Tää. Hyvillä varusteilla sitä lenkille lähtöä ei tarvitse vatvoa. Jos on päätetty, että lenkki ajetaan ulkona, niin ulos tulee lähdettyä (melkein) säästä riippumatta. Tehot yleensä sisällä ja pk:t ulkona.
Printable View
Enemmän näissä talvivermeissä minua ihmetyttää tai mietityttää, että kuinka paljon niistä toisten kokemuksista on apua. Paitsi toki keston, tms. suhteen. Kylmyydenkesto on niin yksilöllistä, että toiselle kelvottomat kengät on toiselle liian kuumat.
Mulla on (maantiepyöräilyä SM-tasolla ajanut) kaveri, joka laittaa talvikengät ja foliot +5 asteen lämpötiloissa, kun minä vasta alan siirtelemään kesäkenkiä hyllylle. Plus viidessä mulla menee vielä Sidin Dragon 5:t. Kesällä niillä ei voi ajaa. Viime talvena Laken MZX 304:t säärystimillä riitti 3 tunnin jäätikköajeluun ja juuri sen pidempiä lenkkejä en aja talvella. Eli vehkeet omien tarpeiden mukaan.
Ei sitten yhtään. Tänään -5 pakkasta. Jalassa laket 303 ja niiden päällä kuori. Kyllä vaan kylmä tulee läpi[emoji51][emoji16]
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Vähän nyt karkaa kenkä-otsikosta, mutta meikeläiselle 400 olisi täysin järjetön summa pyöräilykengistä. Vaikka olisikin varaa se niihin sijoittaa, niin onhan se ihan posketon hinta. Maksaakohan mun kaikki pyöräilyvaatteet edes yhteensä 400 euroa?
Siis mun arvomaailmassa, mutta tietysti kukin tekee tyylillään.
Ps. Kyllä minä puntaroin kaikissa fillari-hankinnoissa hintaa ja tarvetta.
400 € on mulle käsittämätön hinta kengistä, vaan ei pyöräilykengistä. Sama koskee muitakin asusteita. Maksan silmää räpäyttämättä pari sataa pyöräilytakista, mutta ulkoilutakista ehkä viisikymppiä.
Mulla on sitten yksi kaveri, jolla on parin tonnin kenkiä ja ranteessa aina eri rolle. Kuka mitäkin, kunhan omillaan ostaa.
Pitkän kokemuksen kautta tietäisi nyt mitä fillarivaatteita pitäisi ostaa, että ne kattaa kaikki kelit. Niitä ei niin hirveästi tarvitsisi, kunhan ne olisi fiksusti valittu. Harrastuksen alussa ei ollut käsitystä. Tein duunikaverille listan ja sen kanssa kun meni kauppaan, niin kommentti oli, että taitaa olla kokeneemman tekemä lista. Esim housut. Mielummin hyvä talvihousu ilman säämiskää, alle normi tai syksy sortsit ja niin monta kerrosta välihousua, irtolahjetta kuin keli vaatii. Näillä vaatteilla ilman sortseja voi sitten myös kävellä, hiihtää tai juosta. No oon mä hiihtänyt Shimanon säämiskähousuillakin. ihan hyvin futaa ja pysyy persu lämpimänä :)
Karkaa taas vähän kenkäosiosta, mutta just tänään tuli lenkillä vähän ynnäiltyä kaikkea päälläolevaa varustusta, ja jos laskee kaikki kuteet, kypärän, valot, repun ja muut varusteet, niin tonni ei kyllä taida riittää...
Ja tuossa siis vain lenkillä ollut kattaus. Jos tuohon lisää mitä kaikkea muuta löytyy ja siihen nupiksi vielä dh-käyttöön hommattua varustetta, niin aika helposti täyttyy toinenkin tonni. Mut harrastukset maksaa ja onneksi kaikkea saa kuitenkin rahalla.
Sähkösukat toimivat muuten oivallisesti myös märkien jalkojen kanssa. Eli enää ei tarvitse pelätä sitä loskaa, joka kastelee jalat aivan saletisti jossain kohtaa lenkkiä. Jalka pysyy kuitenkin lämpimänä.
