Jos tuossa risteyksessä ei pyöräilijää havaitse tai "havaitse", niin syytä on viedä ajokortti lopullisesti poliisilaitokselle.
Jos tuossa risteyksessä ei pyöräilijää havaitse tai "havaitse", niin syytä on viedä ajokortti lopullisesti poliisilaitokselle.
Realismia kuitenkin on että sellaisia autoilijoita liikkuu keskuudessamme. Itse elämä on opettanut että havaitsematta jääminen on mahdollista silloin kun liikennevaloissa seissyt tai niiden vaihtumisen takia seisomaan joutumista välttävä autoilija ei havainnoi kuin vihreän valon. Itse en tämän takia koskaan aja vastaavissa paikoissa vilkaisematta vasemmalle.
PS "Hui" tuntee varmasti myös paikkoja joissa monet autoilijat luottavat sokeasti liikennevaloon, vaikka ennemmin tai myöhemmin heidän eteensä tai kylkeensä rysähtää toinen autoilija joka ajaa päin jo vaihtunutta valoa.
FWIW kun katsoin saman videon ajattelin ensin sen kuvaajan tarkoittavan nimenomaan tuota autoilijaa, koska pyöräilijöiden toiminnassa ei ollut mitään älytöntä. (Tai oikeastaan aivan ensiksi odotin jonkin TdH-sankarin koukkaavan vastaantulijoiden puolelle...) Vasta asiayhteyden perusteella jouduin päättelemään että kyseessä sittenkin taitaa olla jokseenkin patologinen antipatia fillaristeja kohtaan.
Ongelmana näissä on se, että perinteinen TMT-edustaja ajaa sitä neljääkymppiä eikä (perus)autoilija voi oikein millään ennakoida, että sieltä tulee joku ihan puskista. Kun samaan aikaan katse tulee pitää jalankulkijoissa. Ei kaikki autoilijat tahallaan yritä ajaa pyöräilijöiden yli.
Provosoituminen on toki paras tapa vastata provosointiin.
Mutta mitenkähän tuossa letkan perään juuttuneet pystyivät mitenkään havaitsemaan, että kyseessä oli poliisisaattueessa etenevät pyöräilijät? Ja itse en omilta TdH-kokemuksilta muista, että siellä oltaisiin päästy/jouduttu samalla kaistalla muun liikenteen seassa poukkoilemaan, ellei joku härö sitten ole eksynyt vastaantulijoiden kaistalle.
Sanotaan että se poliisiprätkä on se viimeinen pisara, mutta jos ajaudut autollasi tilanteeseen, jossa sulla on fillareita edessä, takana, oikealla ja oikealta puolelta löytyy vielä linja-auto ja vastaan tulee autoja, niin se ohituspaikan valintakaan ei ole mennyt aivan putkeen.
Kyllä tuossa on joku muu mennyt vähemmän putkeen, jos ei-suljetulla tieosuudella etenee parin sadan metrin häröpallo ilman (takanatulevien kannalta) mitään näkyvää syytä parhaimmillaan neljä rinnan koko ajokaista peittäen ja mitä ilmeisemmin sellaisella leppoisalla vajaan 30 km/h rupattelunopeudella. Jos kaista olisikin suljettu muulta liikenteeltä, mutta kun eihän tuo näytä tosiaankaan olevan.
Se ei siltikään ole riittävä syy riskeerata "kiireellään" muiden terveyttä/henkeä. Ei vaikka pyöräily hiertäisi kuinka. Ollaan kuitenkin taajamassa ja letka etenee nopeammin kuin autot pk-seudun sisääntuloväylillä normi arkiaamuisin. Pyöräilijät pysyvät kaistallaan ja liikkuvat muutenkin hyvin ennakoitavasti letkan "häröpalloudesta" huolimatta.
Olisiko haitta pienempi, jos tieosuus olisi kokonaan suljettu? Näinhän se homma hoidetaan noissa eteläisemmissä sivistysvaltioissa.
