^ Ai SE on suurin virhe. Kyllä mun kirjoissa se että eletään jatkuvasti yli varojen ja ajatellaan että vauhti korjaa on paljon isompi ongelma. Meinaan jos me kustaan tämä pallo oikein kunnolla, ei ole kivaa kellään ellei sitten kuolla kaikki jolloin "kiva" lakkaa merkitsemästä mitään.
Herkuinta tässä on se, että varsinkin oikeistopuolueet tolkuttaa tuota samaa varojen yli elämistä (ja vasemmisto lyö tahtia kumbayaa) mutta puhuvat vain rahasta joka kuitenkin on 100% sopimuskysymys.
Suurin osa hiilineutraalisuuteen tarvittavista tekniikoista on olemassa ja pääsääntöisesti järkevään hintaan. Esim maatalouden päästöjä voitaisiin vähentää rajusti muokkaamalla tukijärjestelmää vaarantamatta tuotantoa ja lisäämättä valtion menoja (tai jopa vähentämällä niitä). Seurauksena suurin osa nykyisistä tukien saajista menettäisi tuloja joten ei onnistu. Uusiutuvan energian hinta per tuotanto on alle (tuulivoiman tapauksessa paljon alle) fossiilisten mutta jälleen isot lyhytnäköiset poliittiset ja taloudelliset intressit sotkevat kuvioita. Esim Venäjän tai Intian kaltaiset isot maat voisivat ruveta hiilineutraaleiksi alle kymmenessä vuodessa jos haluaisivat. Johtaisi ainakin Venäjällä keskusvallan heikkenemiseen joten se siitä.Lainaus:
Ainakin minun pointti tuossa väestöräjähdysasiassa on se, että rikkaiden maiden tulisi suunnata voimavarat sen pysäyttämiseen. Naisten koulutus kehittyvissä maissa nyt yhtenä esimerkkinä. Se että muutamat kehittyneet maat pyrkivät hiilineutraalisuteen liian kunnianhimoisella aikataululla auttaa paljon vähemmän kokonaisuutta.
Kannatan tyttöjen koulutuksen tukemista lämpimästi. Esim Suomessa tyttöjen koulutus alkoi pikkuhiljaa laajenemaan 1860-luvulla kansakoulujen myötä. Heti kohta 1968 kokonaishedelmällisyysluku laski alle kahden (mikä vaaditaan että väestön kasvu kääntyy alas). Siitäkin meni yli 30 vuotta ennen kuin luonnollinen väestönlisäys meni miinukselle. Nämä jutut vie sukupolvia.
Joten luulen että kannattaa hoitaa tuota ilmastojuttua ja lajikatoa samalla kun miettii tapoja rajoittaa väestöä.