Omat Giro Blazet saapuivat. Hitto vie, lestihän on ihan passeli. Kärkeen jää toki 1,5-2cm tilaa mutta muutoin kaikin puolin miellyttävä jalassa. Vetskarinkin saa tappiin asti kiinni. Näinköhän nämä voi jäädä käyttöön...
Printable View
Omat Giro Blazet saapuivat. Hitto vie, lestihän on ihan passeli. Kärkeen jää toki 1,5-2cm tilaa mutta muutoin kaikin puolin miellyttävä jalassa. Vetskarinkin saa tappiin asti kiinni. Näinköhän nämä voi jäädä käyttöön...
Giro Blazet tilattu alennusmyyntiketjun innoittamana. Saa nähdä sopiiko, kun yhden koon normaali lenkkarikokoa suuremmat otin.
Mites noilla pärjää läpi talven? Muutama pakkasaste menee vissiin ok, mutta mites kovemmat pakkaset? Pärjääkö jos laittaa jonninsortin kengän päällyset?
^emme tiedä sinun jalkojen kylmänsietokyvystä mitään. Voi olla, että pärjäät tai voi olla että varpaasi jäätyvät.
Ei nuo _minusta_ kovin lämpimät ole, varpaita alkoi palella tunnin ajelun jälkeen vaikka oli lämpöasteita pari (tuulta oli kovasti tosin ja vaikutus miinuksen puolella, mutta...). Pikkusen kesäkenkiä lämpöisemmät, vähän petyin.
Tiedän jatkossa laittaa lämpimämmät kengät noille asteille tai sähkösukat. Mulle Blazet on sellaiselle, vaikkapa +7...+3°C -välille.
Kivat kengät jalassa ja näillä on hyvä kävelläkin. Lämpimyyden puute ei ole mulle iso ongelma kun en talvikengäksi ostanutkaan.
Tässä meni (mahdollisesti) juuri se ääreisverenkiertopointti vähän ohi. Varpaiden kylmeneminen saattaa olla juurikin ensimmäinen oire siitä, että jossain muualla on liian vähän vaatetta, vaikka kylmän tunnetta ei muualla kokisikaan. Periaate on siis se, että kun pää jäähtyy, niin varpaat palelee, koska elimistö pitää ensisijaisesti huolen kriittisimpien ruumiinosien lämmittämisestä ja supistaa ensiksi ääreisverenkiertoa vähemmän kriittistä osista. Kokeilepa huviksesi laittaa yksi ohut merinokerrasto ylös ja vaikka polven alle ulottuvat merinosukat lyhyiden sukkien sijaan, jolloin saattaakin käydä niin, että varpaat ei enää palelekaan. Sama (yhtä mahdollisesti) Jackojalle.
^noinhan se menee. En vain tiedä paljonko vaatetta mun pitäisi vielä lisätä, jos nykyiselläkin varustuksella muualla on lämmin hiki, mutta varpaat palelee. Sealskinit toki jalkaan ja niiden alle akkusukat, niin ongelmaa ei enää ole. :)
^ Samaa mietin itsekin.
Tai onko jopa liikaa vaatetta, jonka seurauksena sukat kastuu heti alkuunsa ja sitten vesi toimii hyvänä jäähdyttimenä?
Vaan kun päivän ollut pikkuvilussa, niin jotenkin tuntuu, että laittaa mielellään vaatetta kun lähtee kylmään, viimaiseen keliin ajamaan. Vaikka vanha totuus on se, että jos heti lenkin alussa on lämmin, niin on liikaa vaatetta.
Laitetaan nyt omat ensituntumat noista Blazeista, kun tuntuvat vähän poikkeavan monen muun kokemuksista.
Kokoasiassa luotin jonkun pyöräjulkaisun arvosteluun, jossa sanottiin, että koot vastaavat Giron kenkiä muuten. Minulla on aikaisemmin ollut käytössä Giron Privateer Lacet koossa 42, jotka istuivat jalkaan ihan näppärästi, joten valitsin Blazesta saman koon. Myös Shimanon kengissä sama koko istuu minulle parhaiten.
