Katopa Rosen pumppua 184328-1. Tuota pumpun letkuosaa saa erikseen 184335-1, 5.95 ekua. mullon tuo pumppu kotimaan kaupasta ostettuna ja hanikka toimii mielestäni hyvin.
Printable View
Sama ongelma esmes dhx-a säädössä kun BV paineita säätää.Olen ratkaissut ongelman katsomalla paineet, irroittamalla letkun ja katsomalla uudetsaan paineet niin tiedän paljon katoaa kun letkun ruuvaa auki :) DHX-A tapauksessa melkein 30psi katoaa kun ilmatila on niin pieni..
Korjatkaa toki jos omiani höpöttelen, mutta tuo teidän puhuma "ilman katoaminenhan" tapahtuu silloin ku te sen pumpun siihen ruuvaatte kiinni, jolloin ilmakammion sisältö joutuu paineistamaan sekä itse kammion et iskarin letkuineen...nimittäin silloin kun sen iskaripumpun siitä iskarista irti ruuvailee ja sen letkun sisältö pääsee harakoille karkaamaan niin sulkeutuu myöskin iskarin venttiilinsielu -> karanneen paineen määrä on jossain olemattoman/mitättömän välimaastossa.
Enpä usko itekään kovin paskaa ... Mullon vanha pumppu Wrenc Force ja ny tää uus. Tämä linkkaamani
Rose vaan toimii loogisesti. Ja hyvin. Ja jotain kymmenen vuotta olen pumppaillut, siis keulaan ja iskareihin, ilmaa.
Tulihan liityttyä ongelma-dual-airien-ryhmään. Negatiivipaineet pysyivät säilytyksessä, mutta karkasivat ajossa. Toista vuotta syyllistin renkaita, että nämä vain taitavat olla jäykkäkylkisempiä kuin edelliset, kun meno ei ole niin pehmeätä kuin muistini mukaan joskus on ollut. Ei tullut huomioitua, että paineet karkasivat jo siirtymällä, siten metsässä meno oli aina samanlaista.
Laitoin sitten uudet tiivisteet, tiivisteet ETRAssa irtomyyntinä euron tai vähän päälle kappale. Ilmakammioon ATF-öljyä (~10W), kun muutakaan ei ollut, tulos oli ilmat pysyivät 2.5h sitten häipyi sagi kesken lenkin. Seuraavalle lenkille ilmakammioon 75W synteettistä vaihteistoöljyä, taas sama homma 2.5h kohdalle sagi pieneni, mutta ei hävinnyt kokonaan. Siis parempaan suuntaan oltiin menossa. Seuraava operaatio olikin vaihteistoöljystä ja vaseliinista viskositeetiltaan tuoreeseen mämmiin vertailtavan liman teko. Vihdoinkin ilmat pysyivät negatiivisäiliössä.
Ei siis tarvinnut vielä ainakaan testailemaan X-rengasta ilmamännässä. Taisi vaseliinissani olla litiumia ja mineraalipohjaakin, joku tietysti olisi varoittanut, että se turvottaa O-renkaita. Yksi avaruussukkula räjähti, mutta tuhansien harrastajien air-gunit kumminkin toimivat nykyisillä O-rengas materiaaleilla.
Lopulta Rokkarikin uskoi, että dual-air on hieno keksintö, mutta toteutus on surkea ja luopui koko systeemistä. Itsestään balansoituva solo-air on vain parempi, on aina oikeat paineet negatiivipuolella, eikä vain kotoa lähtiessä.
Kumpaankos ilmakammioon sinä olet sitä öljyä lisäilllyt? Karkailevan negatiivipuolen paineen voi useimmiten estää lisäämällä 5-10ml sopivan sukkelaa öljyä +-puolelle. Syy voi myös olla negatiivipuolen venttiilissä ja tai sen aluslevyssä eli nekin olisi syytä tarkistaa/vaihtaa mikäli öljyn lisääminen ei auta.
Ylempään lisäsin öljyt. 90-prosenttisesti olen varma, että liikkuvan männän ulompi tiiviste vuosi silloin kun keula palautuu puristuksesta. Perusteluna oli, että samalla kaikki öljyt olivat negatiivisäiliössä, jos vuoto tapahtuisi puristusvaiheessa, niin negatiivisäiliön paine nousisi ja keula painuisi kasaan, koska negatiivipaine tulee liian suureksi. 10-prosentin mahdollisuuden vuodolle anna pohjalevyn pienelle tiivisteelle, jonka läpi männän tanko kulkee, tämän vuotaminen taas aiheuttaisi öljyn valumisen alajalkoihin. Ja tietysti venttiilitkin on kokeiltu ristiin.
