Nokia 1100 ei taida syödä gpx:ää :) .. Teijoon olis 80 km hmm ... säästäisi Kurjenrahkan toiseen kertaan..
Printable View
Mun mielipide kuhankuonon merkkauksista on, että ei niillä yksin hauska ole suunnistaa, jos on ekaa kertaa liikkeellä. Joku kartta on hyvä olla. Tai sitten matkaan niin, että varaa mahdollisuuden palata lähtöpisteeseen tai teitä pitkin pois. Itte kun ajoin vajosuolta kurjenpesälle, niin jouduin kerran kurkaamaan karttaa. Toki pienellä harharetkellä olisi voinut todeta merkkien kadonneen ja arpoa toisen suunnan, joten pelkkiä merkkausia seuraamalla voi selvitä reissusta kokonaan ilman karttaakin, mutta en suosittele.
Tossa mun piirtämä kartta muutaman vuoden takaa Kurjenrahkalta.
https://drive.google.com/file/d/0B_8...it?usp=sharing
Siinä Raasin järven pohjoispuolella sinisellä reitillä karttasanojen Soikeroinen, Mansikkapalonmäki, Pirunkirkko välillä on hieman jyrkkäpiirteistä ainakin kuormatulle pyörälle.
Sama aikataulu. Opastus tästä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...228750&lang=fi
Parkki vissiin katsastusaseman pihalla.
Joku täällä kyseli pyöräsuunnistuksesta taannoin... Hommahan vastaa hyvin pitkälti normaalia suunnistusta. Kartta on muuten normaali suunnistuskartta, mutta polkujen ja teiden kuvaus hieman eroaa normaalisuunnisuksesta. (Saatetaan joskus järjestää tavallisellakin suunnistuskartalla.) Polut ja tiet on merkitty pisteviivalla, katkoviivalla tai yhtenäisellä viivalla. Pisteviiva on hankalimmin ajettavissa ja yhtenäinen viiva on erittäin helppoa ajettavaa. Kaikkia viivatyyppejä voi olla kahta eri leveyttä ja tämä kuvastaa polun tai tien leveyttä. Leveämpi viiva on siis leveämpi ura maastossa.
Pyöräsuunnistuksessa rastit on poluilla tai polkujen lähistöllä pyörän kanssa saavutettavassa paikassa. Reitinvalinta poikkeaa ymmärrettävästi normaalisuunnistuksesta siten että teitä ja polkuja kannattaa hyödyntää. Umpimetsä on todella hidasta ja tuskaista pyöräiltävää, joten sinne ei kannata mennä. Pisteviivalla merkitty polku on todennäköisesti tyypillistä täkäläistä teknistä polkua, jossa ajovauhti kohtuullisen rauhallinen. Mikäli vaihtoehtona on kiertää jostain kauempaa tietä tai vähemmän teknistä polkua, niin se saattaa useinkin kannattaa. Helpommalla reitillä pystyy useinkin pitämään kaksin- tai kolminkertaista nopeutta, joten aika kaukaakin saattaa kannattaa kiertää.
Minimissään et tarvise mukaan kuin itsesi, fillarin ja kypärän. Emit-leimasimia on vuokrattavana, jos ei omista omaa. Kartan pitäminen kädessä ei tietysti ole nopein tapa ajaa, mutta pääsee ainakin kokeilemaan. Jonkinlainen teline kartalla auttaa asiaa kummasti. Jos karttateline sattuu olemaan pyörivää mallia, niin ainakin itselläni kartan lukeminen helpottuu kun voi aina pitää karttaa menosuuntaan.