Kotona sovitellessa kenkä tuntui vähän ahtaalta ja puristi varsinkin päältä. Pituus ja leveyskin oli kuitenkin ok, joten uskalsin olettaa, että päällinen kyllä venyy käytössä ja muutenkin tuo narukiristys tuntui vähän heppoiselta, joten päättelin napakan päällisen olevan ihan paikallaan. Itsellä on vähän sellainen tuntuma, että näistä kengistä liian suuren koon valitsemalla tuo narukiinnitys voi olla vaikea saada tarpeeksi kireälle ja jalka saattaa jäädä hölskymään kenkään.
Eilen sitten kolmen tunnin lenkillä ei tuntunut enää minkäänlaista kireyttä. Päin vastoin aluksi kenkä tuntui jopa aika löysältä, koska edellisen lenkin olin kuitenkin ajanut hiilikuitupohjaisilla Boalla kiristettävillä kengillä. Narua kiristämällä tilanne kuitenkin parani huomattavasti ja kengistä tuli varsin mukavat. Jäykiksi niitä en kuitenkaan kuvailisi. Lämmön eristävyydestä ei itsellä ole pahaa sanottavaa, sillä alla oli keskipaksut merinosukat ja jalat pysyivät kiitettävän lämpiminä parissa lämpöasteessa ja viimassa. Enemmän paleli ohimoita, kun viima ohjautui ajolasien alle. Tämän perusteella veikkasin, että itse tarkenen noilla hyvin joillekin pakkasasteille ja kengänpäällisillä vielä kylmemmälle. Olen ihan tyytyväinen, etten päätynyt isompaan kokoon, jotta saisin paksummat sukat mahtumaan, koska oman kokemukseni mukaan villasukat eivät ainakaan auttaisi tuohon aavistuksen joustavaan tuntumaan.
Joka tapauksessa tähän hintaan ja näille käsillä oleville keleille ihan mainio hankinta, arvosana 4/5.
Minulla taitaa olla aika hyvä kylmän sietokyky. 3-7 + astetta kuulostaa omalle kohdalle kesä/syyskeleille ja menee vaikka lenkkareilla hyvien merinovillasukkien kanssa ja tällä hetkellä meneekin kun ei oikein muita soveltuvia kenkiä nyt ole edes fläteille. Pienissä syyspakkasissakin nyt menty kohtuullisia maastolenkkejä ja kyllähän siinä tietysti varpaat meinaa jäätyä jos yhtään viima käy.
Vähän heikolta kuulostaa jos vain hieman lämpimämmät kuin kesäkengät. Toki varmaan selkeästi lämpimämmät, kuin lenkkarit mistä menee kaikki viima läpi. Ei kuitenkaan vaikuta täyttävän sitä talvikenkätarvetta koko talven kengistä vaan ilmeisesti täyttyy hankkia jotkut ihan muut lämpimät talvikengät ja tyytyä ajamaan fläteillä. Tietysti Wolvehammerit olisi varmaan semmoset millä tarkenis ja soveltuu lukoillekkin, mutta hintaa alkaa niillä jo olemaan. Toisaalta eteläsuomen talvet on aika lämpimiä nii varmaan Blazeillakin pärjää suuren osan talvesta.
Vinkkejä hyvistä monikäyttöisistä talvi tms. kengistä joiden pohja soveltuu fläteille eikä olisi ihan hirveän tönköt ajaa ja soveltuis myös muuhun retkeilyyn? Jotkin maiharit kävi mielessä, että sopivilla sukilla voisi käyttää ympäri vuoden. Samalla tulisi kengät kesän retkeilyihin.
Vauden mallistosta saattaisi löytyä jotain tuon tyyppistä.
https://www.vaude.com/int/en/men/sho...ing-shoes.html
Omat Blazet pääsivät neitsytmatkalleen pariksi tunniksi sateeseen eilen aamulla. Eihän ne kuivana pysyneet mutta jalat olivat kuitenkin kuivin osa lenkin jälkeen. Mulla oli neopreenisuojat päällä ja ihan hyvin tarkeni +1 lämpötilassa. Lesti on ihan jees, normaalia kokoa 1-1,5 yksikköä suurempi koko ei häirinnyt. Josko ens viikonloppuna pääsisi testaamaan kuivalla kelillä. Mutta hyvinkin asiallinen hankinta hintaansa nähden.