Lohdullista kuitenkin on, että keppini on U-turn, jossa ilmamäntä on erillisessä putkessa. Ei tarvitse yläosaa uusia, total rebuildin saa tehtyä alle viidellä kympillä.
Lyhyesti Reban talvikuntoon laitosta. Eli luonnollisesti paineet ulkolämpötilan mukaan, vaimennusöljyksi 2,5W ja jokin O-rengas kannatti korvata O-renkaalla. Mikähän tämä tiiviste oli?
No nyt huolsin Revelationin enkä Rebaa mutta samanlaisesta keulastahan on käytännössä kyse. Täydellinen purku, putsaus, öljyn ja tiivisteiden vaihto sujui hyvin ja itse asiassa vielä kasauskin mutta lukitus ei toimi. Eli vaimennuspuolen lukituksen kääntäminen kiinni ei käytännössä vaikuta mitään. Huomasin myös, että vaimennus pitää olla täysillä tai yhtä naksua vaille täysillä, jotta paluuvaimennus hidastuu kunnolla. Onhan kyse vain siitä, että vaimennusöljyä taisi päätyä keulaan muutama millilitra liian vähän? Mittasin kyllä tarkkaan mutta tämä taitaa olla vikana? Öljyn lisääminen ei onneksi ole vaikea operaatio eikä edellytä suurempia purkuhommia.
Lisää vähän öljyä niin lukitus alkaatoimia
Omassa Sidissä piti lukituksen vaijeri laittaa kunnolla kireälle että lukitus toimisi. Vaikka öljyä oli tarpeeksi.
Laitoin vaijerin kyllä maksimi kireydylle mielestäni, kun samaa vähän mietin ja katsoin, että lukituspyörä alkaa kyllä liikkumaan välittömästi, kun lukitusviåua ohjaustangosta alkaa painamaan lukkoon. Näin ollen lukitus kääntyy päälle just sen koko matkan mitä on mahdollista. Öljyä lisään siis kokeeksi ensin vaikka varovaiset 3 ml.
Omassani vaijeri piti laittaa niin että siinä on veto päällä lepotilassa. Se vipu antoi sen verran periksi että lukittuessaan se hölläsi vaijeria niin että kukitus pehmeni.
Reban (ja muidenkin RS haarukoiden) vaijeri kannattaa kiinnittää siten, että lukitus laitetaan vivusta päälle ja sitten käännetään haarukan nuppi ääriasentoon ja vaijeri kiinni. Lukitus auki ja testataan, ettei jäänyt osaksi päälle. Noissa on aika monessa klappia niin paljon että levossa kiinnitettynä ei lukitus ole täysin päällä. Edelleenhän valikoimassa on poplock-vipu jossa on tangon puolessa säätö lukituksen tiukkuudelle.
Ok kiitos vastauksista. Koitan vielä ensin tuota vaijerin kiristämistä niin, että varmasti on lukitus pohjassa kiinni asennossa ja siten samalla vähän valmiiksi ns. päällä auki-asennossa. Tosin ennen huoltoa olin lukituksen asentanut aikanaan itse ilman näitä toimia normaalisti ja hyvin oli pelannut.
edit. Tosin tuo ensimmäisessä viestissäni mainitsema paluuvaimennuksen vähyys ilman, että paluuvaimennusnaksut on aivan "kilpikonnalla" sai myös miettimään liittyisikö sekin aavistuksen liian pieneen öljymäärään.
Olin kyllä öljyn mitannut lääkeruiskulla juuri esitetyn öljymäärähaarukan puoliväliin. (siis jos haarukka nyt oli 125-130 ml, niin olin laittavinani 128 ml. Toki 50 ml ruiskulla kaksi täyttä ja yhden 28 ml mittaillessa muutamien millilitrojen heitto syntyy helposti ja nämä keulat lienevät aika tarkkoja oikeasta öljymäärästä.
edit 2: Öljyt eivät myöskään ole tällä kertaa mielestäni valuneet yläpuolelta alapuolelle, sillä testasin joustomatkan olevan tallessa siten, että poistin paineita reilustai ja painoin keulan ns. pohjaan.
Voi olla tyhmä kysymys, mutta olethan varmasti tarkistanut öljymäärän juuri oikean vuosimallin keulan huolto-ohjeesta? Esimerkiksi Reboissa öljytilavuudessa on eri vuosimallien välillä 20ml heittoja. Tarkimman öljymäärän saisi tietysti kaatamalla vanhan öljyn johonkin mitta-astiaan kun öljyjä vaihtaa, mutta eipä sitä tule yleensä ajateltua.
