksis Kiven patsas, niin täplä rastikartalla on selvä, mutta aina ei asia ole niin yksiselitteinen.Lainaus:
Mielestäni vanhoista rasteista on paljon hävinnyt kuvia vaikka se olisi rastikarttalinkkiin laitettukin. Eivätkö kuvat olekaan Googlen palvelimella vaan ovatkin vain (hajonneita) linkkejä (kadonneeseen) kuvapalveluun?
Näyttäisi myös siltä, että pic.useful on alkanut jossain vaiheessa pakkaamaan kuvia jotenkin suttuisiksi, ennen näkyivät alkuperäisen terävinä.
Omien rastikuvieni koon muutan itse (tai siis käsken läppärini ohjelmaa tekemään niin) sellaiseksi että ne näkyvät foorumilla samankokoisina. (Suuremmille tai tarkemmille kuville en näe tarvetta; jos noin 1000 x 700 pikseliä ei riitä, kuva on alunperinkin rastikuvaksi sopimaton:cool:) Kokemusta siitä mitä pic.useful tekee tai on aiemmin tehnyt alkuperäisille kuville minulla ei siis ole.
Vanhassa oltiin Ruoholahdessa Radisson Blu Seasiden kohdalla. Rasti 1833.
https://pic.useful.fi/EdmwOfVHO.jpg
Uusi:
https://pic.useful.fi/Fk5v6jTfFj.jpg
Haluatteko kuulla vinkin? Ei se mitään, kerron sen silti. Jos JackOjan ja casanovan tuoreimmista rasteista yhdistää jotain muutakin kuin tiilet niin ollaan jäljillä.
Aamulla oli kyllä ajatuksena hakea rasti aamupäivälenkillä, mutta sitten tuli muuta väliin. Tuumasin että eihän se rasti mihinkään karkaa ja iltalenkki voi olla myös kuvarastilenkki (ja jos joku sen sillä välin hakee, niin siinähän pillitän silkasta harmista).
Rasti 1834 oli entinen lääninvankila, nykyinen hotelli:
https://pic.useful.fi/nwItqzkVd.jpg
Uutena rastina ei ole kadonnut e-kirjain vaan maglia rosan värinen C:
https://pic.useful.fi/HgQuZgHu7.jpg
Kyläsaarenkuja C, rasti 1835:
https://img.aijaa.com/b/00540/14877060.jpg
Uusi:
https://img.aijaa.com/b/00494/14877062.jpg