En minäkään sitä maastossa käytä! Siellä anturi on vain tiellä tai jossain oksassa kiinni. Nopeus ja kadenssi ovat aastossa ihan toisarvoisia, mutta reitin tallennus on kiva.
Jari
Printable View
Sitä nopeusanturia tai kadenssia ei tosiaan mihinkään maastossa tarvitse, mutta kyllä siitä mittarista maastossakin on ihan kiva vilkuilla sykettä, ajoaikaa, matkaa, kelloa jne. Ei ole vielä muutaman vuoden käytöllä 705 tai 500 mitenkään tiellä olleet ja ehjänä ovat matkassakin pysyneet.
Tarkoitus oli sanoa etten käytä tuota nopeusanturia maastossa! Tottakai Edge on mukana esim http://connect.garmin.com/activity/104040111
Jari
Nyt on ollut Edge 500 käytössä kesäkuun puolivälistä. Mainiosti pelaa multisport-vehkeenä rannehihnan kanssa. Maantie- ja maastopyöräily, juoksu, suunnistus..
ANT-Powertappi pelaa ongelmitta ja Garmin Connectistakin olen tykännyt, vaikka suhtauduin siihen aluksi epäillen. Tarkemmat tehoanalyysit tulee tosin tehtyä WKO:lla tai Golden Cheetahilla.
Suunnistukseen on siitä saanut loistavan analyysityökalun, kun reaaliaikaisen tiedon lisäksi saa mahdollisuuden piirtää reittiviivan min/km- tai syketietoineen paukauttamalla .tcx-tiedoston QuickRouteen skannatun kartan kylkeen. Onhan se ranteessa aavistuksen isokokoinen, mutta pysyy kyydissä.
Lisäyksenä vielä, että erillinen nopeus/kadenssianturi ei ole käytössä, enkä sitä kaipaa. GPS tai Powertap tuottaa tarvittavat tiedot.
Itsellä myös vastaavia murheita tuon GSC-10 -anturin kanssa, aluksi alkoi tökkimään nopeustieto putkelta ajaessa, korjaantui kun paritti anturin uusiksi mittarin kanssa, nyt ei toimi enää kumpikaan, ei nopeus, eikä kadenssi. Tämä tosin Edge 800:n kanssa, mutta sama anturi käsittääkseni. En ole vielä saanut aikaiseksi ottaa yhteyttä tukeen, josko vaikka tänään saisi itsestä irti..
Onko viissatasessa toimintoa, jolla suorituksen tallennuksen voi napsauttaa päälle "on hold"-tilaan, niin että laskenta alkaa vasta liikkeelle lähdettäessä? Eli autostop-toiminto joka on päällä heti käynnistettäessä.
Tein reitin ATK:lla, muutin sen sopivaan muotoon ja latasin Edgeen. Edge tietysti ensimmäisenä avattaessa tuota reittiä konvertoi sen binäärimuotoiseksi .fit -tiedostoksi.
Starttasin reitin, ajoin sen johonkin asti. Valitsin kesken lenkin valikoista että reitin seuraamisen voisi lopettaa haluankin ajaa muualla (Training -> courses -> stop course). Tämähän ei lopeta lenkin nauhoittamista vaan ainoastaan tuon reitin seuraamisen tosiaankin.
Lenkin jälkeen painoin lap-nappia pitkään jotta laite "tallentaisi" tuon kyseisen reitin. Suurena yllätyksenä upload-toiminto Garmin Connectissa hajoaa eikä kyseistä trackia (joka palvelun mukaan on laitteessa) voikaan lähettää tuntematotmasta virheestä johtuen.
Lisäksi testasin vielä avata kyseisen lenkin tietoja itse laitteella. Hetken aikaa laite ilmoittaa lataavansa ja lopulta peruuttaa päävalikkoon eikä suostu ollenkaan, ennen uudelleenkäynnistystä, avaamaan harjoitukset-valikkoa.
Onko kukaan muu saanut toistettua? Versio 2.80.0.0.
Mä tavallaan väistän koko ongelman käynnistämällä nauhoituksen heti siirtymän/lämmittelyn alusta, sitten varsinaisen lenkin alun kohdalla painan LAP nappia, ja uudestaan kun varsinainen lenkki päättyy. Tuloksia tarkastelen kumminkin segmenteittäin ennemmin kuin koko lenkkiä, joten tuolla tavoin näkee ihan helposti (vajaamittaiset segmentit) missä kohtaa nauhoitusta lenkki oli. Samalla tulee otettua siirtymät siirtyminä/lämmittelynä/jäähdyttelynä kun ei ole mitään kiinnostusta niihin pätkiin muuten kuin että yrittää pitää pulssin alhaalla ;)
Ei paras ratkaisu, mutta riittää mulle.
