Mä oon ajanu viimeiset kaksi kuukautta mudassa :D
Lenkille menen, oli keli mikä hyvänsä. Tosin en nyt paukkupakkasella käy ulkona ajamassa.
Toivotaan, että etelässä (Vantaalla) paistaa aurinko ;)
Printable View
Renkaan tärkein ominaisuus on pyöreä muoto, musta väri lasketaan eduksi.
Mutanaama varmaan tarkoitti semmoisia paikkoja joissa jollain toisella kumilla loppuu meno kokonaan ja toinen vielä pitää eikä tarvi jalkautua yli nilkan syvyiseen.
Ja ymmärsin Mutiksen kommentin niin ettei ehkä kannata valita rengasta niin että ne on parhaita sinne pahimpaan paikkaan ja huonontaa sitten ajamista suurimmalla osalla lenkkiä. En mä muuten mutta mulle tämä on oleellinen juttu.
Paino protorungolle on 2.55kg headsetin kuppien kera.
https://www.instagram.com/p/BARpHXsOnZQ/
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
Aika painava tuli?
Jos vertaa vaikka mun kakkosfillariin:
http://rowerowawaga.pl/images/foto/pv0qvg_img_9797.jpg
Fatty L kuppien kera 2.6kg
Mukluk -14 L 2.32 kuppien ja satula clampin kanssa.
Fatty vaikuttikin jotenkin jämäkämmältä, kunnes poksahti:cool:.
Minusta ihan jees alu paino Taigassa, jos toivon mukaan on jämäkkä keskiönseudulta, kun tukevuutta on mainostettu.
Hieman muuttelemme runkoa vielä tuotantoon. Keskiö leviää 100mm -> 120mm. Jarrun alta lähtee tuki pois ja takahaarukan tukipalikat muuttuvat putkeksi. Nämä muutoksien painohyödyt / haitat kumoavat toisensa, joten aika lailla tuohon proton painoon päädytään.
Kemizti on meistä kaikista painavin kuski ja odotankin hänen ajavan pyörällä sen verran, että voimme sanoa pian jotain sen kestävyydestäkin. Onhan näillä jo muutama reissu tehty, joten ihan luottavaisin mielin olen tuotantoon lähdössä. Tavoitteenahan olisi aina särkeä protot. Rikkomalla ne ajamalla saamme selville, mistä runko poksahtaa. Kaikki rungot saadaan kyllä rikki ajamalla, mutta siihen täytyy löytyä aikaa ja rohkeutta. Parashan olisi tehdä pikkuisen liian kevyt runko. Silloin näemme nopeammin, mistä pyörä retkahtaa. Toisaalta silloin emme saa oikeaa ajofiilistä talteen.
Tärkeää rungossa on myös jousto oikeasta kohdasta. Jos pyrimme tekemään liian jäykän rungon, niin kuormitus tulee rungon heikoimpaan kohtaan ja se hajoaa, vaikka pitäisi olla kestävä. Vielä emme ole tosiaan saatu yhtään runkoa rikki, jos ei oteta huomioon minun suunnittelun kukkasta Täysjoustojen puolelta viime keväänä. Kyseessä oli siis täysin 3D-softassa tapahtunut virhearvio, joka pääsi protojen tuotantoon asti kaikkien silmien alta. Materiaali ei ole ainut tapa lisätä kestävyyttä tai jäykkyyttä. Putkien ja osien muotoilu on todella isossa roolissa.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net...80010850_o.jpg
Näin, mutta toi Mongoose on inasen verran halvempi :) OK, siinä on varmaan joillekin ajokelvoton geometria, mutta ite tykkään silläkin ajella. Ja jos taas Taigan painoa vertaa saman hintaseen Dudeen niin eroa on rungossa kilon luokkaa. Saako näin kirjoittaa? Onko nillittämistä ja kateellisuutta? Joillekin kuitenkin fillarin osien painollakin on väliä, vaikka se olisi väärin ajateltu.
Ei noi hinnat alkaen tasapaksusta alusta tehdyt putket ole kaikkein kestävimpiä (Fatty). Ohennettu kestää paremmin, KUN se fleksaa...
Taigan putkisarjaa ei kerrota, mutta tuskin mitään kallista? Muutenhan se varmasti mainittaisiin ;)
Ei vaan poletaan asiaan, jos joskus tollasta pääsee tyypittämään :) Jatkakaa kehumista :)
Niin se dude on kuitua.
Canyon ollu aina halvempi. Paremmuudesta en sano. Jotain ongelmia canyonilla ollu rungoissa, ainakin enska puolella.
Santalle tiedoksi; edullisin täysjäykkä kuitu Dude on kaikkine kuluineen pari sataa halvempi kuin täysjäykkä Taiska, mutta myös pari kiloa kevyempi.
Ei näyttäis mongoosen putket olevan ihan samaa vahvuutta (halkaisijaa) missään kohden runkoa, en silti sano ettäkö olisi vähemän kestävä, painoeroa lähinnä spekuloin..
ps. kuva kera takatarakan;
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...g=eyJpIjoidCJ9
Kevythän tuo on. ICT painaisi vastaavassa punnituksessa reilut kolmisen kiloa :)
Tasapaksu putki ei ole hinnat alkaen. Se on ominaisuus, jolla saadaan kestävyyttä, ei päin vastoin. Flexaus tehdään muilla jutuilla ja flexaus väärässä kohdassa aiheuttaa väsymismurtuman. Ohennettu putki on paksumpi päistään, jotta se on helpompi hitsata. Putkia saa erilaisia ja hintaero meille on ns. hyttysen kusen verran ;) Eniten maksaa suunnittelu, testaus ja muotit.
Putket ovat putkia, jotka tehdään muoteilla. Voi niille antaa nimiäkin. Olkoot vaikka Vili ja Rasputin. Voitte päättä, missä järjestyksessä ;) Alumiinin laatu on 7005.
Tästä voi tutustua hydroformaukseen, niin ehkä sitten karisee ylenpalttinen putkisarjojen hehkutus. Toki putkille saadaan hintaa kun suunnitellaan itse. Tällöin saisin varamsti keveämpää settiä tehtyä, koska pääsisin vaikuttamaan putkien muotoiluun.
https://youtu.be/XicB7I-gDEw
Eihän se Dudekaan kovin kevyt ole rungoltaan.suunnilleen saman kuin Farley, tosin trekissä keula on sitten ankkuri.
Farlikka on kyllä kestänyt hyvin vaikka siinä rungossa onkin pihistelty painon takia.
edit.. Farley L 1750
Dude M 1700?
edit. Kokonaisia pyöriä on ihan turha verrata. Kaiken voi vaihtaa ja kevennys jumbo jimeillä saa helposti jo toista kiloa pois vrt raskaammat.
Valmistaja ilmoittaa Duden rungolle 1550 g. Siinä on kanssa sitä varmuus marginaalia kestävyyden suuntaan .
Olen kuullut jonkun norjalaisen kyhäilleen 8kg fatbiken.
En kyllä droppailis kovinkaan usein ;)
Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
^^^Mun lähde on muistikuva saksalaisesta arvostelusta jossa oli bikininaisia kuvissa, se on paljon uskottavempi kuin valmistaja. Sori vaan Pole.
eikö duden runkoa ole kukaan punnannu.
Mikä on hintahaarukka runkosetissä? Milloin mahdollisesti saatavilla?