Tuossa ei tietenkään aamuruuhkassa ajeta, mutta todennäköisesti olisi. Tai ainakin olisi, jos edes toinen kaista olisi pois käytöstä (tähän saakka olen kuvitellut, että kilpailijoiden/pyöräilijöiden käyttämä kaista on TdH:n aikana suljettu, mutta näköjään ei). Vältettäisiin kyseiset kohtaamiset ja tilanne olisi autoilijoillekin ennakoitavissa. Ei juututtaisi hitaan letkan perään, jonka pituudesta ei häntäpäästä katsottuna voi olla mitään käsitystä, vaan voitaisiin suosiolla hakea kiertoreittiä.
Kiertoreitti olisi todennäköisesti nopeampi ja söisi vähemmän hermoja. Uskoisin, että isolla osalla autoilijoista ei ole kalenteriin merkittynä TdH:n päivämäärää ja tavoiteaikaryhmien aikatauluja, jotta asian voisi huomioida omatoimisesti etukäteen.
Faktisestihan ei voi sanoa, onko ollut kiire vai "kiire". Muiden terveyttä ei silti saa riskeerata.
Olisin myös tuon kaistojen sulkemisen kannalla. Eihän maratonin aikanakaan autot ole siellä juoksijoiden tai rullaluistelijoiden keskellä. Mutta sitä nyt ei voi kieltää, etteikö joillekin autoilijoille polkupyörä ole punainen vaate. Toisaalta tapetaanhan täällä ihmisiä ihan jo senkin takia, kun puuttuvat lemmikkieläinten hakkaamiseen. Mielenterveystyöstä leikatut resurssit iskevät aina jossain vaiheessa takaisin.
Niin reittihän on 140km pitkä ja porukka käyttää sen kiertämiseen 3,5h-7h aikaa. Vaatii jonkunverran resursseja tuollainen liikeenjärjestely jos koko pätkä ollaan sulkemassa autoliikenteeltä. Etenkin jos sen joutuu tekemään ainoastaan sen takia, että 1-3 autoilijaa kyseisenä sunnuntaina ei kykene ajamaan muuta liikennettä vaarantamatta. Muutenhan tuo nykyinen järjestely tuntuu toimivan oikein hyvin.
Laita insinöörin esimiehelle sama posti. Saatteella, insinööriä ei kiinnosta. Valitettavasti työelämä valtion virossa on seuraavanlaista, suuri osa jengistä tulee töihin, menee kahville, kello 10:00 laitetaan kone päälle, lähdetään röökille, kello onkin jo melkein 11:00 ruokis painaa päälle, syömästä tullaan vähän ennen 13:00, sitten tehdään duunia, kello lähestyy 13:45 mennään kahville, kello 14:30 tullaan kahvilta, tehdään töitä, kello 15:00 jälkeen aletaan miettiä mitä kaupasta tarvitaan ja lähdetään himaan.
Kehityskeskustelussa valehtelee duunari ja pomo kuinka kovasti sitä duunia tuli paiskittua.
"hieman" kärjistäen. Ne jotka paina duunia pistetään pakettiin ja niiden selän takana alkaa perkeleellinen parjaus kamppanja.
Ai mistäkö tiedän?
Eikö tuo otsikkokin nyt selvästi viittaa tuohon ohittajaan? Yksikkömuoto ja kaikki.
Sinänsä mielenkiintoista, kuinka media yrittää usuttaa kaikkia toistensa kimppuun, tulee väkisin mieleen James Bond -elokuva Huominen ei koskaan kuole (Tomorrow Never Dies). Kun sitä kulkee milloin milläkin, autolla, joukkoliikenteellä, kävellen ja pyörällä, niin pitäisikö alkaa vihata itseäänkin.
Se on järjestäjälle voi voi, jos tuntuu, että resurssit loppuu kesken. Kyllä ne kuitenkin osaavat osallistumismaksut periä. Helsinki City Maratonillakin ajat venyy vajaasta 2,5 tunnista vajaaseen 6,5 tuntiin. Hölkkäävät kuitenkin kokolailla keskutan tuntumassa koko reitin ajan.
Olen minäkin osallistuneena luullut, että järjestelyt ovat reitillä suht hyvät, mutta nyt kun tuon videon näkee, niin eihän ne todellakaan ole. Enpä ole tiennyt, että siellä päästetään muu liikenne suoraan ajoryhmien perään, ja vain toivotaan, ettei sieltä nyt kukaan lähtisi koko letkaa ohittelemaan.