Joo, kaikki on suhteellista, mutta saa tonnilla sentään vastustajan neutraloimiseen kehitetyn sadetakin https://www.tacwrk.com/en/p/arcteryx...multicam-29148
Jos ittensä on pimeeseen pakkaseen tungettava polkemaan niin kenkien hinta pitäis olla murheista pienin. Siis ainakin jos kyseessä on vapaa-ajan harrastus johon ihmisen muutenkin tarkotus laittaa kaikki raha ja aika.
Itseä enemmän haittaa kun noita ei pääse kunnolla sovittaan isosta valikoimasta. Kokoelma puolisopivia tulee kalliiks.
Oliko jollain sattumalta käytännön kokemusta Lake 304 vs Shimano MW7?
Onko Lake merkittävästi lämpimämpi? Haen tässä että Shimanolla ja paksulla suojalla minä pärjään mainiosti ainakin pari tuntia -10C maastossa. Tuonne kun työntää varvaslämmittimen niin menee -15C samalla lailla. Jos sen päällisen sais Lakella hyvin todennäköisesti pois, niin melkein kannattaisi.
Shimanon 46 istuu jalkaan mainiosti jättäen ainakin ohuelle villasukalle tilaa, ja tuota kokoa ne muutkin kengät ollut. Onko Lake samaa kokoa ja vastaako normaali leveys Shimanoa vaiko wide malli?
Molemmat kengät löytynee kaapista, mutta ovat vielä käyttämättöminä jonossa odottamassa vuoroaan. (Laket vielä kotikotona) Mw7:t tulee olemaan itselläni plussakelin kengät, lake 304:t taas talvikengät. 304:ssa tuntuu olevan enemmän toppausta (kuten 303:ssa jotka nyt käytössä versus Mw7).
Sattuisko olemaan myös kokemusta/tietoa mw7 vs mw5 käytännön eroista, esim lämpöisyys? Specsit kyllä tiedän ja niiden valossa en ole valmis maksamaan tuota hintaeroa.
MW7:ssa ei minusta tunnu olevan minkäänlaista eristystä (puolenkymmentä lenkkiä ajanut) mutta otin sen kokoiset että mahtuu paksummat sukat. Ei tarvinnut valita 5:sten välillä kun ostaessa hyllyssä oli vaan nuo sopivina.
Espanjan talvi on suht lämmin.
Mutta edelleen mä toitotan noita sähkösukkia. On oikeasti mahtavaa, kun voi ajaa ohuilla kengillä läpi talven.
Olen alkanut miettimään uusiksi kengiksi vieläkin ohuempia. Lähes kesäkenkämäinen rakenne, mutta hieman korkeampi, nilkkaa suojaava varsi voisi olla ok.
Täytyisi päästä jossain hypistelemään malleja. Pohjan jäykkyys ja jalkaan istuvuus olisi tärkeimpiä juttuja.
Olen myös miettinyt, tarvitseeko kunnon talvella olla spd kenkiä? Se muovinen spd-sl johtaisi vähemmän kylmää jalkaankin. Lisäksi ainakin itse ajan pääasiassa kelvejä, tai maantietä. Eli se perinteinen gravell rypeminen kyllä jää talvella pois.
Fizik r5 voisi olla yksi vaihtoehto.
https://images.bike24.net/media/1440...0-d-488542.jpg
https://www.bike24.com/p2249313.html
Eilen lopetin kaksi kuukautta kestäneen flättipoljin-kokeilun kun lumessa ajo oli pelottava, varsinkin putkelta ajo koska pompuisella tiellä kenkä ei meinannut pysyä polkimella. Siis kaikki nousut tuli otettua istuen koska ajoin ns. miestenpyörällä mikä ei jätä kostamatta kun jalka lipsuu polkimelta. Tänään ajoin lukkopolkimilla suu messingillä, noustut putkelta ja työmatka taittui 5 min nopeammin kun eilen: 1:00 vs 1:05.
Mä repäisin ja tilasin Lake MXZ400:t. On ne isot, mutta haluan vielä talvella ajaa muutaman 8-10 tunnin lenkin joko gravelilla tai läskipyörällä säästä riippumatta.
