Noniin, ne siis luki tätä palstaa ja uskoivat mun kommenttia, että tuo on vain pari riviä koodia :)
Printable View
Noniin, ne siis luki tätä palstaa ja uskoivat mun kommenttia, että tuo on vain pari riviä koodia :)
Eiköhän se todellinen syy ole ne tulevat Garminin tehomittarit. Mutta tuo on päivitys mitä pitää ilman muuta kyllä kokeilla, kerrankin tarjolla jotain ihan oikeaa eikä pelkkiä bugien korjailuja.
Mikä siinä muuten on, että tuo edge 800:n gps:llä kestää virtojen kytkennän jälkeen niin pitkään paikallistaa itsensä?? Mainio peli muuten, mutta joka lenkin alussa pitää venttailla hyvä tovi ennen satelliittien löytymistä.
Mun 500:lle on tullut sama pulma tänä syksynä. Ajatteli ensin, että lähetin/vastaanotin on vanhuuttaan hidastunut, mutta voisihan tuo olla myös softapäivityksen bugi, niin että tietyissä tilanteissa laite jää hakemaan minuuttikaupalla. Onko muilla samoja kokemuksia?
Tänään on päivän tarjouksena Bike Discountilla 299€. Päälle tulee kylläkin toimituskulut...
Tuota on saanut jo pidemmän aikaa tuohon hintaan. Tuossa, kun ei tule mukana sykeanturia, kadenssianturia eikä sitä erillistä navigointi karttaohjelmistoa ja jos niitä kaipaa niin tuon hankinta tulee halvemmaksi https://www.konebox.fi/PublishedServ...temcode=116673
Mikäs teillä on garminin käyttöaste eli onko päiviä jolloin G ei ole käytössä?
Ite käytän Garminia lähes joka päivä/useemman kerran päivässä ja aina löytyy satelliitit nopeasti kun ovesta ulos astuu. Joskus jopa eteisessä.
Kun laite on huilimassa muutaman päivän niin muistikuva on, että eka haku kestää vähän pitempään. Mutta mulla on sit verrokkina toi Forerunner 310 XT, ja se seisoo tällä hetkellä toimettomana ja siinä on selkeästi, että haku kestää kauan eli useita minuutteja, kun ollut toimettomana. Jos käytän heti seuraavana päivänä uudestaan niin toimii paremmin.
Yep
Tassua kompaten, mulla myös lähes joka päivä käytössä.
Ja löytää myös satelliitit nopeasti täälläkin.
Mulla on käytössä ehkä joka toinen päivä eli melkein aina kun ajan yli 5 km. Kun tarkemmin fundeeraan, niin 500 toimii hitaasti silloin, kun sen laittaa päälle paikassa jossa on katvetta eikä se saa kunnon yhteyttä satelliitteihin. Vaikka sitten taluttaa fillarin avarammille vesille, ei satellitteja ihan heti löydy. Usein sitten hyppään satulaan ja ehdin ajaa kilometrin verran ennen kuin paikka löytyy.
Mulla nopeutui kasisatasessa satelliittien löytyminen huomattavasti kun siirsin tietsikan kovalevylle Garmin\Activities kansiossa olevat fit-tiedostot.
Tuli meinaa 256 kpl fit-tiedoston limiiitti täyteen ja käynnistetteässä jämähti "loading maps"-kohtaan.
Kun siirsin fit-tiedostot tuolta pois niin satelliitit löytyi ihan muutaman sekunnin sen perään kun oli löytänyt sykkeen.
Jaahas. Nyt sitten linux-versio GoldenCheetah:sta hylkii tuon tiedostoja. Downgrade ja hakataan sitten kaikki asetukset tyhjästä alkaen uusiksi. :(
Onkos muilla samaa ilmiötä? (Mulla herjaili jotain tyyliin invalid header...) Ajettuja lenkkejä oli neljä. Muut softat kuten SportTracks tai MyTourbook ei hylkinyt tuota
Edit: Ongelma oli näköjään vain 2.0-sarjan versioissa ja 2.1 sarjan develop-versioissa näyttää toimivan. Ajetaanpas sitten update uudelleen vielä kerran. Sinänsä kyseenalainen hyöty, koska esim. ajon yhteenveto ei näytä esim. TSS:ää, vaan sen näkee vain näytössä siihen asti että tallettaa reitin. Puuh.