Mulla on joskus ollut tri-kisassa just toi auto-pause, säädettynä johonkin 2.5km/h kynnysarvoon. Sillä lailla fillari on voinut roikkua vaihtoalueen telineessä uinnin ja juoksun ajan. Starttia painettu ennen kisaa.
Nykyään tosin painan starttia/stoppia osuuden aikana. En tiedä, miksi luovuin tuosta aiemmasta. Kenties joskus unohdin painaa stoppia kun lähdin kotimatkalle ja kyllästyin editoimaan nauhoituksesta automatkaa pois.
Uusi väri 500:eenhttp://garmin.blogs.com/.a/6a00d8345...59c1970b-200wi
Garmin Vector tuo viissataselle (ja kasisataselle) melkoisesti lisäarvoa.
Vector olisi kyllä kiva. Ohittaisikohan se kunnon tuubikiekot joululahjalistalla...
Ei valitettavasti taida ehtiä pukinkonttiin. Pitää ottaa alkukeväänlahjaksi.
Mulla on synttärit sopivasti huhtikuun alussa... vielä täytyy keksiä kuka tuon Vectorin haluaisi mulle ostaa :P
Ärsyttävä bugi on puraissut pari kertaa. Kun reissun jälkeen pysäyttää timerin ja lopettaa tallennuksen pysyvästi (lap-painiketta pitkään), on syytä odotella riittävästi. Parhaimmillaan on bugi iskenyt jopa yli 5 sekunnnin odottelun jälkeen. Jos menee liian nopeasti katsomaan dataa activities-valikosta, data korruptoituu. Garmin näyttää pelkkiä nollia ja tuurista riippuen voi myös tallennettu data olla korruptoitunut ohjelmilla lukukelvottomaksi. Jos dataa menee katsomaan ihan välittömästi tallennuksen lopetuksen jälkeen, korruptoituu ainakin mulla data täydellä varmuudella. Nähtävästi pitää totutella odottelemaan vaikka 30s tms varmuuden vuoksi.
^Saman huomannut, toimii juuri noin. Onneksi datansaa useimmiten korjattua ks https://forums.garmin.com/showthread.php?t=5281
Jari
Onko Vectorin hinnasta jo ennakkotietoa?
$1,499.99.
Nyt voi laittaa Vectorin ennakkotilauksen moneen Jenkkikauppaan tai Ausseihin. Ennakkomaksu 150 dollaria, loput lähetyksen yhteydessä. Mulla kolmekymppiset (hui!) maaliskuuun lopulla...
Vectorin kanssa kannattaa varmaan odotella:
- toimiiko laite todella, ilman bugeja
- miten luotettava se on
- hintakehitys
Jari
Toki kaikki tuotteet paranee kehittelyssä ja halpenee ajan myötä. Toisin on oman kropan kanssa. IMHO tuon laitteen markkinoille tulo on viivästynyt jo juuri noista syistä, kyllä Garminin muutkin laitteet on tuntuneet uusinakin toimivan ihan kohtalaisen hyvin ja päivityksiä voi latailla samaa rataa kun laitetta käyttää.
Jep samaa mieltä noin yleisesti. Tässä tapauksessa on kumminkin kyse aika vaikeasta teknisestä keksinnöstä. Tehon tällä menetelmällä laskeminen ja suodatus vaatii hiukan korkeampaa matematiikkaa. Tästä on toimiessaan tulossa insinööritaidon näyte. Uskon myös, että Garmin saa sen toimimaan resursseillaan.
Jari
Minulla 500 edge ilmoitti muutama viikko sitten muistin täyttymisestä (tämä kesä ajettu). Poistin harjoitukset manuaalin mukaisesti laitteesta, mutta hälytykset jatkuivat, kunnes muisti oli oikeasti niin täynnä, että uusia harjoituksia ei enää tallentunut. Lopulta poistin harjoitukset "manuaalisesti" kytkemällä Garmin tietokoneeseen ja menemällä suoraan gpx kansioon ja sieltä deletoimalla. Eli mittarin toiminto, jossa harjoitukset poistetaan ei toimi. Onko jollain ollut samaa ongelmaa vai olenko ainoa? Onko ratkaisua kyseiseen?
Mulla on toiminut poistot ilman ongelmia - teen tyhjennyksen noin kerran kuussa - kuinka paljon harjoituksia on laitteessa vaikuttaa selkeästi siihen, kuinka nopeasti voit ladata viimeisimmän harjoituksen Garmin Connectiin...
Itse tyhjennän muistin koneella samalla kun lataan viikon datat. Ihan vaan Macin manuaalinen "select all" ja drag-and-drop roskakoriin... Laitetta ei pahemmin tule näprättyä, kaapista ajokamojen kanssa kiinni fillariin ja takaisin kaappiin puhtaiden kamojen kanssa.