Todellakin näin. Pyörätiehän kulkee täysin näkyvissä kilsakaupalla ajotien vieressä. Mahdoton olla näkemättä pyörätiellä- siis kelvillä- kulkevia. Piittaamattomuudsta täytyy olla kyse, jos fillaristeja on todellakin vielä suuri joukko, niin luulisi ainakin silloin näkevän. Vai onko sitten kysessä tahallinen provokaatio, kuten tässä: http://www.youtube.com/watch?v=DZHathcQR8kLainaus:
Kaikki jotka liikkuvat muulla välineellä kuin millä itse liikut juuri sillä hetkellä ovat vihollisiasi!
Olen usein miettinyt että emmekö kaikki voisi vaan elää sovussa, mutta valitettavasti maailma on täynnä fundamentalisteja.
Mielestäni otsikko kyllä viittaa Touriin, eli pyöräilijöihin.
Scots' enemies...
http://www.youtube.com/watch?v=EfUTadk1XsA
Tuon videon ja mm. tämän http://yle.fi/uutiset/palestiinalais...aantui/7544908 uutisen jälkeen jälkeen voi todeta että, onneksi suomalainen hulluus on kuitenkin melko lievää, ainakin toistaiseksi.
Tänä iltana Ogelissa oli harvinaisen jääräpäinen jalankulkija. Loikki nurmikon yli törmäyskurssilla meikäläiseen nähden. Varoitin kuuluvasti tulostani, hän katsoi silmiini ja ei aikomustakaan pysähtyä, päinvastoin. Paniikkijarrutus esti törmäyksen. Onneksi oli kyse harmaaraitaisesta tien ylittäjästä. Musta kissa tuottaa vastaavassa tilanteessa epäonnea.
Logiikka on se, että onnettomuuksia tapahtuu, koska ihmiset tekevät virheitä (myös minä teen niitä). Katso esimerkiksi täältä sivulta 46.
Omaan onnettomuusherkkyyteen voi vaikuttaa parhaiten niin, ettei sokeasti luota muihin tielläliikkujiin. Polkupyörä on vaikea havaita, mikä näkyy onnettomuustilastoissakin.
No niin muttaku etuajo-oikeus! Minulla on oikeus ja niillä muilla ei.
https://www.youtube.com/watch?v=wCCWwjb43jw
Juurikin näin. Voit vaikuttaa vain omaan liikennekäyttäytymiseesi, et juurikaan muiden. Tästä on esimerkkejä joka aamu Kehä I:llä Kannelmäen kohdalla itään mennessä, kun siinä on neljä kaistaa samaan suuntaan ja porukat vaihtaa kaistoja lyhyellä matkalla oikealta vasemmalle ja vasemmalta oikealle. Nopeuksien ollessa 90-100km/h. Jos siinä sokeasti luottaa siihen, että vieressä ajava on havainnut sinut kun haluat vaihtaa kaistaa, niin 99% todennäköisyydellä kolahtaa. Sulla pitää olla koko ajan katse muissa autoissa eikä tieliikennelaissa.
Mutta pyörä onkin eri...
Okei, kirjoitetaan toisin, koska näitäkin tapauksia on vaikka kuinka paljon: Jos siinä sokeasti luottaa siihen, että vieressä ajava on havainnut sinut kun hän haluaa vaihtaa kaistaa, niin 99% todennäköisyydellä kolahtaa. Parempi nyt?
Pääasiahan on pitää omista oikeuksistaan kiinni. Ei sillä väliä vaikka kolahtaakin. Sen takiahan on vakuutukset.
---
Pointti oli siinä, että liikennettä pitää lukea koko ajan eikä hampaat irvessä mennä lakikirjan mukaan. Mutta tätähän ei kaikki allekirjoita.
Joskus tosiaan käy niin että tuollainen molemminpuolinen havaintovirhe tapahtuu, silloin kolisee. En ole kovinkaan monesta tapauksesta kuullut jossa kolari olisi tapahtunut silkan joustamattomuuden takia.
Liikenteessä on tärkeämpää havainnoida niidä asioita joita itse pitää väistää, sillä on todennäköisempää että sellaiseen osuu jos jää huomaamatta, kuin että osuisi sellaiseen joka on väistämisvelvollinen.