Kun nyt on muutama lenkki tullut ajeltua Edge 800:n uudella firmwarella (2.4), jossa on mukana mielenkiintoisia uusia tietoja (kuten NP, TSS, IF etc.), niin NP:tä lukuunottamatta ei lukemilla ole mitään merkitystä, kun ainakaan toistaiseksi en ole löytänyt, että mihin pääsee asettamaan FTP-arvon. Oletuksena oleva 200 W ei anna kovinkaan järkeviä tuloksia (tämänkin päivän lenkillä IF oli suunnilleen 1,15 ja lenkillä oli pituutta "hieman yli" 1 h).
IF toimii hyvin käyttäessäni sykevyötä - sen sijaan tehojen huomioimisesta ei mulla ole kokemusta. Se ei siis mittaa kokonaisrasitusta, vaan rasitustasoa harjoituksen aikana. 1,15 olisi ainakin mulle jo kova harjoitus, niin että sykekeskiarvo huitelisi anaer-kynnyksen yläpuolella.
Pöyhäistään nyt vähän tätä kartta-asiaa, kun tuli otsikon mukainen laite itsekin juuri hommattua ja samaista karttaongelmaa selviteltyä. Aiheesta löytyy varmasti paljonkin juttua muiden ja mahdollisesti tämänkin viestiketjun alta, mutten nyt kaikkea jaksanut alkaa kahlata. No joka tapauksessa googlettamalla osuin Mapwel -nimisen ohjelman kotisivulle:
http://www.mapwel.eu/index.htm
Kauppaavat ohjelmaa, jonka ilmaisella demoversiollakin png+map -muodossa olevat tiedostot näyttivät kääntyvän helposti img-muotoon ja siirtyvän Garminiin. Miinuksena on karttoihin tuleva vesileimateksti, joka peittää osan kartasta (tältä tietenkin välttyisi ostamalla lisenssin...).
Pääpiirteissään homma meni näin:
1) Ohjelman lataus netistä ja asennus omalle tietokoneelle (http://www.mapwel.eu/down.htm -> Download Mapwel Demo/ Full Version).
2) Map-kartan avaaminen ohjelmassa: ylävalikko Image -> Import OziExplorer Calibrated image (on myös pikakuvakkeena työkalurivillä)
3) Automaattinen vektorointi: ylävalikko Image -> Automatic Vectorization
4) Vektoroinnin jälkeen ohjelma ehdottaa img-tiedoston lataamista gps:ään. Garmin kiinni usb-piuhaan ja eteenpäin. Löytyy myös ylävalikosta Tools -> Upload IMG Files to GPS...
5) Tarkkuuden kasvatus: ylävalikko File -> Properties -> Precision/Data Size -> Fine (large file)
Tuossa yksi ratkaisu karttaongelmaan, varmasti löytyy parempiakin. Ilmainenhan tuo ei ole, jos ja kun vesileimoista haluaa eroon.
Moi
Täytyypi jossakin vaiheessa maastokapulassa kokeilla tuota Mapwelin karttaa. Itse olen tähän saakka pärjännyt oikein hyvin niillä mainioilla OSM-kartoilla, siis ihan laillisestikin täysin ilmaisilla sekä tietty jotenkuten sillä Garminin vakio CNE NT maantiekartalla:
Fillaroidessa on tämä ihan ehdoton:
http://polkupyoraily.net/osm/ Sen ajantasaisuuten voit itsekin kovasti vaikuttaa.
Myös tämä saksalainen ilmainen Aighes kartta on hauska, se on sellainen pieni sekasikiö maantie- ja topokartan välillä:
http://www.aighes.de/OSM/index.php?lang=en
Ei tarvi Google Earthia kummoisempaa ohjelmaa, kunhan vaan kartta-aineisto on kuvatiedostona olemassa. Tuolla ohjeet: http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/custommaps
Kiitokset karttalinkeistä. Tietä pitkin liikuttaessa nuo ehdotetut kartat ovat hyvinkin riittäviä myös omiin tarpeisiini.
