Alkujaan tämän lähetti
stenu
En ole saanut ikinä Hersejä rikki Porkkala-lenkeillä. Ne muutamat kerrat, kun olen niitä rikkonut se on tapahtunut poluilla ajaessa, jolloin periaatteessa syynä on aina oma ajovirhe (väärä ajolinja ja kylki rikki johonkin terävään kiven reunaan tai kannontynkään).
Meillä oli molemmilla Steilacoomit (Standard) myös tän kesän Hiidenmaan BP-retkellä ja siellä olevaan kalkkikivisepeliin verrattuna vaikkapa Stubbansintie-Ankarlax on renkaille varsin kilttiä. Jos haluaa testata renkaiden sepelikestävyyttä, niin RMK:n hallinnoimmille metsäteille vahva suositus.. :)
Ainoa kerta, kun Herseen on tullut reikä sepelistä, se tuli Ultralight Hurricane Ridgeen. Joku terävä sepeli pisti läpi nappuloiden välistä. Hurricanen ongelma on se, että nappulat on liian isot ja liian harvassa. Steilacoomin ja Manastash Ridgen kanssa riski siitä, että kävisi samoin, on huomattavasti pienempi, kun nappulat on tiheämmässä. Mähän ajelen nappula-Herseillä myös tappajasepelikelit, koska Hersen nappuloista ”ei mene läpi mikään”. Sliksi-Herseistä mulla ei ole kokemusta.
En kyllä ole saanut Porkkalassa puhki Ultradynamico Rose Raceakaan, vaikka niissä ei nyt kovin kummoista nappulaa ole. Roset ja Manastashit Stigmatassa Enven kiekoilla, joiden leveä reuna auttanee jotain siihen, että snakebiteja ei tule niin helposti. Steilacoomit on meillä teräskeulallisissa vannejarrupyörissä ja alumiinivanteilla, mutta joustavamman etuhaarukan takia niissä pystyy pitämään vähän kovempia paineita. Stigmatakaan ei ole varsinaisesti kova sen tyyppiseksi pyöräksi, joten jos on tosi kova runko/keula/kiekot, joutunee ajamaan pienemmillä paineilla, jolloin kylkien rikkomisriski voi olla isompi. Tai näin mä ainakin olen sen järkeillyt. Painoa mulla on noin 80 kg. En ajele mitenkään renkaita varoen, mutta ajotekniikkaa uskoisin löytyvän sen verran, että en myöskään ole kaikkein helpoiten renkaita rikkova kuski.