Pyöräilijän ollessa kyseessä muistataan tosiaan että pyörällä saa ajaa kuka tahansa, eikä pyöräilijöillä kaikilla ole minkäänlaista ymmärrystä siitä millaista autolla ajaminen on. Se lisää autoilijan vastuuta, ei pyöräilijän.
Ok siitä ei missään vaiheessa ole ollut kiistaa. Vahinkoja ja virhearvioita sattuu. Lähinnä itse reagoin siihen, että suurin osa pitää itsestäänselvyytenä, että kyseessä oli tahallinen toilailu.
Olen havainnut, että verenpaine nousee huomattavasti vähemmän liikenteessä, mikäli lähtökohtaisesti pitää muiden toilailut tahattomina. Tuossa tilanteessa olisi ollut ihan kohdallaan, että ensimmäinen auto olisi soittanut torvea pitkään ja hartaasti ja ehkä vaihtanut pari sanaa pyöräilijän kanssa, mutta seuraavan sankarin toiminta on hieman kyseenalaista. Tämä tietenkin vain oma mielipiteeni ja vaikka hyväksyn muidenkin näkemykset pyrin kuitenkin taistelemaan mahdollisesti hätiköityjä johtopäätöksiä vastaan. Olisi hyvä kuulla myös pyöräilijän näkemys tilanteesta ennen lopullista tuomiota.
Liikennesääntöjen mukaan tällä kamera-autoilijallahan ei ole väistämisvelvollisuutta, mutta ehkä tilanteessa voisi osoittaa hieman pelisilmää ja joustavuutta varsinkin kun toinen on juuri ollut tilanteessa, jossa hengenlähtö ei välttämättä ollut kaukana.
Tämä pitää paikkansa. Ja pyöräilijä on aina altavastaajana, oli kolaus kuinka pieni hyvänsä. Mutta ne, keillä on taito, tieto ja ymmärrys voisivat enemmän huomioida mitä ympärillä tapahtuu eikä pitää kiinni omista oikeuksista. Kyllä minä fillarilla ajaessa tilanteessa, jossa pyörätie jatkuu suoraan ja liikenne kääntyy, niin pidän katseen niissä kääntyvissä autoissa vaikka mulle palaisi kuinka vihreä. Jos ei muuta, niin syö suuresti, kun hyvä rytmi hukkuu äkkijarrutukseen.
Liikennesääntöjen noudattamisesta voin vielä todeta, että en koskaan aja autolla tietoisesti punaisia päin. Fillarilla vedän varmaan joka lenkillä pari kertaa.
Ei varmaan pelkän joustamattomuuden takia, mutta veikkaan että iso (suurin?) osa Kehän peräänajoista tapahtuu sen vuoksi, ettei lueta liikennettä vaan nukahdetaan siihen omaan rattiin. Sillä nyt ei tosin ole sitten enää mitään tekemistä omista oikeuksista kiinni pitämisen kanssa.Lainaus:
En ole kovinkaan monesta tapauksesta kuullut jossa kolari olisi tapahtunut silkan joustamattomuuden takia.
Tässä on vaan se ongelma, että jos sitä "etuajo-oikeutta" ei kukaan lähtökohtaisesti noudata, niin tuo liikkuminen menee todella takkuiseksi. Joka risteyksessä sitten neuvotellaan että kumpi tästä nyt sitten menee ensin. Itse pyrin ajamaan niin, että kenellekään ei tule turhaa odottelua ja tämä vaatii jonkunverran luottamusta siihen että autoilijat eivät ainakaan jatkuvasti ole näpräämässä kännykkää ja hallitsevat oman tonttinsa väistämissäännöistä. Mut se että katua ajaessa mun pitäis varmistella joka risteyksen kohdalla taakse vilkuilemalla, että meinaako sieltä joku kääntyvä auto tulla niskaan on jo jonkunverran kohtuuton vaade.
Kiertoliittymät on se pahin rasti, moni autoilija kuvittelee liittymästä poistuessaan pyöräilijän olevan väistämisvelvollinen ja tässä lähiaikoinakin on tapahtunut pari läheltä-piti tilannetta, kun autoilija on protestinomaisesti kiihdyttänyt kohti. Onneksi noin asennevammaiset kuskit on kuitenkin suht harvinaisia tapauksia.