Mutta maastossa kulkemista varten kaipasin jotain, jolla voisi muokata olemassa olevia peruskarttatasoisia rasterikuvia Garminiin sopiviksi. Siinä syy tuon Mapwel-ohjelman kokeiluun. Google Earthiä kokeilin ensin, mutta isomman kartan sovittaminen kohdalleen (kalibrointi) tuntui sen verran hankalalta ja epätarkalta, että aloin etsiä muita vaihtoehtoja. Kalibroinnin sisältävä map-tiedosto oli jo olemassa, joten Mapwelin kanssa säästyi ylimääräiseltä työltä.
No johan on herkkä kapistus naarmuuntumaan tuo. Yksi kolmen tunnin sadelenkki ja jokusen kerran ajohanskan sormella vasemmalta oikealle ja oikealta vasemmalle näyttöä raahasin ja eikös jo ole näyttö täynnä naarmuja sivusuunnassa! Perhana!
Ei, en ala mitään muovisuojia virittelemään näytön päälle. Jokuhan jossain taisi avautua että ne heikentää muutenkin aika olematonta kontrastia siinä näytöllä.
Tietääkö kukaan paljonko uudet kuoret tuohon värkkiin maksaa ja että mistä niitä saa? Jos vuoden välein uusisi aina niin saisi kirkkaan lasin taas vähäksi aikaa...
Edge 705:stäni kuoli USB-liitäntä, ja tarvitsin jonkin GPS-tallentimen. Gigantissa viedessäni korvikkeeksi tullutta Android-puhelinta huoltoon hypistelin samalla Edge 800:aa. Kosketusnäyttö ei vaikuta kovin toimivalta ratkaisulta. Esittelykappaleessa kalibrointi oli jo mennyt pieleen, sillä näytön keskelle sohiminen tulkittiin vasemmalle osumiseksi ja oikealle sohiminen keskelle osumiseksi. Oikean reunan painikkeita ei voinut ollenkaan valita.
Siinä näytössä on uudelleenkalibrointiominaisuus.
Mutta naarmuja on kieltämättä omaan mittariin 1000:ssa kilometrissä tullut. Tosin talvilenkit on niin lyhyitä, että voi pitää taustavalon jatkuvasti päällä, mikä korjaa kontrastiongelman eikä naarmutkaan haittaa.
Edge 705:n (jota käytän USB-vian vuoksi nykyään pelkkänä navigaattorina) taustavalo palaa aina laitteen ollessa latauksessa eli pyörän ollessa liikkeessä. Tosin uusi dynamolaturikytkentäni priorisoi ajovaloa sen verran, että vauhtia pitää olla vähintään 20 km/h, jotta virtaa riittäisi navigaattorillekin. Vanhalla kytkennällä vähempikin vauhti riitti mutta vastaavasti ajovalonkin teho heikkeni. Ilman ajovaloa jo 5 km/h tuntuu riittävän, kun Edge 705:n akku on lähes täynnä.
Lisäys: Kävin suurena autokolariperjantaina 3.2.2012 hakemassa Xperia Activen toisesta turhasta takuuhuollosta. (Edge 705:n korvaajaksi hankkimani puhelimen kaatuiluongelma ratkesi omatoimisella firmware-päivityksellä maanantaina.) Ajoin noin 32km pääosin yli 5cm:n irtolumessa, keskinopeus lumipyryn ja 28-622-renkaiden vuoksi vain noin 10 km/h. Valot olivat lumipyryn vuoksi koko matkan toiminnassa, että tulisin havaituksi. Tällä noin kolmen tunnin reissulla Edgen akku tyhjeni juuri ennen kotia. Kertaakaan aiemmin ei ole niin käynyt. Jos olisin ajanut valot pimeinä tai jos pakkasta olisi ollut vähemmän kuin noin -20°C, virta olisi varmasti riittänyt.