Näitä muuten näyttäisi löytyvän myös Larun lähikaupan poistosta
https://ibike.fi/tuote/giro-blaze-talvikengat/
Kylmemmillä keleillä mulle ei flättipolkimet ole mikään kammotus. Yhessä pyörässä on Shimanon M324 halpikset joitten avopuolella ei oo mitään piikkejä, ainoa kenkä joka noilla mulla lipsumatta pitää ollut Icebugin Michelin kitkapohjaiset.
^NW Himalayassa on Michelinin pohjat, toimii kyllä. Olen kyllä ajanut Meindlin vaelluskengillä M520 lukkiksillakin :) Ja kovapohjaisilla hiihtomonoilla rautaisilla fläteillä
Pari muutakin välikelin kenkää näemmä oli poistossa
https://ibike.fi/tuote/shimano-mw5/
https://ibike.fi/tuote/lake-mx145/
Smo:n linkit ovat varmasti hienoja. Itte tyydyn vanhoihin varsinkin kun upeet hiilikuitukiekot Mcarbon mulle vasta toimitti. Tän vuoden investointihankkeet jäissä.
Tai ainakin halukkuus vähissä.
Giro Blazet kotiutui välikelin kengiksi viime viikolla Pyörävarikolta sopuhintaan 89€. Otin kokoa 47, Spessuista oma koko on 46, Lakeista 46.5 ja tämä oli sopiva. Omaan kapeat nilkat, joten vetoketjun sai kiinni helposti eikä häirinnyt ajaessa mitenkään. Kengät on mukavat jalassa, venyy reunoilta, tuntuma on pehmeä eli ei paina mistään. Pohja on kesäkenkiin verrattuna löysä eli poljin tuntuu putkelta ajaessa mutta ei haittaa muuten, ja onhan nämä kevyen tuntuiset.
Eilen tuli kokeiltua näitä kaatosateessa 2*45min, ja jalat pysyivät kuivina. Omat jalat on vähän kylmänarat, eli nollakeli on näille aika lailla maksimi missä pystyy ajamaan. Pohjassa ei tunnu olevan minkäänlaista eristystä, eli foliopohjalliset voinee auttaa jonkun verran. Sähkösukkien kanssa pärjää toki kylmemmässäkin, mutta todennäköisesti jää käyttöön siihen 0-5 asteen syys/kevätkeleille.
Blazeissa on mielestäni tyhmästi vetoketju edessä eikä takana, ja nilkkaosa on muotoiltu seisoma-asentoon eikä etukenoon jossa nilkka pyöräillessä lähes koko ajan on. Raphan vanhat neopreenipäälliset kuitupohjaisen maantiekengän ja Lookin maantipolkimen kanssa on omien kokemuksien mukaan yhtä lämmin ratkaisu. SPD-klossi hohkaa aina kylmää, vaikka olen lisännyt foliot pohjallisen alle.
^Voi olla näinkin, mutta kengänpäälliset ei yksinkertaisesti ole vedenpitäviä. Olen kokeillut ainakin kymmentä erilaista ja aina falskaa jostakin raosta, mitä taas noi Blazet ei tee. Jalan asento tuntui oudolta ensikokeilulla, mutta ei haitannut ajettaessa mitenkään. Koska se päällinen on kiinteästi osa kenkää, niin vaikea kuvitella miten sen vetoketjun saisi muuallekaan laitettua niin että kengän saa vielä kiristettyä nauhoilla?
Blazet kävi kokeilussa. Omaan jalkaan menee yleensä 45 tai 46 niin nämä oli siihen verrattuna normaalit. 45 pikkuvarpaista ahdas ja 46 reilusti tilava. Omaan jalkaan selvästi leveempi kun northwave samassa koossa.
Nauhakiristys ja pehmeä pohja ei oikein vakuuttanut. Nämä oli tosiaan selvästi talvikengät kun oletin että olis ollu enemmän syyskengät (kesäkenkä integroidulla päällisellä). Hiihtomonot pyöräklosseilla.
Jos lestissä on tilaa niin jäykillä pohjallisilla voi löysyyttä parantaa. Flättipolkimilla Icebugin Michelinin kitkakenkiä olen käyttänyt. Pohjia ei liikajäykkinä voi pitää mutta pohjalliset auttaa.