Viimeisin tapaus oli tässäkohtaa https://www.google.fi/maps/@60.21751...GxMQ!2e0?hl=fi Tulin tuolta edestä, kääntyen smaan suuntaan kun kuvassa näkyvä pyöräilijä. Autoilija tuli kameran suunnasta ja olin suunnilleen keskikorokkeen kohdalla kun huomaan auton lähtevän kiihdyttämään päälle. Kerkesin hikiseen alta pois. Keli oli hyvä, ja mulla päällä kirkkaanpunainen ajopaita joten en jaksa uskoa että kyse olisi ollut siitä että kuski ei olisi mua huomannut. harmittaa että en saanut rekkaria yli, oli sen verran kuumottava tilanne polkea alta karkuun etten huomannut tuota katsoa.
En ole enää vuosiin ajanut työmatkoja fillarilla, joten ei ole kokemusta siitä pahimmasta ruuhka-ajasta. Lenkeillä kun olen vetänyt sitä normaalia 22 km/h keskaria, mitä maastofillarilla saan aikaiseksi, niin tuo taakse vilkuilu ei ole ollut normaalisti ongelma. Yleensä se takaa tuleva auto kuitenkin joutuu hidastamaan niin paljon, että itse ehdin alta pois. Jos taas auto on mun edellä ja vaikkapa vilkku oikealle ja itse menossa suoraan, niin en automaattisesti oleta, että autoilija on nähnyt 15 metriä takaoikealle, että sieltä on fillaristi tulossa. Jos taas auto on kääntymässä eteen vastaantulevien kaistalta, niin silloinkin koitan arvioida, että onko minut huomioitu vai ei.
Jos ajatellaan, että perus-työmatkatempoilija saa helposti sen 36km/h tasaisella, niin se on kuitenkin 10m/sek. Risteyksessä autilija todennäköisesti huomioi vain jalankulkijat ja katsoo autosta vain keskeisimmän risteysalueen. Itse en ainakaan katsele horisonttiin, kun pitää huomoida se mummo siinä edessä.
Mielenterveystyössä tehdyille säästöille emme voi mitään. On olemassa porukka, jolle ei pitäisi ajokorttia antaa ollenkaan. Eihän niille anneta nykyään enää aseenkantolupiakaan.Lainaus:
Kiertoliittymät on se pahin rasti, moni autoilija kuvittelee liittymästä poistuessaan pyöräilijän olevan väistämisvelvollinen ja tässä lähiaikoinakin on tapahtunut pari läheltä-piti tilannetta, kun autoilija on protestinomaisesti kiihdyttänyt kohti. Onneksi noin asennevammaiset kuskit on kuitenkin suht harvinaisia tapauksia.
Liikenneympyrät kaiken kaikkiaan on aika ongelmallisia, vaikka periaatteessa väistämissäännöt ovat kovin yksinkertaiset.
Lähtökohtaisestihan se menee juuri näin. Mielestäni on kuitenkin hienoa, kun noustaan tuosta vielä askel ylemmäs ja jatkuvasti arvioidaan kenelle on enemmän haittaa/hyötyä eri tilanteissa. On esimerkiksi hienoa havaita kuinka moni autolija pysähtyy pyörätien jatkeen kohdalle vaatimatta, että pyöräilijä ensin nousee taluttamaan. Siitähän ei oikeasti ole hyötyä kenellekään vaan hidastaa kaikkien menoa, että auto pysahtyy vasta siinä vaiheessa kun pyöräilijällä on molemmat jalat maassa ja samalla puolella pyörän runkoa.
Siis niitä autoilijoita, jotka pysäyttävät hälytysajoneuvot punaisiin valohin väistämättömyydellään.
Minä olen ajanut ja tulen varmaankin vastaisuudessakin ajamaan tilanteen niin vaatiessa, jopa ihan vain päästäkseni takaa tulevan poikittain olevan puoliperävaunullisen edestä - kuski ystävällisesti soitti torvea ja vilkutteli valoja eikä kukaan edes yrittänyt ajaa siihen risteykseen päin vihreitä kun minä (ja se puoliperävaunullinen) menin päin punaisia.