Nyt on neljät ketjut uppovahattu Rexillä. Kahdet uudet ja kahdet käytetyt. Ultraäänipesurissa puhdistin kaikki 60 C ja 30min. Näillä taitaa mennä koko vuosi…
Nyt on neljät ketjut uppovahattu Rexillä. Kahdet uudet ja kahdet käytetyt. Ultraäänipesurissa puhdistin kaikki 60 C ja 30min. Näillä taitaa mennä koko vuosi…
Minulla ei ole kyllä pienintäkään aikomusta sotkea black diamondia pullosta vahan sekaan.
Pähkäilin täsmälleen samat syyt, mitkä plus tuohon ylös kirjoittikin.
Ja tsekkaus ensimmäisen ajon jälkeen. Ei ole ketjuissa lainkaan nestemmäisen rexin perinteistä möhnää. Jee.
Rex kestää maantieajossa testien mukaan 2-3 kertaa pidempään kuin Silca tai MSW, mutta se ei tarkoita että voiteluväli on 2-3 kertainen. Eli ketju kyllä alkaa pitää ääntä, mutta se ei siitä huolimatta kulu.
Eli jos korvat kestää, Rexillä voi ajaa hyvässä kelissä huomattavasti muita uppovahoja pidempään. Ketju on suojattu kulumiselta, ja paketissa lukeva "Anti-wear protection 1000+ KM" perustuu ZFC:n Single Application -testituloksiin, jossa kertavahaus kesti 4300 km (4+1) tai 3300 km (11+1) ennen antautumista. MSW:n uusimman version vastaava lukema on 1800 km.
"It is worth noting that the wax treatment may still begin to feel and sound dry after a few hundred kms (Dry road, expect sooner for offroad / wet etc) – however the friction modifiers used on Black Diamond wax do provide exceptional wear protection after the base wax is wearing thin. Extensive testing has shown that even when chain is sounding and feeling very dry, the wear protecting continued on. Especially in dry conditions, just interval check after interval check the wear remained 0.0. ZFC still recommends to re wax at regular intervals for greatest performance re parts longevity as well as silky smooth feel – however if you tend to get caught running long or more training days before able to re wax – this could be a great option to try."
https://zerofrictioncycling.com.au/p...k-diamond-wax/
Itse olen uudelleenvahannut Rexillä täysin kelistä riippuen 200-500 km välein.
Harvinaisen fiksuja ja realistisia kirjoituksia plussalta.
En itsekkään odota mitään ihmeitä rexiltä. Olen myös sitä mieltä, että pinnassa oleva vaha parantaa vaihteiden toimintaa. Eli tulen jatkamaan juurikin tuota samaa 200-500km vahausväliä, kuten moltonillakin.
Tulipa lähdettyä tähänkin hifistelyvillitykseen. Ja näyttäisi ettei paluuta töhryrasvoihin ole!
Kimmoke tuli viikolla, kun kävin pojan jalisharkkojen aikana heittään lenkin Runtelilla. Mutaa, sohjoa, hiekkaa, risua, neulasia reitillä ja kaikkea noista voimansiirtossa. Muutaman kilsan jälkeen alkoi uusi ketju huutamaan ja vaihteet takerteli. Ketjun innoittamana yritin löytää rexin kuumavahaa, mutta eipä sitä ollut tänne asti vielä tullut kauppoihin. Hain Kärkkäiseltä parafiinia ja eikun ketjupesuun ja keittelemään.
Heitin sekaan MoS2 jauhetta silmäpuntarilla max 1% (keittiövaaka rikki, niin turha mitata ruutivaakalla molya). Vahaus onnistui ilmeisen hyvin, kun ketjun pystyi nostamaan vaakaan jäähdyttyään.
Kävin äsken pikku testilenkin lähimaastossa. 10km tienviertä ja 10km metsäteitä. Eipä ollut poluille asiaa kaksysillä. Älyttömästi vielä lunta paikoin. Osa mettäteistäkin aika raskaassa kunnossa, kun pettävää polannetta ja mutaa vuorotellen.
Kyllä tässä aivan joutui hämmästymään! Voimansiirto on täysin hiljainen. Vaihteet toimii paremmin, kuin koskaan aiemmin. Mitään ei tarttunut ketjuun! Itse asiassa ketju puhdisti rissoja, joissa oli jankkiintunutta töhnää, mitä en jaksanut hinkata pois! Ei ollut paskapuhetta, että kuumavahattu ketju on mutarallin jälkeen pyörän puhtain osa.