Minimissään karttatelineen voi tehdä kutakuinkin näin... Ota pala vaneria tai tukevaa muovia tms. Koko saisi olla luokkaa noin 25-30 cm / sivu. Muodolla ei niin kauheasti väliä, mutta likimain neliö on toki fiksuin. Tee levyn keskelle reikä, josta levy pultataan jonkinlaiseen kannattimeen. Pulttaaminen siten että levyä pystyy pyörimään, mutta se ei mielellään saisi pyöriä itsekseen. Kannattimena voi käyttä vaikkapa vanhaa lampun kiinnikettä, radiorautaa tms. Kiinnike sitten kiinni tankoon (tai stemmiin). Jos käy tuuri, niin levy mahtuu pyörimään, kädet sopii gripeille ja vaihteita pystyy käyttämään eikä polvetkaan osu levyyn ajaessa. Kartta sitten jotenkin kiinni tähän telineeseen - kuminauhoilla, muovipussilla, teipillä tms. Tällaisen kotikutoisen karttatelineen ongelma saattaa tulla esiin reippaammassa vauhdissa, jolloin kartta tai teline alkaa lepattamaan tai vääntymään ajoviimassa.
Pyöräsuunnistusmahdollisuuksia on täälläpäin vähän, joten kaikki huomenna torstaina kokeilemaan. Reitit on taas todennäköisesti oikeaa maastopyöräilyä, joten pelkästä ajamisen nautinnosta kannattaa lähteä mukaan. Lähtöpaikalla saa varmasti perehdytystäkin lajiin, jos vain uskaltaa kysyä.
Paljastetaan huomisesta sen verran, että olen yrittänyt sijoittaa radan kartalle siten, että on mahdollisimman vähän samaa edelliseen kertaan verrattuna. Eli osa radasta menee asuntoalueen tieviidakossa ja ajallisesti ehkä 2/3 osaa maastossa. Riippuen tietenkin reitinvalinnoista. Tänä kesänä en tee enempää pyöräsuunnistusratoja, joten viimeinen tilaisuus täällä päin noin vuoteen.
Jos seurailee noita reittejä? Onko parkki/infopaikalla sellaista karttaa josta voisi ottaa kuvan?
http://www.kuhankuono.fi/fi/reitit-ja-opasteet/
Kännyllä kuva tahi kuvia tuosta kartasta?
http://kartta.lounaispaikka.fi/?mapp...=1&maps=282|21
Ja kameralla .. mahtaako laavuilla olla ruuhkaa viikonloppuisin tähän aikaan vuodesta?
Seuraava merkki ei näy aina edelliseen edes risteyksissä. On hyvä olla kartta, josta tietää mihin suuntään pitää kääntyä, ettei tule turhia harharetkiä. Tietysti jos eksyy reitiltä ja merkkejä ei ala näkyä, niin palaa viimeiseen nähtyyn merkkiin ja jatkaa muita vaihtoehtoja kokeillen. Ei siellä kokonaan hukkaan voi joutua, mutta sateen tai pimeän tullen voi lisämatkat harmittaa. Voi olla, että opasteita on korjattu ja taas kunnossa. Mun kokemus on viime syksyltä.
Opasteet on sen verran hyvät, että jos napsii vaikka tuosta Artzin linkistä näytöltä riittävät kuvat kännyllä tai kameralla, niin pärjäilee varmasti hyvin. Lähtöpisteen kartoihin ei yleisellä tasolla välttämättä kannata luottaa. Joskus on käynyt niin, että ilkivallantekijä on tuhonnut ne käyttökelvottomiksi.
No mutta tuohan on aivan loistava, ISO KIITOS!! .. aivot jotenkin ajatteli että siellä oli vain GPS-träkki, vähän väsy tais olla lukiessa .. koitin kopsata tuon suoraan kameraan mutta ei kuva kelvannut :) .. kattoo jos sais huijattua kameraa niin ei tarvisi ruudulta kuvata ..
-S
Huikean hienoa oli tänään pyöräsuunnistaa Mynämäellä! Radat ja keli parhautta, kiitos Juha radoista!
Hienot oli kaikki kolme Juhan fillarirastia.
Heinäkuussa sitten tänne:
https://www.facebook.com/events/4146...9144/?source=1
Su aamun pitkä lenkki starttaa klo 10.00 Föriltä Kakolan puolelta. Reitti seuraa soveltuvin osin viime vuoden Turun ympäriajon reittiä. Tunteja budjetoitu 6-7, matkaa tulee mitä tulee. Vauhti ei päätä huimaa, pyritään kuitenkin torstailenkkejä reippaampaan kyytiin, taukokin saatetaan pitää - ehkä. Perkeleesti evästä mukaan, tervetuloa.