Torilla ostin käytetyt flätit ja nyt Tokmannista talvikengät 29.95€. Koko on mallia Reilu.
Saas nähdä kuinka pelaa ja paleleeko nyt.
Mulla on nämä päällä https://www.hibike.com/zwoilfender-c...2b89ced68ae48a
Ovat minusta päällisiksi varsin lämpimät ja muutenkin parhaat mitä olen nähnyt, mutta tunkatessahan niiden kanssa menee hermo kun alkavat nousemaan varpaiden alta ylös pellemoodiin.
Sähkösukat on varmasti hyvä ratkaisu, mutta kun kyrsii jo nyt huolehtia etulampun, ottalampun, takavalon ja sykemittarin varauksista. Onhan ne lisäksi kovin kalliit eikä voi kovin pitkäikäisiksi olettaa.
...bike24 näemmä poisti jo tuon 304 tarjouksen, ensi viikolla taas lauhtuu niin joko tämä meni taas ohi.
Päällisiä on yritetty paria mallia käyttää. Tunkatessa vaan tosiaan alkavat nousta pois sijoiltaan.
Sähkösukat ovat kyllä arvokkaita. Varpaissa on kuitenkin olemattoman huono verenkierto, niin vaihtoehdot ovat itsellä loppuneet lyhyeen. Jos ei halua siis käyttää jotain ultrapaksuja ja "liian" isoja talvikenkiä, jotka muuten ovat kömpelöt. Ennen sähkösukkia tullut haettua reseptillä lääkkeitä, jotka parantavat pintaverenkiertoa. Tämä taas ei ole pitkässä juoksussa terveellinen vaihtoehto. Mutta, jos varpaat palelevat, niin sähkösukille todella iso plussa. :)
Tärkeintähän talvi kengässä tai suojassa on tuulenpitävyys. Ainakin omissa nopeahkoissa ajoreiteissä. Hitaissa paikoissa pärjää melkeil millä hyvänsä, mutta kun saa vauhtia ,niin alkaa tulemaan kylmä jos tuuli pääsee jäähdyttämään.
Varmasti näin jos ajaa sopimattomalla poljin/kenkäyhdistelmällä. En ole moisiin ongelmiin törmännyt itse.
Omat kylmän kelin Salomon Toundrat omaa vähän huonon pidon flätillä, ei silti mitään ongelmaa ajaa metsässä/putkelta.
Tosin noita käytän vain kun lämpötila laskee alle -10c
Kannattaa kokeilla erilaisia kenkiä ja polkimia niin varmasti löytyy itseä tyydyttävä kombo.
Voisi olettaa mutta käytäntö on toista. Se ”lämpövuori” on kai ainoastaan se gorekalvon suojana oleva kangas joten ei se juuri lämmitä. Kenkä on kuitenkin aika tilava niin sitä voi käyttää ”kuorikenkänä” ja laittaa alle parit sukat. Pelkkä kenkä on näissä kylmempi kuin muinaiset MW100set ja NE Celsiukset.
Itse valitsin nämä ihan tarkoituksella, talviajot oikeasti kylmällä on jäänyt väliin jo parin vuoden ajan ja haussa oli kengät välikausille.
Okay, no kohtahan se selviää kun tilasin halvennuksesta mw5 kengät jotka oli reilun satkun niin voipi testaa. En mäkään juuri -10 kylmemmillä aja ja otin numeroa suuremmat jotta mahtuu sukkaa/MCarbonilta hommatut Therm-ic pohjalliset jos tarve vaatii. Pääseepähän noista saatanan kengänsuojista eroon mitkä on ihan perseestä viritellä päälle ja silti kun astuu hankeen nousee kärjestä helposti pois.
Kesäkengällä ajelut loppuu jossain elo-syyskuun tietämissä ja sitten otetaan Shimpan talvikenkä välikausi käyttöön.
Joskus vuosia vuosia sitten naureskeltiin Italo-merkkien talvimallistoille. Ne vastasi Suomalaisen juhannuslenkin säävaatimuksia. Eli noin +5 ja vähän räntää ilmassa. :)