Sakkoja, sakkoja, enemmän sakkoja...
Jollei tuu mitään sanktioita (pl. fyysiset vammat) niin eipä tuon suhteen kannata odottaa kovin isoa parannusta.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Printable View
Sakkoja, sakkoja, enemmän sakkoja...
Jollei tuu mitään sanktioita (pl. fyysiset vammat) niin eipä tuon suhteen kannata odottaa kovin isoa parannusta.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Tilanteen mukaan pimenevä kuski itse, kypärässä remotella toimiva maastolyhty, joka pienimmälläkin asetuksella kirvoittaa satunnaisia kommentteja (lähinnä) jalankulkijoilta. Tota kun käyttää auton pitkien tapaan, niin tullut jopa positiivista palautetta liikenteessä, toki myös valitustakin "valotta" ajamisesta..
Toimii loistavasti (kypärävalo) varsinkin risteyksissä, kun tuolla voi tägää kaikki kääntyvät/kohtaavat autot (kuskit) ja varsinkin takaa päin lähestyessä kelvin tukkivat koiran ulkoiluttajat + muut leveästi liikkuvat lössit laittamalla luxit maxille. Kellon kuulee ainoastaan boomerit, muilla tapaa olla jo kuulokkeet korvilla, mutta 3k lumenen valokeilassa kaikille käy selväksi että jotain menee kohta ohi.. Sääli vähän niitä jotka kääntyy katsomaan taakse ;-)
Toisaalta kellon soitteluun verrattuna v__uilun määrä on loppunut melkein kokonaan valomerkin kanssa.
Imho kaikissa yli 1k lumenen lampuissa pitäis olla säätömahdollisuus stongassa valotehojen tiputtamiseksi kohtaamistilanteissa. Tai sitten pitäisi löytyä kaikilta jotain vastaavan tehoista, että olisi edes joku kohta edessä minkä näkee ja mihin katsoa..
Pitkien käyttö on ihan ok, kunjan muistaa ettei ketään saa häikäistä. Mulla on Fenixin masstopyörävalo, jossa mainoksen mukaan on jonkinlaista häikäisyä vähentävää valokeilan muotoa. Käytännössä vaikutus on olematon. Maksimit on 750 lumenia, eikä tulisi mieleenikään sitä liikenteessä käyttää. Jo 300 häikäisee. Siksi tangossa onkin kaksi BM Ixon IQ premiumia eli 2x80 lux. Taajamassa voi tehoa pudottaa, muualla voi täysillä tehoilla kohdata muita.
Noihin valmistajien ilmoittamiin lumen-arvoihin uskominen, on suunnilleen sama kuin lappalaisen kalan kokoon
Ihan sama, onko 500 vai 1000 lumenia. Häikäisee joka tapauksessa.
^Juuri siksi on olemassa monien haukkuma StVZO-normi.
Ja mitä katsoo ihmisten valoja tuolla liikenteessä niin pitäis olla pakollinen Suomessakin.
Toki hyvä että on edes valot, pahin on pimeä pyörä. Ja tietty siihen pimeän pyörän yhtälöön kuuluu yleensä mustat vaatteet ja itsemurhajotyyli.
Kyllä, siksi BM:n valoja liikenteessä käytänkin. Ja kun koko perheellä on samat kiinnikkeet, ei tarvi jokaiselle eri lamppua. Kaikkien pyöriin käy kaikki valot.
Toki valokeilan rajaus vaikuttaa ja maastopyörän valolla paremmin näkisi. Siksi käytänkin kahta lamppua, lopputulos on silloin riittävän hyvä.
Tänään tanko ja kypärävalosta huolimatta + neonvihreä ajotakki ja hanskat, meinasin jäädä kolmen auton alle suojatiellä joista kahdessa oli vielä kolmiot autoille, ja yhdessä auto kääntyi eteen pyörätien jatkeella. Kaikki Espoon keskuksessa viiden peräkkäisen risteyksen sisällä. Valot ei mitään markettikynttilöitä ja alueella vielä katuvalot, mutta kun ei auta niin ei..
Ekan kuskin sain pysäytettyä suojatien eteen kypärävalolla, gubbe puhui luuriin ja sai katsekontaktin lamppuun, kaksi seuraavaa ei katsonut kohti ollenkaan, vaan ajoivat suoraan risteykseen. Jälkimmäisen auton ja eturenkaan väliin jäi jotain 15cm.. Hieman kirvoitti kirosanoja jo tuon kohdalla..