^ Kahdeksan meitä taisi olla läsnä startissa. Kukaan ei jäänyt metsään vaikka rikottiin sisureita, viilleltiin Racing Ralpheja ja rei'itettiin ukkoja.
Kaiken tämän saisi selville naamakirjan kautta suoraan omalle seinälle ;)
Kannattaa koittaa tommosta perhosteippiä siihen ralliraneen, mun sääri on jo ummessa sillä =D
Tämä lienee hyvä foorumi kysellä Levin ja Rukan maastopyöräreiteistä Jos jollain olisi laittaa linkkiä tai muuta tietoa itseään liikaa vaivaamatta, josta voisi itse opiskella lisää asiaa. Omalla ajankäytöllä ja kärsivällisyydellä ei kykene pystymään asiallisen tiedon hakuun foorumissa tai muualta netistä. Esim. lappi.fi:n sivuilla vaatimaton muutama rivinen reiteistä.
Tarkoitus olisi mennä parhaimpaan räkkäaikaan ensin Rukalle, sitten Leville ja jos ollaan vielä vaimon kanssa puheväleissä, niin vielä Kilpisjärven kautta Norjaan. (Maasto)reittien pitäisi olla helposti saavutettavissa ja muutaman tunnin pituisia, että saa luvan mennä seuraavakin päivänä yksinään. Mukaan otan maasturin ja maantiepyörän ja tavoite on harrastaa pyöräliikuntaa ainakin joka toinen päivä.
Kiitoksia etukäteen neuvoista ja linkeistä.
Cookie
Enempi parempia vinkkejä Lapin polut-osastosta?
Tämmöinen on tarjolla tänään:
Ke 11.06.2014 18:00 Auranlaakson ABC MAASTOLENKKI
-reitti: Pääskyvuori-Halinen-Muikunvuori-...-ABC
-vauhti:rauhallinen
-ajoaika: 2,5... 3,5 h
-vaativuustaso: helpohko, maantiekuskikin pärjää maastopyörällä
Tervetuloa mukaan !
Kiitos Matti leppoisan iltalenkin vetämisestä! Tuo sinun itäpuolen polkutuntemuksesi on ihailtavaa. Itse osaan just ja just Litsan kierron ja se on siinä, vaikkakin asustelen samalla puolella kuin sinäkin.
Täytyy ottaa joku kerta sama lenkki uusiksi reippaammalla vauhdilla ja vähemmillä pysähdyksillä, vai kuinka Matti?
Sopii kyllä, mutta paljon kovempaa en kyllä pääse ;) Ikä ( runsaat 0,5 vuosisataa ) ja paino ( lähes 0,1t ) tuntuvat.
Tuolla alueella liikkuu runsaasti muitakin, joten polkuja tulee paljon. Itse olen liikkunut noissa pusikoissa yli puolivuosisataa. Siinä alkaa tuntea polut niin valossa kuin pimeässäkin.
Sotkua aiheuttava uudet rakennukset tuulenkaadot poluilla.
Ettei tule viikon paussia tänne kirjoitteluun (ajeleeko kaikki lärvikirjassa?), niin laitetaan nyt että tänään oli kesän virallinen tku-masku-tku retki. Osanottajamäärä ja henkilöt on näemmä aina samat innokkaat. Kiitos heille. Eikun mulle. Vedin ja pidin perää. Paljon omaa kivaa. Sisäkumikaupan kautta kotiin.
^ Vähän tais olla hiljasta markkinoinnin kanssa?
Eiiii, kyllä minä mainostin aivan hyvin. Otin markkinointiin mallia kirjasta. Linnunradan käsikirja liftareille... :)
https://vimeo.com/98871244 Hiukan videota lähistön poluilta.Kuvakulmat hiukan yksitoikkoisia kun yksin liikkeellä, eikä ajaminenkaan kummoista.Mutta näillä mennään...
Mä voisin joskus Manninen tulla kuvaa sun kaa. Hauskempaa porukassa.