Just noin. Tuo on se trainerin mahtavuus, että saat 2-3h setin helposti puhdasta työtä. Ei tule niitä turhia rullauksia.
Printable View
Kirjauduin Zwiftiin ja ajellut nyt 91 km siellä.
Ihan hauska alusta ja mukava ajella tällä Tacx Fluxillakin :)
Mulla on alkanut Zwift jo vähän tökkiä. Kisoja en aja enkä halua, ja nuo vähät reitit on ajettu jo läpi, tai ainakin siltä tuntuu kun samat paikat pyörii tarjottimella koko ajan. Vaikka samalta ne melkein kaikki näyttää ja tuntuu, ajoipa sitten "Watopiassa" tai "New Yorkissa". Joku motivaatiobuusti siitä kyllä tulee, jos pääsee korkkaamaan jonkin uuden reitin. Olisi tietysti niitä 2000 metrin nousut tarjoavia vielä jäljellä. Ryhmäajoa voisi tietysti myös kokeilla, jos olisi joku leppoisaa tahtia sitkuttava porukka tarjolla.
Pitää varmaan ottaa testiin joku toinenkin softa, jos saisi lisättyä sisäfillaroinnin iloa.
Kandee houkutella joku kaveri mukaan. Yksinään se on zwiftilläkin tylsää, mutta ei tarvitse kuin yksi messiin niin on jo hauskaa.
Äsken juuri pähkäilin, että miten saisi bluetooth näppiksen kiinni edgen mountiin. Voisi ehkä viestitellä yläotteelta ajaessa.
En ole ikinä oppinut ajamaan kuulokkeiden kanssa, eikä se puhuminen oikein tomisikaan, koska samassa huoneessa on muitakin.
Kun ei oo sisäpyöräileviä kavereita, täytyi etsiä virtuaalisia sellaisia. Vähän pirteyttä tekemiseen saikin sillä, kun ajeli Zwiftissä virtuaalisen kuskin johtamassa ryhmässä. D. Diesel 1,5 W/kg oli jo niin rauhallista menoa, että oli vaikea ajaa niin hiljaa että olisi voinut olla ryhmän mukana. C. Cadence 2,5 W/kg huomattavasti vauhdikkaampaa menoa ja sinnittelin mukana vajaan tunnin, kunnes alkoi tehdä mieli ajella omaa lenkkiä. Mäkiä tuossa C-ryhmässäkään ei ollut kuin 3%:iin asti, mutta silti tässä joutui tekemään töitä ihan tosissaan. Ryhmästä ei parane tipahtaa sillä takaisin on hankala päästä. B ja A turha mun edes yrittää. Eli ei mulla kunto taida mitenkään ihan terästä olla. Olisipa tässä joku 2 W/kg porukka, siinä olisi luultavasti aika optimaalinen rentoon pitempään lenkkiin.
^ ei muuta kuin companion appistä metsästämään sopivampaa ryhmäajoa. D kategorian ryhmäajoista tuntuu aina löytyvän ryhmä joka ajaa kovempaa kuin mainostettu tehotaso. C kategorian ryhmäajoissa on aika kirjavaa mainostettu tehotaso joskus jopa lähempänä B kategoriaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Watopiassa on virtuaali hahmo D.Diesel 1,5W/Kg, siinä pystyy leppoisalla tahdilla ajelemaan. Vaatii että ensin löytää missä menee ja matkan edetessä olemaan tarkkana risteyksissä mihin suuntaan kääntyy. Jos tippuu porukasta vaatii reilummin watteja että saa uudestaan kiinni.
Jos olet jo valmiiksi ajelemassa niin silloin joutuu etsimään D.Dieselin ja muut pace partnerit mutta jos olet vasta aloittamassa sessiota niin heti zwiftin alkuvalikossa on mahdollista valita pace partner niin zwift sijoittaa sinut porukan välittömään läheisyyteen.
Zwiftissä kun painoa voi itse säätää niin kyllä sitä mun mielestä kannattaa käyttää jos se parantaa kuntoilukokemusta. Ajaa mitä tykkää ja säätää painolla rasituksen sopivaksi.
Painoa on tullut säädettyä mutta niin että se vastaa omaa painoa. Näin saan aidon palautteen kuntokehityksestä jota sisätreenillä haen. Jos laittaisin painon vaikkapa 10kg kevyemmäksi niin enpä siitä mitään hyödy ulkokautta ajatellen. Ihan riittävän nautinnollista on Zwift kokemukseni näinkin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja kun on alkuvalikosta lähtenyt ryhmään mukaan, määräytyy reitti ryhmän tarkoitetun ajoreitin mukaiseksi automaattisesti, eli ei tarvitse pitää huolta että kääntyy kulloinkin oikeaan suuntaan. Jos ottaa irtioton (tai jää) ryhmästä niin sitten sitä reittiä ajellaan omaan tahtiin.