No tarkistan tuonkin tuossa viikonloppuna samalla, kun asiaa jaksan alkaa pähkäilemään. Mielestäni ohje ja keula ovat kyllä 2011 mallia mutta en viitsi enää lähteä kylmään varastoon asiaa tarkistamaan, kun istun jo sohvalla olut auki :)
No totta tavallaan tuokin. Kylmä varasto ja ja pelkät yöasun housut jalassa ei kuitenkaan. Eilen oikein otti päähän, kun keulaa asensin pyörään kiinni, että asennusolut oli loppu! Otin pahimpaan ärsytykseen yhden vaimon siiderin mutta ei se ollut sama juttu.
Noniin, keula pelaa ja tämän vuoden maastokausi avattu. 1h40min sähläsin espoon keskuspuistossa ja kivaa oli. Iso osa meni kyllä ihan tunkatessa ja koko lenkin keskinopeus oli huimat 7 km/h. Oli siellä pari muutakin kuskia.
Mutta keulan osalta kiristin ensin vaijerin siten, että lukitus oli täysin kiertynyt kun lukitus oli päällä (Lansiven ohje) ja siis osin ikäänkuin päällä, kun lukitus oli ohjaustangosta auki. Tämä auttoi jonkin verran mutta noin kolmen sentin tyhjä liike jäi keulaan. No lisäsin sitten tasan 2 ml öljyä ja koitin uudelleen ja nyt toiminta on toivottua eli lukitus on jämäkämpi. Myös paluuvaimennus on parempi ja silti koko joustomatka pysyi tallessa. Tarkkaa puuhaa siis tuon öljymäärän kanssa.
Lainaan tätä topiccia, kun on pieniä alkuvaikeuksia Reban kanssa. Eli keula tuntuu melko pintakovalta ja jähmeältä ja ihan kuin ilmaa olisi liikaa, mutta heti kun painoa siirtää pyörän päällä eteen, niin keula käy melkein pohjassa. Onko tuossa jotain erillisiä säätöjä pintaherkkyyteen? Paluuvaimennuksen kanssa olen säätänyt, mutta pintaherkkyyttä ei sillä taida saada lisää. Ja minkälaisia paineita suosittelisitte n. 80 kiloiselle?
Paineet riippuu pumpun mittavirheestä, mutta kokeilisin jotain 110/110 ja lisäämällä painetta alajalkaan saa herkkyyttä lisää. Googlaa "adjust reba" tms. Paineet kannattaa laittaa ajolämpötilassa, koska alasylinterissä on pienempi pinta-ala, joten lämpötilan muutos pienentää alapainetta verrattuna yläpaineisiin. Tai näin olen järkeillyt.
kyllä se lämpötila muuttaa painetta yläpuolen kammiossa ihan saman verran P1/T1 = P2/T2
Mutta pienikin lämpötilan muutos vaikuttaa reban toimintaa...
Joo P=F/A ja PV=nrT. Lämpötila pienenee => paine pienenee. Paine on suoraan verrannollinen jousivoimaan eli ala ei vaikuta. Sotkin sen ajatuksissani siihen, että miksi keula toimii vaikka molemmissa kammioissa on sama paine ja tämä johtui pienemmästä pinta-alasta.
edit: ajan itse jäykällä kepillä :)
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten sinne alasylinteriin saa ilmaa? Katsoin youtubesta videoita, joissa ilmaa pumpattiin oikealta puolelta alhaalta, mutta siellä on paluuvaimennuksen säätö. Toisella puolella taas syvällä on joku epämääräinen mutteri, johon pumppu ei sovi eikä tosin yltä edes sinne kunnolla. :seko: Keulan tarkka malli on RS Reba SL solo air 100 millin joustolla.
ei solo-air:ssa ole venttiili kun siinä yläjalassa... viime vuotiset rebat oli vielä dual-air jousella..
Mitenköhän sitten pitäisi toimia tuon pintaherkkyyden säädön kanssa...?
jos laitat sen verran painetta että sägi on about 25% attack asennossa eli seisot polkimilla ja painoa ohjaustangolla.. jos tuntuu sukeltavan liiaksi ajaessa niin väännät motion controllia hieman kiinni päin..
Ja toisiaan se pakkanen syö herkkyyttä. Omasta sidistä piti aikanaan vaihtaa rasvat öljyyn niin hieman herkistyi.