Itse kuulun siihen ryhmään johon voima tarttuu helposti tiettyyn rajaan asti. Tosin aiemmalla lihastreenitaustalla on iso vaikutus siihen lihasmuistin ansiosta. Esimerkki: Olin ollut treenaamatta kuntosalilla pari vuotta ja lokakuussa 2023 aloitin uudelleen. Lähtötaso esim. kapeassa penkkipunnerruksessa ilman treeniä 10x80 kg. Sitten salitreeniä noin joka toinen päivä eli aina vähintään yksi lepopäivä treenipäivän jälkeen koska palautuminen on tärkeää vaikka tietysti se kasvuärsyke voimankasvulle tai lihaskasvulle annetaan tietysti kuntosalilla. Tammikuussa 2024 tein jo kapeaa penkkiä 6x125 kg sarjoja, mutta joskus vuosia aiemmin paras oli 6x140 kg kapealla otteella. Sitten päätin helmikuun 2024 loppupuolella että jätän salitreenin ja keskityn vaan aerobisen kunnon parantamiseen pyöräilyllä tulevaa motocross ajokautta silmällä pitäen. Nyt kun olen useamman kuukauden salitauon jälkeen käynyt työpaikan salilla pikaisesti kokeilemassa ja nyt ollaan taas lähtökuopissa eli kapea penkkipunnerrus 10x80 kg.
Uskon vahvasti ainakin omalla kohdalla että riittävä voimataso saavutetaan lajinomaisella voimaharjoittelulla eli esim. kovempitehoisilla pyörälenkeillä saan ylläpidettyä tai jopa kehitettyä jalkojen lihasvoimaa pyöräilyn kannalta täysin riittävälle tasolle. Sama juttu motocrossin kanssa eli hyvä ajokunto ja ajolihaskunto saavutetaan parhaiten lajinomaisella harjoittelulla eli ajamalla vaan useammin crossipyörällä.