Giro Blazet ei varsinaisesti vakuuta. Vettä vuotaa klosseista, vetskarista ja paikoin päälikankaasta. Palautan.
Mikä olisi vastaavan mallinen eli varrella, mutta täysin gorea tai vast.
^ Epäilisin, että paremmin vettä pitävää nollakelikenkää ei ole. Joku oikea talvikenkä voi olla. Mietin myös, että voiko ajetut kengät oikeasti palauttaa vaan sillä perusteella, että ei tykkää?
Hauska kyllä huomata, miten eri ihmisten tarpeet on niin erilaiset ja miten eri ihmiset voi kengätkin kokea niin eri tavoin. Mulla Blazet on sen tyyppisessä käytössä, että jollain pohjan jäykkyydellä ei ole hölkäsen pöläystä merkitystä. Myös se narukiristys toimii musta oikein hyvin. Ainoa huono puoli niissä on se, että rapa menee vetoketjun hampaisiin ja tarpeeksi kun rällää mudassa, on vetoketjun auki saaminen välillä vaikeaa. Epäilisin, että se tulee olemaan myös ensimmäinen osa, joka noista hajoaa. Nyt kun on toinen vuosi meneillään, niin toisen kengän vetskarissa on jo selvästi yksi hieman pysyvästu vaurioitunut kohta. Steariini tms. käsittely kannattaa tehdä vetoketjulle säännöllisesti.
Tänään vajaa kolme tuntia pitkin Hesan märkiä ulkoiluteitä, pellonreunoja ja cx-polkuja. Suunnilleen kuivin jaloin pääsin kotiin, vaikka pyörää pestessä vielä suihkin letkulla isoimmat ravat kenkienkin päältä.
https://live.staticflickr.com/65535/...2fe7fea2_b.jpg
Ajattelin vedota kengässä ja valmistajan sivuilla lukevaan "waterproof" tekstiin.
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Pakko olla vialliset kengät tms. Aikamoisissa monsuunisateissa olen noilla ajanut, ja aina on jalat olleet täysin kuivat.
Mä jouduin palauttamaan kun 47 oli ahdas yhtään paksummalla sukalla. Myös nilkka oli vähän liian ahdas. Harmittaa, sillä muuten olisi ollut tosin hyvän oloinen kenkä vetisiin olosuhteisiin
Ihan toimivat nämä ovat olleet muutaman lenkin kokemuksella. Vedenpitävyydestä en ole ihan varma. Ja käytännön lämpötilahaarukka selviää ajan kanssa.
Suurin "harmi" on toe overlap, kun klossit ovat ihan takana ja kengän keulassa ylimääräinen sentti. Mutta siihenkin tottuu. Tai sitten vetää lipat.
Täällä Girot olleet nyt alla jokusen sata kilometria, peukutan. Käyttölämpötilat olleet -4-+6, ajettu läpimärissä olosuhteissa, ei ole mitään viitteitä varpaiden kylmettymisestä tai kastumisesta vielä. Päällä olleet Castellin Pioggerellat. Kylmemmille keleille päälle tulee paksumpi neonpreeni päällinen. Pohja on putkelta ajaessa löysä (110kg), mutta hiekkatierallissa satulasta menee täysin. Nappiostos hintaisekseen.
https://castellicycling.kleecks-cdn....ZlNDM2NjM0Y2Fm
Itsellä 47 koossa ja edellä mainitut castelit riittävät hyvin kun venyvät, paksummissa saa vähän jo voimailla. Xxl menee 46-48 kengälle.
Samoin toista syksyä täällä käytössä nuo Blazet. Toki noistakin veden saa menemään sisään kun ajaa reippaassa sateessa ja kun fillarin eturengas roiskii vielä vettä kintuille. Normikeleissä, missä nyt itse ylipäätään viitsii lenkille lähteä, nuo ovat IMO vedenpitävät. Kurakeleille laitan kenkäsuojat, ne on kuitenkin helpompi putsata hiekasta ja savesta kuin kenkä itsessään, ja toimivat yhtenä varmistuksena pitämään jalat kuivina (ja vetoketjun toimivana). Parhaat välikelin kengät toistaiseksi itsellä.