Tulipas semmoinen mieleen, että voisikohan ketjun vahauksen vedenkestoa parantaa lisäämällä keitokseen jotain mahdollisimman vettä ja likaa hylkivää suksivahaa (HF11?) tai fluoripulveria? Tai lisäämällä vahan päälle esim hydrexiä?
Parafiinivaha hylkii vettä kyllä itsessään aivan riittävän hyvin ketjukäytössä. Ongelmaksi vedenestossa muodostuu vahan pysyminen ketjun pinnassa, eikä siihen välttämättä auta fluorivahat tai jauhemaiset lisäaineet yhtään.
Mun viimeisin kokeilu pysyi ketjussa jopa liian hyvin, kun vasta 60km kohdalla ketju alkoi vasta olla sisäänajettu (eli ei aiheuttanut enää ylimääräistä kitkaa). Parafiini sisäänajaantuu alle kymmenessä.
Toimii sähköpyörässä, mutta akustisessa ei paras.
Rex vahalla tulevalla viikolla käsittelen kahdet ketjut kiertoon.Uusi pakka ketjuvahoineen saa testin.Käyttöön MTB-E ajossa. Olisin tyytyväinen mikäli likaa ja moskaa hylkisi voimansiirrossa .
Molten Speedwax pelitti tänään tosi hyvin kaatosateessa rapakelissä 160 km. Menin monta kertaa tosi hiekkaisista ja mutaisista paikoista sekä suoraan lätäköiden yli, eikä missään vaiheessa kitissyt. Tällä kerralla käytin kaksi kertaa kattilassa, vaikutti vaha tarttuvan paremmin.
Onko tähän touhuun jossain joku todella kädestä pitäen ohje? Etenkin miten valmiiksi likaisten/öljyisten ketjujen puhdistus tapahtuu ja mitä puhdistuksessa käytettävälle aineelle tehdään jälkikäteen? T. Utelias ympäristöahdistunut
Mitä olette tehneet vahauksen jälkeen ylimääräisellä vahalla? Jättäneet kattilaan odotelleen seuraavaa lämmitystä vai kaataneet jonnekin astiaan?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Siinähän se aina kattilassa on.
Mulla vahat on kannellisessa lasipurkissa. Kattilaan vettä, purkki kattilaan ja vesi kiehumaan. Käytön jälkeen purkki pois kattilasta, antaa jäähtyä, kansi kiinni ja hyllyyn odottamaan seuraavaa käyttöä. Vie vähemmän tilaa kun kattila eikä ole vaaraa ylikuumenemisesta ja leimahduksesta.
Näin ensimmäisen kokeilun jälkeen taidan ostaa paistolämpömittarin, ensin ei onnistunut kun oli vielä vesi-sinoli -sekoitusta eikä höyrystynyt pois väleistä.
Sitten vielä laiskana dippasin koko liittimen vahaan ja oli ns. viittä vaille veen tiukka.
Mulla on alusta alkaen ollu paistolämpömittari käytössä.
Ihmettelin alussa kun luin ohjeita ja niissä kerrottiin linkkien välistä tulevan kuplia ja kun kuplien tulo loppuu, niin ketju on valmis. Mulla ei niitä kuplia tullut oikeastaan ollenkaan uusilla ketjuilla. Nyt kun ketjut ovat jo kuluneemmat niin kuplien tulosta ei tahdo tulla loppua. Ketju ei myöskään enää jää vahauksen jäljiltä enää niin tönköksi. Mittarin perusteella ketju on vielä käyttökelpoinen. Minulla on kyllä aina varaketju mukana jos käytössä oleva sanoo sopimuksen irti.
Minkä merkkisiä ketjuja olette käyttäneet uppovahauksessa. Mulla on ollut wippermanit, mutta harkitsen seuraavaksi YBN ketjuja.
^ Oli tietenkin tehdasrasvat poistettu moniosaisella puhdistuksella.
Tuli eilen tähänkin hommaan sotkeennuttua. Katsellaan.
Joo on ne luettu. Jotkut ilmeisesti vetää wattipäissään PTFE-jauhetta viivan nokkaan ja jatkavat nousua sinolilla; tapoja on yhtä paljon kuin tekijöitä. Mua siis kiinnosti olisiko tästä hioutunut ja jonnekin dokumentoitu harrastajille sopiva ja Suomen olosuhteisiin (sää, kustannustehokkaasti saatavilla olevat tuotteet, tyypiliset liesiratkaisut, ongelmajätteiden hävitys jne.) optimoitu prosessi jossa ei ole "ja lopuksi leikkaat mukaan tuoretta basilikaa yrttipuutarhastasi" Jamie Oliver -vittuilua eikä skipattu mitään.