Oma Garmin 800 temppuilee jo pidemmän aikaa. Ongelmana on että sykkeet puuttuu. Keväällä toimi mutta sen jälkeen näytti niin villejä lukuja joten jätin kokonaan pois. Syksyllä lähetin vyön kuitenkin huoltoon ja uusi vyö tuli tilalle. Sitä en saanut koskaan paritettua. Viime viikolla vein koko laitteen ja vyön huoltoon. Tänään postitäti toi sen takaisin. Lapussa lukee että vyö vaihdettu ja ohjelmisto päivitetty. Mutta...vaikka kuinka yritän ohjeiden mukaan parittaa sitä niin ei löydä...#}{{}#%#
Osaako joku neuvoa että teenkö jossain jotain väärin? Voiko olla että eivät olisi edes kokeilleet huollossa tota paritusta vaan laittaneet vaan uuden vyön pakettiin? Tuntuu että vika olisi kuitenkin itse laitteessa? Lähettiväthän he jo kerran uuden vyön joka ei toiminut.
Yritin soittaa Garminin huoltoon mutta koko päivän numero varattu!
Jos joskus liikuskelet Korsossa päin, niin minulla olisi kaksi ANT+Sport-vastaanotinta (Edge 705 ja Xperia Active) sekä kaksi sykevyötä (vanha ja uusi). Eiköhän niiden avulla pysty toteamaan, missä vika on. Löytääkö Edgesi poljinnopeustunnistinta GSC-10?
Mistähän tuota bundlea mahtaisi tällä hetkellä halvimmalla saada? Ainakin koneboxin sivuilta näyttäisi olevan kadonneen.
Mietin 800:n hankkimista ja multa löytyy edesmenneen 500:n kadenssimittari, tankoteline ja sykevyö. Tietääkö joku on nuo kaikki yhteensopivia 800:n kanssa? Oletan, että on, mutta haluan varmistaa vaikka voihan tuon kysyä suoraan Garminiltakin, mutta kysytään ekana täältä.
Vanhat ANT+Sport-varusteet sopivat. Tankotelineestä en tiedä, koska minulla on ollut vain Edge 705.
Jos et pelkää pientä säätöä, niin suosittelen Xperia activea. SportyPal-telineellä sen saa näppärästi ohjaustankoon kiinni. Hinta on samaa luokkaa kuin Edge 800:lla, mutta saat samalla kameran ja kohtuullisen avoimen Android-alustan. Omat reitit tallentaa reittijälkeä (juuri tarkistin, että tankotelineestä otettu reittijälki vastaa Edge 705:n tallennustarkkuutta eli muutamaa metriä), ja OsmAnd näyttää kartan ja laskee lyhyet reitit. (Tai sitten voit ulkoistaa reitin Internetissä toimivalle palvelimelle.) Haaveilen siitä, että saisin OsmAndin tallentamaan kaiken datan: lämpötilan, ilmanpaineen (korkeutta varten), ANT+Sport-tiedot ja kompassisuunnan. Täytyy vähän selvitellä, onko noihin vakiintunutta GPX-laajennosta. Virta ei lopu, kun käytät dynamolaturia.
Vilkaisin myös nordic elektroniikan sivuja ja 337€ näyttäis olevan hinta. Ihan ku mä olisin nähnyt tuon vielä pari vuotta sitten jollain 5- alkuisella hinnalla?
Hieman tuo polttelisi jo tuohon hintaan. Mitä arvon palstalaiset ostaisivat nyt jos tarvittaisiin toimiva ja hellpokäyttöinen GPS-navigointilaite pääosin pyöräilyyn? Mahdollisimman "plug&play" ja ei mitään ylimääräistä säätämistä. Iphone löytyy ja esim. Endomondoa on käytetty, vain tankoteline periaatteessa puuttuu. Suunnon x9i löytyy mutta tuosta ei juurikaan ole apua navigointiin eikä esim. sykkeen mittaamiseen. Sykkeet ei ole ongelma koska noita S-laitteita siihen tarkoitukseen löytyy ilman kustannuksia.
Garmin vai iPhonella ja tankotelineellä kohti kevättä?
Mun mielestä joku sukkaan vedetty puhelin ei ole vaihtoehto kaiken sään kestävälle puhtaasti pyöräilykäyttöön suunnitellulle navigaattori/pyorä-/sykemittari-yhdistelmälle. Jos haluaa jonkunsortin virityksen isolla näytöllä fillariinsa, niin sitten iPhone - jos taas haluaa luotettavan ja jämäkän laitteen pyöräreissuilleen, niin sitten garmin.
Tuskin Edge800:lle löytyy ihan vähään aikaan potentiaalista kilpailijaa, sen verran hyvin tehty laite.