Pirukseen tulee kyllä peukkuja kun ajaa ryhmässä. Vissiin joku tapa että niitä sitten jaellaan runsain määrin ryhmän kesken. Tuohan tuottaa myös niitä "droppeja" käytettäväksi "kaupassa".
On aina kunniotettavaa kun ihminen haluaa, pyrkii ja onnistuu osoittamaan henkistä selkärankaa olemalla jossain asiassa rehellinen itselleen, mutta ilman pienintäkään naljailua: en ihan heti hiffaa miten palaute kuntokehityksestä olisi sen vähemmän aitoa jos ilmoittaa Zwiftiin painonsa todellista alemmaksi.
Eihän sillä ole merkitystä millaista vauhtia pyörä Zwiftissä kulkee tai mitä tehoja Zwift näyttää ajetun! Parhaassakin tapauksessa sisäpyöräily on aina pikkuisen eri asia kuin "oikea" pyöräily - ja ennen kaikkea ainoa todella aito palaute tulee siitä paljonko wateissa tapahtuu kehitystä. Tieto siitä että lukema jollain effortilla tai tietynpituisissa vedoissa on noussut vaikkapa 200 watista 220 wattiin ei ole sen aidompi kuin "tieto" siitä että se on noussut 250 watista 270 (vai sittenkin 275?) wattiin.
Tai toisin sanoen, vaikka watit olisivatkin epärealistiset, tieto siitä mihin suuntaan ja miten paljon on menty on aivan yhtä tosi ja hyödyllinen. Vai olenko taas ymmärtänyt jotain väärin?
Ei kai siinä mitään väärää säätää omaa painoa siten että että saa paremman kuntoilukokemuksen. Taitaa olla enemmän valikoimaa C kategorian kuntolenkeillä kuin D:n. Eri asia sitten kisoissa alemman painon ilmoittaminen ja kuntoajoissakin jotkut asettavat painon johonkin 40 kiloon ja ajelevat yksin kaikkien edellä. Tuon tarkoitusta en ole koskaan älynnyt.
Niin. Mun mielestä se paino kannattaa säätää sen vuoksi kohdilleen, että voi ajaa kavereiden kanssa mäkistä reittiä. Monelle tuo tuntuu olevan vain iso kynnys ja tuon vuoksi ajetaan sitten yksinään, tai tasamaata.
Ei se olisi mitenkään hankalaa säätää w/kg suhteessa ftp lukuun kohdilleen. Silloin kaikki saisi suht samanlaisen setin.
Sinällään zwift on kyllä onnistunut, kun tuota painon säätöä pidetään jo itsensä pettämisenä...
Minulla oli joskus harjoitusvastuksena Bkoolin Pro malli. Zwiftillä ja ihan millä tahansa ohjelmalla ajoinkin tehon tuotto näytti oikein mukavia lukemia. Kun alkoi ulkokausi niin pettymys oli suuri kun ihmettelin että mikä on kun fillari ei kuljekaan. Selvisi muutaman vuoden käytön jälkeen että Bkoolin Pro oli erittäin antelias teholukemien suhteen. Paras keskiteho oli yli 300w kun totuus olisi ollut sillä treenillä 100w vähemmän. En vain halua pettyä liian suurin odotuksin ulkokauden alkaessa vaan mieluiten haluan olla tietoinen mikä kuntotasoni oikesti on. Ei minulla ole sitä vastaan jos joku haluaa painonsa säätää miksi haluaa. Itse haluan pitää harjoitteluni omalla kohdallani johdonmukaisena, toivottavasti muilla ei ole mitään sitä vastaan.
Tälläkin tavalla voin tarvittaessa ottaa osaa porukkalenkkeihin Zwiftissä ja pysyä porukan mukana minkälaisessa virtuaalisessa maastossa vaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
Niin siis watit pitää olla tietysti oikeat. Ne kuitenkin kertoo sen kulun jollain tapaa. Kulku zwiftissä ei muutenkaan vastaa välttämättä oikeaa maailmaa.
Zwiftissä tosiaankin vallitsee varsin kattava peesitila jonka vuoksi fillari tuntuu liikkuvan virtuaalisesti varsin mukavasti. Itse haluaisin Zwiftiin kustomoitavan datakentän. Mielelläni voisin ottaa nopeusnäytön pois päältä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Tarkoitin lähinnä fillarin kulkua kun vertaillaan kavereihin zwift vs reaalimaailma. Noita zwiftin nopeuksia ei tosiaan kannata katsella tasan yhtään.
Tänään sainkin ensimmäistä kertaa valittua alkuvalikosta kenen ryhmässä ajelen. Meinasin että Dieselin mutta päädyin cadenssin mikä oikeastaan oli parempi. Kieltämättä helppoa ajelua oli tuokin, sykkeet pysyi matalalla. Tuossa porukassa peukkuja kertyy melkoinen määrä, tuntuu että niitä tulee jotenkin automaattisesti, mutta ilmeisesti porukka jakelee niitä hanakasti? Itse en niitä jaa, osaltaa kun tabletilla se on hankalaa enkä ole yrityksistä huolimatta siinä onnistunut.