Pitäisköhän sitä kokeilla tätäkin. En vaan ole uskonut että vahaus voitelee niin hyvin kuin öljyäminen.
Minä tein näin (väärin)
- Ketjut purkkiin jossa liuotinta. Hölskyttelyä jne. Käytin valopetrolia eli lamppuöljyä, koska sitä nyt sattui olemaan. Näytti tuo rasva irtoavan.
- Toinen kierros liuottimessa.
- Ketjut ultraäänipesuriin
- Kuivatus
- Kattilaan REXit sulamaan
- Ketjut kattilaan
- Ketjut pois kattilasta. Vähän aikaa annoin valua tippuvan vahan takaisin kattilaan.
- Ketjut jäähtymään
- Seuraavat ketjut kattilaan
jne.
Vahasin kaikkiaan neljät ketjut tässä kohtaa. Maantiepyörään ja graveliin molempiin kahdet. Minun ajoilla vuoden päästä uusiksi. Käyttiksen ketjut voisi varmaan jossain kohtaa vielä vahata.
Kattila halvin 1.5l (litrainenkin olisi riittänyt, turhan ison ostin) induktioliedellä toimiva ja keittolevynä halvin induktio mitä löysin eli tässä tapauksessa tälläinen https://www.karkkainen.com/verkkokau...ktiokeittolevy tuota on eri brändillä kaupan vähän siellä sun täällä.
Käytetyn liuottimen keräsin purkkiin jonka kiikutan sen täyttyessä oivapisteelle jälleenkäsittelyyn. https://kiertokaari.fi/jatelaji/vaarallinen-jate/
Sanoisin että minimissään nämä jos mennään budjettiratkaisulla:
-erillinen keittolevy ettei tarvitse sisällä hääriä. En hifistellyt vaan otin halvimman mahdollisen joita löytyy kaikista halpakaupoista n.15e hintaan
-kattila tai paistinpannu, oma on 18cm niin saa ketjua hyvin vielä liikuteltua vaikka mihin suuntaan. Taisi olla 6,90e
-hitsauspuikosta tai vastaavasta väännelty koukku jolla saa ketjut ylös astiasta
-pitkähihaiset/lahkeiset vaatteet ja hanskat
-omavalintainen hiilivetypohjainen liuotin tai esim. lamppuöljy 3,90-5,90e litra
-tuon edellämainitun ja lopulliseen rasvan poistamiseen esim. Sinol, isopropanoli, käsitiskiaine jne.
-parafiinirae 9,90e kg tai sitten halpakaupan kynttilöitä kunhan ovat 100% parafiinia
Ultraäänipesurilla saa varmasti puhtaamman ja säästää aikaa mutta ei ole pakollinen.
^ Jättääkö esim. Fairy puhtaan pinnan? Sehän olis hyvä jos näin. Ei tatttis Sinoleilla yms leikkiä.
Fairy ei ota kaikkia rasvoja pois, vahatun ketjun pesussa menettelee.
Edelleen. Kannellinen lasipurkki mihin laitetaan vahat, lasipurkki kiehuvaan veteen. Vaha ei ylikuumene eikä käryä, ei tarvitse seurailla lämpötilaa, käytön jälkeen kansi kiinni ja purkki hyllyyn odottamaan seuraavaa käsittelyä. Turvallisempi vaihtoehto kun kattilan kanssa touhuuminen.
Täytyykin testailla vahatun ketjun esipesua ennen uudelleenvahausta Fairyllä. Jos se ei pure, niin seuraavaksi Bilt Hamberin Auto Foam. Jos tämäkään ei auta, niin sitten vaan tärpättiin.
Voihan olla, että moskaantuminen johtuu mun 100% kynttiläparafiinistä, joka ei olekaan 100%. Takapakassakin rattaiden kyljet ovat paikkapaikoin samanlaiset. Irtoaa kyllä helposti esim. ruuvarin kärjellä.
Jos peset ketjut pelkällä tärpätillä, niin moskaa tulee entistä enemmän.
Liuotin+rasvanpoisto aina uusille ketjuille. Ja jos haluua jo vahattuja ketjuja uittaa tärpätissä, niin sitten tarttee taas rasvanpoiston.
Se ufon ketjunpuhdistusaine on kuulemma oikeasti hyvää ja riittoisaa.