Liian vähän valoa, varsinkin kun valo tulee kuskin silmään sivusta. Tsi itse asiassa kypärävalo ei osu edes kuskin silmään vasemmalta eteen tultaessa, ainakaan jos auto on päässyt jo suht lähelle. Ts valon väläyttäminen ajoissa lähestyvän auton suuntaan ehkä se paras tapa, ei satavarma kuten tänäänkin taas tuli todettua.
^Tuttua Espoossa, mutta tuo suojateistä puhuminen näissä pyöräilijöiden tilanteissa pitäisi lopettaa kokonaan. Poliisi on tiedotteillaan ja lehdet niitä toistamalla saanut ihmisten sääntöpään täysin sekaisin. Sinun tekstissäsi lukee sentään, että autot tulivat joko kolmoin takaa tai olivat kääntyviä, eli siksi väistämisvelvollisia.
Pyörätien jatke on niin vastenmielisen byrokraattinen lakitekninen termi että ymmärrän hyvin sitä että aktiivipyöräilijäkin puhuu suojatiestä. (Se mikä pitäisi unohtaa on joskus takavuosina opetettu höpinä siitä miten pyöräilijän pitää ylittää ajorata fillariansa taluttaen.)
Valottomuus on sikäli oivallinen juttu että se antaa selvän varoituksen siitä että pyöräilijältä voi odottaa millaisia ajoliikkeitä tahansa. Ajoradalla - lain ja sen kirjaimenkin salliessa sen täysin - olen välttänyt törmäyksen mm. jalkakäytävältä ajoradan poikki kadun toiselle puolelle kääntyvän, T-risteyksessä kolmion takaa eteenajavan ja ulkoilutiellä kävelijöitä ohittamaan lähteneen idiootin kanssa.
Kun itsellä on kelvollinen valo, valottoman pyöräilijän näkee melko hyvin (kunhan tämä ei tule ihan puskasta), mutta ainakin minulle tuottavat ongelmia tilanteet joissa kelvi on vasemmalla puolella ja joillain vastaantulevilla autoilla on ne #$)@&%*! valot, jotka sopivasti silmiin osuessaan ilmeisesti hetkeksi haittaavat hämäränäköä sen verran ettei katulamppujen katveessa olevaa näe (kuten olisi nähnyt ilman vastaantulevaa autoa).
Paradoksaalista kyllä, on olemassa tilanne jossa ihan asiallinen valo on ollut omalta osaltaan aiheuttamassa melkein-tilannetta: kun vastaantulevan valollisen rinnalla tämän vasemmalla puolella ajaakin valoton kaveri:eek:
^ ja ^^ En minäkään kaipaa tuota pyörätienjatke termiä mihinkään. Tarkoitin, että pitäisi puhua risteyksistä. Suojatie ei anna mitään lisäoikeuksia pyöräilijöille, eikä pyörätienjatkeen maalauksetkaan toistaiseksi. Kun pikku-uutisissa kerrotaan "autoilija törmäsi pyöräilijään suojatiellä", osa lukee tuon niin, että suojatie olisi tuossa jotenkin merkityksellinen.
Tuota tapahtuu valoisaankin aikaan, kyse ei ole pyöräilijän näkymättömyydestä.
Nyt pimeään aikaan lisääntynyt vastaavat tapaukset reilusti ainakin omalla kohdalla. Tilannenopeudet pysyneet kuitenkin samana, eli tarpeen tullen fillari pysähtyy ennen kontaktia auton kanssa, eikä puskatkaan enään varjosta nikn kuin ennen :-)
Vähän ottaa luonnon päälle tehdä tilaa autoille etuajo-oikeutetussa risteyksessä, tapa jota ei haluaisi yhdellekkään autoilijalle opettaa ( että kyllä se pyörä väistää). Mutta menee melkein ohi jo moottoripyöräilystä turvattomuuden tunteessa homma täällä, niin pakko alkaa tuotakin harrastamaan aktiivisemmin.
Käytännössä joutuu nyt antamaan kolmion takaa tuleville autoille tilaa, ellei halua kontaktia. Tämän on realiteetti pimeillä työ ja kotimatkoilla pyörän selässä.
Itse jos satun autolla liikkumaan, joskus on kyllä kiusaus olla sika valottomia pyöräilijöitä kohtaan. Miksi antaa tietä tyhjäpääninjalle?
Tuskin ne siltikään ymmärtäis valoja laittaa?