Käytän AppleTV:ä ja Ipadillä ohjaan sitä.
Companion appissa kun Map-näkymässä painaa sitä omaa kolmiota niin viidelle lähimmälle menee peukut. Joku kun tekee noin niin se yleensä aiheuttaa että muutkin alkaa tekeen samaa. Isossa porukassa löytyy aina innostujia eikä toi vaadi kun että joka viides tekee noin niin homma jatkuu.
Zwift Power on mainio työkalu vertailla tehomittareita. Olen vertaillut ristiin useita perheen mittareita (niitä on monta...) ja tulokset on usein mielenkiintoisia. Tuossa eiliseltä 1 1/2 tunnin treenistä joka alkoi 14 asteen lämpötilasta ja päätyi 16 asteeseen. Wahoo Kickr vanhempaa mallia toimi alustana ja erg moodissa. Tehon seuranta tuli Quarq DFour mittarista, joka on antanut monta vuotta erittäin vakaata mittausta. Kickr ei onnistutnut alussa millään pitämään tehoa tavoitteessa ja syy on ilmiselvä kun tuota vertailua katsoo...
,https://ep1.pinkbike.org/p5pb21750403/p5pb21750403.jpg
Mielenkiintoista dataa.
Tuolla setupilla kun asettaa Kickr:in perusteella tasatehoisen harjoituksen esim 200W teholla niin alkuun todellinen tehon on vajaa 150W ja sitten lopussa huidellaan yli 200W (tämä siis jos Quark:kin lukema on oikein). Vaikka keskitehossa eri onkin 2.6% niin muu data vahvistaa aiempaa käsitystäni ettei johonkin teholukemaan pidä uskoa liikaa vertaillessa omaa vs toisen tasoa jos ei tiedä mittalaitteistoa.
Toinen huomio on n.100 sekunnin välein tapahtuva nollateho Kickr:issä.
Tuo nollateho johtui pätkivästä Ant+ yhteydestä, luullakseni
Ensimmäisenä minulla tuli mieleen että Kickrillä pitisi tehdä joku lämmittelysetti ennen kun aloittaa varsinaisen harjoitus-session. Onkos tuossa käytetty sitä mallia Kickeriä johon suositellaan tehtäväksi 2-viikon välein spindown kalibrointi?. Ihan mielenkiintoinen vertailu.
Täytyykin muistaa hakea uusi paristo Dzeroon ja tehdä sama testi nyt Neo 2 vasten.
Natiseeko teillä muuten Neon jalakset jos vähänkään enemmän laittaa tehoa? Tukeva polkea, mutta toisessa saranassa hieman enemmän välystä minkä huomaa traineria nostettaessa jalat auki. Ei kuitenkaan ylitsepääsemättömän vakavaa ja muoviahan nämä kuitenkin ovat. Täytyy testata jos hiljenisi ohuella öljyllä.
Itselläni on sen verran uusi Neo ettei vielä ole natinoja jalkaan ilmaantunut, mutta jotain naksuntaa on ilmaantunut. Eilen irrotin fillarin ja irrotin takavaihtajan ja takavaihtajan korvakkeen ja putsailin ja rasvailin niitä ja laitoin fillarin traineriin ja pikalinkkua kireämmälle kuin oli. Seuraava treeni kertoo auttoiko mitään.
Käytännössä uusi tämä omakin Neo on. Muovisesta natinasta huolimatta erittäin tyytyväinen päivitys Diretosta. Pieni sivuttaisheilunta ja hiljainen ääni merkittävimmät erot. Nyt kuulemma pystyy telkkariakin katselemaan väliseinän toisella puolella ilman kuulokkeitta.
Siinä on ne 6 kuusiokoloruuvia akselin ympärillä. Niiden vääntely autto mulla natinaan uutena.
Netistä löytyi myös yksi ratkaisu yhdenlaiseen natina ongelmaan.
https://www.youtube.com/watch?v=wO4rsw2yvjM
Neolla on hyvä verrata muita mittareita ja testata voimansiirron hävikkiä. Vahatuilla ketjuilla watin tarkkuudella nyt tasoissa vectoreiden kanssa. Vanhalla ja huonosti voidellulla voimansiirrolla taisi olla 7w eroa enimmillään.
Vanhemmasta neosta kuuluu natinaa ja rutinaa lähinnä pyörästä. Stemmi ja tanko ovat aika kovilla kireissä. Itse trainerista en ole kyllä mielestäni mitään ääntä kuullut.
Vaikutta samalta ominaisuudelta mitä GPlaman videossakin eli jalat eivät olekkaan natinan syy. Täytyy kokeilla noita samoja akselin ympärillä olevia pultteja.
Kyllä mun kickr taitaa olla niitä vanhimpia mitä on...