Rexin punainen Chain Cleaner veden kanssa 50/50 suhteessa Park Toolin ketjupesurissa. Samalla on helppo pestä myös pakka ja rattaat. Pari nesteenvaihtoa pyörittelyn lomassa ja huuhtelu vedellä. Sen jälkeen ketju on valmis vahattavaksi.
Likaiset pesuaineet ketjupesurista roskikseen haihtumaan. Ei oikeasti tarvitse liotella ketjua erillisessä astiassa tärpätissä, petrolissa tai ties missä myrkyissä, ja sen jälkeen vielä huolehtia niiden hävittämisestä.
Vahaus onnistuu hienosti vanhassa kattilassa, hellan levy ykkösellä. Ennen uutta vahausta ketjun keitto vesikattilassa, jos haluaa puhdistaa kunnolla. Muuten riittää pelkkä huuhtelu hanan alla tai kuuman veden kaataminen vedenkeittimestä voimansiirron päälle.
Lainaus:
Perusohje ketjujen voiteluun kuumavahalla:
- Ennen ensimma?ista? ka?ytto?kertaa, puhdista ketju perusteellisesti liuotinpesuaineella kuten Rex Chain Cleaner. Hyva? puhdistus parantaa vahan kiinnittymista? ja parantaa voitelun kestoa. Jos ketju on aiemmin kuumavahalla ka?sitelty, riitta?a? pelkka? kuumalla vedella? huuhtelu ja pyyhinta?.
- Sulata kaikki vahapalikat miedolla la?mmo?lla? (max. 100°C) esim. kattilassa, yhdessa? ka?sitelta?va?n ketjun kanssa. Anna ketjun la?mmeta?, ja sekoita sita? vahan kanssa, jotta vaha tunkeutuu ketjuun ta?ydellisesti. Voit ka?sitella? samalla kerralla useammat ketjut.
- Nosta ketju ja?a?htyma?a?n. Ka?sittely on onnistunut hyvin, jos ketju on ja?ykka?. Notkista ketjun nivelet ja asenna paikoilleen. Ketju notkistuu viela? muutaman kilometrin ajon ja?lkeen.
- Vahaa ketju uudelleen, kun se on a?a?neka?s. Jotta vaha pysyy pidempa?a?n puhtaana, huuhtele ketju ensin kuumalla vedella?, pyyhi ja anna kuivua hyvin. Toista ta?ma?n ja?lkeen vahauska?sittely.
Maailmalla näkyvät jotkut kaatavan liuotinpesuaineen kahvinsuodattimen läpi toiseen astiaan, jossa se sitten odottaa seuraavaa ketjunpesukertaa.
Jos taloudesta sattuu löytymään vanhoja metallihenkareita, niin sellaisista voi väännellä koukut, joilla ketjuja huljuttelee ja nostaa ne kuivumaan.
Löytyy myös bloggaajia ja kommentsoijia, joiden kokemuksen mukaan uusien ketjujen käsittely liuotinpesuaineen jälkeen alkoholipitoisella tms rasvanpoistoaineella on tarpeetonta (eli he eivät ole omassa käytsössään huomanneet mitään eroa).
Zero Friction Cycling kertoo sikäläisistä maantiepyöräilijöistä, jotka uusien ketjujen käyttöönoton jälkeen ainoastaan laittavat ketjut "vanhaan" vahaan", jossa ne puhdistuvat niin että ne voi valutuksen jälkeen laittaa varsinaiseen vahauskattilaan. (Australiassa ei ehkä juurikaan ajeta märällä kelillä ja asfaltillakin on vähemmän hiekkaa kuin meikäläisillä teillä...)
En tiedä onko jotkut tehdasvalmisteiset vahat tosiasan niin tarkkoja lämpötilasta, että tarttee lämpömittarin? Mun parafiinikokeiluissa laitoin ketjut kattilaan parafiinipalojen päälle. Levy ihan pieneksi hetkeksi täysille ja tiputin sitten ykköselle. Annoin porista siinä silloin tällöin huljutellen ketjua kunnes kupliminen liki loppui. Ja sitten vaan ketjut pois tippumaan/jäähtymään.
Parafiinin itsesyttymislämpötila on n. 245°C. Sen takia ei kannata kutosella kärytellä. Lisäksi matalammalla lämmöllä vahattua ketjua voi käsitellä hanskat kädessä heti kattilasta noston jälkeen. Alle 100°C vahaan voi laittaa myös vedestä märän ketjun ilman että se räiskyy.
Tuossa liesitasossa minkä linkkasin pystyi lämpötilan valitsemaan. Rauhassa käytettiin 80 asteen asetusta. Kohtalaisen nopeasti se vaha silläkin suli.