^ Yskä ymmärretty mutta viime kädessä häviät tuon leikin...
Eilen iltakävelyllä pienessä vesisateessa vastaan tuli ainakin 3 täysin pimeää fillaria. Hyvä kun edes kävellen huomasi nuo.
Kannattaa vapaaehtoisesti luopua ajo-oikeudestaan jos tuollaisia miettii.
Selvyyden vuoksi:
Jos tää oli mulle niin en mä kenenkään yli ole ajamassa.
Mutta tekis mieli olla olematta kohtelias noille pimeyden ruhtinaille.
Oikeasti pelottaa että joskus ajaa jonkun päälle, ei noita vain näe tuolla pimeässä, lisäksi kun vielä ajavat tyylillä että selkeästi olettavat olevansa näkyviä.
Ajan samaa työmatkaa välillä pyörällä ja välillä autolla, riippuen työpäivän autontarpeesta. Tuolla lähiön läpi menevällä väylällä perseilyä havaitsen aika tasaisesti pyöräilijöiden autoilijoiden välillä. Joskus olen kyllä itsekkin vahingossa virheen tehnyt.
Liittyen näkyvyyteen: Laitoin pyörään 3M:n pinnaheijastimet, semmoiset pinnaan napsautettavat pitkät lieriömäiset putket (4 kpl molempiin renkaisiin). Ihan silmiinpistävää oli se miten autot jarrutteli enemmän risteyksissä kun niitä lähestyi, ero aikaisempaan oli huomattava. Pihalla kun testailin niin ovat kyllä pirun näkyvät kun niihin tulee vähänkin valoa, huomattavasti paremmin näkyvät kuin perinteiset pinnoihin kiinnitettävät keltaiset lätkät.
Ja valot on tietenkin, edessä ja takana :).
Joo heijastimet pinnoissa tai nauhat vanteissa yms. on kyllä risteyksissä vähintään yhtä tärkeät kuin valot.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Mcarbonin heijastintarra on myös aika hyvä. Vaikka hieman hinnakas. Tosin mukana tulee kuitukiekot.
Ite sytytän aina röökin kun lähestyn suojatietä niin en tartte valoja
Normi 2mm pinnassa pysyneet itsellä ainakin yhden talven 3M:t ilman mitään teippejä - ei yhtään matkalle tippunutta siis.
Zeppo puhui renkaista eli monikossa. Siksi en ihmetellyt miten yhdessä renkaassa pinnaheijastin pysyy.
Taas on liikenteessä näitä luonnonlapsia, joille tulee yllätyksenä päivän lyheneminen syksyllä. Harmittaa, kun näistä ääliöistä saa helposti ainesta "ne pyöräilijät"-mollaukseen.
Osalla valottomista vastaantulijoista on ollut kypärä ja heijastinliivi...
Niinpä. Tosin en ole ihan varma kummat ärsyttää enemmän nuo täysin valottomat vai ne jotka on ripustaneet kypäräänsä ja pyöräänsä koko XXL:n valokatalogin isolle teholle ja liikkuvat yleisillä teillä.
Mulla on suhteellisen tehokas etuvalo ja mä laitoin linssiin yläreunaan pätkän sähköteippiä, niin ei loimota kenenkään nassuun. Itse näkee kuitenkin tosi hyvin vielä. Olkaa hyvä.
Akkujen ja paristojen olettaisi hyytyvän pakkasessa. Pääkaupunkiseudun "kovilla" (-15 C-20 C, älkää naurako Sallassa) pakkasilla vastaan tuli vain valoisia pyöräilijöitä. Kun lauhtui, valottomia näkyi työmatkalla useita.
^Kenties pakkasilla ajeli enimmäkseen tosipyöräilijöitä ja lauhemmalla tavisten osuus kasvoi. Tavikset eivät juurikaan käytä valoja.
Viime viikolla täällä Kuopiossa oli parhaimmillaan reilu -30 pakkasta ja Fenix BC30 pelitti ihan ok koko n. 30 min työmatkan, mitä nyt alkoi polttamaan punaista valoa pienimmälläkin teholla ehkä noin kilometrin päässä päämäärästä. Oli tietenkin lämpimässä muun ajan.
t. Janne
^Fenix työmatkalla aikoinaan, 5x6km, riitti mainiosti -20° pakkasessa ja perjantaina vielä täydellä teholla... Mielestäni loistava ja kompakti valaisin omassa käytössäni.